کد خبر: ۵۸۰۱۰
زمان انتشار: ۲۰:۱۶     ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
اعتراض نمایندگان شاخص مجلس به رویه‌ای غیر اخلاقی که باید اصلاح شود

گروه سیاسی: دستور کار سومین جلسه علنی مجلس نهم که علاوه بر تحلیف شش تن از وکلای ملت به موضوع اعتبارنامه نمایندگان اختصاص داشت در حالی با قرائت گزارش 14 شعبه مجلس به کار خود پایان داد که گزارش بررسی اعتبارنامه نمایندگان تهران که در شعبه 6 به سرانجام رسیده بود، خوانده نشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی رجانیوز، در حالی که مجلس هشتم در تصویب و اعتراض به اعتبارنامه‏های نمایندگان شاهد یک نوآوری عجیب بود، مجلس نهم نیز از این نوآوری بی نصیب نماند چنانکه در مجلس هشتم وقتی یکی از نمایندگان تهران به اعتبارنامه "رضا عبداللهی" نماینده ماهنشان اعتراض کرد، وی در پاسخ به این اقدام اعتبار 19 نماینده تهران را مورد اعتراض قرار داد.

 
اعتبارنامه عبداللهی اگرچه امروز در مجلس نهم بدون اعتراض تایید شد اما یادگاری او از مجلس هشتم تجربه‏ای بود برای نماینده 31 ساله مبارکه که در واکنش به اعتراض احمد توکلی و الیاس نادران به اعتبارنامه‏اش، به اعتبارنامه 22 نماینده تهران اعتراض کند! 
 
اعتراضی که تذکر "مهدی کوچک زاده" نماینده مردم تهران را در صحن علنی مجلس به دنبال داشت، که با ابراز تاسف از رواج این اقدام خلاف اخلاق آغاز شد.
 
این عضو جبهه پایداری با تاکید بر اینکه این تذکر برای دفاع از حیثیت مجلس است و هیچ نفع شخصی در آن لحاظ نشده است، گفت: منتخب مردم مبارکه پرونده‏اش در شعبه 13 به دلیل 3 ماه و 10 روز زندانی بودن و 6 ماه حکم زندان مورد بررسی قرار گرفت که اعضای شعبه 13 با تسامح و بزرگواری علیرغم وجود مشکلات عدیده در این پرونده، پرونده منتخب مبارکه را تایید کردند اما این مسئله مورد اعتراض دو نفر از برادران بزرگوار قرار گرفت.
 
 
کوچک زاده بیان اینکه از مردم مبارکه به دلیل تایید این پرونده عذرخواهی می کند، گفت: آقای ایرانپور بدون دلیل به اعتبارنامه 22 نماینده تهران به صورت یکجا اعتراض کردند و این اقدام ایشان نمایانگر غرض ورزی وی و اثبات کننده مشکلات ایشان است.
 
البته این تذکر با واکنش تند ایرانپور روبرو شد که در تذکری آئین‏نامه‏ای تاکید کرد که تمام مطالبی که درباره من می‌گویند کذب محض است.
 
وی با بیان اینکه متولد سال 1359 هستم گفت: امروز سومین روز کاری مجلس نهم است که نماینده سابق شهرستان مبارکه هم‌اکنون در مجلس تردد می‌کند و در لابی پذیرایی می‌شود و با همین آقای کوچک‌زاده و برخی نمایندگان نیز تعامل دارد و دلیل چنین رفتاری با بنده نیز همین موضوع است.
 
ایرانپور در حالی مدعی است که تمام آنچه که درباره او مطرح ‏می‏شود کذب است و موارد مطرح شده بر علیه او توسط نماینده سابق مبارکه انجام شده که اسناد موجودی که در اختیار رجانیوز قرار دارد از حقیقت دیگری حکایت می کند.
 
 
چرا گزارش شبعه 6 مجلس نهم قرائت نشد؟
 
اعتراض‏های بدون استناد به اعتبارنامه‏ نمایندگان آن هم به خاطر  منافع شخصی که در مجلس تبدیل به رویه شده است، منجر به اعتراض برخی از چهره‏های شاخص مجلس شد.
 
دبیر کل جبهه پایدرای و رییس شعبه 6 مجلس نهم که شعبه‏اش متولی بررسی اعتبارنامه نمایندگان تهران است در پاسخ به سوال خبرنگار رجانیوز که چرا گزارش این شعبه در جلسه امروز قرائت نشد، گفت: گزارش این شبعه به خاطر اعتراض یک نماینده به اعتبارنامه 22 نماینده تهران کامل نشد.
 
حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی با انتقاد از این رویه غیر اخلاقی تصریح کرد: اینکه یک نفر به اعتبارنامه فرد دیگری با استناد اعتراض می‏کند، بعد آن فرد برای تلافی کردن اعتبار 22 نفر دیگر را بدون داشتن مستندی زیر سوال ببرد، اقدامی بسیار بد و غیر اخلاقی است.
 
وی با یادآوری سابقه قبلی چنین برخوردی در مجلس هشتم اظهار داشت: همین رفتار تلافی جویانه نشان دهنده صلاحیت نداشتن این فرد برای نمایندگی از مردم است.
 
آقاتهرانی با بیان اینکه تایید اعتبارنامه نمانیدگان تهران که شعبه 6 متولی بررسی آن بود به سه شنبه هفته بعد افتاد، گفت: این توهین به 10 میلیون ایرانی است که اعتبارنامه نمایندگان‌شان در مجلس بعد از گذشت چند جلسه علنی هنوز تایید نشده باشد.
 
 
محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس و وزیر ارتباطات دولت نهم نیز در پاسخ به این سوال که آیا این رفتار نمایندگان مجلس باعث شکسته شدن حرمت نمایندگان دلسوز مردم در بین افکار عمومی نمی‏شود، تصریح کرد: مردم ما، مردمی هوشمند هستند و بد و خوب را از هم تمیز می‏دهند.
 
مجتبی رحمان‏دوست دیگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این رفتارهای غیر اخلاقی هیچ نتیجه‏ای ندارد، گفت: هرکس که به هرجایی رسیده است از اخلاق خود رسیده است.
 
مشاور سابق رییس جمهور در امور ایثارگران با تاکید بر اینکه باید مقررات مجلس به نوعی اصلاح شود که دیگر شاهد این گونه کارها نباشیم گفت: قانون باید به گونه‏ای باشد که اگر کسی نسبت به اعتبارنامه فردی بدون استناد اعتراض کرد، فردا نتواند به راحتی از  زیر بار این اعتراض بی مبنای خود شانه خالی کرده و جواب‏گوی اقدام خود باشد.
 
 
تاریخچه‏ای از بررسی اعتبارنامه‏ها در مجلس 
 
در همین حال تاریخچه رد اعتبارنامه نمایندگان به مجلس اول بر می‏گردد که در آن تعدادی از وکلای ملت اعتبار حضور در مجلس را از دست دادند. در آن مجلس اگرچه اعتبارنامه افرادی چون احمد مدنی، خسرو قشقایی و کریم سنجابی از سران شناخته شده ضد انقلاب و جبهه ملی رد شد اما اعتبارنامه مرحوم رحمان دادمان  وزیر راه و ترابری دولت خاتمی با کج فهمی و تنها به دلیل اینکه عکسی از او با موسی خیابانی منتشر شده بود، رد شد.
 
بررسی اعتبارنامه‏‏ها با انگیزه سیاسی اگرچه در مجلس پنجم بیشتر نمایان شد آنجا که حمید بهرامی منتخب مردم رفسنجان که گرایش‏های مخالف آقای هاشمی داشت، رد اعتبار شد  اما در مجلس هفتم اعتبارنامه‏اش به تایید رسید، اما سیاسی کاری در بررسی اعتبارنامه‏ها در مجلس ششم به اوج خود رسید.
 
نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم اعتبارنامه نمایندگان چند حوزه انتخابیه را به این دلیل که شورای نگهبان برخی از صندوق آن حوزه را باطل کرده بود، رد کردند. از جمله این افراد سید مطهر کاظمی نماینده اصولگرای خلخال و کوثر بود که اعتبارنامه‏اش به این دلیل رد شد و منجر به وقوع درگیری‏هایی در خلخال و کوثر شد که یک کشته را نیز به همراه داشت.اما سیاسی‏ترین اعتراض به اعتبارنامه در مجلس ششم مربوط به اعتبارنامه حداد عادل بود که البته منجر به رد آن نشد. این اعتراض بیش از آنکه به اعتبارنامه نماینده باشد اعتراض به شورای نگهبان بود.
 
 
 
به نظر می رسد موضوع قانونی بررسی اعتبارنامه نمایندگان که باید به تایید وکلای ملت برسد، نقص‏هایی در آیین نامه اجرایی خود دارد که اگرچه با تایید اعتبارنامه نمایندگان نهایی شود، اما این قابلیت را دارد تا  به راحتی اعتبار نهادی را که به گفته امام راحل در راس امور است، بر باد دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها