کد خبر: ۵۷۵۵۵
زمان انتشار: ۰۱:۱۵     ۰۹ خرداد ۱۳۹۱
معاون عمراني استانداري تهران با اشاره به اينكه ميزان ريزگردها در پايان هفته افزايش مي يابد، گفت: هواي تهران در وضعيت ناسالم قرار دارد.
محمدرضا محمودي افزود: آخرين پيش بيني هواشناسي اين است كه در آخر هفته جاري ميزان ريزگردها افزايش و آلودگي هوا بيشتر مي شود.
يوسف رشيدي، مديركل شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز در اين رابطه گفت: در حال حاضر ذرات معلق كمتر از دو نيم ميكرون با 87 واحد كاهش نسبت به روز گذشته هواي تهران را در شرايط ناسالم قرار داده است.
به گفته وي، ذرات معلق كمتر از ده ميكرون نيز با 129 واحد كاهش نسبت به روز گذشته روي عدد 72 ايستاده است.
رشيدي اظهار داشت: بر ميزان غلظت آلاينده هاي منواكسيدكربن و دي اكسيد گوگرد نسبت به روز گذشته در همين ساعت افزوده شده و از ميزان غلظت آلاينده هاي ازن، ذرات معلق كمتر از ده ميكرون و ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون كاسته شده است.
ضرورت استفاده از
ماسك فيلتردار
معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت گفت: استفاده از ماسكهاي فيلتردار براي جلوگيري از ورود ريزگردها و ذرات معلق به درون ريه هاي تنفسي در افراد مناسب هستند كه شهروندان مي توانند در صورت لزوم نسبت به تهيه آن اقدام كنند.
دكتر مصطفي قانعي اظهار داشت: اگر اندازه ذرات ريزگردها از 10 تا 15 ميكرومتر بالاتر باشد معمولا در بيني و حلق به دام مي افتد و وارد دستگاه تنفسي نمي شوند.
وي افزود: اگر اندازه اين ذرات از 5 ميكرومتر كوچكتر باشند مي توانند وارد ريه شوند اين نوع ريزگردها را نمي توان ديد مگر آنكه در نقطه اي تجمع پيدا كرده باشند در اين مورد آسيب بيشتر است و مي توانند به ريه ها آسيب بزنند.
قانعي تصريح كرد: سيستم دفاعي بدن و ريه در مقابله با اين ريزگردها واكنش نشان مي دهد و آلودگي را به صورت خلط خارج مي كند.
اين متخصص آسم و آلرژي با تاكيد بر اينكه ريزگردها با افزايش مونوكسيدكربن، دي اكسيد گوگرد و دي اكسيد نيتروژن ضرر بيشتري براي افراد دارند به مهر گفت: اندازه ريزگردها، محتواي داخل ريزگردها و توأم بودن با آلاينده هاي هوا سه مولفه اصلي در پديده ريزگردها است كه مي توان ميزان آسيب را براساس اين سه مولفه اعلام كنيم.
وي ابراز داشت: استفاده از ماسكهاي معمولي به علت آنكه منافذ آن درشت تر از دو و نيم ميكرون است و ريزگردها براحتي از آن ورود مي كنند تاثير چنداني در جلوگيري از ورود ريزگردها به ريه ندارند اما بكارگيري آنها بهتر از عدم استفاده است.
قانعي اضافه كرد: خطرات ورود ريزگردهاي هوا به درون سيستم تنفسي بسته به منشا ورود آنها و نيز موارد همراه با اين آلاينده ها متفاوت است اما عمده ترين عوارض آن تشديد حملات تنفسي در افراد است هواي آلوده بويژه آنكه همراه با ريزگرد باشد تعداد حملات تنفسي را افزايش مي دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها