کد خبر: ۵۸۰۸۲
زمان انتشار: ۰۹:۵۴     ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
بازتاب‌ تحریف شده سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره مذاکرات هسته‌ای و نیز بازتاب اظهارات رئیس مجلس در مورد سوریه، ادامه بهانه‌جویی غرب بر سر «پارچین»، موضع مقامات رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و پیش خرید نفت خلیج فارس از ترس تحریم‌های ایران، از جمله مهمترین عناوین امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
بازتاب‌ تحریف شده سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره مذاکرات هسته‌ای و نیز بازتاب اظهارات رئیس مجلس در مورد سوریه، ادامه بهانه‌جویی غرب بر سر «پارچین»، موضع مقامات رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و پیش خرید نفت خلیج فارس از ترس تحریم‌های ایران، از جمله مهمترین عناوین امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، یکی از مهمترین اخبار امروز مطبوعات جهان درباره ایران را، بازتاب سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره مذاکرات هسته‌ای در مسکو تشکیل می‌دهد. آقای احمدی‌نژاد روز گذشته در مصاحبه با شبکه خبری «فرانس ۲۴»، در پاسخ به پرسشی درباره انتظاراتش از مذاکرات پیش روی با گروه ۱+۵ در مسکو گفت: «از این نشست انتظار معجزه نداریم. باید تلاش کنیم فکر خود را به سوی افکار سازنده و مثبت تغییر دهیم».


با این حال، اظهارات آقای احمدی نژاد در برخی رسانه های غربی به گونه دیگری بازتاب یافته است. «رویترز» که در قلب و تحریف نقل قول ها ید طولایی دارد مطلبی با تیتر «احمدی نژاد حرکت رو به جلویی را در مذاکرات مسکو مشاهده نمی کند» منتشر و تلاش کرده چنین القا کند که ایران نسبت به مذاکرات خوشبین نیست. این تیتر باعث شده در میان سایر رسانه ها، جز آن هایی که به طور مستقیم اظهارات رئیس جمهور ایران را از «فرانس 24» نقل کرده اند، خط مورد نظر رویترز غلبه پیدا کند.


اما علاوه بر رئیس جمهور، سخنان روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بازتاب بین المللی پیدا کرده است. آقای لاریجانی در مورد مداخله نظامی در سوریه هشدار داده و گفته بود «خاکستر آتش افروزی در سوریه، رژیم صهیونیستی را می پوشاند». این سخنان به ویژه در میان مطبوعات رژیم صهیونیستی، از جمله «جروزالم پست»، «تایمز اسرائیل» و «هاآرتص» بازتاب یافته و این روزنامه ها اقدام به انتشار سخنان آقای لاریجانی کرده اند.

موضوع «پارچین»، یکی دیگر از مسائلی است که از روز گذشته تاکنون، بار دیگر به صدر اخبار رسانه ها بازگشته است. «رویترز» روز گذشته مدعی شد دیپلمات های آژانس بین المللی انرژی اتمی، از طریق تصاویر ماهواره ای متوجه فعالیت های مشکوک جدیدی در پارچین شده اند که شامل فعالیت های پاکسازی و همچنین تخریب یک ساختمان در این مجتمع بوده است. تا اوایل وقت امروز صبح، این خبر به نقل از رویترز در «گالف تایمز» و «العربیه» نیز منتشر شده است.

روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی با اشاره به موضوع رژیم صهیونیستی نسبت به مذاکرات هسته ای ایران، نوشته اغلب سیاستمداران این رژیم نسبت به مذاکرات بدبین هستند. در این مطلب با اشاره به سخنانی که طی چند روز گذشته از زبان نخست وزیر، وزیر جنگ و برخی دیگر از مقامات بلندپایه رژیم صهیونیستی در این رابطه بیان شده، فقدان دید مثبتی نسبت به مذاکرات در میان آنان نشان داده شده است.

روزنامه «حریت» ترکیه، با اشاره به اقدام اخیر دولت باکو در ممانعت از ورود معاون فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری به خاک آذربایجان، از شکل گیری دور جدیدی از تنش ها در روابط تهران و باکو خبر داده است. اما این روزنامه در یک حربه رسانه ای، ذیل همین خبر به کشف نقشه یک گروه تروریستی که قصد حمله به مراسم «یورویژن» را داشته اند خبر داده است. در حقیقت، هرچند خبرگزاری های معتبر بین المللی این نقشه تروریستی را به گروه القاعده نسبت داده اند، این روزنامه ترک سعی کرده با آوردن دو مطلب فوق در کنار هم، دست داشتن ایران در این نقشه را به اذهان القا کند.

«دن شاپیرو»، سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی، در اظهاراتی تکراری، از «بسته شدن پنجره دیپلماسی در مورد ایران» سخن گفته است. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» از جمله مطبوعاتی است که اظهارات شاپیرو را منتشر کرده است. به گزارش این روزنامه، وی همچنین گفته آمریکا گام هایی را برای افزایش فشار بر ایران خواهد برداشت تا اطمینان یابد ایران در پی سلاح هسته ای نیست.


«هاآرتص» نیز اظهارات «موشه یعالون»، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی را منتشر کرده که گفته ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای در حال فریب دادن غرب است. وی در توجیه این ادعای خود، به افزایش فعالیت های غنی سازی اورانیوم در ایران طی سه ماه گذشته استناد کرده است.

در خبری اقتصادی، روزنامه «گالف تایمز» گزارش داده داده بسیاری از پالایشگاه های آسیایی، اقدام به پیش خرید نفت مورد نیاز خود از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ماه ژوئیه کرده اند. بر اساس این گزارش، اقدام مذکور به دلیل نگرانی از کاهش حجم نفت موجود در بازار بر اثر تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران صورت می گیرد.

در نهایت، «گلوبال پست» از امضای یک قرارداد نفتی 2 میلیارد دلاری میان ایران و ونزوئلا خبر داده است. بر اساس این خبر، شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت ونزوئلا قراردادی را به منظور توسعه میدان نفتی «دوبوکوبی» امضا کرده اند. شرکت «پتروپارس» به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران تأمین مالی 26 درصد از این پروژه را به عهده می گیرد و 74 درصد بقیه هزینه ها نیز توسط ونزوئلا تأمین می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها