کد خبر: ۵۳۳۹۲۳
زمان انتشار: ۱۳:۱۱     ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
حزب الله لبنان برای اولین بار ویدئویی از شلیک موشک اپتیکی (تلویزیونی) به یک موضع ارتش اسرائیل و اصابت دقیق به هدف را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، حزب‌الله لبنان روز پنج شنبه ویدئویی از انهدام یک سیستم راداری در منطقه «جل العلام» با استفاده از یک موشک اپتیکی هدایت‌پذیر منتشر و توجه محافل مختلف را به شدت به خود جلب کرد.

در این ویدئو مشاهده می‌کنیم که موشک به شکل منحنی (تاپ اتک) به سمت هدف شیرجه رفته و نقطه‌زنی می‌کند. در موشک‌های اپتیکی، یک دوربین بر روی دماغه موشک قرار دارد که با زدن سوئیچ مربوطه، روپوش دوربین برداشته می‌شود و دوربین شروع به تصویربرداری از محیط خود می‌کند، این دوربین می‌تواند نور مرئی یا فروسرخ (برای عملیات در شب) باشد.

طبق ویدئوی منتشر شده، موشک به شکل منحی به یک سامانه راداری که پشت دیوار بتنی قرار داشت و از دید مستقیم در امان بود، برخورد می‌کند، این سامانه راداری نقش زیادی در تأمین نیازهای اطلاعاتی ارتش اسرائیل در جبهه جنوب لبنان بر عهده داشت و تا دهها کیلومتر در عمق خاک لبنان را می‌توانست رصد کند.

موشک اپتیکی حزب‌الله، سلاحی که معادلات را تغییر می‌دهد

 

اما اهمیت ورود این موشک‌ها به میدان نبرد حزب‌الله با اسرائیل آن هم با گذشت بیش از سه ماه از جنگ غزه چیست و تأثیر آن بر روند جنگ چگونه خواهد بود؟ حزب‌الله در اطلاعیه خود گفت که به شکل رسمی وارد معادله جنگ با اسرائیل شده است.

تا پیش از این حزب‌الله توانسته بود عمده سامانه‌های راداری ارتش اشغالگر را در نزدیکی مرز لبنان منهدم کند، اما راداری که پنجشنبه منهدم شد با موشک‌های معمولی امکان هدف‌گیری آن وجود نداشت، چرا که بالای یک تپه مرتفع قرار گرفته و روبه روی آن یک دیوار بتنی ۹ متری ساخته شده بود.

 

 

موشک اپتیکی حزب‌الله، سلاحی که معادلات را تغییر می‌دهد
دوربین تعبیه شده در موشک اپتیکی خا ۲۹ روسیه

 

موشک‌های منحنی‌زن

موشک‌های منحنی‌زن از خانواده موشک‌های هدایت شونده ضد زره و ضد استحکامات مانند کورنت، TOW و غیره هستند، اما عمدتاً از نظر نوع مسیری که برای رسیدن به هدف طی می‌کنند، از آنها متمایز می‌شوند.

موشک‌های کورنت که طی ماههای گذشته به تعدد از سوی حزب‌الله مورد استفاده قرار گرفته، یک مسیر مستقیم را به سمت هدف طی می‌کند که این مسأله شلیک کننده را ملزم می‌کند که در موقعیت مستقیم هدف قرار گیرد و بتواند هدف را در تیررس خود داشته باشد، اما در موشک‌های منحنی‌زن، می‌توان اهداف را در یک مسیر غیرمستقیم و بدون مواجه شدن با نیروهای دشمن منهدم کرد که این مسأله ضمن اصابت دقیق به هدف، اپراتور موشک را نیز از هدف‌گیری از سمت دشمن حفظ می‌کند.

از سوی دیگر در ادوات زرهی، استحکامات زرهی در بخشی تقویت می‌شود که احتمال هدف‌گیری از آن سمت، بالاست، بنابراین موشک‌های مستقیم‌زن که از روبه‌رو شلیک می‌شوند به زره برخورد کرده و آسیب حداکثری نمی‌توانند وارد کنند، اما موشک‌های منحنی‌زن می‌توانند به آن بخشی از ادوات اصابت کنند که استحکامات ضعیف‌تری در آن‌ نقطه تعبیه شده است.

در مورد تانک‌ها و خودروهای زرهی، این اصل به وضوح مشهود است، زیرا انواع مختلف تانک‌ها در جهان به زره‌های اولیه جلویی و جانبی و زره‌های ثانویه پایین و عقب متکی هستند، در حالی که نازک‌ترین زره‌ها در سمت بالا قرار دارند، چرا که به ندرت از قسمت بالا مورد اصابت قرار می‌گیرند.

اما با گسترش استفاده از پهپادها، کشورهای درگیر در نبرد به خصوص روسیه و اوکراین به سرعت اقدام به نصب یک چتر آهنی بر روی تانک‌هایشان کردند تا پهپادها به قفسه آهنی برخورد کرده و به تانک حداقل خسارت وارد شود؛ ارتش اسرائیل نیز پس از عملیات طوفان الاقصی، به شکل عجولانه برخی از تانک‌های خود را به چترهای آهنی مجهز کرد.

 

موشک اپتیکی حزب‌الله، سلاحی که معادلات را تغییر می‌دهد
تانک ارتش اسرائیل در غزه، مجهز به قفسه آهنی

 

با این حال، این قفسه‌ها در برابر پهپادهای انتحاری و موشک‌های منحنی‌زن کارایی محدودی دارند، به خصوص اینکه سر جنگی این موشک‌ها قدرت بالایی دارند و تا ۱۰ کیلوگرم می‌رسند.

نکته دیگر اینکه این موشک‌ها در ارتفاع بسیار پایین ده‌ها متری پرواز می‌کنند و با توجه به هدایت اپراتور به صورت مانور به سمت هدف حرکت می‌کنند، همچنین نیازی به سکوهای پرتاب بزرگ، باند یا مناطق باز ندارند و از این رو توسط رادارهای تعیین شده برای هواپیماها شناسایی نمی‌شوند، علاوه بر این به دلیل ارتفاع پایین پرواز موشک، سامانه گنبد آهنین نیز قادر به شکار آن نیست.

حزب‌الله برای مهار اسرائیل کافی است

حزب‌الله لبنان دیروز (پنجشنبه) نیز اعلام کرد که با ۲ فروند پهپاد تهاجمی، سکوهای گنبد آهنین و پدافند هوایی ارتش اسرائیل را در نزدیکیِ شهرک کفربلوم هدف حمله قرار داده است.

این گروه مقاومت روز سه‌شنبه (۲۳ ژانویه) نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای دومین بار پایگاه کنترل هوایی مرون در جبل الجرمق واقع در شمال فلسطین اشغالی را با تعداد زیادی موشک مناسب هدف قرار داده و موشک‌ها به اهداف اصابت کرده‌اند.

حزب‌الله ششم ژانویه در اولین پاسخ به ترور معاون سیاسی جنبش حماس صالح العاروری با ۶۲ راکت پایگاه هوایی مرون را درهم کوبیده بود و ترس از «جنگ تمام‌عیار با لبنان» را به محور اصلی گزارش رسانه‌های اسرائیلی تبدیل کرد. در اهمیت بالای این پایگاه همین بس که با انهدام تأسیسات پایگاه مرون، یکی از دو پایگاه اصلی کنترل هوایی ارتش اسرائیل در فلسطین اشغالی برای مدتی کارایی خود را از دست داد. اصابت بی نظیر موشک‌ها به این پایگاه فوق سری تا مدت‌ها نقل محافل رسانه‌ای اسرائیل بود.

با نگاهی به سیر ورود حزب‌الله به نبرد با اسرائیل متوجه می‌شویم که حزب‌الله در روزهای اول صرفا از راکت‌های کوتاه برد برای زدن دکل‌های مخابراتی ارتش اسرائیل استفاده می‌کرد که البته توانست بخش مهمی از دید اطلاعاتی صهیونیست‌ها را در جنوب لبنان کور کند، پس از آن حزب الله به مرور قابلیت‌های خود را رو می‌کند و اکنون که ۱۱۰ روز از جنگ غزه می‌گذرد، از یک موشک اپتیکی استفاده کرده است که یک غافلگیری بزرگ برای اشغالگران محسوب می‌شود.

در این شرایط حزب‌الله یک بازی روانی را برای اسرائیل پیش می‌برد و به یکباره همه داشته‌های خود را رو نمی‌کند که همین امر می‌تواند عامل بازدارندگی باشد، طبق سخنان سید حسن نصرالله در تاریخ ۱۵ دی ماه، هدف حزب‌الله ورود به جنگ تمام‌عیار نیست، بلکه کاهش فشار از روی جبهه غزه است و به خوبی توانسته این هدف را محقق کند. نصرالله گفت که «شاهد تحقیر اشغالگران در مرزهای جنوب لبنان هستیم».

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها