کد خبر: ۵۸۴۳۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۷     ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
حضرت امام (ره) فارغ از هرگونه ابزار مادی واعم از تحصیلات کلاسیک، تجهیزات نظامی، نقشه جنگی و...، توانست به صرف اعتقادات وتوکل بر خداوند رژیمی 2500ساله را براندازدتا نقش معجزه آسای ایمان را برای همگان زنده نماید.

چکیده:

حضرت امام (ره)، احیا گر قرن معاصر، نقش تاثیر گذاری در بیداری اسلامی داشتند، ایشان در سایه ایمان واعتقاد راسخ خود ضمن رهبری خردمندانه، نهضت مردم ایران، امید را در دل تمام مسلمانان جهان روشن نمودند.

ایشان دارای ابعاد شخصیتی ممتازی است که بعد دینی واعتقادی ایشان، بسیار حائز اهمیت است. وی با ملاک قرار دادن ارزشهای الهی، مجددا فضای جامعه را که در گیر هوسها وشهوات ناشی از القائات جوامع غربی وشرقی بود،به فضای روح بخش ایمان ومعنویت مبدل کرد ودر این فضا ی روحانی جوانانی پر شور ومومن تربیت شدند که از اهداء، بالاترین وارزشمند ترین عنصر وجودی خود که همان جانشان بود دریغ نکردند؛ودرخت اسلام را با خون آبیاری نمودند.در این پژوهش سعی شده است، ضمن بررسی اسناد به چاپ رسیده از زندگی حضرت امام خمینی(ره) ابعاد حیات معنوی ایشان در حد بضاعت موجود بررسی شود.

واژه های کلیدی: سیره، اعتقادی، الهی، امام، خمینی، رحمه الله علیه

مقدمه:

تاریخ بشری همواره در اعصار مختلف توسط انسان هایی دچار تغییر و تحولات قابل ملاحظه ای شده است؛ که در برخی از سرزمین ها،آزادی و زدوده شدن استبداد مرهون رهبران سیاسی خود بوده و انقلاب های صورت گرفته نیز اگر چه جنبه مردمی داشته و با حمایت توده های مختلف مردم به ثمر رسیده است؛ ولی هیچگاه خالی از تفکرات مادی نبوده است و صرفا تلاش جهت رسیدن به دنیای آرمانی تر بوده است.

انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) جزء انقلاب های محدود بوده که به رهبری خردمندانه، ایشان توانست حکومتی اسلامی بر پایه اعتقادات مذهبی بنا نهد که بی شک در عصر معاصر بی نظیر است. مقوله دین، مذهب و اعتقادات اسلامی انقلاب ما یکی از بارزترین وجوه این دستاورد عظیم است.

امام خمینی (ره)، ضمن داشتن اعتقادات راسخ و با الگو پذیری از زندگی حضرات معصومین (ع) بار دیگر ترجمان آیات الهی شد؛ و با ایجاد همبستگی دینی و اعتقادی در به ثمر رساندن انقلاب شکوهمند اسلامی ما نقش تاثیر گذاری ارائه نمود.

در این بین زهد و پارسایی حضرت امام ((ره)) و در جات بالای تقوای ایشان را نباید نادیده گرفت که بدون داشتن حتی کوچک ترین امکانات و صرفا با تکیه بر الطاف الهی حکومتی فاسدی را که بیش از 2500سال قدمت داشت را ساقط نماید.نکته مهم تر اینکه اعتقادات راسخ بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران تنها فاکتور برجسته ای است که می توان به عنوان ابزار رهبری جامعه به آن اشاره کرد.

همچنین حمایت و پذیرش ایشان توسط مردم جامعه نیز بر گرفته از همین چهره دینی و مذهبی ایشان بود؛ زیرا که مردم مسلمان ما بخوبی در یافته بودند؛ که حرکت الهی حضرت امام خمینی (ره) جهت استقرار اسلام است که می تواند تمام خواسته های انسانی ومشروع ایشان را بر آورده نماید.

در روند حرکتی حضرت امام (ره) جهت به ثمر رساندن انقلاب اسلامی و مردمی ایران، امدادهای الهی نقش تاثیر گذاری داشت و این در سایه زهد و پارسایی این انسان وارسته و الهی باید جستجو کرد.درا ین مجال کوتاه ضمن بر شمردن ابعاد اعتقادی و اخلاقی زندگی حضرت امام (ره) به نقش ارزشمند مقوله دین و مذهب در جریانات مختلف حیات سیاسی، اجتماعی کشور خواهیم پرداخت.

بخش اول: نگاهی به سیره عملی و اعتقادی حضرت امام خمینی (ره)

پرداختن به تمام ابعاد عملی واعتقادی حضرت امام (ره) در مجالی کوتاه مقدور نیست؛ در این فرصت به برخی از مهمترین ابعاد اعتقادی ایشان می پردازیم.

1.عمل به تکلیف:

حضرت امام (ره) در تمام شرایط زمانی و مکانی آنچه را که مورد رضایت خداوند بود به انجام رساند. بگونه ای که گفته ها و مستندات در این رابطه زیاد است. همه همراهان و پیروان ایشان کتاب ها در این زمینه نقل کرده اند و مردم جامعه ما نیز خاطرات فراوانی را در این رابطه از ایشان به یاد دارند. وی ملاک ارزش دهی به تمام امور را رنگ خدایی داشتن می دانست و تمام امور را به حضرت حق محول نموده بودند.

وی در پاسخ به نگرانی افراد و اظهار نظرهای آنها در خصوص ادامه قیام مردمی می فرمایند: وظیفه ما عمل به احکام الهی است و این دیگر به عهده خداست که نتیجه اعمال ما در زمان حیات ما یا پس از آن تحقق یابد.(رجایی، 1384، 16).خاطرات رسیده از یاران امام (ره) نیز بیانگر همین مدعاست که هیچ ابزار مادی نتوانست روند حرکتی ایشان تا ثیر منفی بگذارد و در این راستا رضایت شخص مدنظر نبوده است.

2.پاسداری از حریم اسلام:

موضع گیری شفاف و قاطع حضرت امام (ره) در تمام صحنه هایی که اسلام عزیز نیاز به حمایت دارد قابل توجه است از آن جمله، حمایت از فلسطین، مبارزه با شبهاتی که در مبانی دین اسلام و شیعه وارد می شد و هزاران نمونه از این دست در تاریخ نورانی زندگی حضرت امام (ره) فراوان است.

ایشان هرگاه اسلام را در خطر می دیدند؛ ذره ای کوتاه نیامده و به طور کامل از حریم دین و اسلام پاسداری می نمود. ایشان در خصوص ملاک قرار گرفتن اسلام در تمام امور خطاب به شورای نگهبان می گوید: اگر مردم هم با شما (شورای نگهبان) مخالفت کردند و شما دیدید قانونی از مجلس گذشته که بر خلاف قوانین اسلام و قانون اساسی است، ردش کنید (رجایی،1384،31) بنابراین رهبر انقلاب اسلامی ایران معیار رهبریش جز الله و رضایت او نبود و مردم نیز بواسطه این معیار در خط و مسیر او گام نهادند و او را از خود دانسته و با وی همراهی نمودند.

3.سازش ناپذیری با دشمن:

ابهت هیچ قدرتی نتوانست حضرت امام (ره) را بخود جذب نماید و آن را متمایل به خود کند. ایشان همواره با تقوا و پارسایی خویش ابهت مستبدین را در هم شکست و آن ها را وادار نمود که در مقابل افکار ایشان که بر گرفته از اسلام ناب بود سر فرود آوردند و خود را با منویات ایشان هماهنگ نمایند. به عنوان نمونه ایشان در خصوص اسرائیل غاصب اشاره می کنند که:

((سران کشورهای اسلامی باید توجه داشته باشند که این جرثومه فساد را که در قلب کشورهای اسلامی گماشته اند تنها برای سرکوبی ملت عرب نمی باشد، بلکه خطر و ضرر آن متوجه همه خاور میانه است. نقشه استیلا و سیطره صهیونیسم بر دنیای اسلام و استعمار بیشتر سرزمین های زرخیز و منابع سرشار کشورهای اسلامی می باشد و فقط با فداکاری، پایداری و اتحاد دولت های اسلامی می توان از شر این کابوس سیاه استعمار رهایی یافت و اگر دولتی در این امر حیاتی که برای اسلام پیش آمده کوتاهی کرد، بر دیگر دولتهای اسلامی لازم است که با توبیخ و تهدید و قطع روابط او را وادار به همراهی کنند))(تبیان، 1378،8)

البته این قاطعیت وعدم سازش پذیری حضرت امام (ره) مربوط به به یک یا چند دول مستبد نبوده است بلکه ایشان تمام ایادی شرق وغرب را مد نظر داشتند وهر کس به فکر تعدی به آب وخاک وحریم اسلام را داشت مورد خطاب حضرت امام (ره) است.تا بدانجا که هم اکنون نیزچندین رژیم استبدادی در کشورهای اسلامی سرنگون شده وحکومت به دست اسلام گرایان قرار گرفته است.

4.اسطوره مقاومت:

دوران تبعید حضرت امام (ره) وهمچنین فشارها ی روحی فراوانی که بر ایشان وارد آمد به گواه تاریخ قابل توجه بوده است. ایشان در تمام این صحنه ها ودوران تنها با صبر واستقامت که بر گرفته از دستورات دین مبین اسلام بود در مقابل همه نا ملایمات صبر وتقوی پیشه کردند وتوانستند با وجود اینکه فرسنگها فاصله با قیام مردم داشتند، انقلاب اسلامی را هدایت نمایند.البته این توان با لا تنها در دوران انقلاب اسلامی خلاصه نمی شود؛ ودر حالی که هنوز کشور در تب وتاب دوران ستم شاهی بود جنگ 8ساله ما با کشور عراق نیز شاهد مدیریت بی نظیر حضرت امام (ره) هستیم. که مردم ایشان را مقتدای خویش قرار دادند وصحنه هایی را به ثبت رساندند که بر گرفته از قیام امام حسین(ع) بود وبه عشق رهبری امام راحل(ره) برگ زرینی بر افتخارات نظام اسلامی افزود.

با نگاهی عمیق به تدابیر وتصمیم گیریهای حضرت امام (ره) شاهد مقاومت مثال زدنی ایشان در تمام صحنه های پیش روی نظام اسلامی هستند.ایشان هیچگاه منافع شخصی را بر منافع جمع ترجیح ندادند وهمواره دغدغه ایشان، دغدغه دین ومردم بود واین نیز خود یکی از مصادیق بارز مقاومت ایشان است

بخش دوم: حضرت امام خمینی (ره) در منظر اندیشمندان

اظهار نظر بزرگان واندیشمندان جهان شاید یکی از بهترین دلایل بزرگی شخصیت حضرت امام (ره) با شد. حضرت امام (ره) در سرتا سر جهان بویژه دربین مستضعفان عالم وتمام آزادیخواهان محبوبیتی خاصی دارد.واندیشه های حضرت امام (ره) همواره الهام بخش قیامهای اسلامی جهت رسیدن به آزادی است. در زیر نگاهی گذرا به نگاه نخبگان جهان در خصوص موضوع بحث، با همان محوریت سیره اعتقادی والهی حضرت امام (ره) خواهیم داشت.

اکرام علی اف، حاج علی-رئیس شورای مرکزی حزب اسلامی:

((حضرت امام خمینی (ره) احیاء کننده دین اسلام بود؛ امام خمینی(ره) بعد از قرنها اسلام ناب محمدی(ص) را زنده کرد وبه مردم جهان نشان داد که اسلام چه می گوید؟ومردم مسلمان آذربا یجان با پیروی از مقام معظم رهبری، راه امام راحل را ادامه خواهند داد.)).(بیرکی،1385،4)

شیخ الاسلام پاشا زاده- آشکو_ رئیس اداره روحانیت قفقاز:

((در اثر تلاش،کوشش ومجاهدتهای امام خمینی (ره) بود که، ما مسلما نان برای نخستین بار در طول تاریخ احساس قدرت می کنیم.گرچه ایشان از میان ما رفته است ولی احکام وفرامین،کتا بها وسخنان ایشان باقی است)).(همان،4)

جبرئیل احمد – دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین:

((خداوند حضرت امام (ره) را رحمت کند که به اسلام ومسلمین چهره در خشان انقلابی را باز گرداند که ارتجاع وقدرتهای استکباری جهان سعی در تیره ساختن آن داشتند، امام امت، اسلام را به اصالت خویش باز گرداند واسلام ومسلمین را عزت وعظمت بخشید)).(همان،112)

زمزمی، تراب- نویسنده:

((نهضت امام خمینی(ره) امید صدها میلیون مسلمان ومیلیاردها انسان تحت ستم در سراسر جهان است)).(همان،218)

نخست وزیر زامبیا:

((فقدان امام خمینی(ره) – قدس سره الشریف –را تسلیت می گویم. ایشان نه تنها رهبر مردم ایران بلکه رهبر همه مبارزان وآزادیخواهان جهان بودند وبه همین لحاظ بود که ما از چاپ کتاب آیات شیطانی در کشورمان جلوگیری کردیم)).(همان،221)

الحسین، محمد_رئیس مجلس ملی سودان :

((امام (ره) بود که به اسلام صلابت وبه مستضعفین عزت بخشید ومجد آنان را به آنها باز گرداندو عزت و آبروی رسول خدا و مومنین شد)).(همان 229)

آ.بیل،جیمز- استاد دانشگاه و محقق آمریکایی:

((امام خمینی (ره) مانند بسیاری از جوانان مذهبی مشتاق در شهرهای کوچک در قلب ایران، ثروت مادی اندکی داشت، اما از استعداد طبیعی سرشاری برخوردار بود. او سر انجام صاحب تخصص فوق العاده ای شد وبه یک معلم ومدرس مردمی فلسفه اخلاقیات بدل گشت)). (همان،277)

پونتیکی-هفته نامه:

((امام خمینی(ره)، به تمام معنی یک زاهد بود وحتی تا آخرین لحظه، خانه مختصر وکوچک خود را برای زندگی در یک خانه بزرگتر ترک نکرد. ایشان طی مدت اقامت در پاریس در همدردی با مردم ایران که در زمان انقلاب با کمبود سوخت مواجه بودند،از استفاده وسایل گرم کننده محل اقامت خود امتناع می کرد)).(همان،284)

آبزرور، هفته نامه چاپ لندن:

((امام خمینی (ره)، مردی هم پای پیامبران کهن است که دنیارا به پیروی از اصول دینی دعوت کرد.پیام وی برای مردم جهان خلوص عقیده وپیروی از سادگی در مقابل پیچیدگی وآلودگی های غرب بود واین رمز موفقیت وی و احساس افتخار پیروان اوست)).(همان، 340)

ایندی پندت، روزنامه:

((به ندرت اتفاق می افتد که یک مرد به تنهایی بتواند مسیر تاریخ را عوض کند، اما این درست همان کاری بود که آیت الله خمینی (ره) از عهده آن بر آمد)). (همان،342)

بزی، عماد- نویسنده استرالیایی:

((عظیم ترین احیا گر مسلمان دوره معاصر بی شک امام خمینی (ره) است،که با اعلان دوره ای جدید،مسیر تاریخ را تغییر داد وبا فرستادن نیروهای جدید به میدان انقلاب، تغییرات عمیقی پدید آورد؛ که عمق آنها را نسلهای آینده بهتر درک خواهند کرد)). (همان 410)

اینک جا دارد حال که نخبگان جهان اینگونه در مقام شامخ امام (ره) قلم فرسایی کرده اند.ما نیز بعنوان یک ایرانی ضمن افزایش شناخت خویش از تمام ابعادزندگی حضرت امام (ره) ونصب العین قرار دادن پیامها وفرامین الهی او گام موثری در راستای تعالی نظام اسلامی بر داریم.در این بین نقش دانشگاهیان وپژوهشگران جامعه اسلامی ما بسیار حائز اهمیت است.ولازم است که تلاش همه جانبه ای جهت نهادینه کردن منویات امام راحل در سرتا سر جامعه برداشته شود.

نیاز به بازنگری تاریخ انقلاب اسلامی ونقش رهبری دینی امام راحل یک ضرورت است که باید برای نسلهای مختلف انقلاب اسلامی تبیین گردد.بدون شک تکریم حضرت امام (ره)تکریم دین است؛ زیرا که معیارهای اصلی رهبری خود را مبتنی بر باورهای وارزشهای دینی قرار داده بود ودر این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نگردید.

بخش سوم: سیاست ودین از دیدگاه امام خمینی(ره)

جدا ناپذیری دین از سیاست همواره دغدغه عالمان دین در اعصار بوده است. حضرت امام خمینی (ره) نیز با عزمی راسخ همواره در صدد بودند که بتواند به سیاست حاکم بقبولانند در تصمیم گیریها ی سیاسی، دین باید محور باشد؛ ایشان در این رابطه می گوید:((والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرفی کرده اند. سیاست مدن از اسلام سرچمه می گیرد. اسلام دین سیاست است با تمام شئونی که سیاست دارد؛ این نکته برای هرکس که کمترین تدبری در احکام حکومتی، سیاسی، اجتماعی واقتصادی اسلام بکند آشگار می گردد)).(جمشیدی،1388،93و92)

همانطور که اشاره شد معیاری که حضرت امام (ره) در تمام ابعاد زندگی خود بر گزید مبتنی بود بر ارزشهای دینی واسلامی،بنابراین مقوله زندگی سیاسی ایشان نیز از این مقوله جدا نیست یعنی بر پایه اسلام ودین؛ وایشان سیاست را وسیله ای جهت تعالی زندگی بشر در سایه اعتقاد به خداوند می داند.

بر همین اساس از دید امام (ره) حکومت نیز ابزاری است برای تحقق عدل ومعنویت در جامعه وبه وجود آوردن یک جامعه عادل ومعتدل وعاری از انحرافات، چه اگر عدل در جامعه بنا شودانسان در مسیر کمال سعادت حرکت می کند.اما در جایی که نشان از عدالت نیست؛ نشان از سعادت وصلاح وخیر وراستی نیز وجود ندارد. پس سعادت انسان در گرو تحقق عدالت در همه ابعادش در جامعه است(جمشیدی،1388،193)

حضرت امام (ره) پس از استقرار نظام اسلامی چه در جهت سیاست داخلی وچه خارجی، ارزشهای اسلامی را ملاک عمل قرار داده وسیاست مبتنی بر نه شرقی ونه غربی جمهوری اسلامی را پایه گذاری نمود.در زیر به برخی از این ابعاد وموضع گیریهای توام با درایت وشجاعت حضرتش خواهیم پرداخت:

1.مسئله فلسطین:

موضع گیری خردمندانه امام راحل(ره) در مقابل مسئله فلسطین ومستضعفین عالم ستودنی است، ایشان به درستی تشخیص دادند که اسرائیل غاصب چشم به تمام دنیای اسلام دارد:((شما خیال می کنید اسرائیل قانع است به این امور ؟ اسرائیل بنایش براین است که همه این مسلمین را ازبین ببرد.آمریکا هم بنایش بر این است که اسلام نباشد در کار. اینها برای اینکه جمهوری اسلامی، اسم اسلام را دارد می خواهد به اسلام عمل کنند همه با آن مخالفت کردند.از حیث تبلیغات می گویند که ما ها آمریکایی هستیم؛ می گویند ما اسرائیلی هستیم.

مائی که بیست سال، بیشتر است بیست سال حتما بیشتر است فریاد زده ایم که گرفتاری مردم از دست آمریکاست وازاسرائیل، ما اسرئیلی هستیم اما آنهایی که نشستند آنجا واسرائیل دارد می رود ممالک خودشان را ازبین می برد، آنها نخیر،همه مخالف اسرائیل هستند. اگر مخالفید چه کردید؟چه عملی انجام دادید؟))(بیا نات امام (ره)،11/3/1361،صحیفه،ج16،ص17)

2.نامه تاریخی امام به گورباچف:

نامه تاریخی حضرت امام (ره) به گور باچف،دارای ابعاد سیاسی،الهی است که بنظر می رسد تا کنون آنچنان که شایسته است در مورد آن پژوهش صورت نگرفته و نتوانسته که به نسلهای مختلف ابعاد این نامه حکمت آمیز مطرح شود. نامه ای که حضرت امام (ره) در 11دی 1367به گورباچف صدر هیات اتحادیه جماهیر شوروی نوشت، در خصوص دعوت به اسلام وبیان عجز تفکر مادی در تامین نیازهای بشر، پیش بینی شکست کمونیسم بود.

در قسمتی از این نامه آمده است ((آقای گورباچف وقتی از گلدسته های مساجد بعضی از جمهوریهای شما پس از 70سال بانگ((الله اکبر))وشهادت به رسالت حضرت ختمی مرتبت – صلی الله علیه وآله وسلم- به گوش رسید، تمامی طرفداران اسلام ناب محمدی(ص) را از شوق به گریه انداخت. لذا لازم دانستم این موضوع را به شما گوشزذ کنم که بار دیگر به دو جهان بینی مادی والهی بیندیشید)).(سعادتمند،1386،11)

3.مرتد شدن سلمان رشدی:

هنگامی که سلمان رشدی که از عیادی صهیونیسم به ساحت دین ورسول اکرم (ص) توهین می نماید؛ حضرت امام (ره) اعلام می دارد، که این انسان مرتد است وهر مسلمانی موظف است که خون اورا بریزد واو را بسزای اعمال ننگین خود برساند.پس از این فتوای تاریخی که نشات در سازش ناپذیری وصلابت وروحیه انقلابی حضرت امام (ره) داشت؛ جوانانی در سرتا سر جهان اسلام آمادگی خود را جهت عملیات استشهادی اعلام می دارند.

وآرامش رشدی را به همراه تیم محافظ اوبر هم می زند وهزینه های مراقبت از وی برای دولت انگلیس به شدت با لا می رود. واین یکی از با شکوهترین فتوی وارتباط یک مرجع عالیقدر با جامعه دینی است که آثار این حرکت همچنان نیز گریبا نگیر رشدی وایادی استکبار است.

می توان گفت: این قرن، قرن امام (ره) است وحقیقتا در ایران ودنیای اسلام، هیچ کس به اندازه امام (ره) در این قرن اثر مهم نگذاشته اند. این یک قرن که امام در آن زندگی می کردند- ودر 10سال آخر ایشانم را در خود نداشته- اما اندیشه های امام (ره) به اندازه زمان حضورشان کارساز بوده است، یعنی 10سال وخیلی سالهای آینده را باید به امام فرض کنیم (اهوازی،1386،234)

بخش چهارم، حضرت امام خمینی (ره) وایام الله

در دوران انقلاب اسلامی روزهای بیاد ماندنی رقم خورد که هر کدام ازاین روزها در نزدیک کردن نهضت به پیروزی بسیار حائز اهمیت بوده است، بی شک این ایام را باید ایام الله دانست. در هر کدام از ایام وروزها نقش بیدار کننده حضرت امام خمینی(ره) قابل توجه است. در زیر به برخی از این ایام خواهیم پرداخت.

1.یوم الله 15خرداد:

در این روز قریب 15هزار نفر از مردم مظلوم وستمدیده ایران به خاک و خون کشیده شدند. مردم ایران اسلامی که قیام عاشورای حسینی را سرلوحه خود قرار داده بود فریاد ملتی که شهادت مکتب اوست اسارت ندارد را در دستور کار خویش قرار داد وبرگ زرینی در به ثمر رساندن قیام الهی خود رقم زد.این قیام که در 15 خرداد 1342 مصادف با 12محرم،رخ داد.

 

حضرت امام (ره) به روشنگری پرداخت. ایشان با صدور پیامی خاطر نشان نمود که : ((همان سان که شهادت سید مظلومان وهوا خواهان قرآن در روزعاشورا سر آغاز زندگی جاوید اسلام وحیات ابدی قرآن کریم بود، آن شهادت مظلومانه واسارت آل الله،تخت وتاج یزیدیان را که با اسم اسلام، اساس وحی را به خیال خام خود می خواستند محو کنند، برای همیشه به باد فنا سپرده وآن جریان، سفیا نیان را از صحنه تاریخ به کنار زد، این شهادت دلاورانه ملت مظلوم ایران، تخت وتاج پهلویان وجریان پهلوی صفتان را که با اسم اسلام می خواستند اسلام را از صحنه خارج نمایند وافکار غرب ونشخوار آمریکا را جانشین وحی کنند. از تاریخ ایران بیرون راند. در حقیقت دستاورد نهضت 15خرداد 42، پیروزی 22بهمن 1357بود.(سعادتمند،1386،129)

2.یوم الله 17شهریور:

کشتار وحشیانه 17شهریور ((جمعه خونین)) دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی به یادگاری گذاشته است. خبر گزاریها تعداد شهیدان این روز را صدها نفر گزارش کردند.این کشتار به بهانه شکسته شدن حکومت نظامی صورت گرفت لکه ننگین دیگری بر دوران ستم شاهی بود. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز در این رابطه چنین موضع گرفتند:

((چهره ایران امروز گلگون است ودلاوری ونشاط در تمام اماکن به چشم می خورد. آری این چنین است راه امیر مومنان علی (ع) وسرور شهیدان امام حسین (ع). ای کاش ((خمینی))در میان شما بود ودر کنار شما در جبهه دفاع برای خدای تعالی کشته می شد. ملت ایران مطمئن باشید که دیر یا زود پیروزی از آن شماست. شاه حکومت آشتی ملی می خواهد روحانیت شریف ایران وسیا سیون محترم را در کشتار خود سهیم گرداند؛ولی فریب او خیلی زود برملا گردید)).(همان،145)

3.یوم الله 22بهمن:

22بهمن سرآغاز پیروزی انقلاب اسلامی. روزی پیروزی ملت ایران به همراه رهبر اعظم الشان خود که چشمهای جهانیان را خیره کرد ومعادلات جهانی رابر هم زد تا یکبار دیگر حرکت ملت ما ترجمان آیات الهی شود.در این پیروزی تاریخی علاوه بر اتحاد ویکدلی مردم،رهبری حضرت امام (ره) را نباید فراموش کرد،رهبری که از سوی مردم پذیرفته شد وایشان نیز بدون انگیزه های دنیایی وصرفا بر طبق ملاکها ی دینی در این وادی گام برداشت. ایشان در یکی از پیامها ی خود در 22بهمن 1358چنین می گوید:

((ملت عزیز ایران، شما شرق تجاوزگر وغرب جنا یتکار رابه وحشت انداخته، هیچگاه با هیچ قدرتی سازش نکنید که یقین دام نمی کنید که؛ وهرکس در هر مقام که خیال سازش با شرق وغرب را داشت بی محابا وبدون هیچ ملاحظه ای اورا از صفحه روزگار بر اندازید. که سازش با شرق وغرب خود باختگی است وخیانت به اسلام ومسلمین است.امروز روز شهادت وخون است، وما هرروز انتظار همه گونه توطئه را در سراسر ایران داریم. ولی مکتب اسلام عزیزمان دستورمی دهد تا دست از آزادیخواهی واستقلال طلبی بر نداریم ومانیز بر نخواهیم داشت)).(همان،161)

4.یوم الله 12فروردین:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصمیم گیریها ی خردمندانه امام (ره)، رفراندوم جمهوری اسلامی ایران را در 12فروردین 1358رقم زد ودر آن ملت قیام کننده ایران وخسته از ظلم واستبداد ستم شاهی بالغ بر 98در صد به جمهوری اسلامی ایران رای دادند. تا حکومت اسلامی ورهبر دینی آن بیش از پیش مشروعیت یابد وچشمها ی مستضعفین عالم به کشورما خیره گردد. حضرت امام (ره) در خصوص حضور آگاهانه وگسترده مردم در این روز الهی گفتند:

((صبحگاه 12فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگترین اعیاد مذهبی وملی ماست؛ ملت ما باید این روز را عید بگیرند وزنده نگه دارند. روزی که کنگره های قصر 2500سال حکومت طاغوتی فرو ریخت؛ وسلطه شیطانی برای همیشه رخت بر بست وحکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست (همان،236)

این رفراندوم که در فاصله زمانی کمی از پیروزی انقلاب اسلامی با کیفیت با لایی برگزار شد نشان از یکرنگی ویکدلی مردوم جامعه داشت. اتحاد ویکدلی که پس از گذشت 3دهه از انقلاب اسلامی هنوز نیز شاهد آن هستیم و در اکثر فراخوانیها شاهد حضور میلیونی شهروندان ایرانی هستیم که این ریشه در انقلاب تاریخی مردم مسلمان ایران دارد.

بخش5:حضرت امام خمینی(ره) و دفاع مقدس:

یکی از مهمترین وقایع زمان رهبری امام خمینی (ره)، وقوع جنگ ایران وعراق بود که با حمایت ابر قدرتها وبا تجاوز عراق به ایران در شهریور 1359 آغاز شد وبه مدت 8سال به طول انجامید. حضرت امام مدیریت عالی جنگ را خود بر عهده داشت ودر تمام مراحل جنگ رهنمودها وپیامهایش راهنما وامید بخش نیروهای مبارز ایرانی در قبال صدامیان بود.

امام خمینی (ره) که شعار جنگ جنگ تا دفع فتنه از عالم را وجهه همت خود قرار داده بود وبه هیچ بهایی حاضر به دست کشیدن از آرمان خود نبود، سرانجام به خاطر ملت ونظام وانقلاب قطعنامه 598شورای امنیت سازمان ملل متحد را پذیرفت(جمشیدی،1388،44) با تدبیرالهی حضرت امام (ره) جنگ تحمیلی به پایان رسید وآغازگران جنگ به هیچ یک از اهداف پلید خود دست نیافتند. براستی در این جنگ نا برابر، کشور با چندین کشوردر گیر بود ودشمن ما از حمایت چندین کشور ابر قدرت بهره مند بود.

جنگ 8ساله تحمیلی دستاوردهای زیادی برای کشور داشت وخون بیش از 200هزار شهید کشور را در مقابل توطئه های مختلف بیمه نموده است. وامروز آزادی وسربلندی کشور مرهون شهیدان وامام شهیدان است. در طول این ایام حضرت امام (ره) لحظه ای از آرمانهای اسلامی خود عدول نکرد ودر تمام تصمیم گیریها، فرامین کلام الله مجید وسیره معصومین(ع) در جهاد را مد نظر داشتند.

تشکیل بسیج مستضعفین یکی از دستاوردهای مهم دفاع مقدس بود. نیروهای مردمی که جهت پاسداری از کیان اسلام همواره در صحنه حضور داشتند وبا رهبری حضرت امام (ره) روحیه اعتماد بنفس خود را چنان بکار برده که صحنه هایی همپای عاشوری را رقم زد وعصر معاصر را که در گیر هیجانات کاذب ومستی ناشی از تکنولوژی بود بیدار نمود وبه صراط مستقیم رهنمون کرد. دفاع مقدس که با تدابیر حضرت امام (ره) پشت سر کذاشته شد , باعث سازندگی در تمام نسلها شد ومردم کشور ما را به این باور رساند که در سایه ایمان وتوکل بر خداوند می توان بر تمام سختیها فائق آمد وجلوی طمع استکبار وبد خواهان که به کیان اسلام چشم طمع دوخته اند ایستاد.

حضرت امام فرمودند:(( مادر جنگ ابهت 2ابر قدرت شرق وغرب را در جنگ شکاندیم)). پس از جنگ تحمیلی نیز همین نسل تربیت شده، شروع به بازسازی ویرانیهای جنگ نمود ودوران پر افتخار سازندگی را پشت سر گذاشت وهم اکنون کشور ما با داشتن جوانان با روحیه و مبتکر شاهد پیشرفت روز افزون هستند

بخش6:حضرت امام خمینی(ره) وجانشینی ایشان:

لازم بود نهال نوپای اسلام پس از دوران درخشان حیات اسلام به فردی شایسته محول شود که حضرت امام (ره) خیلی قبل از وفاتشان این مهم را در دستور داشتند وشخصی را نیز دراین رابطه مدنظر قرار دادند. ایشان پس ازاینکه متوجه شدند گزینه مورد نظر نمی تواند شایستگی لازم را جهت رهبری داشته باشد وی را عزل نموده واز موضع خود کوتاه آمد یکی از آخرین جمله های از وصیت نامه سیاسی الهی امام (ره)این است که ملاک تشخیص آدمها حال حاضر آنهاست.

این درتمام طول تاریخ بوده که گروهی در جبهه حق تغییر موضع داده ویا از جبهه باطل به سوی جبهه حق آمده اند. پس از گذشت زمان واز آنجایی که جامعه اسلامی ماهمواره به عنوان دنیای امید امت اسلام مورد حمایت حضرت بقیه الله العظم وحضرت حق می باشد. شخص دیگری ازاسلاله پاک رسول الله (ص)سکان هدایت جامعه را بدوش گرفتند.

در جامعه اسلامی ما انتخابات مستقیم وغیرمستقیم توسط خود مردم انجام می شود در خصوص انتصاب ولی فقیه ورهبر کشور نیز مجلس خبرگان رهبری نقش تعیین کننده ای دارد. این مجلس که انتخاب شده خود مردم است در شرایط حساس، تصمیمی حیاتی ومهم را اتخاذ نمود. پس از رحلت حضرت امام (ره) نیز این مجلس وارد شور شد ومقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای را بعنوان رهبر انقلاب اسلامی انتخاب نمود.

البته حضرت امام (ره) در حین حیات خویش، مقام معظم رهبری را شایسته رهبری می دانند وبارها مسئولین ارشد نظام اسلامی بر این مهم صحه گذاشته اند.در دوران رهبری ایشان نیز کشور دچار تغییر وتحولات زیادی شده است ودر هر کدام از این جرینات شاهد تدابیر اصولی مقام معظم رهبری می باشیم. که اوج آنرا میتوان در مدیریت الهی ایشان در خنثی کردن فتنه 88عنوان کرد.

امروز ولی فقیه نه تنها رهبری جامعه ما ر ا برعهده دارد، بلکه مورد توجه سایر ملل مسلمان دنیا نیز می باشد. گروههای اسلامی نظیر حزب الله لبنان که در مقابل تجاوزهای اشغالگران صهیونیسم می ایستد. بدون شک آرمانهای خود را از انقلاب اسلامی ورهبران گرانقدر آن دارد واین مهم بارها توسط رهبران آن تاکید شده است.

در خصوص بحث جانشینی قابل ذکر است که، طبیعی است که بر اساس نظریه انتخاب تعیین جانشین از سوی رهبر یا ولی فقیه امری مردود به شمار می آید بلکه این مردم هستند که جانشین رهبر را بر می گزینند. مگر آنکه مردم ضمن انتخاب رهبر به اواختیار واگذاری مقام خویش به به دیگری یا تعیین جانشین را تفویض کنند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیزچنین حقی برای رهبر در نظر گرفته نشده است. این در حالی است که برخی از طرفداران این نظریه قائل به گزینش جانشین شده اند؛ برای نمونه گفته شده است، امام راحل (ره)به عنوان ولی فقیه، حق نصب فقیهی را برای بعد ازخود به عنوان رهبر داشته است.همانطور که امام صادق(ع) فقیهان زمان خود را بعنوان حاکم تعیین فرموده اند.

این معنا در باره حضر ت امام (ره) غلو آمیز نیست وهرگز نمی خواهم امام را در عرض وردیف امام معصوم(ع) قرار دهم. بلکه این حق ناشی از مسئولیت اداره ورهبری امت است. همانطور که امام علی(ع) حق تعیین استاندار داشته اند فرزندش امام صادق (ع) هم،چنین حقی را دارند. به همین ترتیب ولی فقیه حق تعیین رهبر بعد از خود را دارا می باشد.

به این نظریات ایراداتی چند وارد کرده اند:

اولا : حضرت امام صادق(ع)، امام بعد از خویش را تعیین نکرد، بلکه اورا معرفی نمود وبین معرفی ونصب تفاوت است.

ثانیا:فقیه دیگری که خود طبق مبنای نصب از سوی معصومین (ع) به ولایت منصوب شده است معنا ندارد که بار دیگر از سوی رهبر قبلی نصب شود.

ثالثا: استفاده از ((فانی قد جعلته علیم حاکما))چگونه به فقهای منصوب تسری داده می شود که همه آنها هم بگویند ((فانی قد جعلته حاکما)) بعلاوه این نوع نگرش با طرز فکر امام خمینی (ره) در آثار وی چون،ولی فقیه وکتاب البیع در رساله اجتهاد وتقلید جور در نمی آید.چه او او هرگز اشاره ای به نصب جانشین از سوی ولی فقیه نکرده ولذا اوبه نصب فقیه پس از خود معتقد نبوده است. همچنین از تمامیت نظریه نصب وادله آن نیز نمی توان این مساله را استنباط کرد بلکه شاید بتوان گفت که فقیه صرفا در زمان حیات خود می تواند اختیارات خویش را (کلا یا بعضا در شرایط خاص) به دیگری واگذار کند یا اینکه اصولا به نفع دیگری(که شرایط احراز ولایت را دارد) از ولایت کنارگیری نماید.

بنابراین از تمامیت نظریه انتصاب نیز مساله انتخاب جانشین از جانب یک ولی فقیه به صورت مشخص وخاص ودر قالب تعیین خاص بر نمی آید.(جمشیدی، 1388، 635و634 )

اما آنچه که از سیره اعتقادی والهی حضرت امام (ره) بر می آید اینست که ایشان نقش مردم را در تعیین سرنوشت خود موثر می داندولحاظ نمودن خواسته های مردم که ولی نعمتان جامعه از سوی ایشان لقب گرفتند از اوجب واجبات دانسته اند. ایشان خدمت به مردم وجلب رضایت ایشان را ضامن بقاء جامعه اسلامی می دانند ومسئولین نظام را نیز به این مهم دعوت می نمایند. بنابراین مسئله رهبری وجانشین نیز نمی تواند در دیدگاه امام (ره)جنبه شخصی باشد ودخالت مردم با انتخاب افرادی صالح در قالب مجلس خبرگان جهت تعیین رهبری خود صادق گویای این مدعا ست.

دشمنان اسلام نیز پس از رحلت حضرت امام خمینی (ره) به خیال خام خود در صدد بودند که به نظام نوپای اسلامی ما ضربه وارد نمایند واحساس می کردند این انقلاب اسلامی که مرهون خون هزاران شهید است پس از رحلت امام(ره) از هم گسیخته خواهد شد واین در حالی بود که در ضل توجهات حضرت بقیه الله العظم وتعییدات الهی شاهد حضور فردی شجاع،مدبر،محبوب واندیشمند بر سکان رهبری جامعه اسلامی بودیم.

یکی از ویژگیهای بارز نظام اسلامی ما حضور حداکثری مردم در تمام جریا نات می باشد؛در خصوص آنچه بعد از رحلت امام(ره) پیش آمد نیز نقش ممتاز وکلیدی مردم چه در مراسم خاکسپاری امام (ره) وچه در همراهی با آرمانهای ایشان وانتخاب مقام معظم رهبری قابل ستایش است ودر تایید این مطلب نیز جمله حضرت امام (ره) خود گویا ستکه فرمودند: ((شما از مردم حجاز در عهد رسول الله نیز بهتر هستید)).

بخش7:امام خمینی(ره) وسیاست خارجی:

سیره اعتقادی،الهی حضرت امام (ره) در خصوص سیاست خارجی نیز مبتنی بر ارزشهای دینی واسلامی بود. ایشان در این رابطه طرفداران مظلومان عالم بود؛ وبا ددمنشی سردمداران غرب وشرق به مبارزه پرداخت. وی در هرکجا ی عالم که مظلومی را که فریاد فریاد دادخواهی داشت،حمایت نموده واعلام می نمود که چنین کشورهایی با روحییه تجاوزگری جایی در سیاست خارجی ما نخواهند داشت. در این رابطه میتوان به پیام ایشان در خصوص قطع رابطه با آمریکا اشاره نمود:

((ملت شریف ایران، خبر قطع رابطه بین ایران وآمریکا را دریافت کردم واگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر وصلاح مظلوم است،همین قطع رابطه است. رابطه بین یک ملت بپا خواسته برای رهایی از چنگال چپاولگران بین المللی با یک چپاولگر عالمخوار،همیشه به ضرر ملت مظلوم وبه نفع چپاولگر است ما این قطع رابطه را به فال نیک می گیریم، چون که این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید آمریکااز ایران است.

ملت رزمنده ایران این طلیعه پیروزی نهایی را که ابرقدرت سفاکی را وادار به قطع رابطه یعنی خاتمه دادن به چپاولگریها کرده است، اگر جشن بگیرد حق دارد. ما امیدواریم نابودی سر سپردگانی مثل سادات وصدام حسین بزودی انجام گیرد وملت های شریف اسلامی به این انگلهای خائن، آن کنند که ملت با محمدرضا ی خائن کرد؛ وبه دنبال آن برای آزاد زیستن وبه استقلال تمام رسیدن، قطع روابط با ابرقدرتها خصوصا آمریکا نمایند. من کرارا گوشزد نموده ام که رابطه ما با امثال آمریکا، رابطه ملت مظلوم با جهانخواران است)).(سعادتمند،1386،26)

همانطور که از این پیام بر می آید قاطعیت بدون سازش امام خمینی (ره) مرزبندی واضح وروشنی با استکبار وایادی آن ترسیم نموده است. واکنون 3دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد تمام تلاشها جهت ضربه زدن به نظام اسلامی ما بی نتیجه مانده است، وایادی شرق وغرب نتوانسته اند به اهداف پلید خود نائل شوند، که این در سایه حمایت های حضرت حق وائمه معصومین (ع)، اتحاد وهمبستگی مردم ورهبری متعهدانه ولی فقیه می با شد.

البته موضع گیریهای بحق جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود باعث شده است،سایر دول آز ادیخواه عالم نیز به طبع ما در مقابل زیاده خواهی مستکبرین عالم بایستند واجازه ندهند که سرمایه های مادی ومعنوی ایشان به غارت برود.هرچند که خوی ددمنشانه استکبار بدنبال چپاول دول مظلوم عالم است ودشمنی آنها بویژه با امت اسلام، یک کینه ودشمنی دیرینه است ودر همه حال باید بیدار، واز غفلت وکوتاهی دور بود.

بخش8:تربیت واخلاق از دیدگاه امام خمینی (ره)

هدف از خلقت انسان بر طبق نص صریح قرآن کریم عبادت وبندگی خداوند بزرگ است. وارزش وجودی هر انسانی بستگی به این دارد که بتواند در این راستا گام بردارد. واین تنها ویژگی است که خداوند فقط برای انسان قائل شده است. ودر واقع قدرت شناخت ودرک از آن انسان است وبه همین واسطه انسان اشرف مخلوقات است ومقام خلیفه الهی را از خود نموده است. حضرت امام (ره) نیز با با موقعیت سنجی مثال زدنی تمام محورهای حرکتی خود را بر مبنای به کمال رساندن انسان وارزش دهی به او قرار داد.

بنا براین امام خمینی(ره) با توجه به ویژگیهای که از انسان ترسیم می کند وبر اساس منزلت وجایگاه وشانی که برای انسان قائل است، مصلحت واقعی وسعادت حقیقی وراستین او را در این می بیند که این موجود چند بعدی وهمه جانبه از همه استعدادهای درونی خود بهره جسته وبه منزلت حقیقی خود که نیل به مقام خلیفه الهی است،واصل گرددگستره خیر وسعادت راستین، ناشی از ابعاد مختلفی است که امام خمینی (ره) آنها را برای انسان بر می شمارد وچون به برابر ی ذاتی انسانها باور دارد ودر سنجش کلی خود، مصلحت همه انسانها را مورد توجه قرار می دهد.

او از آنجایی که انسان را در تعیین سرنوشت خویش آزاد می داند واو را در پیمودن مسیر سعادت یا شقاوت مختار می داند، از هرگونه اکراه واجباری برای تحقق سعادت حقیقی او پرهیز می کند، ولی با کاربرد همه شیوه ها و روش های رایج جهت را بر مخاطبان خویش تمام می سازد تا در آنجام تکالیف انسانی والهی، کوتاهی و قصور نشده باشد. اینگونه مسائل بویژه در آثار چون شرح چهل حدیث، شرح حدیث جنود عقل وجهل، تفسیر سوره حمد وغیره به وضوح بیان شده است.

برای نمونه در شرح چهل حدیث آورده است، هان ای عزیز گوش دل باز کن ودامن همت به کمر زن وبه حال بدبختی خود رحم کن، شاید بتوانی خود را به صورت انسان گردانی واز این عالم به صورت آدمی بیرون روی که آن وقت از اهل نجات وسعادتی، بنابراین انسان بالقوه خلیفه وجانشین خدا در روی زمین است وموجودی است عظیم، متعالی، با فطرتی پاک، خداگونه واستعدادهایی که توانایی رساندن اورا به سعادت ابدی وحقیقی دارند.

اما مهم این است که انسان بتواند با به بکار گیری استعدادها بصورت وقرار گرفتن در مسیر صراط مستقیم وعدالت که دشوارترین مسیر است به سوی انسان حقیقی گام بردارد وبه صورت بالفعل جانشین وظیفه خدا شود واین امر بس سنگین است چه نیاز به استقامت وعدالت در تمام امور و لحظات زندگی دارد و بالجمله، استقامت وعدم خروج از وسطیت در همه مقامات از اشد امور است بر سالک در مجموع، امام خمینی (ره) مصلحت انسان را تحصیل کمالات، تزکیه نفس، پاسخ به ندای فطرت خدایی، عدالت آزادی، رفع نیازهای مادی ومعنوی، تامین سعادت دنیوی واخروی، رشد تعالی، ودر یک کلام آدم شدن وتقرب الی الله وخدمت به همنوعان وذوب شدن در خدا وجامعه می داند.(جمشیدی،1388،179،178)

بنا براین تربیت دینی جامعه یکی از مهمترین دغدغه های حضرت امام (ره) بود وایشان این مهم را یکی از نیازهای جامعه بویژه نسل جوان می دانست. ایشان در سایه همین تربیت دینی واسلامی بود که توانست جوانان،پر شور وبه کمال رسیده ای را به جامعه اسلام تقدیم نماید. که بتوانند در شرایط حساس به اسلام خدمت نمایند.معنویت، گمشده جامعه ما بود که بواسطه القائات غرب وشرق در فساد وتباهی غوطه ور بود وبا روشنگریهای حضرت امام (ره) شاهد آن بودیم که جامعه به سمت تعالی حرکت نمود وتوانست سرود معنویت واخلاق را در سطح جامعه طنین انداز نماید. وانقلاب دینی وفرهنگی حضرت امام (ره) یکی از مهمترین دستاوردهای نظام ماست که لازم است این ودیعه الهی در تمام اعصار توسط آحاد مردم حفظ گردد.

بخش 9 : نتیجه گیری

آنچه از زندگی سراسر اخلاص وتقوای الهی حضرت امام (ره) برداشت می شود. این است که ایشان در خدا ذوب شده بود ووجود الهی آن نمی توانست ظلم وبیداد روزگار را ببیند. در جامعه متدین ما، فرهنگ بیگانه، فرهنگ برهنگی و هوس را چنان گسترش داده بود که جوانان ما، نسبت به آنچه در اطرافشان می گذشت بی تفاوت بودند. وآنچه معیار وارزش بود دنیا طلبی وزیاده خواهی بود. حضرت امام (ره) هنگامی که دید دژخیمان نسبت به اقتصاد ما طمع دارند وبدنبال چپاول ثروت مردم هستند. وارد صحنه مبارزه شد وبا افشای همه جانبه سیاست های آمریکای جنا یتکار پرده از اهداف ومقاصد شوم ایشان برداشت.

وی اعلام کرد((ای علمای اسلام،من احساس خطر می کنم، ای روحانیون بپا خیزید واسلام را نجات دهید)). ایشان سیره معصومین (ع)، ویژه قیام امام حسین(ع) را بعنوان الگو به جامعه معرفی می نماید واعلام می دارد که قیام حسین (ع) باید الگو وسرمشق قرار گیرد. ومردم نیز که پیشینه فرهنگی شان نشان از اعتقاد راسخ به ائمه اطهار (ع) دارد؛ حضرت امام (ره) را بعنوان کسی که می تواند آنها را از یوغ ستم شاهی نجات دهد پذیرفتند وحضرت امام (ره) نیز چه در زمانی که در تبعیید بود وچه زمانی که در کشور بودند، به افشاگری در خصوص استعمارگران پرداخت.

البته در کنا ر قیام مردمی عنا یات حضرت حق وتوجهات حضرت بقیه الله العظم را نیز نمی شود نا دیده گرفت بلکه انقلاب اسلامی ما به رهبری امام خمینی (ره) را نمی توان به صرف یک حرکت مردمی دانست، در این قیام وحرکت بدون شک ردپای عنا یات ومعجزات الهی را میتوان به وضوح مشاهده کرد که البته این عنایات وتوجهات صرفا شامل دوران پیروزی انقلاب نمی شود ودر تمام سه دهه انقلاب اسلامی شاهد این معجزات وتوجهات الهی هستیم. وتا مادامی که ارتباط الهی ملت ما برقرار است واتحاد وهمدلی وجود دارد میتوان امید وار باشیم که کشوری آزاد ورها از تمام قیود استکبار هستیم.

پرداختن به ابعاد شخصیتی حضرت امام (ره) کار آسانی نیست زیرا ایشان برگزید ه شده بود تا ترجمان آیات الهی بشود وامید مستضعفان عالم به خاموش نگرآید؛ وبه عالم اسلام اثبات نماید. که در صورت که در کنار هم با یکدلی ووحدت قرار بگیرند می توانند در مقابل هر تهاجمی مقاومت نمایند واین ریشه در اعتقادات الهی ایشان داشت.

حضرت امام (ره) فارغ از هرگونه ابزار مادی واعم از تحصیلات کلاسیک، تجهیزات نظامی، نقشه جنگی و...، توانست به صرف اعتقادات وتوکل بر خداوند رژیمی 2500ساله را براندازدتا نقش معجزه آسای ایمان را برای همگان زنده نماید.

نقش آفرینی حضرت امام (ره) بواقع زنده نمودن قیام معصومین (ع)است. اگر چه ایشان معصوم نبودند ولی چنان رهروی صدیقی بود که توانست با مدد گرفتن از همین سیره معصومین (ره)،تداوم گر راه روشن اهل بیت (ع)باشند.ابعاد قیام و شخصیت ایشان بدون شک از مرزهای کشور نیز گذشت وهمینک قیامهای مردمی در اکثر دول اسلامی برعلیه استبداد نمی توان بی تاثیر از قیام الهی مردمی ما دانست.

حضرت امام(ره) اثبات نمودند که ظلم وستم نمی تواند پابرجا باشد؛ و مردم دنیا نباید با بی توجهی نسبت به سرنوشت خود به زیر سلطه مستبدین عالم شود، امروز اگر سرزمین ما در اشغال هیچ متجاوزی نیست ومی توان در این سرزمین آزادانه زیست،مرهون فداکاریهای شهیدان وامام شهیدان است. واین از خود گذشتکی باید در همه ادوار ارج گذاشته شود.

حضرت امام (ره) در گفته ای می فرمایند( (پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد)). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که محوریت ولی فقیه در جامعه تا چه اندازه می تواند نسبت به تعالی جامعه اهمیت داشته باشد.اکنون که مدیریت و رهبری جامعه برعهده یکی دیگر از فرزندان زهرای اطهر (س) است؛ که با گوش به فرمان ایشان، ضامن آزادی و صلابت جامعه ما خواهد بود.

در واقع یکی از بزرگترین دستاوردهای سیر، در سیره حضرت امام (ره)، رسیدن به اهمیت وجایگاه ولی فقیه می باشد. در طول تاریخ نیز هرکجا رهبران دینی مردم تضعیف شده اندزمینه حضور وبروز دشمن فراهم شده است.

زندگی امیر المومنین علی(ع) خود یک نمونه بارزی است از این مدعا است؛هنگامی که ایشان 25سال خانه نشینی را اختیار کردند وبا وجود اینکه حضرت رسول اکرم (ص)، ایشان را در بین امت اسلام بعنوان رهبر وجانشین بعد از خود معرفی می کند؛ گروهی سود جو ودنیا طلب چگونه این حق مسلم را غصب می کنند وفرصت هدایت ورهبری امت اسلام را از حضرتش می گیرند.

امروز نیز تنها زمینه سعادت را باید در اسلام وعمل به دستورات دینی جستجو کرد.ولا غیر،زیرا نمی توان با معیارهای دنیایی امتی را به سعادت رساند واین سیره معصومین (ع)ونائبین ایشان، نظیر حضرت امام (ره)،به وضوح به منصه ظهور رسانده اند.

نکته قابل توجه دیگر اینکه همواره آزادی وسربلندی جامعه اسلامی ما مورد حسد دژخیمان بویژه آمریکای جنا یتکار است. بنابراین همانطور که در 30ساله انقلاب اسلامی شاهد توطئه های آنها هستیم، باید همچنان خود را مجهز به سلاح ایمان علم وتقوا نمائیم تا بتوانیم که در مقابل این ددمنشی ها مقابله نمائیم وانشاءالله انقلاب اسلامی خود را به انقلاب حضرت حجت متصل نماییم.

نکته مهم دیگری که در این مجال ضروری بنظر می رسد اینکه، وصیت نامه سیاسی الهی باید در تمام ادوار انقلاب اسلامی مدنظر قرار گیرد ووصا یا ورهنمودهای امام راحل (ره) می بایست در تمام اعصار ملا ک عمل قرار گیرد. شخصیت ایشان وراهکارهای عالمانه وی نشان داد که در سایه ایمان به خداوند می توان بر مشکلترین موانع نیز فائق آمد. وی با دستمایه قرار دادن فرامین کلام الله مجید وسیره ائمه معصومین (ع)توانست حکومتی مبتنی بر ارزشهای دینی واسلامی را پی ریزی نماید، که امید تمام مستضعفان عالم قرار گیرد. حضرت امام (ره) دارای سیره وروشی بود که نمی توان برای آن تاریخ مصرف قائل شد بلکه هرچه بود صلابت واستواری مثال زدنی ایشان است.

نکته قابل توجه دیگر خطاب به قشر تحصیلکرده نظام اسلامی است، امروزه که تقلید از بیگانگان وزندگی ماشینی آنها به عنوان یک عادت در آمده است وافراد زندگی غربی را برای خود یک افتخار می پندارند، الگو پذیری از شخصیت ممتاز امام راحل(ره) برای جوانان تحصیلکرده ما اعم از حوزویا ودانشگاهیان بسیار موثر ومفید خواهد بود.این الگوبرداری هم در ساده زیستی، تقوا وپرهیر گاری، شجاعت وصبر وسایر ابعاد ممتاز شخصیت ایشان می بایست صورت گیرد.

نباید سیره حضرت امام (ره) وتبیین شخصیت ایشان منحصر به ارائه واحد های درسی باشد، می بایست متولیان تعلیم وتربیت جامعه اسلامی ما به گونه ای با این مقوله مواجه شوند، که جوانان جامعه ما الگوبرداری از شخصیت ایشان را بعنوان یک نیاز جهت تکامل روحی واخلاقی خود بدانند.وبراستی چه با شکوه الگویی است پیروی از خط انبیاء و عالمان دین.

لازم است دائم برای مردم جامعه ما تکرار شود که آنها برای چه قیام نمودند وبا چه ابزاری توانستند حکومت اسلامی را بثمر برسانند. مردم باید متوجه باشند عوامل از هم گسیختگی نظام اسلامی ما چه می باشد.مرور دوران مختلفی که بر کشور گذشته است، در تنویر افکار جوانان جامعه ضروری است. حضرت امام وآرمانهای مقدس ایشان می بایست به نسل جوان،دختران وپسران جامعه با جذاب ترین صورت ممکن ارائه شود. در صورتی که نسلهای مختلف انقلاب اسلامی با آرمانهای امام راحل بیگانه شوند ویا خدای نکرده نخواهند که این اصول الهی را بپذیرند با ید شاهد افول ارزشها و وابستگی همه جانبه به غرب باشیم.

با توجه به جوان بودن جامعه ما، رسیدگی به امور تربیتی جوانان ونوجوانان از اولویتهای کاری است. یکبار حضرت امام در بازیابی نسل جوان ورساندن آن به مرز خود باوری چنان موفق عمل کرد که جهان را به حیرت انداخت واینک این نسل با ید ادامه دهنده خون هزاران شهیدی باشد که از عزیز ترین چیز خود گذشت تا بتواند سربلند باقی بماند.

به غیر از عموم مردم دولتمردان جامعه اسلامی نیز این وظیفه سنگین را برعهده دارند که ضمن عمل نمودن به وصایای حضرت امام (ره)، مردم جامعه را ولی نعمتان خود بدانند واز کوچکترین خدمت به ایشان دریغ نورزند. که کوتاهی در خدمت ونا امیدی مردم از نظام اسلامی، گناهی نا بخشودنی است وتبعات سنگینی را بر جامعه اسلامی تحمیل خواهد کرد.خدمت در جامعه اسلامی هیچ گاه پایان نمی پذیرد وباید تلاش مجدانه در سایه توکل بر خداوند جزء اصول وبرنامه های زندگی هر فرد مسلمان ایرانی باشد.

نکته حائز اهمیت دیگر این که رسانه های مکتوب وغیر مکتوب جامعه نیز می بایست اهداف نظام اسلامی خاصه منویات حضرت امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری را که جدا از اهداف حضرت امام نمی باشد فراموش نکرده ودر تولیدات خود آرمانهای نظام اسلامی را به بهترین وجه ممکن به تصویر بکشند.همانطور که امام راحل (ره) فرمودند: ((صدا وسیما یک دانشگاه است)). می بایست رسانه ملی نیز نقش روشنگری خود را به بهترین وجه ممکن ارائه نماید واز امکانت موجود بصورت علمی، پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

به غیر از این حوزویان ما در مدارس علمی نیز نقش تعیین کننده ای در تداوم راه امام خمینی (ره) دارند. ایشان باید با رعایت ذی طلبگی وساده زیستی بتوانند آرمانهای انقلاب اسلامی را در سطح جامعه تبلیغ نمایند وذره ای از اهداف مقدس اسلام کوتاه نیایند. بدون شک اسلام عزیز مرهون خون هزاران روحانی وعالم دینی است که توانستند، با از خود گذشتگی و حضور مستقیم در صحنه نقش روشنگری قابل توجهی در حیات جامعه اسلامی داشته با شند. اینک نیز این وظیفه در این برهه حساس عمیق تر وقابل توجه تر است. حضرت امام نیز روحانیون جامعه وعالمان دینی مردم را پیشگامان حرکت های انقلابی می دانستند وهمواره به ایشان توصیه می کردن که از جهاد علمی واخلاقی فروگذار نباشند.

با توجه به دسترسی عالمان دینی جامعه به تریبونهای بسیار مهم نظیر مساجد وحتی مراکز علمی لازم است با منطقی ترین صورت ممکن نسل جوان وآحاد مردم را تداوم ارزشهای انقلاب راهنمایی کنند ومساجد ومرکز دینی محلی برای اندیشه ورزی وتفکرات پویای اسلامی شود.پایگاه مساجد، پایگاهی بس عظیم است که لازم است ضمن تقویت آن نسل جوان جامعه را به آن علاقه مند نمود وتلاش کرد این مرکز جذابیت های لازم را جهت تربیت صحیح مخاطبان خود داشته باشد.

شناخت سیره الهی اعتقادی حضرت امام (ره) از یک سو وانتقال این سیره وروش از سوی دیگر مواردی بود که در این مجال کوتاه به آن پرداخته شد. انقلاب نوپای اسلامی ما در حالی که سه دهه از حیات پر برکت خود را پشت سر می گذارد. بحرانهای زیادی را پشت سر گذاشته، که چه در حیات حضرت امام (ره) وچه در دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه ای،شاهدبهترین تدابیر در این بحرانها هستیم واین نشات از میزان تقید و ایمان ایشان در حل این مشکلات است. در همه این موارد نقش مرد م نیز نقشی محوری واساسی بوده و درکنار ولی فقیه زمان خود توانسته اند سرود زیبای همدلی واتحاد را به بهترین نحو ممکن سر دهند.

وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام (ره)، یکی از مهمترین اسناد راهبردی نظام اسلامی ماست که با ید ضمن بررسی همه جانبه آن،تمام سطوح مملکتی خود را موظف بدانند از آن تبعیت نموده ودستورات آنرا سرلوحه برنامه ریزیهای خود نمایند.بدون شک نقش امام (ره ) در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی کلیدی است واین نباید از یادها برود. سیره زندگی امام (ره) در همه ابعاد، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... باید در همه اعصار در جامعه ساری وجاری باشد وجایگاه ولایت فقیه جایگاهی، ممتاز باشد که بتواند با پشتوانه مردمی استقلال جامعه را در تمام، سطوح برآورده کند. نکته پایانی قدر دانی همه ما از این نظام اسلامی است که برای ما عزت وافتخار را آفرید وحضرت امام (ره) نیز فرمودند: حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است. وهمه ما باید این ودیعه الهی را با جان ودل پاس بداریم واجازه ندهیم دست ناپاک بیگانگان به آن برسد.

منابع و مآخذ:

1.اهوازی، عبدالرزاق،1386، امام خمینی(ره) به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی،موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(ره)،تهران

2.جمشیدی، محمد حسین، 1388، اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)،موسسه تنظیم ونشرآثار امام خمینی(ره).تهران

3.داستانی بیرکی،علی،1385،امام خمینی(ره) از نگاه نخبگان جهان،نشر عروج،تهران

4.رجایی،غلامعلی،1384،برداشتهایی از سیره امام خمینی (ره)،نشر عروج،تهران

5.سعادتمند،رسول،1386،نامه ها وپیام های امام خمینی (ره)،جلد دوم، انتشارات تسنیم، قم

6.فلسطین ازدیدگاه امام خمینی(ره)،1378،موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(ره)، تهران

7.قادری،سید علی،1383،زندگینامه امام خمینی (ره)بر اساس اسناد وخاطرات وخیال، نشرعروج، تهران

محمودرضا قائم پور

منبع :‌سازمان تبلیغات اسلامی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها