کد خبر: ۵۳۶۳۸
زمان انتشار: ۱۳:۰۰     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱
رئیس اتحادیه طلا، جواهر، سکه و صراف تهران خبر داد
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: اکنون کارگران طلا به طور پراکنده و در زیرزمین‌ها فعالیت می‌کنند که در صورت ساماندهی در شهرک طلا می‌توانند وارد بازار رقابت شوند که علاوه بر رونق اشتغال، صادرات نیز رشد می‌کند.

احمد وفادار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در خصوص صادرات طلا اظهار داشت: میزان صادرات بسیار اندک است و فقط به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، افغانستان و کردستان عراق که طلای 18 عیار مصرف می‌کنند صورت می‌گیرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا دست‌های طلایی ایرانی که معروفیت جهانی دارند(golden hand) در صادرات طلا ناتوان است، گفت: کشورهایی مانند هند، تایلند و ترکیه که در صنعت طلا پیشرفت کرده و صادرات بالایی دارند حامی مانند دولت داشته و از چند سال معافیت مالیاتی برخوردار بود‌ه‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای واردات تکنولوژی باید 300درصد عوارض بپردازند، گفت: گمرک و‌ مالیات از جمله موانع پیشرفت در صادرات طلا هستند و صحبت از صادرات فقط در حسرت حرف است و در واقعیت چیز زیادی نداریم.

وفادار دلیل تولید طلای مصرفی با عیار 18 در ایران را اینگونه تشریح کرد: اگر سفارش بدهند طلای 21 عیار نیز ساخته می‌شود و در جنوب کشور از یزد تا جنوب طلای 21 عیار مصرف می‌شود و مصرف نوع طلا در هر منطقه بسته به نوع آب و هوا دارد.

وی در ادامه افزود: در کشورهای عربی طلای 21 عیار ساخته می‌شود که سیاه نشود اما در آمریکا و اروپا عیار 14 استفاده می‌شود اما در ایران ایتالیا و سایر کشورها عیار 18 مصرف می‌شود و عیار متفاوت از لحاظ تکنولوژی فرقی نمی‌کند. هر چند معمولا طلای 21 عیار کار دست است اما طلای 18 عیار با دستگاه ساخته می‌شود.

 

*مصنوعات طلا را با کد رهگیری بخرید

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد برندسازی در صنعت طلا، اظهار داشت: برندهایی که در ایران فعالیت‌ می‌کنند دارای کد رهگیری و یا علامت استاندارد هستند که اسامی آنان مشخص و در مصنوعاتشان درج شده است و خریداران باید دقت کنند که مصنوعات دارای کد رهگیری را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه در تهران به 1200 نفر کد رهگیری داده شده عنوان کرد: کد تهران T است که در کنار T کد سازنده ذکر می‌شود به عنوان مثال T75 کاملا مشخص است متعلق به کدام شرکت سازنده‌ی تهرانی است که در این صورت هرگونه تخلف در طلای ساخته شده قابل پیگیری است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر کدگذاری برای سایر شهرها شروع شده به عنوان مثال مصنوعات اصفهان با کد E کدگذاری شده است که با این کدگذاری فروش مصنوعات سایر شهرها نیز در سراسر ایران قابل پیگیری است.

وفادار با بیان اینکه تبلیغات برند مصنوعات طلا برعهده خود سازندگان است، تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌ها برای ترس از مالیات از تبلیغات خودداری می‌کنند زیرا مامور مالیات با استناد به میزان تبلیغات شرکت مالیات بیشتری دریافت می‌کند.

 

*صد نفر با یک کیلو طلا شاغل می‌شوند

وی در خصوص ارزش افزوده‌ای که طلا ایجاد می‌کند، بیان داشت: شمش طلا معمولا از لندن و یا دبی وارد می‌شود و با یک کیلوگرم طلا صد نفر مشغول به کار می‌شوند که شامل افرادی از جمله ابزارساز، نگین‌ تراش و سازنده طلا می‌شود و از سوی دیگر با توجه به اینکه یک کیلو طلای 18 عیار 70 میلیون تومان است پس از ساخت 90 تا 100 میلیون تومان می‌شود در واقع با صادرات طلا بیش از 30 درصد ارزش افزوده برای کشور به ارمغان می‌اورد.

 

*راه اندازی شهرک طلا نیازمند حمایت دولت و بخش خصوصی

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد:‌ صنف طلا برای ساخت بزرگ‌ترین شهرک طلای خاورمیانه و دنیا دو سال زحمت کشیده اما از جانب شهرداری و دولت مورد حمایت قرار نگرفته است.

وی در ادامه افزود: در مرحله اول راه‌اندازی این شهرک 10 هزار نفر مشغول می‌شوند و پس از سه سال این آمار به 30 هزار نفر می‌رسد که در این صورت ایران می‌تواند بزرگ‌ترین تولید کننده و صادر کننده طلا در منطقه باشد.

وفادار عنوان کرد: در حال حاضر صحبت‌های اولیه شهرک پیش می‌رود اما این شهرک نیاز به سرمایه‌گذاری دولت و یا بخش خصوصی دارد اما متاسفانه بخش خصوصی که اتحادیه به شهرداری معرفی کرده است یک سری اشکالاتی گرفته‌اند و لذا نیاز به حمایت شهرداری و دولت داریم.

وی در ادامه تصریح کرد: اکنون کارگران طلا به طور پراکنده و در زیرزمین‌ها فعالیت می‌کنند که نیاز به ساماندهی دارند و با این شهرک می‌توانند وارد بازار رقابت کاری بشوند که در این صورت علاوه بر رونق تولید، اشتغال نیز بهبود یافته و صادرات رشد می‌کند.

وفادار در پاسخ به این سوال که آیا بحث خوشه‌های طلا که مطرح شده بود در راستای شهرک است،‌ گفت: اینها دو مبحث جدا است. خوشه طلا قرار بود در 120 کیلومتری تهران شکل بگیرد اما به دلیل اهمیت امنیت در صنف طلا، خوشه‌‌ی طلا از جانب طلاسازان پذیرفته نشد و خواستار شکل گیری خوشه طلا در شهر و حتی مرکزیت تهران شدند.

 

*سکه جزو طلا است؛ نمی‌توان آن را جدای از صنف تصور کرد

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه سکه طلا و جزو صنف است و نمی‌توان آن را جدای از طلا تصور کرد، تصریح کرد: مشکل کنونی اتحادیه و بانک مرکزی دادن مجوز به رسته سکه و صراف است که بر طبق ماده 19 نظام قانون صنفی هر واحدی برای تاسیس نیاز به مجوز از اتحادیه مربوطه دارند و اتحادیه با کمک اماکن نیروی انتظامی و تشخیص هویت پروانه کسب به کسبه می‌دهد.

 

*سکه را فقط با وکیوم هلوگرام دار بخرید

وی با بیان مطالب فوق عنوان کرد: اتحادیه در تمام فعالیت‌های خرید و فروش طلا در سطح تهران نظارت می‌کند و بر اساس این به تمام سکه فروشان وکیوم داده شده است تا سکه‌ها در بسته‌بندی به فروش برسند.

وفادار در ادامه افزود: اخیرا دیده شده بود که عده‌ای در خیابان سکه وکیوم شده عرضه می‌کنند و لذا به واحدهای دارای سکه هلوگرام داده شده تا از تخلف جلوگیری شود هر چند که بانک مرکزی عنوان می‌کند که اتحادیه حق دخالت در سکه را ندارد اما  سکه نیز جزء کار واحدها است و تاکنون چند تن از متخلفان و دستگاه‌های ضرب سکه جعلی شناسایی و به آگاهی تحویل داده شده‌اند که نشان از نظارت کامل اتحادیه دارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به عضویت 10 هزار واحد، نیمی از واحدهای کشور، در اتحادیه تهران اظهار داشت: در سال‌های اخیر برای بیمه اجباری و تکمیلی تمام اعضای عضو اتحادیه تهران اقدام شده و در حال حاضر تمام اعضا تحت پوشش بیمه هستند در ضمن اینکه بیمه‌های سرقت نیز در دستور کار قرار دارد، در واقع هرخانواده که وارد طلافروشی شود بیمه است.

وفادار عنوان کرد: اتحادیه طلا و جواهر با همکاری دانشگاه علمی کاربردی برای اولین بار در ایران در حوزه طلا و جواهر در هفت رشته دانشجو می‌پذیرد در ضمن اینکه برای سال‌های آینده رشته فروشندگی، نیز در نظر گرفته شده است که فروشندگان برای داشتن مغازه نیز باید دوره دانشگاهی را بگذرانند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها