کد خبر: ۶۰۲۷۹
زمان انتشار: ۰۲:۵۳     ۲۳ خرداد ۱۳۹۱
اگر امروز رئیس مجلس بر اساس قانون و آیین نامه رفتار کند و از اجرای قانون خود مجلس طفره نرود، دلایل اعتراض به اعتبارنامه 8 نفر قرائت و در مورد اعتبارنامه هر 8 نفر آنها رای‌گیری می‌شود. متن آیین‌نامه داخلی مجلس در این مورد شفاف است و مجلس در این مورد بهانه ای ندارد.
طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، امروز دلایل اعتراض به اعتبارنامه این 8 نفر اعلام می‌شود و در مورد آنها رای‌گیری می‌شود. این افراد عبارتند از علی ایرانپور، حبیب برومند، علاءالدین بروجردی، حامد قادرمرزی، جواد کریمی‌قدوسی، نجابت، نادران و زهره طبیب‌زاده.

گزارش کمیسسون تحقیق در مورد اعتبارنامه 8 منتخب مجلس آماده شده است و قرار است امروز در صحن مجلس مطرح شود.

به گزارش «تابناک»، طبق نص صریح آیین‌نامه داخلی مجلس که علی لاریجانی رئیس مجلس اصرار فراوانی بر عمل به آن دارد دلایل اعتراض به اعتبارنامه این 8 نفر باید در صحن مجلس اعلام شود و پس از دفاع آنها از خود، مجلس در مورد اعتبارنامه آنها رای‌گیری خواهد کرد.

 متن آیین‌نامه داخلی مجلس از یکی از آدرسهای رسمی زیر قابل مشاهده است که مواد 65 تا 74 آن به بررسی اعتبارنامه‌ها اختصاص دارد.

http://rc.majlis.ir/fa/law/show/99673

http://parliran.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=225

بر این اساس اگر اعتبارنامه فردی به کمیسیون تحقیق برود، چه این اعتبارنامه در کمیسیون تحقیق پذیرفته و چه رد شود، دلیل اعتراض به اعتبارنامه وی باید در صحن مجلس اعلام شود و پس از دفاعیات احتمالی وی در مورد اعتبارنامه وی رای‌گیری شود.

متن آیین‌نامه داخلی مجلس در این مورد شفاف است و مجلس نمی‌تواند به خاطر پس گرفتن احتمالی اعتراضات به اعتبارنامه‌ها از متن آیین‌نامه تخلف کند. به همین سبب انتظار می‌رود رئیس مجلس که مدعی اصلی قانونگرایی در فضای سیاسی کشور شده است بر طبق همین قانون دستور اعلام اتهامات افراد فوق که باعث اعتراض به اعتبارنامه آنها شده است را صادر کند و پس از دفاع احتمالی، آن را به رای بگذارد.

مواد مهم آیین‌نامه به قرار زیر است:


در ماده 70 آمده است:
چنانچه اعتبارنامه نماینده‌ای از طرف شعبه یا نماینده‌ای مورد اعتراض قرارگرفته و به کمیسیون تحقیق احاله شده باشد نظر کمیسیون ‌مذکور در مجلس قرائت می‌شود. اگر گزارش کمیسیون تحقیق مبنی بر رد اعتبارنامه باشد مخبر کمیسیون ادله رد اعتبارنامه را توضیح می‌دهد. در‌صورتی که گزارش مبنی بر تأیید صحت اعتبارنامه باشد و یا در موعد مقرر گزارش ندهد، ابتدا مخبر شعبه معترض، ادله رد اعتبارنامه را توضیح می‌دهد‌و نماینده معترض حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت می‌کند و در صورتی که معترضان متعدد باشند حداکثر تا سه نفر با توافق بقیه و ‌در صورت عدم توافق با قید قرعه انتخاب می‌شوند و هریک حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت می‌کنند. نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش‌مورد اعتراض قرار گرفته به مدت دو برابر وقت مخالفین می‌تواند صحبت کند و می‌تواند قسمتی از وقت خود را حداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار‌نماید.

همانگونه که از صراحت متن آیین‌نامه پیداست، حتی اگر کمیسیون تحقیق اعتبارنامه‌ای را بپذیرد باید دلایل اعتراض به آن اعتبارنامه در صحن مجلس بیان شود. روشن است که به صرف احاله یک اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق، لازم است که دلیل اعتراض اولیه به آن در مجلس اعلام شود حتی اگر اعتراض به آن پس گرفته شده باشد.

 درانتهای ماده 72 و  در ماده 73 هم آمده است که پس از دفاع نماینده صاحب اعتبارنامه، مجلس وارد رأی‌گیری می‌شود. اخذ رأی نسبت به اعتبارنامه مورد اعتراض مخفی وبا ورقه مخصوص خواهد بود. لزوم اخذ رای در مورد هر پرونده‌ای که به کمیسیون تحقیق رفته است غیر قابل کتمان است

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها