کد خبر: ۵۳۳۸۲۹
زمان انتشار: ۱۴:۴۷     ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
«بسیاری از سلاح‌های حماس نو و جدید است و ثابت می‌کند حماس توانسته به‌رغم محاصره هوائی و زمینی،‌ تسلیحات موردنیازش را تأمین کند. حماس با این تسلیحات تلفات چشمگیری از اسرائیل گرفت».

به گزارش پایگاه خبری 598، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس بیش از ۱۵۰ فیلم و عکس را که در سه ماه نخست درگیری‌های اسرائیل و حماس، پس از حمله پانزدهم مهرماه حماس به‌ دستش رسیده، بررسی کرده و نوشت: گروه حماس، انبوهی از انواع تسلیحات گوناگون را از گوشه و کنار جهان انتخاب و جمع‌آوری کرده است. به نظر می‌رسد بخش عمده این تسلیحات، به‌رغم محاصره ۱۷ساله‌ای که با هدف ممانعت از ورود سلاح به غزه در جریان بوده، در همین دوره به این باریکه وارد شده است. تفنگ‌های مخصوص تک‌تیراندازان، ساخت ایران؛ مسلسل‌های کلاشنیکف ساخت چین یا روسیه. نارنجک‌ها و نارنجک‌اندازهای محصول کره‌شمالی یا بلغارستان؛ و موشک‌های ضدتانک که مخفیانه در غزه مونتاژ می‌شوند.

این سلاح‌ها در طول هفته‌ها درگیری‌های شهری در کوچه‌ پس‌کوچه‌های غزه کارایی خود را نشان دادند و تلفات قابل‌توجهی را به نیروهای اسرائیلی،‌ که از فناوری و تسلیحات به مراتب پیشرفته‌تری برخوردارند، تحمیل کردند.

کارشناسانی که فیلم‌ها و عکس‌ها را برای خبرگزاری آسوشیتدپرس بررسی کرده‌اند، توانسته‌اند ویژگی‌ها و مشخصاتی را شناسایی کنند که محل ساخت بسیاری از این سلاح‌ها را روشن می‌کند، اما طبیعتاً به این شیوه نمی‌توان فهمید که آیا این تسلیحات و تجهیزات مستقیماً از سوی آن کشورها در اختیار حماس قرار گرفته، یا از بازار سیاه داغ تسلیحات در کشورهایی همچون عراق، سوریه و لیبی تهیه شده‌ است. با بررسی این تصاویر می‌شود فهمید بسیاری از سلاح‌های نیروهای حماس نو و جدیدند. این کار احتمالاً با استفاده از قایق،‌ یا از مسیر تونل‌های زیرزمینی انجام شده است.

به‌گفته مدیر «مؤسسه تحقیقات تسلیحاتی»، مستقر در استرالیا، بخش عمده سلاح‌های حماس ساخت ایران، روسیه و چین هستند؛ هرچند محصولات کره‌شمالی و کشورهایی که در گذشته عضو پیمان ورشو بوده‌اند هم در این میان دیده ‌می‌شوند؛ مجموعه متنوعی از سلاح‌ها و مسلسل‌های سبک تا موشک‌های دوش‌پرتاب زمین‌به‌هوا و موشک‌های دست‌ساز ضدتانک.

از شاخص‌ترین این سلاح‌ها می‌توان به تفنگ «صیاد AM-۵۰» اشاره کرد؛ یک سلاح ایرانی ویژه تک‌تیراندازان، که گلوله‌هایی با کالیبر ۵۰ با قابلیت نفوذ به ورقه‌های فولادی به ضخامت یک اینچ (بیش از ۲۵ میلی‌متر) را شلیک می‌کند. این سلاح‌، پیش‌تر در یمن، سوریه، و در دست شبه‌نظامیان شیعه عراقی دیده شده بود.

از جمله دیگر سلاح‌های شاخصی که در تصاویر دیده می‌شود،‌ می‌توان به موشک ضدهوایی و حرارتی «استرلا ۹M۳۲» اشاره کرد؛‌ موشکی که ابتدا در روسیه طراحی شد، اما در حال حاضر در چین و ایران تولید می‌شود.

دان فریلی،‌ عضو پیشین نیروهای ویژه ارتش آمریکا و تک‌تیرانداز پلیس ایالت کنتاکی که این فیلم تبلیغاتی حماس را بررسی کرده،‌ می‌گوید تقریباً غیرممکن است که حماس بتواند با ماشین‌آلاتی که در این فیلم دیده می‌شود،‌ چنین سلاحی را تولید کند.

از سوی دیگر، یک مقام نظامی اسرائیلی آشنا با تسلیحات حماس می‌گوید این گروه ترکیبی از تسلیحات موجود در بازار سیاه از قبیل کلاشنیکف، آرپی‌جی۷ و موشک‌های ضدتانک و مجموعه بزرگ و متنوعی از تسلیحات ساخت داخل را که عموماً با استفاده از مواد اولیه ساده و در دسترس تولید می‌شوند، در اختیار دارد. حماس با استفاده از ماشین‌های تراشکاری فلزات را به شکل موشک و خمپاره درمی‌آورد و سپس آنها را با مواد منفجره ساخته‌شده از کود شیمیایی مسلح می‌کند.

از دیگر تسلیحات تولیدی غزه می‌توان به پهپاد انتحاری‌ای اشاره کرد که در ۷ اکتبر برای حمله به برج‌های دیده‌بانی اسرائیل و از کار انداختن دوربین‌های نظارتی استفاده شد.

همزمان به ‌نظر می‌رسد که حماس یکی از پهپادهای انتحاری ایرانی (شاهد) را که در جنگ اوکراین هم استفاده می‌شود، به دست آورده یا دست‌کم کپی کرده است.

این پهپادها به کلاهکی مجهز هستند که پس از سقوط بر روی هدف منفجر می‌شوند. حماس حتی از پهپادهای سبک، ارزان و غیرنظامی چینی که به‌راحتی در بازار موجود هستند هم برای حمل مواد منفجره علیه نیروهای اسرائیلی استفاده می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها