کد خبر: ۵۳۳۸۶۶
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
فرمانده فضایی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: کشورمان ایران بعد از آمریکا، چین و روسیه چهارمین کشوری است که ماهواره بر کاملا بومی با نازل‌های متحرک سوخت جامد دارد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از خبرگزاری دفاعی ایرنا، برنامه گفت وگوی ویژه خبری با موضوع بازتاب موفقیت آمیز پرتاب ماهواره ثریا در رسانه‌ها و مراکز علمی میزبان سردار علی جعفرآبادی؛ فرمانده فضایی نیروی هوا-فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و آقای علی فقیهی نیا؛ کارشناس صنعت هوا- فضا بود.

پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ثریا با ماهواره بر قائم ۱۰۰ بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت، به نحوی که برخی رسانه‌ها این دستاورد بزرگ را در کشور خودمان با عنوان نقطه عطف و یک شاهکار عنوان کردند. می‌خواهیم این بازتاب‌های مختلف که در حوزه پرتاب ماهواره ثریا با استفاده از ماهواره بر قائم ۱۰۰ که نسل جدید آن انجام شد و به مدار ۷۵۰ کیلومتر توانست ماهواره بر ثریا را برساند می‌پردازیم؛ و ویژگی‌هایی که ماهواره بر قائم ۱۰۰ دارد و چه مزایا و اهمیتی دارد استفاده از این نسل جدید ماهواره بر، که استفاده شد و با موفقیت توانست ماهواره را در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار دهد.

سؤال: سردار جعفرآبادی در مورد پرتاب؛ پرتاب واقعاً خیلی هیجان انگیز بود، توانستیم برای اولین بار ماهواره را در فاصله ۷۵۰ کیلومتری قرار دهیم و به خاطر ماهواره بری بود که کاملاً بومی سازی شده بود، نسل جدید قائم ۱۰۰، در خصوص اهمیت این پرتاب توضیح می‌فرمایید؟

سردار علی جعفرآبادی؛ فرمانده فضایی نیروی هوا-فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: از دیدگاه عمومی شاید این پرتاب به نظر برسد که مثل پرتاب‌های دیگر مثلاً جذابیت عمومی داشته باشد، ولی از نظر بنده این پرتاب یک برگ زرینی در تاریخ فضایی ایران و یک نقطه عطف محسوب می‌شود. نقطه عطف به معنای این است که ما در این نقطه؛ یک گلوگاهی را برطرف کردیم و بعد از این منحنی پیشرفت فضایی کشور با شیب و شتاب بیشتری حرکت می‌کند. حالا آن نقطه گلوگاهی چه بوده؟

با پرتاب ماهواره بر قائم گلوگاهی را برطرف کردیم و بعد از این منحنی پیشرفت فضایی کشور با شیب و شتاب بیشتری حرکت می‌کند.این بوده که دانشمندان ما سالیان سال با این چالش برخورد کرده بودند که چطور می‌شود موتور سوخت بزرگ و با قطر بالا درست کرد که اولاً از الیاف کامپوزیتی خیلی سبک باشد، بعد خیلی مقاوم باشد و بتواند فشارهای ۱۰۰ اتمسفر و درجه حرارت سه هزار درجه را تحمل کند. ته آن نازلی که آتش عقب از آن خارج می‌شود باید متحرک باشد و باید قطعات متحرک بتوانند این تنش‌ها را تحمل کنند، این چالشی بود که پیش روی متخصصان موتورهای سوخت جامد بود.

این پروژه در قالب موتور رافع تعریف شد و دو سال پیش شما شاهد بودید که تست استاتیک آن انجام شد روی زمین، سال گذشته اولین تست پروازی آن انجام شد ولی فضایی نبود، این تست پرتابی که ما داشتیم؛ اولین پرتاب فضایی این موتور قدرتمند سوخت جامد بود که بحمدلله دیدید با چه زیبایی انجام شد و ماهواره را در مدار گذاشت. الآن ما یک ماهواره بر سوخت جامد داریم که هر سه مرحله اش؛ از موتورهای سوخت جامد بهره می‌برد و ما دارای هریتیج فضایی هستیم در این ماهواره بر، چون توانستیم ماهواره در فضا بگذاریم.

سؤال: این سؤال پیش آمده؛ مثلاً قبلاً در ۵۰۰ کیلومتری ماهواره خودمان را قرار دادیم، الآن رفتیم مدار ۷۵۰ کیلومتر، تفسیر این حرکت از ۵۰۰ به ۷۵۰ کیلومتر را می‌شود توضیح بفرمایید؟

سردار جعفرآبادی: بله در فضای مجازی هم عرض کردم خیلی سؤال شده بود. ماهواره‌های سنجش از دور که عکسبرداری می‌کنند هر چه به سطح زمین نزدیک باشند عکس بهتری می‌گیرند ولی از یک ارتفاعی می‌آیند پایین، طول عمر مداری آنها کم می‌شود، مثلاً در ۶ ماه تا یک سال سقوط می‌کنند. یک ارتفاع بهینه و مصالحه‌ای وجود دارد که بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ کیلومتر است. اگر شما ملاحظه بفرمایید ماهواره‌های نور ۲، نور ۳ و خیام که عکسبرداری هستند همه در این بازه هستند.

اما داستان برای ماهواره مخابراتی یک چیز دیگر است باید ارتفاع برود بالاتر؛ چون ماهواره وقتی از بالای سر ما گذر می‌کند اگر در ارتفاع بالاتری باشد مدت زمان بیشتری ما می‌بینیم و می‌توانیم این ارتباط را برقرار کنیم. این کلاس از این ماهواره‌ها معمولاً بین ۷۰۰ تا هزار و ۵۰۰ کیلومتر ارتفاع دارند. مثلاً ماهواره‌های سری مخابراتی ایریدیوم در ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری هستند. ماهواره‌های گلوبال استار که از این جنس ماهواره‌های مخابراتی هستند در هزار و ۴۰۰ کیلومتری هستند. اما این ۷۵۰ از کجا درآمده است؟

سازمان فضایی در حال طراحی یک منظومه مخابراتی باند باریک به نام منظومه شهید سلیمانی است.

سازمان فضایی در حال طراحی یک منظومه مخابراتی باند باریک به نام منظومه شهید سلیمانی است. طراحان با این مواجه بودند که چه ارتفاعی را در نظر بگیرند، شبیه سازی کردند و به ارتفاع ۷۵۰ کیلومتر رسیدند، ولی سؤال این بود که اصلاً ما پرتابگری نداریم ۷۵۰ کیلومتر، چطور این شبکه باید کار کند. سرطراح ماهواره بر در آن جلسه بوده و قول می‌دهد این کار را انجام دهد برای این که با خیال راحت دوستان بتوانند این منظومه را طراحی کنند.

این پرتابی که انجام شد؛ این ۷۵۰ از منظومه شهید سلیمانی درآمده بود و الحمدلله موفق انجام شد و این منظومه می‌تواند برای ۷۵۰ کیلومتر طراحی شود. اهمیت دیگر و آخری که این پرتاب داشت؛ اولین همکاری دولت و سپاه بود که خیلی برای ما حساس بود که در قدم اول بتوانیم روسفید باشیم، الحمدلله پرتاب خیلی خوبی بود، ماهواره سالم در مدار قرار گرفت و ان شاء الله بعد از این توفیق این را خواهیم داشت که برای خود سازمان فضایی و دولت پرتاب‌های متعددی انجام دهیم حتی اگر دولت بتواند با کشورهای دوست، همسایه که ماهواره‌های دانشگاهی، ماهواره‌های زیر ۱۰۰ کیلو دارند، اگر بتواند ارتباطی برقرار کند الآن سپاه آمادگی دارد که ماهواره‌های کشورهای دیگر را هم پرتاب کند.

سؤال: و این دانش فنی؛ صفر تا ۱۰۰ بومی خودمان است، همان طور که توضیح دادید از موتورهای رافع شروع شده و الآن رسیدیم به این نقطه.

سردار جعفرآبادی: بله دانش که ۱۰۰ درصد بومی است. اصلاً در موتورهای سوخت جامد هیچ کشوری به ایران نه دانشی می‌دهد، نه صنعت و نه اطلاعاتی می‌دهد. الحمدلله یک تجربه خیلی خوبی وجود داشته در کشور، ما بر شانه‌های بچه‌هایی ایستادیم که قبلاً کارهای تحقیقات موتورهای سوخت جامد در حوزه دفاعی را انجام دادند و این یک زیرساخت خیلی خوبی در کشور بوده، ولی پروژه‌ها و موتورهای فضایی تعریف خاص خود را داشتند که به این محصول هم الحمدلله رسیدیم.

سؤال: آقای فقیهی نیا، در خصوص موتورهای سوخت جامد سردار صحبت کردند و این که ماهواره بر قائم ۱۰۰ از موتورهای سوخت جامد بهره برده بود؛ سه موتور سوخت جامد بود اگر اشتباه نکنم. در خصوص این موتورهای سوخت جامد؛ ویژگی‌هایی که دارند توضیح می‌فرمایید؟

علی فقیهی نیا؛ کارشناس صنعت هوا- فضایی: در موضوع پرتاب ماهواره، مدیریت زمان یک پارامتر بسیار مهمی است و این که به موقع و در زمان درست ماهواره در مدار تزریق شود، یکی از الزاماتی است که باید آن موشک ماهواره بر، آن را رعایت کند و بتواند ماهواره را به موقع در مدار قرار دهد. موتورهای سوخت جامد نسبت به سوخت مایع به دلیل این که اطمینان بالاتری دارند راه اندازی خیلی سریع و آسانی دارند و اطمینان بیشتری وجود دارد، ما سعی کردیم، کشور سعی کرد و سازمان هوا-فضای سپاه سعی کرد به سمت موتورهای سوخت جامد برود که بتواند مأموریت ماهواره‌ها را به درستی انجام دهد.

یکی از ویژگی‌های مهم موتورهای سوخت جامد؛ یکی همین راه اندازی سریع، اینکه تجهیزات و زیرساخت‌های ساده و ارزانی نیاز دارد نسبت به سوخت مایع و قابلیت حمل و نقل خیلی بالاتری نسبت به سوخت مایع دارد

یکی از ویژگی‌های مهم موتورهای سوخت جامد؛ یکی همین راه اندازی سریع، اینکه تجهیزات و زیرساخت‌های ساده و ارزانی نیاز دارد نسبت به سوخت مایع و قابلیت حمل و نقل خیلی بالاتری نسبت به سوخت مایع دارد و این که ما می‌توانیم موتورهای سوخت جامد را در نقاط مختلف کشور به خاطر همین قابلیت حمل و نقلی که وجود دارد، الآن مستقر کنیم و پرتاب اتفاق بیفتد و همین طور که سردار فرمودند برای رسیدن به مأموریت‌های منظومه‌ای از ماهواره ها، این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد که بتوانیم همزمان چند ماهواره از نقاط مختلف کشور شلیک کنیم. بحث قابلیت اطمینان را مطرح کردم، کلاً در صنعت هوا- فضا، موضوع قابلیت اطمینان خیلی موضوع مهمی است به خاطر هزینه‌های بالا و هنگفتی که وجود دارد خصوصاً در پرتاب یک ماهواره و این ایجاب می‌کند که یک مأموریت شلیک ماهواره تا آن جایی که ممکن است با اطمینان کافی اتفاق بیفتد.

سؤال: می‌توانیم بگوییم یا صد است یا صفر؟

فقیهی نیا: دقیقاً، شکست خیلی کمتر اتفاق بیفتد. در حقیقت الآن تلاشی که در هوا-فضای سپاه و وزارت دفاع انجام دادند، تمام تلاش بر این بود که این قابلیت اعتماد از قبل خیلی بیشتر و بیشتر شود و موشک‌های سوخت جامد پرتابگر وارد مرحله عملیاتی- تجاری شوند، یعنی از آن حالت توسعه بیرون بیایند و عملیاتی شوند. یعنی آن قدر به آنها اطمینان پیدا کنیم که بتوانیم با خیال راحت ماهواره را در مدار تزریق کنیم که الحمدلله این اتفاق تا حد بسیار خوبی در این پرتاب اخیر اتفاق افتاد و خصوصاً در این دو سال اخیر، چند ماهواره پرتاب شد و ما تعداد خیلی شکست کمتری نسبت به سال‌های قبل داشتیم.

سردار جعفرآبادی: من تکمیل کنم بحث آقای دکتر را که سوخت مایع هم این طور نیست، مزایای خاص خود را دارد و خوشبختانه در کشور سوخت مایع هم به صورت موازی کار می‌شود از سوی برادران عزیز در وزارت دفاع و ان شاء الله در آینده ما خبرهای خوبی هم راجع به پرتاب‌های سوخت مایع خواهیم شنید و این توانمندی سوخت مایع وزارت دفاع و توانمندی سوخت جامدی که در سپاه پاسداران وجود دارد، انشاء الله دو بازوی قدرتمندی می‌شوند که ما در آینده ماهواره‌های خیلی زیادی را به فضا پرتاب کنیم و من فکر می‌کنم در آینده، در گذشته این بود که می‌گفتند ماهواره‌ها روی زمین مانده، پرتابی وجود ندارد.

در دو تا سه سال آینده ما آماده پذیرش پرتاب خواهیم بود و ماهواره کم خواهیم داشت

فکر می‌کنم در دو تا سه سال آینده ما آماده پذیرش پرتاب خواهیم بود و ماهواره کم خواهیم داشت. در این خصوص ولی این که گرایش به سمت سوخت جامد است، یک آماری از دنیا به شما بدهم؛ چینی‌ها سوخت مایع خیلی سابقه طولانی دارند ولی در ۷ تا ۱۰ سال اخیر دوباره برگشتند به سمت در واقع به موازات پرتابگرهای سوخت جامد و چندین شرکت موازی این کار را شروع کردند و این خاصیت چینی هاست که چندین شرکت ورود می‌کنند و ما می‌بینیم که پرتاب‌های متعدد شرکت‌های سوخت جامد موفق انجام دادند. هندی‌ها که خیلی در حوزه سوخت مایع تحسین برانگیز کار کردند در ۵۰ تا ۶۰ سال اخیر، آنها هم به این نتیجه رسیدند، یعنی به موازات آن وارد پرتابگرهای سوخت جامد شدند منتها هنوز به پرتاب موفقی نرسیدند ولی دنبال آن هستند.

سؤال: در خصوص سوخت جامد و داشتن فناوری سوخت جامد، الآن چند کشور هستند که این دانش را دارند؟

سردار جعفرآبادی: تقریباً پنج کشور در دنیا و ما پنجمین کشور هستیم که فناوری پرتاب سوخت جامد داریم، اگر آن نازل متحرک را حساب کنیم که یک فناوری به روز و لبه فناوری دنیاست، ما چهارمین کشور هستیم، یعنی کلاً چهار کشور در این حوزه کار کردند.

سؤال: ممکن است بگویید چه کشورهایی هستند؟

سردار جعفرآبادی: بله، کشور آمریکا، بعد چین، روسیه هم انجام داده و ما چهارمین کشور هستیم.

سؤال: پس ما جزو چهار کشوری هستیم که با آن نازل‌های متحرک سوخت جامدش را می‌توانیم پرتاب کنیم. در خصوص سوخت جامد آقای فقیهی اشاره کردند به زمان بندی که خیلی مهم است، در این زمینه هم توضیح می‌فرمایید؟ یک فیلم هم سردار آماده کردند در خصوص هنگامی که زمان پرتاب است. درست است سردار؟

سردار جعفرآبادی: اجازه می‌خواهم این فیلم، چون در رسانه‌ها منتشر شده، بخش عمده‌ای از آن منتشر شده، توضیحی در پرتاب اخیر بدهم که نشان می‌دهد چه اتفاقاتی دارد می‌افتد. اینجا آماده پرتاب است، شما می‌بینید، آقای دکتر فرمودند زیرساخت پرتاب یک کفی است که به راحتی می‌تواند جا به جا شود و از هر جای کشور پرتاب شود در زوایای مختلف. خوشبختانه ما کشور پهناوری داریم و این امکان برای پرتاب در زوایای مختلف و نقاط مختلف را برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم منظومه‌های ماهواره‌ای را تشکیل دهیم.

سؤال: ادامه این که برود به تصاویر تله متری خواهد رسید فکر می‌کنم.

سردار جعفرآبادی: این جا در واقع همان مرحله‌ی اول است که اصل قضیه پرتاب اخیر همین سوخت جامد موتور رافع است که الان دارد کار می‌کند و هدف تست اصلا این بوده که الحمدالله هم این خوب کار کرد و بقیه هم به سلامت کار کردند و ماهواره بر به مدار رسید.

سؤال: در زمان خیلی کوتاهی هم رفت فکر می‌کنم یازده دقیقه بود درست است؟

سردار جعفرآبادی: بله، حالا از یازده دقیقه همه دقایق موتور روشن نبود، این موتور مرحله‌ی اول یک موتوری است که تقریبا نزدیک ۶۰ تن تراست دارد و ...

سؤال: پس این جا مرحله اول است که موتور مرحله اول سوخت جامد ما کار کرد.

سردار جعفرآبادی: بله این ۶۰ تن تراست است و ۷۰ ثانیه کار می‌کند.

سؤال: می‌توانیم بگوییم در مرحله اول تا چه مداری بالا رفت؟

سردار جعفرآبادی: مرحله اول ماهواره را، کل محموله را می‌رساند به ۶۰-۷۰ کیلومتری و آنجا سرعت می‌رسد به سه هزار متر بر. یعنی حدود ۱۰ ماه می‌رسد، آنجا مرحله اول جدا می‌شود و کار مراحل بعد شروع می‌شود من فکر میکنم که این کلیپ نیست، حالا ادامه صحبت را داشته باشیم تا همکاران عزیزمان کلیپ اصلی را پخش کنند.

سؤال: تصاویر بعدی فکر کنم تصاویر تله متری بود حالا تا تصاویر تله متری برسد من سؤال بعدی را از خدمت شما بپرسم، اهمیت صنعت فضایی را توضیح می‌فرمایید چه اهمیتی دارد؟

سردار جعفرآبادی: در دهه‌های اخیر یکسری از شاخه‌های علم و فناوری خیلی مهم شدند و رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خیلی جالب فرمودند که اگر کشورها به این علوم و به این فناوری مجهز نشوند در واقع از بین می‌روند و مثال‌هایی زدند که در قدیم چه کشورهایی بودند.

سؤال: تصاویر الان آمد.

سردار جعفرآبادی: الان این بلند شدن ماهواره بر را نشان می‌دهد که همین موتور رافع الان دارد کار می‌کند با قدرت و دارد ماهواره بر از زمین دور می‌شود، این کره زمین را آن انحنای کره زمین را به راحتی می‌توانید ببینید، ۷۰ ثانیه به این ترتیب می‌سوزد، بعد که تمام شد این جا الان جدا شد، آن کله قندی که روی سر ماهواره بر هست و ماهواره داخل آن است، چون دیگر آنجا جو تمام شده آن فیرینگ هم الان باز شد و ...

سؤال: دوباره الان یک جداسازی داشتیم؟

سردار جعفرآبادی: این در واقع موتور مرحله دوم بود که جدا شد.

سؤال: می‌توانید بگویید در چه مداری موتور مرحله دوم جدا شد؟

سردار جعفرآبادی: این جا هم جداسازی ماهواره است که شما مشاهده می‌کنید که ماهواره چقدر نرم با توجه به این که سوخت جامد هم هست ماهواره، حالا آقای دکتر تخصص بیشتری دارند این که جداسازی ماهواره از ماهواره بر به این نرمی انجام بشود و آنجا می‌بینید که حالت بی وزنی دارد، یعنی دو تا جسم در حالت کاملا معلقند وقتی که جدا می‌شوند آن جسم کوچک اگر دقیقا این‌ها هم راستا نشده باشند مرکز جرم شان یکی نباشد این شروع می‌کند به چرخش ماهواره و دوباره پایدار سازی ماهواره کلی مسئله دارد ولی این جا مشاهده می‌کنید که بعنوان اولین پرتاب مان بوده ماهواره کاملا پایدار در مدار قرار می‌گیرد و ما خیالمان راحت است که ماهواره را سالم تحویل دوستان می‌دهیم.

سؤال: آقای دکتر فقیهی در ساخت همین، البته دوربین تله متری هم فکر می‌کنم از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده شده است درست است؟

سازمان هوافضای سپاه و وزارت دفاع، به این سمت می‌روند که سازمان هوافضا خودش یک تجمیع کننده است و شرکت‌های دانش بنیان بازوی سازمان هوافضا شده‌اند.

فقیهی: بله، این که فرمودید نقش شرکت‌های دانش بنیان در توسعه و ارتقاء سامانه‌های هوافضایی، الان واقعا شرکت‌های دانش بنیان خیلی نقش شان واقعا پررنگ شده، حالا من افتخار این را دارم که از نزدیک با خیلی از این شرکت‌ها در ارتباط هستم، در حوزه‌های مختلف مخصوصا در حوزه صنعت فضایی الان روال بر این شده که سازمان هوافضای سپاه و البته وزارت دفاع، به این سمت دارند می‌روند که سازمان هوافضا خودش یک تجمیع کننده است و شرکت‌های دانش بنیان شدند بازوی سازمان هوافضا و در حوزه‌های مختلف و شاید خیلی‌ها واقعا خبر نداشته باشند حالا این اتفاق خیلی خوبی که در حوزه‌ی راهیان پیشرفت افتاده واقعا خیلی از عزیزانی که می‌روند از نزدیک با محصولات آشنا میشوند متوجه می‌شوند که واقعا شرکت‌ها به چه تجهیزات و زیرسامانه‌های خوبی دست پیدا کردند و خدمت شما گفتم شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی الان اثرگذار شدند و بازو شدند.

سردار جعفرآبادی: من یک مثال بزنم همین تله متری را که شما فرمودید، الان این فیلم‌هایی که ماهواره بر ارسال کرده، از فاصله‌ی ۳ هزار کیلومتری یک ماژول صد گرمی با یک آنتن کوچک این فیلم‌ها را ارسال کرده، این در واقع لبه‌ فناوری دنیا در مخابرات دیجیتال است، این را همان شرکت دانش بنیان ساخته و این سرریزی است که صنعت فضایی ما یک بخشی از آن مثلا یک بخش ده درصدی، سرریزی است که بخش فضایی ما به سایر حوزه‌ها دارد الان این ماژول کوچک که این قدر قشنگ و تمیز کار می‌کند می‌تواند در حوزه‌های هوایی، در حوزه‌های پهپادی و حتی در حوزه‌های دولتی استفاده بشود.

سؤال: و این جزو اهمیت‌های صنعت فضایی کشور محسوب می‌شود؟

سردار جعفرآبادی: بله سرریز صنعت فضایی به صنایع دیگر در همه جای دنیا مرسوم است یکی همین واژه تله متری است که شما اشاره فرمودید.

سؤال: و جالب این است که الان جوان‌های ما دارند این را می‌سازند آمدند قرار گرفتند در کنار شما و دارند قطعه‌های مختلف هم می‌سازند و همین موفقیتی که الان ما رسیدیم و دنیا به عنوان شاهکار از آن نام برده، تلاش متخصصان و دانشمندان جوان صنعت فضایی است. درخصوص نقشه راه ماهواره‌ای و فضایی ایران و همچنین برنامه هاییکه برای ماهواره بر قائم هم دارید توضیح می‌فرمایید؟

سردار جعفرآبادی: من پریشب هم که در خبر ۲۱ حضور داشتم عرض کردم که الان خدا را شکر ماهواره بر قائم صد با این زیبایی که جواب داد ما امروز رفته بودیم نتایج تله متری را می‌دیدیم، دیدیم که چقدر شگفت انگیز است که آن گراف‌های پیش بینی با گراف‌هایی که اتفاق افتاده چقدر با هم منطبق هستند و خیلی خیال مان راحت شد که الان این ماهواره بر دیگر می‌تواند در چرخه‌ی عملیات قرار بگیرد و بعد از این انشاالله شاهد خواهید بود که ماهواره‌های متعدد را پرتاب می‌کند در واقع این یک محصول میانی از نقشه‌ راه ما است.

سؤال: الان که این دانش فنی سوخت جامد بومی شده، ما این امکان را داریم که به مدارهای بالاتر هم برویم.

سردار جعفرآبادی: همین را عرض می‌کردم که حالا می‌خواهیم به مدارهای بالاتر و ماهواره‌های سنگین‌تر برسیم ماهواره بر قائم ۱۰۵ گام بعدی است، که زمان بندی که دارد انشاالله یک سال بعد می‌آید برای پرتاب‌ها و تست‌های تحقیقاتی و آن ماهواره بر در واقع قادر است که این وزنی را که به مدار می‌برد به ۲۰۰ کیلوگرم ارتقا بدهد، من می‌خواهم در حالت عادی بگویم.

سؤال: تا چه مداری؟

سردار جعفرآبادی: اگر ماهواره سبک باشد تا ۲ هزار کیلومتر هم می‌تواند برود اگر ماهواره سنگین باشد تا ۵۰۰ کیلومتر می‌رود ولی ۲۰۰ کیلوگرم را در ۵۰۰ کیلومتر قرار می‌دهد، من بخواهم خیلی عادی بگویم، ما اولین پرتاب را سه سال پیش داشتیم که ماهواره نور یک بود که حدود ۱۷-۱۸ کیلومتر برد، الان این پرتابی که پریروز انجام شده این می‌تواند ۵ برابر آن را بگذارد تا نزدیک صد کیلوگرم را بگذارد در مدار ۴۳۰ که نور یک بود، یعنی ما ظرفیت رادر این سه سال ۵ برابر افزایش دادیم در سه سال آینده هم پیش بینی می‌شود که باز ۵ برابر دیگر افزایش پیدا کند و انشاالله ما بتوانیم بعد از سه سال ماهواره‌های بالای ۵۰۰ کیلوگرم را در مدار قرار بدهیم این درواقع خلاصه‌ی عملیاتی نقشه راه بود.

سؤال: آقای دکتر فقیهی به یک نکته‌ای اشاره کردند به نظر من از کنارش راحت عبور نکنیم، راهیان پیشرفت را اشاره کردند این دومین باری بود که در هنگام پرتاب ماهواره اقشار مختلف مردم بودند، دانشجویان نخبه سراسر کشور حضور داشتند و از نزدیک مشاهده می‌کردند دستاورد دانشمندان صنعت فضایی ما را، در این دو روز گذشته و روز شنبه هم دانشجویان مختلف کشور بودند، شما میان دانشجوها بودید حال و هوای دانشجوها چطور بود یک تفسیری می‌کنید آن حال و هوا را برای ما؟

سردار جعفرآبادی: من این جا یک تشکر بکنیم خدا خیرشان بدهد سردار حاجی زاده و جمعی از فرماندهان عزیز یک نهضتی راه انداختند به نام راهیان پیشرفت که بچه‌ها می‌آیند دانشجوها دانش آموزان پیشرفت‌های بخش دفاعی را می‌بینند، بخشی از این راهیان پیشرفت همین آوردن دانش آموزان و دانشجویان به همین تست‌های پرتاب است اولا این دوستان عزیز که آنجا می‌آیند برای ما مایه دلگرمی است خیلی خوشحال می‌شویم وسط کویر این عزیزان را زیارت می‌کنیم، بعد این‌ها که می‌آیند در میدان دیگر با ما همنوا می‌شوند دیگر دغدغه هایشان دغدغه‌های ما می‌شود مثلا آن ۱۰ دقیقه‌ای که پرتاب هست این‌ها دچار همان هیجان می‌شوند و از اول تا آخرش.

سؤال: شور و شعف‌ها آنجا بود، اشک‌ها بود، لبخندها بود.

سردار جعفرآبادی: دعا می‌کنند، گریه می‌کنند در واقع آن جا دانشجوی ایرانی ذات اصیل خودش را نشان می‌دهد و وطن دوستی و ایران دوستی اش را و این که دوست دارند حتما این ماهواره در مدار برود آنجا براحتی قابل مشاهده است مخصوصا لحظه تزریق مانند این فینال کشتی‌های جام جهانی هست که دیگر بلند می‌شوید جلوی تلویزیون ایستاده این‌ها همه بلند می‌شوند و دوست دارند که ماهواره تزریق بشود و این را جشن بگیرند.

سؤال: این الگو ادامه خواهد داشت در هفته‌های بعدی؟

حالا در همه کشورها پرتاب‌های فضایی مهم هست ولی ما بعنوان یک ایرانی یک مسئولیت دیگری داریم، چون اصلا پیشینه‌ کشور ما از هزاران سال قبل توجه به فضا و نجوم اصلا زبانزد بوده است

سردار جعفرآبادی: بله، همتی که فرماندهان عزیز دارند حتما این ادامه پیدا می‌کند و حتما سر و شکل بهتری هم می‌گیرد و خدا را شکر ماهواره برها هم عملیاتی شدند و احتمال این که بیایند پرتاب موفقی ببینند خیلی بالا است، من به یک نکته‌ای هم اشاره کنم، پریروز که ما خدمت دانشجویان عزیز بودیم من عرض کردم که ما، حالا در همه کشورها پرتاب‌های فضایی مهم هست ولی ما بعنوان یک ایرانی یک مسئولیت دیگری داریم، چون اصلا پیشینه‌ کشور ما از هزاران سال قبل توجه به فضا و نجوم اصلا زبانزد بوده، در کشورهای غربی اروپا از ۴۰۰-۵۰۰ سال پیش تازه جرقه‌های علمی با کوپرنیک و کپلر و گالیله و این‌ها زده شده ولی ما ۵۰۰-۶۰۰ سال قبل از این خواجه نصیرالدین طوسی را داشتیم که در مراغه رصدخانه داشته و کار نجومی انجام می‌داده کشورهای متمدن آن زمان مثل چین شاگرد داشته و می‌آمدند پیش ایشان کار می‌کردند ما هزار سال پیش مثلا خوارزمی را داشتیم که اصلا آمد جبر و حساب اعداد را معرفی کرد و جمع و تفریق را معرفی کرد و بعد از این که ایشان فوت کرد ۳۰۰ سال بعد تازه اروپایی‌ها آمدند رساله ایشان را ترجمه کردند و تازه عدد وارد اروپا شد و آنها قبل از آن با علائم کار می‌کردند این مسئولیت ما را سنگین می‌کند الان این نسلی که متخصصین ما هستند دارند کار می‌کنند و انشاالله این نسل جدید ما به ایشان گفتیم شما باید بیایید این راه را دست بگیرید و انشاالله تا قله‌های افتخار ادامه بدهید.

انشاالله تا قله‌های افتخار که شما گفتید و هدفگذاری که برای ماهواره بر قائم ۱۰۵ هم داریم زودتر خواهیم رسید به هرحال همه‌ این‌ها تلاش دانشمندان و متخصصان صنعت فضایی کشور ما هست که دو روز گذشته نتیجه آن را دیدیم و جهان به عنوان شاهکار و نقطه عطف از آن یاد کرد و همچنان بازتاب‌های آن ادامه دارد و سردار جعفرآبادی هم به حق به آن اشاره کردند. البته تلاش افراد دیگری پشت این صحنه هست که شاید نشود تصویر آنها را نشان داد باید از آنها هم تشکر بکنیم، امیدواریم که این مسیر همچنان مثل گذشته ادامه داشته باشد و این تلاش برای ایران افتخارآفرینی بکند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها