کد خبر: ۵۹۰۱۷
زمان انتشار: ۱۸:۴۰     ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
یک کارشناس مسائل استراتژیک به خاطره تلخ ملت بحرین از مداخله آل سعود در خیابان‌های منامه اشاره کرد و گفت: طرح الحاق بحرین به عربستان تنفر از آل خلیفه و آل سعود را در بحرین و کشورهای منطقه ریشه‌دارتر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس طلایی‌نیک کارشناس مسائل استراتژیک در میزگرد "بحرین در بیداری اسلامی" که در خبرگزاری فارس برگزار شد مطرح شدن طرح الحاق بحرین به عربستان را نشانه بارز تزلزل آل خلیفه و نگرانی شدید آل سعود از بیداری اسلامی دانست و اظهار داشت: ناتوان شدن رژیم بحرین در برابر بیداری اسلامی از علل اصلی مطرح شدن الحاق اتحاد با عربستان است.

این کارشناس مسائل استراتژیک با تأکید بر اینکه حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آل خلیفه به ناتوانی این رژیم در برابر حرکت اسلامی مردم بحرین واقف شده‌اند، تصریح کرد: رژیم آل خلیفه بدون پشتوانه خارجی امکان ادامه حیات ندارد و سقوط آل خلیفه در بحرین در حوزه بیداری اسلامی در سایر کشورهای منطقه خلیج‌فارس نیز تأثیرگذار است چراکه با نتیجه گرفتن ملت بحرین از انقلاب به طور طبیعی یمن و سایر کشورهای خلیج فارس نیز تحت تاثیر عمیق بیداری اسلامی قرار می‌گیرند.

*استقامت ملت بحرین ظرفیت مقابله با مردم بحرین را دارد

وی بر همین اساس نگرانی داخلی و منطقه‌ای در عربستان را موجب دستپاچگی در مطرح کردن طرح الحاق بحرین دانست و افزود: البته ویژگی‌های انقلاب اسلامی مردم بحرین مانع از عملی شدن پروژه‌هایی مثل الحاق به عربستان است؛ اعتقاد، استقامت، فراگیری و هدفمندی بیداری اسلامی در بحرین ظرفیت مقابله با طرح الحاق به عربستان را دارد.

طلایی‌نیک ادامه داد: روند حرکت بیداری اسلامی در بحرین نشانگر شاخصه‌های برتر در هدفمندی برای انقلاب این کشور است؛ در واقع حرکت منطقه توام با استقامت و اتکا به شعارهای اسلامی و آرمان‌های ملی موجب متزلزل شدن حامیان رژیم بحرین در منطقه و جهان شده است.

وی بر همین اساس دعوت پادشاه بحرین به مراسم ملکه انگلیس را با واکنش مقامات انگلیسی عنوان کرد و گفت: بحرین نقطه عطف گسترش بیداری اسلامی در حوزه خلیج فارس است از این رو شتاب زدگی و انفعال توام با مداخله خارجی برای کنترل بیداری اسلامی در بحرین مشهود است.

این کارشناس مسائل استراتژیک با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های مردمی و دینی در قیام مردم بحرین خنثی کننده مداخله‌های خارجی در این کشور مثل گذشته خواهد بود، افزود: تقریباً همه نوع حمایت‌های نظامی، امنیتی و سیاسی برای حفظ آل خلیفه در بحرین از سوی عربستان و سایر دولت‌های وابسته به اردوگاه استکباری و صهیونیستی به عمل آمده ولی هیچ یک از مداخله‌ها و حمایت‌های خارجی برای حفظ رژیم متزلزل بحرین کارساز نبوده بلکه اتحاد و استقامت، اراده و ایمان مردم نسبت به گذشته برای بیداری اسلامی در بحرین رو به افزایش است.

وی تأکید کرد: با وجود شهادت، بازداشت و زندانی شدن تعداد قابل توجهی از مردم و مبارزان بحرینی و استفاده از خشن‌ترین شیوه‌های مقابله با حرکت مسالمت آمیز مردم بحرین موفقیت رژیم آل خلیفه حداقلی و موفقیت مردم بحرین در ادامه حرکت انقلابی حداکثری بوده است.

طلایی‌نیک با بیان اینکه تحولات گوناگون منطقه نسبت به یکدیگر تاثیر متقابل دارند، گفت: موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپولیتیکی منطقه خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس موجب هراس استراتژیک غرب به ویژه رژیم صهیونیستی در منطقه شده است، افزود: آمریکا قدرت هژمونی خود را در منطقه از دست داده و با توجه به گسترده بودن بیداری اسلامی و موقعیت نسبی کشورها در ادامه این حرکت هزینه‌های غرب و دولت‌های وابسته به آنان در منطقه به شدت افزاش می‌یابد.

*هراس استراتژیک غرب از پیروزی بیداری اسلامی

این کارشناس مسائل استراتژیک بر همین اساس هراس استراتژیکی غرب از پیروزی بیداری اسلامی در بحرین و سایر کشورها را موجب طرح‌های شتابزده‌ای مانند الحاق دانست و یادآور شد: البته طبق موازین بین‌المللی بدون ارائه عمیق و قاطع مردم بحرین هیچ الحاقی وجاهت قانونی و عملی نخواهد داشت و تحت هر شرایطی ملت بحرین استقلال، عزت و اهداف آرمانی خود را با فراز و نشیب‌های قابل پیش‌بینی به دست می‌آورد؛ هرچند نباید انتظار پیروزی زودرس برای بیداری اسلامی در بحرین را داشت اما روند بیداری اسلامی در بحرین نشانه پیروزی را در دل خود دارد.

وی با تأکید بر اینکه طرح الحاق بحرین به عربستان نشانه بیداری بزرگ اسلامی در بحرین و ناتوانی قطعی رژیم آل خلیفه است، اظهار داشت: برای تاخیر انداختن سقوط آل خلیفه موضوع الحاق بحرین به عربستان مطرح می‌شود، نگرانی سایر دولت‌های حوزه خلیج فارس از فرصت طلبی آل سعود علاوه بر سایر موانع، برای طرح الحاق بحرین به عربستان دشواری‌های زیادی را ایجاد کرده است.

*طرح الحاق بحرین به عربستان همانند طمع صدام به کویت با شکست حتمی مواجه است

طلایی‌نیک با بیان اینکه طمع تاریخی عربستان به برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس مثل بحرین، امارات و حتی عمان همانند طمع صدام به کویت با شکست حتمی و قطعی مواجه می‌شود، گفت: علاوه بر مردم بحرین سایر ملت‌های منطقه به طرح الحاق بحرین به عربستان متناسب با آگاهی بخشی واکنش شدید و گسترده خواهند داشت.

این کارشناس مسائل استراتژیک بر همین اساس به روسیه و برخی از کشورهای منطقه که رویکردهای جدی‌تری به تحولات منطقه دارند اشاره و اضافه کرد: عربستان با ایفای نقش طرح الحاق بحرین به عربستان دست به بازی خطرناکی زده هر چند سناریوی صهیونیستی برای ایجاد اختلاف و درگیری در منطقه برای طرح الحاق بحرین به عربستان با شکست مواجه می‌شود.

وی یادآور شد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند دنیا بر سر یک پیچ حساس قرار داشته و نظم جهان در حال تغییرات جدی است از این رو باید به سمتی برویم که نتیجه و محصول کارکردمان در عرصه بین‌المللی منجر به تحقق چند جایگزینی در دنیا و مانع یکه‌تازی آمریکا در منطقه شود.

طلایی‌نیک با تأکید بر اینکه استراتژی که ایران باید در این مسیر دنبال کند درست نقطه مقابل عربستان است، افزود: باید این نکته را در نظر داشت که اولا مردم بحرین و بسیاری از کشورهای بیدار شده منطقه کم و بیش از انقلاب اسلامی ما الهام و رویه عدالتخواهی و ایستادن در برابر حکام جور را از انقلاب اسلامی گرفته‌اند.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه آنها گام اول را برداشتند و گام دوم به حمایت از همه جنبش‌های منطقه باز می‌گردد و ما موظف به حمایت از این جنبش‌ها هستیم، تصریح کرد: گام سوم نیز تضعیف عامل اصلی که موجب ظلم در حق این ملت‌ها و مانع استقلال و زمینه از بین رفتن حقوق اساسی این کشورها را فراهم کرده است.

طلایی‌نیک یادآور شد: سیاست ما باید به سمت کاهش هژمونی آمریکا در منطقه و گسترش تنفر ملت‌ها از مسبب اصلی این مشکلات باشد؛ چراکه آمریکا تلاش می‌کند به صورت غیر مستقیم انقلاب بحرین را سرکوب و ترس از تضعیف هژمونی خود در منطقه دارد و به جای استفاده مستقیم از خود از عربستان استفاده می‌کند.

*باید نقش پشت پرده آمریکایی‌ها را برملا کرد

وی با تأکید بر اینکه ما باید نقش پشت پرده آمریکایی‌ها را در این دسیسه چینی‌ها برملا کنیم، افزود: پشت پرده همه این تحرکات منافع حیاتی اقتصادی آمریکا یعنی نفت و انرژی است و هر کس از حکام منطقه که با این دشمن اصلی همراهی می‌کند باید هویتش افشا شود؛ بیداری اسلامی زمینه سرنگونی این حکام را فراهم می‌کند و نقش جمهوری اسلامی در تبیین و افشای پشت پرده این حوادث بسیار مهم است.

طلایی‌نیک با بیان اینکه ما به نقش سیاسی و نه نظامی قائل هستیم، اظهار داشت: به هر میزان که بتوانیم در این نقش سیاسی خوب عمل کنیم و ملت‌ها را بیدار و با لابی‌های مختلف منطقه آنها را متوجه این طراحی دشمن کنیم انقلاب منطقه زودتر به نتیجه می‌رسد و نیازی به حمایت‌ و پشتیبانی‌های نظامی نیست.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: اختلافات درونی و کنترل شده بین حاکمان بحرین با طرح الحاق به عربستان تشدید می‌یابد چون اختلافی بین دو تیم درون حکومتی بحرین نسبت به نحوه مقابله با انقلابیون و مردم وجود دارد و مطرح کردن الحاق بحرین به عربستان به طور طبیعی این اختلاف را عمیق‌تر می‌کند و میزان اتحاد و عزم مردم در مقابله با رژیم آل خلیفه تشدید می‌شود چون ورود هر خارجی و بیگانه به تحولات بحرین واکنش قاطع‌تر مردم را در پی دارد.

وی با تأکید بر اینکه طرح شتابزده الحاق بحرین به عربستان به این دلیل است که هزینه‌های این طرح برای عربستان و طراحان پشت پرده آن که یکی آمریکا و دیگری صهیونیست‌ها هستند بالا است، افزود: روند بیداری اسلامی متوقف نخواهد شد و نشانه‌های بیداری اسلامی در کشورهایی مثل عربستان و اردن وجود دارد.

طلایی‌نیک بر همین اساس گفت که مردم و دولت ایران باید همه تحولات را با هوشمندی رصد و مطالبه و حمایت قاطع مردم ایران از بحرین و بیداری اسلامی باید در مجامع بین‌المللی صورت گرفته و در برخی از اجلاس‌های پیش رو مانند کنفرانس غیر متعهد‌ها که در دهه اول شهریور برگزار می‌شود نسبت به حمایت بحرین گام‌های بیشتری بردارد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با تأکید بر اینکه تنفر مردم بحرین و ملت‌های منطقه از رژیم عربستان با طرح الحاق بحرین تشدید می‌شود، افزود: تجربیات تاریخی نشان می‌دهد طرح‌هایی از این قبیل موجب تنفر تاریخی ملت‌ها نسبت به بانیان این گونه طرح‌های استعماری می‌شود.

*طرح الحاق بحرین به عربستان تنفر از آل‌خلیفه و آل‌سعود را در بحرین ریشه‌دارتر می‌کند

وی با بیان اینکه ملت بحرین هنوز خاطره تلخ مداخله امنیتی نظامی آل سعود در خیابان‌های منامه را به یاد دارند، گفت: طرح الحاق بحرین به عربستان تنفر از آل خلیفه و آل سعود را در بحرین و کشورهای منطقه ریشه‌دارتر می‌کند.

طلایی‌نیک تصریح کرد: روند طبیعی انقلاب بحرین نشانه‌های پیروزی را در نهاد حرکت مردم دارد؛ به گونه‌ای که متزلزل نشدن و مصمم‌تر شدن مردم با تحمل همه محدودیت‌ها، سختی‌ها و خشونت‌های رژیم آل خلیفه و حمایت‌های آل سعود نشان دهنده ثمر بخش بودن بودن بیداری اسلامی در بحرین است.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه منطقه و جهان در یک پیچ تمدنی قرار دارد و همه کشورها را تحت تاثیر بیداری اسلامی خواهد دید، افزود: غرب با روش‌های پوسیده گذشته مانند استفاده از رژیم‌های وابسته نمی‌تواند سیر طبیعی بیداری اسلامی را متوقف کند.

وی بر همین اساس به اوج بیداری، آگاهی، ارتقاء ایمان و اراده عمومی مردم بحرین اشاره کرد که در حال تبدیل شدن به الگوی دیگری برای بیداری اسلامی مردم منطقه است و گفت: رژیم آل سعود به جای حمایت از رژیم آل خلیفه باید در اندیشه حفظ موقعیت داخلی و منطقه‌ای خود باشد.

*جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‌های خود در تعامل با بیداری اسلامی استفاده کند

طلایی‌نیک با تأکید بر اینکه سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از طرح الحاق بحرین به عربستان در معرض تهدیدات بالقوه قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: این طرح تهدید بالقوه علیه استقلال و موجودیت سایر کشورهای حوزه خلیج فارس است.

این کارشناس مسائل استراتژیک یادآورشد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حرکت‌های مردمی برای دیپلماسی عمومی نیز ظرفیت‌های بالقوه بالایی دارد که استفاده از همه ظرفیت‌های عمومی آن در تعامل با بیداری اسلامی بوده و هنوز از همه ظرفیت‌های دیپلماسی عمومی استفاده نشده است.

وی در پایان خاطر‌نشان کرد: باید در اولویت‌های راهبردی کشور حمایت از ظرفیت‌های دیپلماسی عمومی برای تعامل با دیپلماسی عمومی و تحولات منطقه استفاده کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها