کد خبر: ۵۳۳۵۳۷
زمان انتشار: ۱۴:۳۱     ۲۴ دی ۱۴۰۲
در حالی این روزها خبر خودکشی چند دانشجوی رشته علوم پزشکی به گوش‌مان می‌رسد که همیشه قبول شدن در این رشته برای خانواده و جامعه افتخار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از فارس: یک روز دندانپزشک طرحی دکتر علی قانعی فرد به زندگی خود پایان می‌دهد، یک روز رزیدنتِ روان دکتر سیامک بهروان و حالا در ۱۸ دی ماه رزیدنت چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، پگاه طلایی زاده خودکشی کرد. این سه خودکشی از جامعه پزشکی در دو هفته گذشته اتفاق افتاده است. 

یکی از نزدیکترین دوستان پگاه می‌گوید: «… تا این اواخر با مشکلات زیادی درگیر بود که همگی عواقب جو رزیدنتی بود… یک بار خودکشی ناموفق داشت… اساتید اجازه ورود به جراحی را به او ندادند. همین اتفاق کلی از انگیزه‌اش را از بین برد…» با این حال برای برخی از خانواده‌ها تنها چیزی که اهمیت دارد، قبولی در این رشته‌های لوکس است. 

در یک سال گذشته حدود ۱۵ نفر و در دو هفته اخیر تنها ۳ تن از رزیدنت‌ها خودکشی کردند. البته این تعداد، افراد فوت‌شده‌ای است که رسانه‌ای شده، ممکن است چندین نفر هم نجات پیدا کرده باشند. 

یک دانشجوی پزشکی پس از تقریبا ۱۵ سال تحصیل دانشگاهی در حدود سن ۳۵ سالگی وارد بازار کار حرفه‌ای و بسیار پر مسئولیت و رقابتی می‌شود. کارشناسان تنها دلیل تحمل درد و فشار در این رشته را علاقه می‌دانند. یک متخصص بالینی می‌گوید: «من پدر و مادرم را نمی‌بخشم که علیرغم عشق من به رشته ریاضی و فیزیک مرا مجبور کردند پزشکی بخوانم. مطمئن هستم اگر آن رشته‌ها را می‌خواندم می‌توانستم دانشمند برجسته‌ای در آن حوزه‌ها شوم.» 

کشیک‌های طولانی‌مدت، مسئولیت‌های سنگین، تحمل استرس و فشار کاری و مواجهه با صحنه‌های دلخراش… در رشته‌های پزشکی بر هیچ کس پوشیده نیست، بنابراین افرادی که می‌خواهند بار سنگین رشته پزشکی را به دوش بکشند باید شناخت کافی از خودشان داشته باشند تا بدانند می‌توانند از پسِ این مسئولیت خطیر از نظر جسمی و روانی بر بیایند یا خیر. چراکه یک لحظه غفلت جان مردم را به خطر می‌اندازد. 


دکتر پگاه طلایی زاده رزیدنت چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ۱۸ دی ماه خودکشی کرد. 

از دید وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ هزینه آموزش یک سال پزشکی در مقطع دکتری حرفه‌ای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ۲۲۶ میلیون تومان برآورد می‌شود. این میزان ضرب در مدت ۷ سال تحصیل فرد، بدون احتساب تورم و به صورت میانگین به ما می‌گوید که «تربیت یک پزشک حدود ۲ تا  ۲.۵ میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد.» علیرغم چنین هزینه ای، برخی هرگز پزشک نمی شوند تا درد مردم را تسکین بخشند. 

رئیس سابق رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران، علی جعفریان می‌گوید، پزشکی رشته سختی است که دوره آموزش طولانی دارد و هرکسی نمی‌تواند در آن موفق شود. متاسفانه «نسل امروز ترجیح می‌دهد بدون کار کردن درآمد داشته باشد». اگر کسی از من بپرسد می‌گویم «اگر خیلی علاقه‌مند هستید پزشکی را انتخاب کنید.» 

استاد اپیدمیولوژی حمید سوری معتقد است که «دستمزدی» که به رزیدنت‌ها داده می‌شود، هیچ تناسبی با وضعیت اقتصادی ندارد. آن‌ها تنها ۸ تا ۱۱ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. با این میزان حقوق چطور باید زندگی خود را بگذراند؟ 
باید فرهنگسازی شود که «پدر و مادرها هم فرزندشان را به قیمت پز دادن خودشان قربانی نکنند.» چون بعضی از افراد آمادگی و تاب آوری تحمل سختی این رشته را ندارند. 

سخنگوی سازمان نظام پزشکی رضا لاری‌پور معتقد است که رزیدنتی باید به عنوان «یک شغل شناخته شود، حق و حقوق یک رزیدنت به موقع پرداخت شود، ساعت کاری او متناسب‌سازی شود» و آموزش در حوزه دستیاری اصل اساسی آن قرار بگیرد تا رزیدنت بتواند زندگی خودش را اداره کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها