کد خبر: ۶۱۵۳۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۲     ۲۸ خرداد ۱۳۹۱
اين نويسنده و شخصيت دانشگاهي گفت: اين جنبش نظير ديگر جنبش هاي مردمي نتيجه سرکوب هاي اجتماعي است و مي تواند منجر به دستاوردهاي گسترده و تاريخي شود.
نوام چامسکي نويسنده و تحليلگر مسايل اجتماعي گفت: جنبش اشغال وال استريت در حال گسترش در سطوح مختلف جامعه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وي گفت جرقه جنبش وال استريت نخستين بار سپتامبر گذشته زده شد و با سرعت پيش بيني نشده اي در ميان جوامع مختلف امريکا و خارج از اين کشور و در سراسر جهان گسترش يافت.

اين نويسنده و شخصيت دانشگاهي گفت: اين جنبش نظير ديگر جنبش هاي مردمي نتيجه سرکوب هاي اجتماعي است و مي تواند منجر به دستاوردهاي گسترده و تاريخي شود.

وي با اشاره به حادثه اعتراضات مردمي گرينزبورو در کاروليناي شمالي امريکا گفت.  در سال هزارو نهصد و شصت ميلادي چهار دانشجو از کالج سياهپوستان اين شهر تصميم گرفتند که در يک رستوران سفيد پوستان تجمع اعتراض آميز برگزار کنند، اين افراد در نهايت با خشونت پليس بازداشت شدند با اين حال عده ديگري جاي آنها راگرفتند اين شجاعت منجر به طور غير قابل انتظاري موجب موج اعتراضات شد و منجر به يک جنبش گسترده مردمي شد که باعث تغييرات عمده اي در جامعه امريکا شد.

چامسکي گفت اکنون اين رستوران تبديل به يکي از موزه هاي حقوق مدني در امريکا شده است. وي افزود نظير اين حوادث در تاريخ بسيار زيادي است، زماني که شرايط آماده باشد يک جرقه مي تواند منجر به تغييراتي عمده شود و اين دقيقا اتفاقي است که درباره جنبش اعتراضات افتاده است.

چامسکي گفت به نظر مي رسد که پس از سه دهه تهاجمات ليبرال نوين برضد جوامع جهاني که اغلب آثار ويران کننده اي بر همه جاي جهان داشته است، زمينه براي تغييرات مدني آماده است.

وي گفت البته پيش از اين واکنشهايي نيز وجود داشته است که از جمله آنها طي يک دهه گذشته در امريکاي لاتين بوده است که موجب رها شدن اين منطقه از تهاجمات نئو ليبرالها  شد.

اين تحليلگر گفت بهار عربي نيز که همچنان در جريان است به نوعي واکنشي ديگر به اين تهاجمات بود.  در اروپا نيز واکنش به برنامه هاي رياضت اقتصادي طي سالهاي اخير، اعتراضات گسترده مردمي بوده است که دايما اين جنبش در حال رشد و افزايش است.

وي گفت جنبش وال استريت طي ماههاي اخير دستاوردهاي قابل توجهي داشته است. اين جنبش موجب شده است مسايل مهم در کانون توجه قرار گيرند. مسايلي که مدتها بود حتي مطرح شدنشان با مشکل روبرو بود و در حاشيه قرار داشت. نتيجه اين اعتراضات پيگيري طيف گسترده اي از برنامه هاي سازنده بود که در سطوح مختلف تدوين و اجرا شد .

چامسکي گفت فراي دامنه سياسي، دستاورد ديگر اين جنبش ايجاد جوامع مختلف اجتماعي در زمينه وحدت و همکاري متقابل و بازشدن فضاي گفتگو و گفت و شنود باز و آزاد بوده است.

وي گفت واضح است که اين گونه دستاوردهاي فوق العاده در برابر سرکوب از خود انعطاف نشان مي دهد و در برابر چالشها به سادگي نابود نمي شود. البته موانع زيادي نيز در اين ارتباط وجود دارد که اگر با قدرت بر آنها فايق بياييم و اين گونه جنبشها ريشه هاي خود را در جامعه تعميق و گسترش دهند و به بخشهاي بزرگتري تبديل شوند تاثير درازمدت آنها فوق العاده خواهد بود. اين وظيفه به هيچ وجه ساده نيست اما معمولا کارهاي مهم دشوار هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها