کد خبر: ۵۵۳۹۳
زمان انتشار: ۱۵:۵۵     ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
برنامه ي «هفت» تولد بيمارگونه اي داشت... اما همين مولود بيمار،‌ در ادامه به دليل حضور «مسعود فراستي» و حضور فعالانه ي وي در نقد هم زمان فيلم هاي مبتذل تجاري و سينماي روشنفكري و جشنواره اي از يك سو ، و تكريم و حمايت از فيلم هاي ارزشمند و انقلابي از سوي ديگر، به بستري مناسب براي گفتگوي روشنگرانه درباره ي سينما تبديل گشت. مسعود فراستي يقينا تنها امتياز برنامه «هفت» بود كه با تسلط بر مباحث نظري سينما، سطح مباحثات سينمايي را ارتقاء داد، فضاي گفتگوي انتقادي را رونق بخشيد و ادبيات انتقادي آويني را زاويه ي غربت خارج ساخت.
سرویس نقد رسانه پایگاه 598/ دبیرخانه دائمی رصد و نقدرسانه ملی پیرو تغییرات در برنامه هفت، بیانیه ای را منتشر ساخت.

جناب آقاي ضرغامي

سلام عليكم

چند روزي است ابتكار جديد شما در مورد برنامه ي «هفت» به يكي از مسايل فرهنگي روز تبديل شده است. تصميم ناگهاني رسانه ي ملي در تغيير تيم مديريتي اين برنامه كه به بهانه ي نامه ي 22 رسانه ي ارزشي جبهه فرهنگي انقلاب انجام گرفت،‌ ابعادي جديد از رويكرد مديريتي شما بر رسانه ي ملي را آشكار ساخت كه در بيانيه ي دوم دوستانمان (رسانه هاي ارزشي جبهه انقلاب) مغفول واقع شده بود:

برنامه ي «هفت» تولد بيمارگونه اي داشت. انتخاب «فريدون جيراني» به عنوان طراح و مجري تنها گفتگوي فرهنگي-سينمايي تلويزيون يقينا از اشتباهات استرات‍ژيك مديران رسانه ملي بود. از ابتدا روشن بود كه از دل ايده هاي جيراني، كارگرداني كه سابقه ي روشني در خدمت به گفتمان روشنفكري دارد، قرار نيست چيزي به سبد فرهنگ و هنر انقلاب ريخته شود؛‌ اما همين مولود بيمار،‌ در ادامه به دليل حضور «مسعود فراستي» و حضور فعالانه ي وي در نقد هم زمان فيلم هاي مبتذل تجاري و سينماي روشنفكري و جشنواره اي از يك سو ، و تكريم و حمايت از فيلم هاي ارزشمند و انقلابي از سوي ديگر، به بستري مناسب براي گفتگوي روشنگرانه درباره ي سينما تبديل گشت. مسعود فراستي يقينا تنها امتياز برنامه «هفت» بود كه با تسلط بر مباحث نظري سينما، سطح مباحثات سينمايي را ارتقاء داد، فضاي گفتگوي انتقادي را رونق بخشيد و ادبيات انتقادي آويني را زاويه ي غربت خارج ساخت.

از سوي ديگر «هفت» در چند برنامه ي اخير خود به صحنه ي قدرت نمايي و اعلام مواضع جريان ارزشي و انقلابي سينماي ايران تبديل گرديد. بعد از سالها، در قاب تلويزيون ايران جريان روشنفكري حاكم بر سينما كه با ديكتاتوري منحصربه فردش خود را وراي نقد مي پندارد،‌ در معرض انتقادات جدي و بنيادين معتقدان به انقلاب قرار گرفت. حضور جبهه ي فكري-فرهنگي انقلاب اسلامي در برنامه ي هفت، به شكل گيري گفتگويي انتقادي و صريح پيرامون سينماي ايران انجاميد و برنامه ي «هفت» را به بستري براي مناظره ي رودرروي دو جريان مهم فرهنگي كشور تبديل نمود.

جناب آقاي ضرغامي!

سوال اين جاست كه چرا به محض حضور پررنگ و موثر جبهه ي فكري-فرهنگي انقلاب در برنامه ي «هفت» و قرار گرفتن جريان روشنفكري در موضع نقد و پاسخگويي، زلزله ي تغيير و تحولات به سراغ اين برنامه آمد؟ آيا شما با اين تصميم، خود را در موضع حمايت تمام قد از جريان روشنفكري كه نسبتي با انقلاب اسلامي و آرمان هاي آن ندارند قرار نداده ايد؟ اقدام شما در تعطيلي برنامه ي هفت نه نشان از موضع انقلابي شما كه اقدامي عليه شكل گيري زمينه هاي نقد انقلابي در اين برنامه است.

آقاي رييس!

يقينا شأن شما به عنوان يكي از مسئولان فرهنگي نظام مقدس جمهوري اسلامي،‌ حمايت از جريان روشنفكري و دنباله هاي فرهنگي آن نيست. براي تبديل راديو و تلويزيون به «صدا و سيماي جمهوري اسلامي» بايد به معتقدان و دغدغه مندان انقلاب اسلامي دل ببنديد كه يادگاري نوشتن روي ديوار روشنفكرنماهاي «بيوتن»، ‌نه وجاهتي را در ميان روشنفكران و طبقه ي متوسط براي شما دست و پا مي كند، نه نااميدي اهالي دلسوز و خردمند رسانه ي ملي را از آينده ي مديريتي تان بر صدا و سيما برطرف مي نمايد ، نه اوضاع نا به سامان سازمان متبوع تان را سامان مي بخشد و نه با منويات و مطالبات مقام معظم رهبري در حوزه ي مديريت فرهنگي مطابقت دارد.

 

والسلام علي من اتبع الهدي

دبيرخانه ي دائمي رصد و نقد رسانه    

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها