کد خبر: ۵۳۶۳۵۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۵     ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی عنوان کرد که در سال 1402 پتروشیمی‌ها و سایر صنایع عمده، 60 هزار میلیارد تومان بابت دریافت گاز به دولت بدهی دارند.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری 598؛ صنعت پتروشیمی ایران روزانه 78 میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند؛ گازی که البته با مزیت رقابتی در اختیار این صنعت قرار گرفته و منجر به درآمد دلاری به میزان سالانه حداقل 15 میلیارد دلار در این صنعت می‌شود. اما با وجود درآمدزایی و حاشیه سود بالای صنعت پتروشیمی، این شرکت‌ها در پرداخت قبوض گاز خود تعلل می‌کنند.مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «منابع و مصارف هدفمندی» عنوان کرده است: عملکرد فروش داخلی گاز طبیعی در سال 1402 حاکی از عدم تحقق 82 هزار میلیارد تومان از منابع این بند است که دلیل اصلی آن، عدم پرداخت قبوض گاز توسط شرکت‌های پتروشیمی و معوق شدن بدهی‌هاست.
پتروشیمی‌ها قبض گاز 60 هزار میلیارد تومانی خود را پرداخت نمی‌کنند
این مرکز در ادامه می‌نویسد: در سال 1402 حدود 60 هزار میلیارد تومان مطالبات بابت فروش گاز به صنایع عمده ایجاد شده است. سازوکارهای نامناسب تسویه بهای گاز و رابطه مالی بعضاً غیرشفاف در این باره و همچنین عدم وجود جرائم قابل ملاحظه بر مبنای مدت زمان تأخیر پرداخت قبوض، همگی مزید بر علت شده و انگیزه تعویق پرداخت توسط بنگاه‌ها را تقویت کرده است. از منظر کارشناسی پیشنهاد می‌شود در سال 1403 وزارت نفت تمام قراردادهای فروش خوراک شرکت‌ها از هر نوعی از جمله گاز طبیعی، نفت خام، میعانات گازی، اتان، NGL ،LPG و ... به مشتری‌های بزرگ که رقم آن از آستانه مشخصی بالاتر است را ملزم به گشایش اعتبارات اسنادی بانکی نموده و بابت تاخیر پرداخت جرائم قابل‌توجهی لحاظ شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها