کد خبر: ۵۳۶۱۷۶
زمان انتشار: ۰۹:۴۴     ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
گزارشی از سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراه به پاکستان و دستاوردهای این سفر؛
سیدابراهیم رئیسی روز گذشته به دعوت دولت جدید پاکستان، تهران را به مقصدی در جنوب آسیا ترک کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، سیدابراهیم رئیسی روز گذشته به دعوت دولت جدید پاکستان، تهران را به مقصدی در جنوب آسیا ترک کرد.

این نخستین سفر خارجی رئیس جمهور در سال ۱۴۰۳ و نخستین میزبانی اسلام آباد از یک مقام بلندپایه خارجی از زمان روی کار آمدن شهباز شریف در صدر دولت پاکستان است.
 
رئیسی بامداد دوشنبه پیش از عزیمت به اسلام‌آباد با بیان اینکه پاکستان کشور مهمی در آسیاست، گفت: هدف ما در این سفر بالاتربردن سطح همسایگی با کشورهای همسو و مسلمان است. او با اشاره به اینکه مردم پاکستان علاقه‌مند به ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند، افزود: آن‌ها ارادت خود به امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب را نشان داده‌اند و محبتشان نسبت به ایران را اثبات کرده‌اند. ما امنیت این کشور را امنیت خود می‌دانیم و معتقدیم تثبیت و ارتقای امنیت نقاط مرزی به نفع هردو کشور و هردو ملت است.

ریل‌گذاری برای تجارت ۱۰ میلیارد دلاری
وی از موضوعات گفت‌وگوهای پیش رو در اسلام آباد هم پرده برداشت و خبرداد این نشست‌ها در حوزه مسائل امنیتی، مرزی، تجاری و به ویژه در حوزه انرژی خواهند بود. اکنون سطح روابط اقتصادی ایران-پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست ولی برنامه‌ریزی برای ارتباط تجاری ۱۰ میلیارد دلاری از دیگر برنامه‌های مهم این سفر است. 

نهال دوستی ایران-پاکستان در کاخ نخست وزیر
ظهر روز گذشته پس از ورود هیئت بلندپایه کشورمان به اسلام آباد، هیئت اعزامی ایران مورد استقبال رسمی نخست وزیر پاکستان قرار گرفتند. در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی ایران و پاکستان، سران دو کشور از گارد تشریفات سان دیدند و به رسم دوستی و یادبود نهالی را در محوطه کاخ نخست‌وزیری پاکستان غرس کردند. در ادامه پس از معرفی اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه، شهباز شریف با زبان فارسی و لهجه پاکستانی به هیئت کشورمان خوش‌آمد گرمی گفت و ابراز کرد موجب افتخار ماست که یک مقام عالی‌رتبه به کشور ما می‌آید. چشم ما روشن و دل ما شاد. 

رئیس جمهور ایران، شخصیت پرافتخار جهان اسلام
سناتور علامه ناصر عباس جعفری نماینده مجلس سنا و رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان هم در پیامی اعلام کرد همه اقشار جامعه پاکستان از این سفر مهم و تاریخی آیت‌الله رئیسی خرسندند و به میزبانی از این فرزند غیور انقلاب اسلامی افتخار می‌کنند. این سناتور اظهار کرد: دکتر رئیسی شخصیت پرافتخار جهان اسلام است که مقتدرانه علیه استکبار جهانی موضع‌گیری کرده است، ایشان با آغوش باز مردم پاکستان مورد استقبال ما قرار می‌گیرند. 
علاوه بر این بسیاری از شخصیت‌های علمی و دینی، گروه‌های سیاسی و فعالان مدنی پاکستان با صدور بیانیه‌ها و انتشار پیام‌هایی اعلام کردند جامعه پاکستان مفتخر به میزبانی از رئیس یک ملت شجاع و غیور است ‌که حامی ملت‌های مظلوم است. 

اصول مشترک دو کشور
در ادامه برنامه‌های رسمی، با آغاز نشست خبری، رئیس جمهور کشورمان از حضور در شهر زیبای اسلام آباد ابراز خرسندی کرد و به مردم دیندار پاکستانی سلام رساند. رئیسی با یادآوری این مسئله که ایران و پاکستان فقط به عنوان دو همسایه مطرح نیستند، پاکستان را کشور دوست و برادر دانست. وی در ادامه این گفت‌وگو درمورد رابطه تهران-اسلام آباد این‌گونه اظهار کرد: «مهم‌ترین امری که ملت بزرگ ایران را با مردم پاکستان پیوند می‌دهد اعتقادات است که پیوندی ناگسستنی است». 
«محمد شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان هم در ابتدای اظهاراتش به نحو قابل توجهی خطاب به رئیسی گفت: آقای رئیس جمهور! شما در فقه و حقوق دانش دارید؛ به خوبی می‌دانید ما در اصول مشترکیم و حاضریم برای رسیدن به سطح بالاتری از روابط و بهبود زندگی مردممان در فروع هم مشترک شویم. 
و در پایان ضمن تشکر از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابراز کرد: بابت حمایت از مظلومیت مردم غزه و پشتیبانی از حق آزادی‌خواهی مردم کشمیر، از رهبر معظم ایران قدردانی می‌کنم.

امضای هشت سند همکاری
پس از برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه، هشت سند همکاری در بخش‌های مختلف تجارت، علم  و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضایی به امضا رسید.
«ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که از سوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و رؤسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی به امضا رسید. از مهم‌ترین این توافقات و تصمیمات اتخاذ شده، تشکیل یک منطقه اقتصادی ویژه با هدف تقویت اقتصاد دو کشور است.

رونمایی از «ایران»، بزرگراه یازدهم اسلام آباد
همچنین در پی این سفر و به مناسبت حضور رئیس‌جمهور کشورمان در پاکستان، دولت فدرال این کشور اعلام کرده است یکی از بزرگراه‌های پاکستان به نام «ایران» نام‌گذاری می‌شود. 
رئیسی در ادامه این سفر با آصف‌ علی زرداری همتای پاکستانی خود ملاقات می‌کند و سفر به قلب فرهنگی پاکستان «لاهور» و قلب اقتصادی این کشور «کراچی» از دیگر برنامه‌های این سفر است. جمعیت شیعیان در لاهور و کراچی از دیگر شهرهای مهم پاکستان بیشتر است.
 
* قدس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها