کد خبر: ۵۷۶۵۱
زمان انتشار: ۱۲:۳۸     ۰۹ خرداد ۱۳۹۱
عبدالقدیر خان دانشمند هسته‌ای پاکستان با تصریح اینکه "ذوالفقار علی بوتو" نخست وزیر وقت پاکستان بنیانگذار برنامه‌ هسته‌ای این کشور بوده است، هرگونه معامله هسته‌ای خود با ایران و لیبی را رد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، عبدالقدیر خان متولد 1935 میلادی است که از این مهندس و فیزیکدان پاکستانی به عنوان پدر برنامه اتمی این کشور یاد می‌شود.

قدیر خان در ژانویه 2004 به دست داشتن در یک شبکه بین‌المللی برای تکثیر غیرقانونی دانش هسته‌ای به کره شمالی، ایران و لیبی اعتراف کرد اما بعدها فاش ساخت که تحت فشار اعتراف کرده و اعتراف‌نامه را در دست وی گذاشته‌اند.

زندگی دانشمند هسته‌ای پاکستان از سال 2004 تا کنون همراه با محدویت‌هایی بوده است هر چند دولت ائتلافی پس از حکومت پرویز مشرف برخی از محدودیت‌ها از عبدالقدیر خان را برداشته اما وی هنوز در نوعی بازداشت خانگی در تپه‌های "مارگالا" واقع در حومه شهر اسلام‌آباد است.

عبدالقدیر خان به تازگی با پایگاه خبری "اردو پواینت" گفت‌وگو کرد. متن کامل مصاحبه این دانشمند هسته‌ای پاکستان بدین شرح می‌باشد؛

قدیر‌خان: همسرم برای انجام آزمایش هسته‌ای با من موافق نبود و معتقد بود که من می‌توانم به عنوان استاد فیزیک به فعالیت خود ادامه دهم و نباید موقعیت به این خوبی را از دست بدهم.

همچنین وی با زندگی در پاکستان مخالف بود و من را تشویق می‌کرد به کشور دیگری مهاجرت کرده و زمینه تحصیل خوب فرزندان خود را فراهم کنیم. من به همسرم  قول دادم در 15 ژوئن سال 1976 پاکستان را ترک کنیم اما واقعیت این است که با وی درد دل کردم و گفتم برای پاکستان نگرانم. همسرم گفت: آیا واقعا پاکستان آنقدر مهم است و می‌توانی به این کشور خدمت کنی؟ در پاسخ گفتم غیر از من هیچ پاکستانی دیگری نمی‌تواند چنین خدمتی برای کشورش انجام دهد. وی گفت: اگر چنین است همراهیت خواهم کرد ما در پاکستان می‌مانیم.

با ذولفقار علی بوتو توافق کرده بودم که تنها در صورتی که همسرم رضایت داشته باشد برنامه غنی‌سازی هسته‌ای را آغاز خواهم کرد. بعد از اینکه رضایت همسرم را جلب کردم به بوتو اطلاع دادم که هر چه زودتر باید پروژه هسته‌ای را اجرا کنیم. بوتو با خوشحالی تمام امکانات را در اختیارم گذاشت اما قدرت‌های خارجی با تبدیل شدن پاکستان به یک قدرت هسته‌ای مخالف بودند بنابراین از همان آغاز مشکلات زیادی برایم بوجود آمد.

منیر احمد خان رئیس سازمان انرژی اتمی پاکستان و طرفدارانش به مخالفت با من پرداختند.

تا 6 ماه هیچ حقوقی دریافت نکردم بعد از مدتی هم که حقوقی برایم در نظر گرفته شد از 3000 روپیه در ماه تجاوز نمی‌کرد. خانه‌ای به مبلغ 1500 روپیه در ماه اجاره کردم.

منیر احمد خان تصور می‌کرد غنی‌سازی انرژی هسته‌ای کاری ساده است که ظرف مدت کوتاهی‌ می‌تواند این کار را از من یاد گرفته و همه چیز را به اسم خودش ثبت کند.

نامه‌ای به بوتو نوشتم و در این نامه از وی خواستم اجازه دهد به هلند بروم زیرا با توجه به مخالفت‌هایی که وجود دارد نمی‌توانم پروژه هسته‌ای را تکمیل کنم.

وی با این موضوع مخالفت کرد و آزمایشگاهی مستقل در اختیارم گذاشت و اعلام کرد می توانم به صورت مستقل به تحقیقات هسته‌ای خود ادامه داده برای تکمیل پروژه هسته‌ای تلاش کنم.

ظرف مدت کوتاهی برنامه هسته‌ای پاکستان تکمیل شد.

اردو پواینت: قدرت‌های بین المللی برای متهم کردن شما پرونده های متعددی تشکیل دادند علت این امر چه بود؟

قدیر‌خان: تا زمانی که برای تکمیل پروژه های هسته‌ای اروپا فعالیت می‌کردم مانند یک فرشته معصوم و بی گناه بودم اما به محض اینکه قدرت‌های جهانی پی بردند من به جای تکمیل پروژه هسته‌ای اروپا قصد دارم همان پروژه را در پاکستان تکمیل کنم من را به دزدی اسرار هسته‌ای و جاسوسی متهم کردند.

در آن زمان یهودی‌ها بر هلند تسلط داشتند به همین علت دولت این کشور را مجبور کردند برای متهم کردن من پرونده‌های متعددی تشکیل دهد. دادگاه هلند به سرپرستی یک قاضی یهودی من را به 4 سال زندان محکوم کرد اما در این زمان پروژه هسته‌ای پاکستان تکمیل شده بود و دولت از من حمایت می‌کرد.

برای اینکه به خیانتکاری متهم نشوم و همسر و فرزندانم به من اطمینان داشته باشند از اس ام ظفر وزیر قانون سابق پاکستان خواهش کردم برای دفاع از من راهی هلند شود وی نیز این موضوع را پذیرفت وی توانست بی‌گناهی من و تصمیم عجولانه دادگاه هلند را به اثبات برساند.

اردو پواینت: چرا شما مدتی از کار کناره‌گیری کردید؟

قدیر‌خان: ژنرال مشرف من را در بازداشت خانگی قرار داد و ارتباط با مردم و دوستان را با من ممنوع کرده بود به ناچار مجبور شدم فعالیت خود را متوقف کنم.

اردو پواینت: آیا در تیمی که برای تکمیل پروژه هسته‌ای با شما همکاری می‌کرد کسی بود که با دست یافتن پاکستان به بمب هسته‌ای مخالف باشد؟

قدیر‌خان: در تیمی که با من کار می‌کردند هیچ کس با این موضوع مخالفت نکرد اما در تیمی که منیر احمد خان را همراهی می‌کردند افرادی بودند که با دستیابی پاکستان به بمب هسته‌ای مخالف بودند و دسیسه‌های زیادی برای توقف برنامه هسته‌ای پاکستان به کار بردند.

منیر احمد خان تحصیلات اولیه خود را در شهر لاهور به پایان رساند و بعد راهی آمریکا شد و در دانشگاه‌های معتبر این کشور به تحصیل پرداخت.

بعد از شکست مفتضحانه دکتر عشرت حسین، بوتو تصمیم گرفت به پیشنهاد شیخ خورشید احمد، برادرش منیر احمد خان را به عنوان رئیس برنامه هسته‌ای پاکستان انتخاب کرد.

منیر احمد خان به بوتو قول داده بود ظرف 3 سال پاکستان را تبدیل به یک قدرت هسته‌ای کند.

منیر احمد خان مدعی بود با کمک گرفتن از فرانسه پروژه هسته‌ای پاکستان را تکمیل خواهد کرد البته واقعیت این بود که او  تصور می‌کرد می‌تواند 3 الی 4 سال دولت را بازی دهد و بعد از اینکه دولت بعدی روی کار آمد موضوع تکمیل پروژه هسته‌ای به فراموشی سپرده خواهد شد.

اردو پواینت: آیا این موضوع حقیقت داردکه نواز‌شریف با تکمیل پروژه هسته‌ای پاکستان مخالف بود؟

قدیر‌خان: در حقیقت نواز شریف به شدت تحت فشار بود به همین علت نسبت به برنامه هسته‌ای بی‌توجهی نشان می‌داد.

اردو پواینت: چطور شد که شما در حضور رسانه‌ها مجبور به عذرخواهی شدید، چه کسی شما را مجبور به این عذر خواهی کرد؟

قدیر‌خان: من حاضر نبودم عذر خواهی کنم اما چودری شجاعت حسین رهبر حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم و اس ام ظفر از من خواهش کردند که برای حفظ کشور عذر‌خواهی کرده و خود را مقصر جلوه دهم.

بعد‌ها چودری شجاعت حسین اعتراف کرد که من با عذرخواهی خود برای دومین بار پاکستان را نجات داده‌ام.

اردو پواینت: اگر عذر‌خواهی شما درست و بجا بود چرا خواستید این موضوع را تکذیب کنید؟

قدیر‌خان: علت این بود که مشرف عذرخواهی من را اهرم فشاری علیه خودم قرار داده بود اما من پیمان ان پی تی را امضا نکرده بودم و پاکستان مجبور نبود در زمینه برنامه هسته‌ای خود اطلاعاتی به سازمان‌های بین المللی بدهد یا ملزم به استفاده نکردن از بمب هسته‌ای علیه سایر کشور‌ها باشد.

اردو پواینت: چرا مانند افتخار محمد چودری رئیس دیوان عالی کشور علیه دولت مشرف اقدام نکردید در حالی که 95 درصد مردم شما را همراهی می‌کردند؟

قدیر‌خان: وضعیت افتخار محمد چودری با من قابل مقایسه نیست کوچکترین واکنش من امنیت ملی را به خطر انداخته و تحریم‌های بین المللی علیه پاکستان را به دنبال داشت.

من کشور را از متوقف کردن برنامه هسته‌ای و نابود کردن تأسیسات هسته‌ای نجات دادم من امضای مخدوم علی خان رئیس دادگستری وقت را نیز دریافت روی یک برگه پیش‌نویس گرفتم تا ثابت شود که عذر‌خواهی من یک فداکاری بزرگ بود و با این فداکاری بیشتر از گذشته در دل مردم پاکستان جای دارم.

اردو پواینت: آیا واقعا پاکستان انرژی هسته‌ای را به هیچ کشوری نفروخته است؟

قدیر خان: پاکستان انرژی هسته‌ای خود را دراختیار هیچ کشوری قرار نداده بلکه این تجار غربی بودند که انرژی هسته‌ای به کشور‌های مختلف فروخته و من را متهم کردند.

در حقیقت شرکت‌های اروپایی که برای پاکستان دستگاه‌ها و ابزار هسته‌ای فراهم می‌کردند برای ایران و لیبی نیز ابزار هسته‌ای فراهم می‌کردند اما امریکا با کمک یک دیکتاتور به جای محکوم کردن این شرکت‌ها پاکستان را قربانی اهداف شوم خود کرد.

اردو پواینت: نواز شریف، پرویز مشرف، زرداری کدامیک بیشتر شما را در رسیدن به اهدافتان همراهی کردند؟

قدیر‌خان: هیچ یک از این حاکمان نقشی در تکمیل برنامه هسته‌ای پاکستان نداشتند بلکه برنامه هسته‌ای پاکستان مرهون منت ذولفقار علی بوتو، ژنرال ضیاءالحق و غلام اسحاق خان است.

اردو پواینت: دولت اصرار دارد که جان شما از جانب برخی تروریست‌های داخلی در خطر است برای همین اقدامات حفاظتی شما تشدید شده نظر خود شما در این زمینه چیست؟

قدیر‌خان: این موضوع حقیقت ندارد بلکه دسیسه‌های آمریکا سبب این برنامه حفاظتی شده است.

اردو پواینت: آیا وقتی به تلاش‌های خودتان برای هسته‌ای کردن پاکستان فکر می‌کنید به خودتان می‌بالید؟

قدیر‌خان: من و دوستانم پاکستان را از نابودی نجات دادیم همین موضوع موجب آرامش و افتخار من است.

اردو پواینت: امیدوارم در این مصاحبه با شخصیت دکتر قدیر خان آشنا شده باشید. قدیر خان دانشمندی است که برای بقای پاکستان، خانواده، شغل و حقوق بالا، اتومبیل مدل خوب، خانه ویلایی همه و همه را فراموش کرد.

اقوامی که نامشان برای همیشه در تاریخ مانده است هرگز قهرمانان خود را فراموش نکردند مردمی که قهرمانان خود را فراموش کردند به فراموشی سپرده شدند و در تاریخ نامی از آنان نیست.

در پایان از حاکمان و مقامات بلند پایه تقاضا دارم برای کمک کردن به مشکلات دکتر قدیر خان تلاش کنند و وی را به مقامی ارتقا دهند که لیاقت آن را دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها