کد خبر: ۵۸۱۷۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۱     ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین قرائتی:
رییس ستاد اقامه نماز در همایش یاوران خورشید گفت: وقتی حضور پر‌شور مردم به ویژه نسل جوان را در مراسم عبادی اعتکاف مشاهده می‌کنیم به این حقیقت پی می بریم که امروز، نسل جوان ما به دنبال تکیه‌گاهی مذهبی و دینی است و روحانیت باید در این راستا به آنان کمک کنند.
رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در همایش بزرگ«یاوران خورشید» که چهارشنبه‌شب، در مدرسه فیضیه برگزار شد، با بیان این مطلب که قرآن محور تمامی علوم است، گفت: یکی از وظایف اصلی طلاب در جامعه، خارج کردن قرآن از مهجوریت در بدنه جامعه است؛ زیرا عمل نکردن به قرآن، مهجوریت قرآن را به دنبال داشته‌ است.

وی در ادامه افزود: امروزه در دنیایی به سر می‌بریم که شبهات روز به روز از هر سوی در میان مردم و به خصوص نسل جوان از سوی دشمنان اسلام و تشیع مطرح می‌شود و در این راستا طلاب باید با عزمی راسخ نسبت به پاسخ دادن به این شبهات، کوشا باشند؛ زیرا اگر یک تجمیع سراسری صورت گیرد به تمامی این شبهات پاسخ داده می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، گفت: طلاب، آینده درخشانی دارند و باید با تلاش روز افزون در بخش‌های مختلف تهذیبی، تبلیغی و فرهنگی و علمی به عطش مردم برای رسیدن به معرفت دینی پاسخ دهند.

وی حضور طلاب در مراسم اعتکاف و تلاش برای جذب جوانان و پاسخ به شبهات ذهنی آنان را مهم ارزیابی کرد و افزود: وقتی حضور پر‌شور مردم به ویژه نسل جوان را در مراسم عبادی اعتکاف مشاهده می‌کنیم به این حقیقت پی می بریم که امروز، نسل جوان ما به دنبال تکیه‌گاهی مذهبی و دینی است و روحانیت باید در این راستا به آنان کمک کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، نمره‌گرایی را از آفات طلبگی دانست و گفت: طلبگی مسیری است که اگر در آن اخلاص عمل نباشد برای شخص طلبه، مشکل‌زا خواهد شد و از این طریق هیچ‌کاری در این مسیر نباید به انگیزه‌های غیر خدایی صورت گیرد که از آن جمله اخلاص در تحصیل عمل با هدف کسب معارف عالیه برای تبلیغ در بین مردم است که در این بین طلاب باید از مدرک‌گرایی و نمره‌مداری پرهیز کنند.

وی دوری از افراط و تفریط را از دیگر وظایف طلاب در مسیر طلبگی عنوان کرد و افزود: طلبه باید کمال تدریجی و دوری از افراط و تفریط را در دستور کار خود قرار دهد و به همین دلیل باید نوع خاصی از زندگی را که در اصطلاح به آن«زی طلبگی» گفته می‌شود را انتخاب کرده و بایدها و نبایدهای این نوع زندگی را نیز رعایت کنند که از آن جمله می‌توان به شرکت نکردن در مراسمات غیر ضرور، تقویت اعتقادات علمی و عملی، استفاده از تعطیلات حوزوی، ارتباط گیری مستمر با مردم از طریق تبلیغ چهره به چهره، تدبر در آیات قرآن و ورزش، اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی مخاطب شناسی را از جمله مهم‌ترین اموری ذکر کرد که می‌تواند در موفقیت تبلیغ، نقش آفرین باشد و بر لزوم تنوع در موضوعات ارائه شده، تاکید کرد.

وی ادامه داد: وقتی یک طلبه حدیث یا آیه‌ای را در منبر و یا در تبلیغ برای مردم قرائت می‌کند، باید معنی دقیق و کامل آن را نیز برای مردم بیان کند؛ طلبه در مسیر طلبگی خود نباید هیچ فرصتی برای یادگیری را از دست بدهد و همیشه باید در حال یادداشت کردن مباحث مفید باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی خاطر نشان کرد: از دیگر خصایصی که یک طلبه باید همیشه آن را در خود داشته‌ باشد می‌توان به ارائه دانش و تجارب تبلیغی و روحانی به دیگر طلاب، استمرار و کثرت دعا، به روز بودن و تلاش در جهت فهم مباحث روز، اشاره کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، گفت: یکی از نکاتی که در کشور ما باید مورد توجه قرار گیرد، رونق بیش از پیش مساجد است؛ در این کشور باید مساجد، رونقی دو چندان نسبت به مکان‌های دیگر، حتی حسینیه‌ها داشته باشند؛ روحانی در مساجد میزبان است و می‌تواند با یک برنامه‌ریزی صحیح، برنامه‌های تبلیغی خود را در میان این نسل برگزار کند و این در حالی است که در حسینیه‌ها، روحانی میهمان است.

وی با تاکید بر هجرت بلند مدت طلاب، تصریح کرد: هجرت بلند مدت برای همه طلاب لازم و واجب است و بدون شک طلبه‌ای که از این کار پرهیز می‌کند، وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد و به همین دلیل اصرار داریم که نباید به چنین افرادی، پست و مقام سپرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی ، به روز بودن در یادگیری علوم و زبان محاوره عمومی را از جمله مباحث مهم در موفقیت تبلیغی طلاب عنوان کرد و گفت: طلاب باید با به کار بردن کلمات و اصطلاحات متناسب با سن مخاطب و شرایط زمانی و مکانی، توفیقات بیشتری در ارتباط گیری با مردم کسب کنند.

وی گفت: پاک کردن دل از کینه‌ها، تأیید نکردن کارهایی که سند ندارد،‌ تعیین نکردن مبلغ برای تبلیغ، خودداری از ارائه مطالب بی‌فایده،‌ نقل نکردن اقوال و احتمالات، تبلیغ در تمامی سطوح تحصیلی طلبگی،‌ خلاف نبودن علم و عمل، ختم شدن صرف و نحو همه علوم به قرآن و‌ دسترسی سریع طلاب با اسلام‌شناسان از دیگر وظایف طلاب است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها