کد خبر: ۵۴۲۳۸
زمان انتشار: ۱۰:۴۰     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
گردش مالی در بازار لوازم الکتریکی ، تلفن همراه ، لب تاپ و وسایل جانبی در این چقدر است ؟ برای اولین بار یک گروه تحقیقاتی بین المللی حجم و اندازه بازار این وسایل را منتشر کرده است . حجم گردش مالی در این بازار آنقدر هست که تحریم کنندگان را پشیمان کند!
جنبه‌های مالی بازار لوازم الکتریکی و الکترونیکی ایران کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. گروه  Fast Market Research، که مدعی است در ارزیابی بازارها و انتشار اطلاعات پیشرو است، در این مورد تحقیقی را منتشر کرده است.

گروه Fast Market Research، در حوزه‌های مختلف اقتصادی تحلیل و ارزیابی انجام می‌دهد و نتایج تحقیقات خود را به فعالین بازار می‌فروشد.

به گزارش تابناک، در بین تحقیقات این مجموعه در مورد بازار ایران، جدیدا دو تحقیق در حوزه زیرساختها و بازار تجهیزات الکترونیکی منتشر شده است. گزارش مربوط به بازار تجهیزات الکترونیکی که مربوط به سه‌ماهه دوم سال 2012 است با نام Iran Consumer Electronics Report Q2 2012 منتشر شده ست و متن کامل آن با هزینه 530 دلار در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

آنچه که در ادامه می‌آید، چکیده رایگان و عمومی آن است. متن کامل تحقیق، علاوه بر آن چه که در اینجا می‌آید حاوی ارزیابی نقاط ضعف، قوت،  فرصت‌ها و چالشها، بخشهای مختلف بازار و شرکتهای اصلی ایرانی حاضر در بازار نیز هست.

اندازه بازار
بنا بر ارزیابی‌ها، ارزش بازار تجهیزات رایانه‌ای، تلفن همراه، و محصولات صوتی و تصویری و بازی ایران در سال 2012، تقریبا 9.6 میلیارد دلار است و تا سال 2016 به 12.7 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که ناشی از رشد استفاده از تلویزیون‌های LCD، کامپیوترهای نوت‌بوک و خرده‌فروشی سایر محصولات اصلی خواهد بود. نکته مهم این است که بازار زیرزمینی به خصوص در حوزه تلفن‌های همراه، بازار ایران را با چالش مواجه کرده است.

تحریم‌های بین المللی به رهبری ایالات متحده در ابتدای سال 2012، تاثیراتی را بر بازار ایران داشته است و شرکتهایی چون Huawei چین و نوکیا- زیمنس تصمیم به محدودیت فعالیت در ایران گرفتند. از سوی دیگر، تغییر سیستم پخش تلویزیونی به پخش دیجیتال در ایران، فرصت‌های جدیدی را ایجاد کرده است. علاوه بر این، رشد استفاده از تجهیزات الکترونیکی در ایران تحت تاثیر تغییرات اجتماعی نیز هست.

تجهیزات رایانه‌ای
سخت‌افزارهای رایانه‌ای، 46 درصد هزینه‌های مصارف الکترونیکی در ایران را به خود اختصاص می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود در سال 2012، فروش رایانه (با احتساب نوت‌بوک و تجهیزات جانبی) به 4.3 میلیارد دلار برسد و در فاصله 2012 تا 2016، با نرخ 6 درصد افزایش یابد. نوت‌بوک‌ها و نِت‌بوک‌ها، دو سوم فروش را به خود اخنصاص خواهند داد.

تجهیزات صوتی- تصویری
در سال 2011، تجهیزات صوتی- تصویری 30 درصد این بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در سال 2012، فروش تجهیزات صوتی- تصویری به 2.8 میلیارد دلار می‌رسد و در فاصله 2012 تا 2016، با نرخ 8 درصد افزایش یافته و به 3.5 میلیارد دلار می‌رسد. رشد بازار تا حد زیادی به پخش دیجیتال تلویزیونی وابسته است.

تلفن همراه
تلفن‌های همراه، 24 درصد بازار تجهیزات الکترونیکی را به خود اختصاص داده است و میزان فروش تا سال 2016، به 2.7 میلیارد دلار در سال خواهد رسید و ضریب نفوذ تلفن همراه تا آن سال به 127 درصد خواهد رسید. به نظر می‌رسد، تحریم‌ها رشد بازار تلفن‌های نسل سوم در ایران را از سرعت بیندازد ولی سود فراوانی نصیب شرکت تامین تله‌کام خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها