کد خبر: ۵۴۰۰۸
زمان انتشار: ۰۹:۲۳     ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
فراستی:
منتقد سینمای ایران از ادامه یافتن برنامه هفت بدون فریدون جیرانی از شبکه سوم سیما خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مسعود فراستی عصر امروز در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر دلیل به تعلیق افتادن برنامه هفت، اظهار کرد: فریدون جیرانی اخیرا در تکاپوی ساخت سریال «فصل بی‌پروایی» بوده و ممکن است پس از این دیگر مجری برنامه هفت نباشد.

وی با بیان اینکه فریدون جیرانی مجری ‌محافظه‌کاری است، افزود: ممکن است در برنامه‌های اخیر نقد را ترور کرده باشد اما جیرانی یک شبهه روشنفکر ضد ملی نیست.

عضو هیئت رئیسه کانون منتقدان فیلم، با اشاره به تحت فشار بودن جیرانی و برنامه هفت پس از پایین کشیدن دو فیلم اخیر، خاطرنشان کرد: برنامه «هفت» جریان دارد و پس از مدتی دوباره با مجری جدید پخش می‌شود اما جیرانی می‌رود.

وی در پاسخ به سئوال دانشجوی دیگر مبنی بر اینکه مگر ما در ایران طلاق و دیگر مسایلی که در فیلم «جدایی نادر از سیمین» نشان داده شده، نداریم که شما این قدر این فیلم را سیاسی جلوه می‌دهید و آیا ساخت این فیلم‌ها بهتر از صادر کردن هنرپیشه‌هایی مانند گلشیفته فراهانی نیست، اذعان کرد: اگر کارگردانی قصد دارد که با نمایش دادن ضعف‌ها، بدبختی‌ها، سیاهی‌ها و مشکلات جامعه نان بخورد در حالی که خودش این سیاهی‌ها را نمی‌فهمد کارش ارزش ندارد اما اگر کارگردانی قصد دارد با نمایش معضلات اجتماعی دیگران را به تحرک وا دارد تا برای حل اینگونه مشکلات چاره‌ای بیندیشد این کار زیباست و ارزش دارد نه اینکه با نمایش جهل‌زدگی از کشورش از دیگران جایزه دریافت کند.

فراستی با بیان اینکه مهم این است که افراد از دیدن اینگونه فیلم‌ها برای جامعه خود گام بردارد، افزود: فیلم کارگردانی که ادای جوجه روشنفکرها را در می‌آورد و فولکلور‌فروشی می‌کند و حتی در مواردی شلوار خود را هم می‌فروشد تا جایزه بگیرد، خوب نیست.

وی ادامه داد: اگر من از فیلم بچه‌های آسمان دفاع می‌کنم به خاطر حمایت از فقر اجتماعی نیست بلکه به دلیل سربلندی و عزت فقراست که وقتی با کفش پاره پا در آب حوض می‌کنند ماهی‌ها بر پای آنان بوسه می‌زنند.

منتقد سینمای ایران با اشاره به اینکه فیلم‌های «طلا و مس» و «نیاز» از جمله فیلم‌های خوب تاریخ سینمای ایران است، در پاسخ به این سئوال که بهترین فیلم‌های 50 سال تاریخ سینمای ایران از نظر شما کدامند بیان داشت: فیلم‌های سینمایی قیصر، باشو غریبه کوچک، بچه‌های آسمان، مهاجر، دیده‌بان، سفر به چزابه، گوزن‌ها و شب‌های روشن از نظر من خوب بودند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه نظرتان در باره تقلید از شخصیت شما در طنز «خنده بازار» چیست، اظهار کرد از شوخی‌هایی که با عینک و شکمم شد خوشم آمد اما اینکه در نقاطی مرا ضد نقد معرفی می‌کردند موافق نبودم زیرا بنده از طرفداران طنز و خواستار طنزهایی تندتر و برنده‌تر از خنده بازار هستم.

فراستی، در پاسخ به سئوال دیگر دانشجویان که از او پرسیده بود نظرش درباره فیلمنامه‌های تصویب نشده به ویژه فیلمنامه‌های بهرام بیضایی چیست، گفت: بنده درباره فیلم‌های ساخته نشده و کتاب‌های نوشته نشده نظری ندارم چون آنها را ندیده و نخوانده‌ام.

دانشجوی دیگری نیز با تسلیت مرگ کارگردان ایرانی ایرج قادری به جامعه هنری، از فراستی در باره کارهای قادری پرسید و او پاسخ داد: بنده نیز مرگ قادری را به تمام جامعه هنری تسلیت می‌گویم اما قادری هم کارگردان خوبی نبود.

دانشجوی دیگری که مدافع فیلم «جدایی نادر از سیمین» بود نظر فراستی را در باره فیلم اخراجی‌های 3 پرسید و اینکه آیا اگر این فیلم اسکار می‌گرفت خوب بود یا خیر، و او گفت: این فیلم نیز بسیار بد بود زیرا هیچ حسنی نداشت و به بسیج و مردم توهین کرد زیرا بسیجیان را افرادی موجی دربند آسایشگاه نشان می‌دهد و علاوه بر آن نظر فیلمساز از اخراجی‌های یک تا 3 به کلی تغییر کرده است.

منتقد سینمای ایران، با اشاره به دلیل فروش بالای اخراجی‌های 3، ابراز کرد: مخاطب عام در صحنه‌های جدی این فیلم می‌خندد و مخاطبان این فیلم سطح مخاطبان فیلم‌های ایران را تعیین نمی‌کند زیرا مخاطبان این فیلم یا به خاطر دهن‌کجی به انتخابات و رقابت با «جدایی نادر از سیمین» به تماشای این فیلم نشستند.

وی با بیان اینکه قضاوت در این باره بسیار دشوار است، ادامه داد: مشکل سینمای پس از انقلاب این است که فیلمسازان ما عقب‌تر از مخاطبان خود حرکت می‌کنند در حالی که در سینمای قبل از انقلاب فیلمسازان جلوتر از مخاطبان خود بودند.

فراستی، در پاسخ به این سئوال که چرا تاکنون فیلم نساخته‌اید، بیان کرد: بنده یک منتقدم و فیلم نمی‌سازم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
۲
۳
آقای فراستی، بزرگترین نقدی که به خود شما وارده اینه که واسه گنده کردن خودتون به کوچک کردن دیگران متوسل شدید و این مساله رو کم کم همه فهمیدند، صریح باشید و سیاسی کاریتون رو لا به لای صحبتهای فنی پنهان نکنید. وجه اصلی سینما سرگرم کنندگی شه آقای فراستی، سینمایی که شما دنبالشید چقدر امروز خواهان داره ؟...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۳
ريز ميبينمت آقاي فراستي!!!!!!!!
حسادت هم حدي داره!!!!!!!!
پاسخ
یونس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۱
فراستی جون جیگر منه اگه فراستی و عباسی رو از نقد سینما بگیرن گند زده میشه به این سینما
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها