کد خبر: ۶۱۹۲۷
زمان انتشار: ۱۳:۳۳     ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
سفارت ژاپن در حالی به موضوع شکایت ورزشکار ایرانی از این کشور به اتهام بازداشت ، حبس و شکنجه غیرقانونی پاسخی نداده که قاضی پرونده از وزارت امور خارجه خواست رونوشت این دادخواست را به سفارتخانه ژاپن ابلاغ کند تا در این خصوص توضیح دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز لطفی نسب سال 1995 به جرم داشتن موادمخدر و اقامت غیرقانونی در کشور ژاپن دستگیر و پس از محاکمه در دادگاه این کشور به زندان محکوم شد.

پلیس ژاپن مدعی بود او را در جریان درگیری مسلحانه با چند مرد دستگیر کرده و حتی در بازرسی خانه او مواد مخدر کشف کرده است. از سوی دیگر زمان دستگیری مدت اقامت او در این کشور به پایان رسیده بود که این اتهام دیگری در پرونده اش بود.

جوان کشتی گیر ایرانی سال 2006 پس از گذراندن 11 سال حبس آزاد و به ایران بازگردانده شد. او پس از بازگشت به ایران شکایتی را علیه دولت ژاپن مطرح کرد.

او می گوید : من در کشورژاپن مرتکب هیچ جرمی نشدم و مرا به طور غیرقانونی به حبس محکوم کردند. در طول این مدت روند رسیدگی به پرونده ام عادلانه نبود و چند بار مورد شکنجه قرار گرفته و آسیب جدی دیدم.چهار بار هم در زندان "کوروبانه" مورد سوءقصد قرار گرفتم . بارها به پلیس گفتم که در زمان دستگیری مورد حمله یاکوزاها قرار گرفته ام اما آنها توجه ای نکردند. قرار بود دوران حبس من سال 2004 تمام شود اما آنها مرا دوسال بیشتر در زندان نگهداشتند که این یکی دیگر از اقدامات غیرقانونی آنها بود. در طول دادگاه نیز وکلایی برای من انتخاب شد که هیچ کدام کمکی به من نکردند. با اینکه مدارکی را به دادگاه ارائه کرده بودم اما هیچ وقت او به این مدارکم اشاره ای نکرد.

وی ادامه داد : پلیس مهاجرت ژاپن سال 76 یک ایرانی را به قتل رساند. این ماجرا در روزنامه های این کشور هم منتشر شد. سر او را محکم به دیوار کوبیده بودند که باعث مرگ مغزی او شد. پلیس ژاپن چند بار از من خواست به دروغ ادعا کنم مواد مخدر کشف شده در خانه ام متعلق به او بوده است. آنها با این کار می خواست از فشاری که به خاطر مرگ جوان ایرانی روی آنها بود کم کنند. همچنین با این اعتراف من قبول می کردم که مواد مخدر داشته ام.آنها مدعی بودند اگر اعتراف کنم روند پرونده ام سریعتر می شود.

بهروز پس از بازگشت به ایران با ارائه مدارکش از کشور ژاپن به اتهام بازداشت غیرقانونی و تهمت شکایت کرد که پس از پیگیری های فراوان پرونده اش برای رسیدگی به شعبه حقوق بین الملل مجتمع شهید بهشتی فرستاده شد.

قاضی ولی الله حسینی رئیس این شعبه نیز رونوشتی از دادخواست ورزشکار ایرانی را برای سفارت ژاپن فرستاد و از آنها خواسته شد در مهلت قانونی به این دادخواست پاسخ دهند. این درحالی است که پیش از این شکایت ها مطرح شده در این شعبه به خاطر نقض حقوق بشر در کشور آمریکا بوده است.

با پایان یافتن مهلت قانونی و عدم پاسخگویی سفارت ژاپن ، قاضی پرونده از اداره تشریفات وزارت امورخارجه خواست موضوع را به طور رسمی به سفارت ژاپن ابلاغ کند تا مستندات خود در برابر شکایت مرد ایرانی را ارائه دهند.

دکتر نجف اسفادی- وکیلورزشکار ایرانی – نیز در این رابطه گفت : براساس قانون مصوب 1375 در مجلس شورای اسلامی، قانون صلاحیت رسیدگی به دعاوی ایران برای اتباع ایرانی علیه دول بیگانه را دارد. حال آنکه به خاطر بازداشت ، زندانی کردن و شکنجه غیرقانونی موکلم از دولت ژاپن شکایتی را مطرح کرده و درخواست غرامت کرده ایم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها