کد خبر: ۵۳۳۷۵۰
زمان انتشار: ۱۱:۲۳     ۳۰ دی ۱۴۰۲
پایگاه خبری 598: در روزگاری یکی از چهره‌های فقید سیاسی در اظهاراتی عجب گفته بود: دنیای امروز دنیای گفتمان‌هاست نه دنیای موشک‌ها! این سخن در زمان خود بسیار مورد نقد و بررسی کارشناسان مختلف قرار گرفت، اما با گذشت حدود کمتر از ده سال از بیان این سخن، اینک به‌خوبی می‌بینیم که در دنیای امروز «گفتمان» در منطق غرب جایگاهی ندارد و فقط با زبان موشک و سلاح می‌توان با طرف غربی و استکباری سخن گفت.
همچنان که در خبرها آمد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک موشک‌های بالستیک مقر موساد در اربیل و محل تجمع تروریست‌ها در سوریه را در بامداد سه‌شنبه هفته گذشته هدف قرار داد. 
این حمله موشکی سپاه در بامداد سه‌شنبه گذشته ناگهان در صدر اخبار داخلی و خارجی قرار گرفت و همه توجهات سیاستمداران و دولت‌های غربی و رسانه‌های دنیا را به خود جلب کرد.
با نگاهی به تیتر اول اخبار روزهای بعد از حمله سپاه به مقر تروریست‌ها در عراق و سوریه، می‌بینیم که این واقعه مهم همچنان در تحلیل و بررسی کارشناسان مختلف قرار دارد.
رسانه‌های اسرائیلی در واکنش به حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع تروریست‌ها در عراق و سوریه، نوشتند که ایران برای اولین بار از موشک‌هایی با این میزان بُرد استفاده کرده است. در این میان رسانه‌های اسرائیلی توجه خود را به مسافتی که موشک‌های سپاه طی کرده و در شمال غرب سوریه فرود آمده‌اند، معطوف کردند و نوشتند: «موشک‌های بالستیکی که ایران به سمت شمال غرب سوریه شلیک کرد ۱۲۳۰ کیلومتر را طی کردند، این اولین بار است که ایران موشک‌های عملیاتی خود را تا این مسافت شلیک می‌کند.»
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در گزارش این عملیات موشکی به فرمانده کل سپاه خبر داد که رأس ساعت ۱۲ چهار موشک خیبرشکن از جنوب خوزستان با موفقیت به سمت مواضع تکفیری‌ها در استان ادلب سوریه شلیک شده است.
 از کرمانشاه نیز چهار فروند و هفت فروند نیز از آذربایجان شرقی به سمت مقر صهیونیستی در اقلیم کردستان شلیک شده است. در گزارش پیش‌رو به تحلیل و بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.
تیتر یک رسانه‌های دنیا
شبکه لبنانی المیادین به‌نقل از منابع محلی در ادلب سوریه گزارش دادند که حملات ایران با موشک‌های بالستیک بسیار دقیق انجام شده و بر اثر آن مقر اصلی گروه تروریستی «حزب ترکستانی» منهدم شد.
این منابع به المیادین گفتند که اردوگاه‌های آموزشی، ستاد پشتیبانی لجستیکی و یک تأسیسات درمانی متعلق به تروریست‌های ترکستانی نیز در این حملات هدف قرار گرفتند.
صابرین‌نیوز هم گزارش داده که مناطق مختلفی از اربیل با موشک و پهپاد هدف حمله قرار گرفته و این شدیدترین حملات تاکنون به این منطقه بوده است.
به گزارش شبکه الجزیره، در این عملیات‌ها محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر، به‌ویژه داعش، در سوریه شناسایی و با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم شدند.
بر اساس اعلام سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رأس ساعت 12، چهار فروند موشک بالستیک خیبرشکن از جنوب خوزستان به ‌مقصد گروه تکفیری در ادلب سوریه با موفقیت شلیک شد.
با توجه به اظهارات سردار حاجی‌زاده، می‌توان فاصله محل شلیک موشک‌های خیبرشکن تا ادلب را حدود 1300 کیلومتر تخمین زد و آن را دوربردترین عملیات موشکی سپاه دانست.
از چه نوع موشکی استفاده کردیم؟
یکی از سؤالاتی که در رسانه‌ها مطرح شد نوع موشک‌هایی بود که مورد استفاده سپاه قرار گرفتند. چون اولین باری بود که از چنین موشک‌هایی استفاده می‌شد، همچنین گفته می‌شود سامانه پدافندی فوق پیشرفته آمریکا نتوانست در برابر موشک‌های ایرانی مقاومت کند.
یک کارشناس مسائل نظامی و امنیتی می‌گوید: «در این عملیات از موشک‌های بالستیک خیبرشکن استفاده شده است. این موشک همزمان با گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1400 با حضور سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ضمن بازدید از یکی از پایگاه‌های موشکی زمین به زمین نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد.»
وی تصریح می‌کند: «موشک دوربرد و نقطه‌زن «خیبرشکن» از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است.»
این کارشناس مسائل نظامی می‌گوید: «این موشک دارای سوخت جامد است و در فاز فرود دارای مانورپذیری برای عبور از سپر موشکی است و طراحی بهینه آن باعث شده است وزن آن نسبت به نمونه‌های مشابه یک‌سوم کاهش یابد و مدت آماده‌سازی و شلیک آن نیز تا یک‌ششم تقلیل پیدا کند. این موشک دارای برد 1450 کیلومتر و سامانه هدایت ترکیبی و مجهز به کلاهک مانورپذیر است. این سامانه تمام‌ایرانی از ایده تا محصول توسط دانشمندان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است.»
جزئیات عملیات
به نقل از فرمانده هوافضای سپاه
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه می‌گوید: «رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک عملیات ترکیبی در پاسخ به جنایات گروه‌های داعشی تکفیری که عده کثیری از هموطنان ما را در کرمان به خاک و خون کشیدند توانستند از جنوبی‌ترین نقطه کشور یعنی از فاصله ۱۳۰۰ کیلومتری یکی از مقرهای مهم گروهک‌های تکفیری را در منطقه تحت اشغال آنها در ادلب سوریه مورد اصابت قرار بدهند.»
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تشریح حملات موشکی سپاه پاسداران به مقر تروریست‌ها می‌گوید: «با دعای ملت شریف ایران دست انتقام الهی‌گریبان جنایتکاران را گرفت. رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک عملیات ترکیبی در پاسخ به جنایات گروهک‌های داعشی تکفیری که عده کثیری از هموطنان ما را در کرمان به خاک و خون کشیدند توانستند از جنوبی‌ترین نقطه کشور یعنی از فاصله ۱۳۰۰ کیلومتری یکی از مقرهای مهم گروهک‌های تکفیری را در منطقه تحت اشغال آنها در ادلب سوریه مورد اصابت قرار بدهند.»
فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید می‌کند: «رزمندگان سپاه پاسداران به صورت همزمان توانستند گروه دیگری را در منطقه شرق فرات که مرکز داعش است مورد اصابت قرار داده و تعدادی از داعشی‌ها را به درک واصل کنند. همچنین به صورت همزمان در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در سوریه موفق شدیم با ۱۱ فروند موشک بالستیک مقر آنها را منهدم کنیم.»
مواضع عراقی‌ها در قبال حمله موشکی سپاه 
به مواضع تروریست‌ها
عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در انهدام مراکز مربوط به سازمان جاسوسی موساد در اربیل و همچنین مقر تروریست‌های داعش در سوریه بامداد سه‌شنبه گذشته انجام شد بازتاب مختلفی در بین علمای عراق داشت. 
شیخ یوسف الناصری، دبیرکل علمای عراق درباره حمله موشکی به مواضع تروریست‌ها در این کشور می‌گوید: «اقدام مقتدرانه سپاه برای هم پیمانانش اطمینان‌بخش بوده و آغاز مرحله جدید نابودی رژیم صهیونیستی است.»
وی به مهر می‌گوید: «حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پناهگاه تروریست‌های صهیونیستی در اربیل و ادلب برای از بین بردن این تروریست‌ها حمله مهمی بود چرا که این دو پایگاه، پایگاه‌های صهیونیستی در منطقه را تقویت می‌کردند در واقع این تروریست‌ها در دو جبهه ایفای نقش می‌کردند. یکی در بعد سازمانی و دیگری به عنوان بازوهای مزدور در منطقه.»
دبیرکل علمای عراق تصریح می‌کند:«این اقدام مناسب و شایسته سپاه گامی برجسته در از بین بردن پایه و اساس تمام تروریست‌ها در منطقه بود و گامی برای ادامه نابودی تروریسم در تمام مناطق تروریستی به‌ویژه تروریسم صهیونیستی در فلسطین اشغالی. از این رو ما به ملت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این اقدام شایسته را تبریک عرض می‌کنیم و به آنها درود می‌فرستیم.»
الناصری درباره پیامدهای منطقه‌ای این اقدام سپاه می‌گوید: «در حقیقت من معتقدم نتایج این حملات موشکی آغاز پاسخ به تروریسم صهیونیستی در منطقه است و قادر است تمامی پایگاه‌های تروریستی را در منطقه هر کجا که باشد ادلب یا اربیل درهم بکوبد. همچنین امیدواریم به اذن خداوند تروریست اصلی در فلسطین اشغالی و رژیم صهیونیستی نابود شود. در واقع این اقدام منجر به بازگشت امنیت و ثبات به منطقه خواهد شد و نتایج مثبتی دربر خواهد داشت.»
وی ادامه می‌دهد: «البته رسانه‌های صهیونیستی و برخی از رسانه‌های منطقه‌ای تلاش دارند بگویند این حملات موشکی سپاه ناقض حقوق بین‌الملل و دیپلماسی و مشابه این حرف‌ها است، اما درواقع آن رژیمی که حقوق بشر و حقوق بین‌الملل را به رسمیت نمی‌شناسد، رژیم صهیونیستی است.»
شیخ یوسف الناصری، درباره پیام این اقدام جمهوری اسلامی می‌گوید: «حملات موشکی سپاه به مقر تروریست‌های صهیونیستی باید بگویم این اقدام به همپیمانان و دوستان ایران پیام اطمینان‌بخشی را رساند، چرا که محور مقاومت منتظر بودند که سپاه پاسداران در کنار آنها در این جنگ حضور داشته باشد چرا که این جنگ یک جنگ بر سر موجودیت است. به نظر من این اقدام مقتدرانه سپاه برای همپیمانانش اطمینان‌بخش بود و آغاز مرحله جدید نابودی رژیم صهیونیستی است و همان‌طور که این وعده را از زبان امام خامنه‌ای شنیدیم که اسرائیل در مدت کوتاهی نابود خواهد شد و این امر ان‌شاءالله نزدیک است.»
جمهوری اسلامی ایران از ماه‌ها پیش به دولت عراق و مقامات اقلیم، درباره فعالیت گروه‌های تروریستی و عناصر وابسته به سرویس‌های جاسوسی غربی و صهیونیستی در این مناطق هشدار داده و بارها تاکید کرده است که نمی‌تواند در قبال این رخدادها که در اطراف مرزهای ایران انجام می‌شود، ساکت بماند.
تهران همواره از مقامات عراقی خواسته است که از فعالیت عناصر تروریستی خطرناک در خاک عراق علیه منافع جمهوری اسلامی ایران، جلوگیری شود اما به نظر می‌رسد عدم توجه به این هشدارها، چاره‌ای جز عملیات مستقیم علیه مقر تروریست‌ها در مناطق مرزی ایران باقی نگذاشته است.
 
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها