کد خبر: ۵۸۴۰۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۶     ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
وبلاگ سرباز صفر جنگ نرم
به گزارش وبلاگستان 598، وبلاگ سرباز صفر جنگ نرم در جدیدترین مطلب خود نوشت:

قبل از آنکه با آمدن روز مرد به دنبال تبریک و هدیه باشیم باید ببینیم که واقعا مردی به چیست؟ و اینکه شخصیت ما حقیقتا با این مفهوم چقدر همخوانی دارد؟

 باید کمی با خودمان فکر کنیم که به عنوان یک مرد چه خصلت بارزی در ما وجود دارد که می توانیم بدان ببالیم! آیا فقط همین که در اوراق هویتمان نوشته شده مذکر کافی است که روز مرد ما جشن بگیریم که به اصطلاح ما هم در جرگه مردان قرار داریم!

 با خود فکر کنیم آن کلمه مردی که آنقدر معنا و مفهوم در آن جای دارد که روز میلاد مولای جوانمردان و آقای پهلوانان و غیرتمندان را روز مرد نامیدند، شخصیت ما چقدر با این مرد شباهت و سازگاری دارد؟

 از خودمان سوال کنیم که مفهومی به نام غیرت که به عنوان صفت ذاتی مردان از آن یاد می شود چقدر در ما وجود دارد؟ که البته مشخص است که غیرت تنها در مورد حفظ ناموس معنا پیدا نمی کند، اما در این مقام بیشتر تکیه ما در همین شاخه بارز غیرت یعنی غیرت منطقی یک مرد نسبت به همسر و خانواده خویش است، با خود بیندیشیم که اشکال کار در کجاست؟ آیا می توان گفت که با وجود غیرت در اکثر مردان باز می بینیم که افراد بسیاری در کوچه و خیابان؛ زیبایی های زنان و دختران خود را در معرض لذت بردن خاص و عام و لا ابالی و غیر آن قرار می دهند؟

در این مقام نیکوست که پای صحبت صاحب این ایام بنشینیم و ببینیم که او چه کسی را مرد می داند و چه در مورد غیرت و مردانگی می گوید:

"غيرت ميوه شجاعت است"1 و "به اندازه تعصب و ننگ داشتن -فرد از زشتی ها- بستگی دارد"2 و بدانید "غیرت مؤمن به خاطر خداوند سبحان است" 3 و البته "پاکدامنی مرد به اندازه غیرت اوست"4  ولی  "مواظب باش و "از غیرت نابجا بپرهیز زیرا این کار، زن درستکار را به انحراف و زن پاکدامن را به تردید می کشاند"5 .

"به من خبر رسیده که زنانتان در بازار تنه شان به تنه مردان بی ایمان و لا ابالی می خورد آیا غیرت ندارید؟! کسی که غیرت ندارد خیری در او نیست".6

پس این غیرت و مردانگی چرا از بسیاری از ما به اصطلاح مردان زایل شده است و تنها نام مردی را با خود یدک می کشیم؛ در سالروز میلاد مولای متقیان یاد آن خطاب ایشان به بعضی از شیعیان و یاران ایشان افتادم که به آنها فرمودند : یا اشباه الرجال و لا رجال7! یعنی ای کسانی که تنها شبیه مردانید و مرد نیستید؛ امیدوارم که هیچگاه ما از این جمله مردان نباشیم ،و اگر نه در روز مرد برای شبیه تر شدن به مولای مردان برنامه ریزی نماییم و هدیه واقعی را از دستان مولایمان و آقایمان حضرت علی عیه السلام که آنهم مدال مردانگی و مروت باشد دریافت نماییم ان شاالله.

 

1-غررالحكم، ج3، ص328

 2-همان، 4/311/6175

 3-همان، 4/379/6395

 4- نهج البلاغه،حکمت47

 5-نهج البلاغه، نامه 3

 6-کنز العمال، 3/780/8735

 7-نهج البلاغه،خطبه27


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها