کد خبر: ۵۶۱۹۴
زمان انتشار: ۱۹:۳۸     ۰۱ خرداد ۱۳۹۱
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محسن ملک افضلی در نشست خبری همایش ملی «حوزه، رسانه و ارتباطات» که ظهر امروز در پژوهشکده المصطفی(ص) برگزار شد، اظهار کرد: جامعة المصطفی العالمیه به عنوان یک نهاد علمی و آکادمیک، متولی تعلیم و تربیت طلاب و دانشجویان علوم دینی و انسانی است.

وی با تاکید بر تبلیغ دین به عنوان یکی از وظایف فارغ التحصیلان جامعة المصطفی در کنار تعلیم و تربیت افزود: در شرایط کنونی شاهد روش‌های مختلفی هستیم که با استفاده از رسانه‌های مدرن به تبلیغ علیه دین اسلام اقدام می‌کنند و تجاوز و تعدی به مسلمانان را گسترش می‌دهند.

دبیر همایش حوزه، رسانه و ارتباطات تصریح کرد: با توجه به عوامل یادشده همایش ملی «حوزه، رسانه و ارتباطات» با رویکرد بین‌المللی توسط پژوهشکده المصطفی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: مجموعه‌های همکار در برگزاری این همایش شامل معاونت‌های پژوهش، تبلیغ و بین‌الملل حوزه علمیه قم، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی می‌شود.

ملک افضلی با بیان اینکه بیش از 83 مقاله به این دبیرخانه این همایش ارسال شده است، گفت: هیئت داوران 53 مقاله را مورد ارزیابی قرار دادند و از این میان هفت مقاله برای ارائه در روز همایش انتخاب شده است.

رئیس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشکده المصطفی بیان داشت: پنل نخست این همایش با عنوان الگوی مطلوب سرگرمی در رسانه دینی با تاکید بر سیمای ملی برگزار می‌شود که شامل مقالاتی چون مبانی ضرورت تبلیغ دین از رسانه‌های نوین، بررسی سیستم‌های تبلیغ چهره به چهره در بعد تفکیکی و کاربرد اصول روانشناسی اقناع و متقاعد سازی در تبلیغ دینی خواهد بود.

وی افزود: در پنل دوم نیز مقالاتی با عناوین جنگ نرم رسانه‌ها و نقش حوزه علمیه، نقش حوزه‌های علمیه در دستیابی به رسانه دینی با تاکید بر رسانه‌های تصویری و نیز سیر تحول دسترسی مرجعیت شیعه به رسانه‌ها و مکانیزم‌های ارتباط با جامعه در ایران ارائه خواهند شد.

ملک افضلی از چاپ 25 مقاله در کتاب مجموعه مقالات ویژه این همایش خبر داد و ابراز کرد: گسترش و تقویت ارتباط میان رسانه و حوزه علمیه، آشنایی مخاطبان با بنیان‌های فکری و اندیشه اسلمی در حوزه ارتباطات و رسانه و فراهم سازی زمینه علمی نظارت کامل و نقد و ارزیابی محصولات رسانه‌ای از سوی فرزانگان حوزوی از جمله اهداف این همایش محسوب می‌شوند.

دبیر همایش حوزه، رسانه و ارتباطات این همایش را دارای دو محور اساسی «دین و رسانه» و «تبلیغ دین و رسانه» اعلام کرد و افزود: دین رسانه‌ای، دین در رسانه، رسانه دینی، تحلیل نظریه‌های ناظر به ارتباط دین و رسانه، رسانه و دین، فرصت‌ها و محدودیت‌ها، رسانه و دین، تهدیدها و نقش حوزه در نبرد رسانه‌ای از جمله بخش‌های گوناگون محور نخست به شمار می‌روند.

وی گفت: در محور دوم یعنی تبلیغ دین و رسانه نیز بخش‌های گوناگونی چون حوزه، رسانه‌های مدرن و تبلیغ دین، رسانه‌های سنتی و مدرن در تبلیغ دین، تعامل و تقابل و تبلیغ ادیان (غیر از اسلام) در رسانه‌های مدرن وجود دارند.

ملک افضلی با بیان اینکه بیشتر مقالات توسط حوزویان شاغل در قم به ویژه مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما و دانشجویان رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه‌هایی چون امام صادق(ع) و باقرالعلوم به این همایش ارسال شده است، بیان داشت: مسئولان حوزوی، ریاست جامعة المصطفی و برخی دیگر از شخصیت‌های علمی کشور در همایش «حوزه، رسانه و ارتباطات» شرکت خواهند کرد ضمن اینکه سعی داریم یکی از سران قوا را برای سخنرانی دعوت کنیم.

رئیس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشکده المصطفی تصریح کرد: انتظار ما از مسئولان این است که جایگاه حوزه علمیه در رسانه به عنوان یک نهاد دینی تثبیت شود به طوری که در همه مراحل تولید، از کارشناسان حوزوی استفاده شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های صدا و سیما باید از بعد محتوایی به تایید کارشناسان حوزوی برسد ضمن اینکه ضروری است تا شبکه‌ای مجزا به حوزه علمیه برای ترویج افکار و برنامه‌های دینی اختصاص یابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها