کد خبر: ۵۳۳۴۳۹
زمان انتشار: ۰۸:۲۸     ۲۱ دی ۱۴۰۲
خسارت ۵۴ میلیارد دلاری تل‌آویو؛
کارشناسان اقتصادی صهیونیست در نشست قدس گفتند، اسرائیل در این جنگ 54 میلیارد دلار خسارت‌دیده و اقتصادش هم 20 سال به عقب برگشته است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری 598،  95 روز جنگ با تمام محورهای مقاومت، برای رژیمی که طولانی‌ترین جنگش یک ماه و دو سه روز آن هم فقط با یکی از چند محور مقاومت بوده و از قضا در آن هم شکست خورده، حتما خسارت‌بار است. کارشناسان اقتصادی صهیونیست در نشست قدس گفتند، اسرائیل در این جنگ 54 میلیارد دلار خسارت‌دیده و اقتصادش هم 20 سال به عقب برگشته است.
 
«مهاجرت معکوس»، یکی از مهم‌ترین و در عین حال مخرب‌ترین «تبعات» جنگی است که صهیونیست‌ها امروز در غزه، دریای سرخ، اقیانوس هند، لبنان و... درگیر آنند. طی روزهای گذشته گزارش‌های مفصل و مستندی از منابع عبری زبان منتشر شد که همگی می‌گفتند، نخبگان، سرمایه‌داران و بسیاری از جوانان از این سرزمین اشغال شده به کشورهایی بازگشته‌اند که از آن آمده بودند. نبود امنیت و مشکلات بزرگ معیشتی و سخت شدن فعالیت‌های اقتصادی، از جمله مهم‌ترین دلایل این مهاجرت معکوس عنوان شد. 
 
بعدها معلوم شد تقریبا همه سرمایه‌گذاران خارجی در این سرزمین اشغالی هم به خیل، «پشیمانان» پیوسته و سرمایه‌هایشان را به جای دیگری برده‌اند. در همین زمینه، خبرگزاری فارس گزارش مبسوطی از جلسه‌ای که اخیرا کارشناسان اقتصادی صهیونیست برای بررسی این شرایط برگزار کرده‌اند منتشر کرده است که حقایق تکان دهنده‌ای از شرایط فاجعه‌بار اقتصادی «اسرائیل» را فاش می‌کند. طبق اظهارات این کارشناسان، رژیم صهیونیستی چنان ضربات اقتصادی خورده‌اند که این رژیم را حداقل 20 سال به عقب پرت کرده است.
 
در این گزارش آمده، «رینات اشکنازی» اقتصاددان ارشد صهیونیست در این نشست مجازی گفت: «ماه به ماه غافلگیرتر می‌شویم، فکرش را نمی‌کردیم به هزینه حدود ۲۰۰ میلیارد شکلی (۵۴ میلیارد دلار) برای جنگ برسیم، در حالی که هنوز در میانه راه هستیم. بین دیدی که نهادهای اسرائیل به اوضاع دارند با نگاهی که از بیرون به ما می‌شود زمین تا آسمان فرق است. ما در نگاه سرمایه‌گذاران خارجی خیلی بدتر از چیزی هستیم که خودمان اعتقاد داریم.» طبق این گزارش اقتصاددانان صهیونیست در حال بررسی گزینه‌های پس از جنگ در مورد غزه هستند و از شاخص‌های فعلی به این نتیجه رسیده‌اند که «بحران پیش آمده برای اقتصاد اسرائیل موقتی نیست، بلکه بلندمدت خواهد بود... عملیات 7اکتبر و ورود به غزه و افزون بر آن ناآرامی‌های داخلی، موجب افزایش بی‌سابقه هزینه‌های جنگ به حدود ۲۰۰ میلیارد شکل(۵۴ میلیارد دلار) شده است.»
 
«شموئل آبرامسون» یکی دیگر از اقتصاددانان صهیونیست که از وزارت دارایی رژیم صهیونیستی در این «وبینار» با عنوان «اقتصاد اسرائیل یک روز پس از جنگ» شرکت کرده بود پیش‌بینی کرد: «بودجه دفاعی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی از ۴.۶ به حدود ۶ درصد افزایش خواهد یافت. در یک سناریوی نسبتاً خوش‌بینانه ما به یک دهه قبل باز خواهیم گشت... اگرچه در گذشته تنش داخلی بین امنیت و اقتصاد وجود داشت، اکنون برای ما روشن شده است که برای بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران باید جنگ به خوبی پایان یابد... در واقع امر، جنگ از نظر تاثیرات بر اقتصاد شبیه آنچه در ۲۰ سال گذشته هم دیده‌ بودیم، نیست. این رویدادی است که تغییراتی را هم در کوتاه‌مدت در سال ۲۰۲۴ و هم برای همیشه تحمیل می‌کند، زیرا افزایش بودجه دفاعی به هزینه‌های دائمی و بزرگ اسرائیل تبدیل شده است.»
 
«آبرامسون» سپس «نرخ هزینه‌های امنیت اسرائیل» را به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی ارائه کرد که طی دهه گذشته به تدریج کاهش یافته و به ۴.۶ درصد رسیده بود. او گفت: «این وضعیت ادامه نخواهد یافت و افزایش بودجه دفاعی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی به حدود 6 درصد نشان‌دهنده آسیب ۱.۴ درصدی به تولید ناخالص داخلی است، یعنی بیشتر از کل بودجه آموزش عالی در اسرائیل و وزارت رفاه اجتماعی یا بودجه وزارت امنیت اسرائیل خواهد بود.» آبرامسون همچنین به «تعویق ورود جوانان به بازار کار به دلیل تمدید خدمت اجباری» اشاره کرد و گفت: «موضوع زمان نیز در اقتصاد مهم است، زیرا برآورد می‌شود که تعویق ورود به کار جوانان برای یک سال، زیان ۰.۹ درصدی به تولید ناخالص داخلی وارد می‌کند. این باری به ارزش میلیاردها شِکل (هر شِکل بیش از 3 و نیم دلار) است، در نتیجه از افزایش مالیات، ‌گریزی وجود نخواهد داشت.»
 
ماه به ماه غافلگیر می‌شویم
«آبرامسون»  و «براندر» همچنین با بیان اینکه «حق بیمه مورد مطالبه سرمایه‌گذاران در اقتصاد اسرائیل از ابتدای جنگ به طور قابل توجهی افزایش یافته است» گفتند صنعت ساخت و ساز در اسرائیل هم از رفتن کارگران خارجی ضربه خورده و با توجه به توقف حضور کارگران فلسطینی در اسرائیل نیاز به کارگر خارجی بیش از گذشته است. اقتصاددان ارشد شرکت فینیکس اینوستمنس، رینات اشکنازی،  هم در این وبینار گفت: «هیچ بخشی وابسته به اقتصاد اسرائیل باقی نمانده است که افول بسیار چشمگیری را ثبت نکرده باشد. از ابتدای سال ۲۰۲۳، ما شاهد پیامدهای طرح اصلاح قضائی(طرح نتانیاهو برای محدود کردن اختیارات قوه قضائیه) و عملیات هفتم اکتبر بودیم و به طور کلی این حوادث منجر به سقوط ۱۸ درصدی ارزش شکل شده است.»  این اقتصاددان صهیونیست گفت: «ما غافلگیر شدیم که آژانس رتبه‌بندی مودیز نسبت به اقتصاد ما بسیار بدبین است و همچنین در گفت‌وگوهایمان با آژانس‌های دیگر متوجه شدیم که وضعیت از بیرون بسیار بدتر از گمان خودمان به نظر می‌رسد.»
 
آمریکا: مخالف آتش‌بس هستیم
آنچه در پاراگراف‌های بالا نقل قول شد، صرفا خسارات اقتصادی رژیمی است که خود را در حوزه اقتصادی و نظامی جزو بهترین‌ها تبلیغ می‌کرد. صهیونیست‌ها در میادین جنگی نیز تلفات و خسارات سنگین و بی‌سابقه‌ای متحمل شده‌اند. با دانستن این دو مهم، شاید بهتر بتوان دلیل خشم و جنایات هولناک این رژیم در حق زنان و کودکان فلسطینی را فهمید. همین‌طور مواضع آمریکا در مواجهه با این جنگ را. «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته «دولت آمریکا در برهه کنونی با آتش‌بس در نوار غزه موافق نیست.» چون «آتش بس در این بُرهه به نفع حماس است.»(!)
 
تهِ چاهیم!
تحلیلگر سیاسی روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز با اشاره به «مشکلات روزافزون سران تل‌آویو در جنگ غزه» نوشت که با آغاز عملیات هفتم اکتبر (15 مهر ماه) مقامات این رژیم به چاه عمیقی سقوط کردند. به گزارش ایرنا «ناحوم برنیاع» در این روزنامه نوشت، ادعاهای مقامات رژیم تل‌آویو درباره از بین بردن جنبش حماس و شکست دادن این جنبش را دور از واقعیت دانست: «نتانیاهو توقعاتی ایجاد کرده است که هیچ راهی برای تحقق آن وجود ندارد و ما را به یک جنگی که پایانی بر آن متصور نیست محکوم کرده است.»
منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها