کد خبر: ۵۵۶۹۰
زمان انتشار: ۱۹:۰۵     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
برنامه "دیروز، امروز، فردا" پنج شنبه شب با حضور علی‌رضا زاکانی و علی‌اصغر زارعی نمایندگان مردم تهران و حجت الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه و نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی از شبکه سوم سیما پخش شد.
به گزارش 598 به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، گزیده ای از سخنان مهمانان برنامه در ذیل می آید:

سبحانی نیا:
آغاز مجلس با پیام رهبری مبنی بر اینکه نماینده باید به تکلیف عمل کند و از حداکثر فرصتها و توان خود در جهت قانون گذاری صحیح بهره ببرد و از ویژگی آزاد اندیشی استفاده کند.

در مجموع مجلس هشتم سعی کرد در حرکت فرمایشات رهبری خط مشی کند گرچه به طور کامل و صحیح و دقیق در این مسیر قرار نگرفت ولی در کل مجلس نمایندگان و هیئت رئیسه سعی کردند تا موضع رهبری را به عنوان چراغ راه خود در تمامی مسائل قرار دهند.

زاکانی :
در حوزه قانون گذاری مجلس هشتم قوانین خوبی را وضع کرد از قبیل هدفمندی یارانه ها، قانون تجارت، برنامه پنجم، آیین دادرسی و ... که اگر منطقی بنگریم در بعضی حوزه ها خوب و در برخی دیگر نمره خوبی نگرفت.

پیرو فرمایشات رهبری باید اصل وقف کردن یک نماینده در دستور کار نمایندگان باشد و تعامل صحیح در کنار سایر قوا وجود داشته باشد و سعی در آرامش و ثبات در این تعاملات صورت پذیرد. در مجموع مجلس هشتم علاوه بر نکات شاخصی که داشت در کنار آن میتوان نکاتی را در کنار آن یافت که زیبنده ی مجلس شورای اسلامی نیست.

زارعی:
تصویب قانون هدفمندی یک نکته ی مثبت بود ولی این فرایند دو سال به طول انجامید که در دولت نهم  ارائه و در زمان دولت دهم تصویب شد که انتظار میرفت با سرعت بیشتری انجام شود ولی سرعت کم به نظر من علت آن عدم یکسانی عقاید و وجود سلائق مختلف بود.

در ابتدا به نظر می آمد که دست دولت خیلی باز است و (اختیار بیش از حد) و در مرحله اول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها موفق بود ولی اخیرا به علت کاستی در بحث نظارت بازار و کنترل ارز و سکه یک ضربه سنگین به اقتصاد کشور وارد آمد.

ولی در کل قانون هدفمندی یارانه ها نکته مثبت مجلس هشتم بود البته اگر با فرآیندی حداکثر شش ماهه به انجام میرسید بسیار معقول تر و بهتر بود.

با توجه به فتنه 88 اجرای این قانون در کشور ما نشان از ریشه دار بودن جامعه و مردم ما است و نقاط ضعفی که در کل وجود داشت هم به مجلس و هم به دولت متوجه است.

سبحانی :
استفاده درست از ابزار نظارتی و تعامل بین قوا و افزایش امیدواری مردم در پرتو تعامل و همکاری قوا ضروری است با رعایت اصل تفکیک قوا.

تعامل یک جاده دو طرفه است که هم مجلس و هم دولت باید رعایت کنند.

همانطور که مجلس از مواضع خود کوتاه آمد انتظار میرود که دولت هم پایین بیاید به جهت برقراری یک تعامل بهتر.

مدیریت دولت خیلی راحتتر از مجلس است و به همین جهت کنترل تعامل دو طرفه از طرف مجلس سخت تر و در نهایت  توقع بیشتری نسبت به عملکرد دولت داشتیم.

زاکانی:
گله هم از مجلس و هم از دولت است.

گله اصلی در واقع از خودمان است باید ما ابتدا به امر خود را اصلاح کرده و در آن صورت میتوانیم از دولت انتظار داشته باشیم.

دو طرف اشکال داشتند.

بعضی ها (دولت) اعتقاد به درست بودن مواضع خود داشتند در صورتی که مهم تفکر و تامل جمعی است که کارها را پیش میبرد که همه ی اینها در خدمت و خدمتگذاری به مردم است و منافع ملی و اینها  در سایه کنار گذاشتن رقابت است.

در مجلس هفتم در دولت نامه ای در خصوص قبول نداشتن یکی از قوانین وضع شده توسط مجلس و تایید شده توسط شورای نگهبان زد که مجلس با یک نامه کوتاه مبنی بر لازم الاجرا بودن این قانون پاسخ دولت را داد و3   روز بعد  نامه ای از سوی دولت مبنی بر عدم اجرای آن توسط دولت به مجلس رسید با این حال جنجال آفرینی نشد و پاسخ داده شد که از مراجع قانونی مشکل حل شود چرا که در جمهوری اسلامی بن بست نداریم.

مجلس موظف به قانون گذاری صحیح و قابل اجراست و کسی (دولت) حق ندارد بگوید اجرا نمی کنیم.

در نهایت این موضوع به رهبری ارجاع شد و ایشان خطاب به دولت امر به لازم الاجرا بودن این قانون دادند.

زارعی :
پیش بینی رهبری مبنی بر اختلاف این بود که طبیعی است ، منتهی اگر بیش از حد شود آسیب رسان است و باید اقدام به تشکیل یک کمیته مشترک میان این دو صورت گیرد.

ما از ظرفیت مجلس درست استفاده نکردیم.

ولی درخشش مجلس در مباحث بین المللی از قبیل مسائل هسته ای بود.

باید اعمال مدیریت جمعی صورت گیرد.

عدم هماهنگی دولت و مجلس و بروز اختلاف بیش از حد میان این دو تشدید حوادثی است جبران ناشدنی همانند فتنه 88.

سه قوه باهم و در راستای یکدیگر میتوانند به مردم کمک کنند وگرنه ایرادات و اختلافات بین مجلس و دولت جنبه حقوقی پیدا میکند.

شجاعی : (ارتباط تلفنی)
قوای سه گانه با توجه به شرح وظایف باید به وظیفه عمل کنند. اینها همه نیازمند تعامل در جهت پیشبرد منافع مشترک و به نفع مردم است ولی گوش شنوایی نیست.(دولت بی توجه است)

مجلس نباید سکوت کند و تعامل همیشه معنای سکوت ندارد واگر در جایی مجلس یا دولت از حقوق خود کوتاه بیاید اسمش تعامل نیست.

برخی ها وکیل الدوله هستند.

چرا باید کار به تشکیل کمیته مشترک  برسد ولی در فضای کنونی چاره ای جز این نیست.

زارعی :
انتخاب دولت و مجلس توسط مردم صورت میگیرد و با توجه به این اعضای هیئت رییسه مجلس هم از طرف مردمند و باید ایجاد تعامل بین دو قوه ای که اتخاذ اعضایش با مردم است درونش مردمی خیلی ساده تر از این حرفا باشد.

زاکانی :
ما وکیل ملتیم و نه وکیل دولت یا ضد دولت.

پس ایستادگی میکنیم  ولی به شرط آنکه دعوا و اختلاف به سطح جامعه کشیده نشود.

سبحانی :
مجلس یک کار جمعی است.

ما تعرفه واردات خودرو را کاهش دادیم در بازدید رهبری از ایران خودرو تایید کردند که باید افزایش کیفیت محصولات داخلی صورت گیرد و ما 70 درصد واردات خودرو را کاهش دادیم.

زاکانی :
 در خصوص وقف دانشگاه آزاد  ما از مجلس  گله مندیم. در این تصمیم و این قانون گذاری  اعمال فشار از بیرون مجلس صورت گرفت.

زارعی :
توجه به الویت بندی مطالبات مردم و بیستر شدن کار جمعی و رفع اشکالات هدفمندی یارانه ها، رفع بیکاری،  توجه به مسائل فرهنگی به موازات توجه به مسائل اقتصادی نیازمند تغییرات درونی مجلس که تا حدودی توسط مردم صورت گرفته است.

نماینده باید وقت بگذارد تا در نتیجه کار در کمیسیون پخته شود و نمایندگان باید دلسوز باشند .

من در مجالس قبلی نبودم ولی در مجلس هشتم بودم و متاسفانه دلسوزی و پختگی لازم در کار نمایندگان نبود و دوستان باید توجه بیشتری داشته باشند.

دفاع جالب شجاعی از لاریجانی

اما سید رمضان شجاعی، از نمایندگان حامی علی لاریجانی هم که یک بار پشت خط برنامه آمده و نظرش را درباره موضوع عنوان کرده بود، دوباره خواهان دریافت وقت شد؛ البته این بار برای حمایت از عملکرد هیئت رئیسه مجلس هشتم.

در حالی که جهت گیری برنامه بررسی عملکرد مجلس هشتم بود، شجاعی با بیان اینکه زاکانی و زارعی منتقدان هیئت رئیسه مجلس هستند، مدعی شد: در این برنامه بی طرفی رعایت نشده و عملکرد مدیریت مجلس هشتم زیر سوال برده شده است.

شجاعی گفت: شما در آنجا مجلس هشتم را زیر سوال بردید و کسی نیست که از مجلس هشتم دفاع کند.

وی در سخنانی جالب خطاب به مجری عنوان کرد: من به عنوان عضو هیئت نظارت بر سیما در این باره به شما تذکر می دهم.

پاسخ سبحانی نیا

مجری برنامه هم در پاسخ عنوان کرد که قصد ما بررسی عملکرد مجلس هشتم است نه زیر سوال بردن کارنامه هیئت رئیسه. به علاوه اینکه آقای سبحانی نیا از اعضای هیئت رئیسه مجلس هم اینجا حضور دارند و می توانند در این باره سخن بگویند.

سبحانی نیا هم عنوان کرد که احتمالا ایراد آقای شجاعی به بخشی از سخنان آقای زارعی بود که اگر بیان نمی شد بهتر بود. البته شاید آقای شجاعی قسمتی از برنامه را که ما درباره نقاط مثبت مجلس هشتم سخن گفتیم گوش نکرده اند.
 
در این برنامه یک سوال پیامکی هم مطرح شد با این عنوان:
در عملکرد چهار ساله مجلس هشتم کدامیک از این گزینه ها بیشتر دیده می شوند؟
1-    رویکرد ارزشی در مسائل جهانی و ملی
2-    تلاش برای رفع مشکلات مردم
3-    غلبه فضای سیاسی و احساسی بر فضای کارشناسی
4-    حفظ آرامش فضای سیاسی کشور
بر اساس اعلام مجری دوم برنامه، 71 درصد مخاطبان به گزینه سوم رای دادند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها