کد خبر: ۶۳۳۶۲
زمان انتشار: ۱۴:۳۳     ۰۵ تير ۱۳۹۱
هم اندیشی؛ بیست و هفتمین نشست از سلسله نشستهای انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا توسط موسسه فرهنگی ولاء منتظر و با همکاری و حمایت ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی عصر روز پنج شنبه 1/4/91 در سالن همایش های مرکز پژوهشهای دفتر تبلیغات قم با سخنرانی حجت الاسلام میرباقری در موضوع تبیین نسبت انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی و دکتر ایرانی در موضوع تحلیل فتنه سوریه برگزارشد.

دکتر ایرانی کارشناس مسائل خاور میانه و سفیر سابق کشورمان درلبنان با اشاره به اینکه درمورد منشا اتفاقات سوریه تحلیل های متفاوتی وجودارد گفت: از یک سو، طیفی از تحلیلگران منشا این اتفاقات را خارجی می دانند و آن را به دشمنی غرب باسوریه از زمان جنگ ایران و حمایت دولت حافظ اسد از ایران تا آزاد سازی جنوب لبنان وجنگ سی و سه روزه می دانند. و از طرفی کشورهای مختلف از جمله اسرائیل  به دلیل دشمنی تاریخی باسوریه، وارد این عرصه با هدف انتقام ازسوریه شده اند.

از طرف دیگر برخی از تحلیلگران، این اتفاقات را ناشی ازنارضایتی عمومی مردم میداند.

و گروه سوم، علت را تلفیقی از عوامل خارجی وداخلی می دانند.

وی ادامه داد :آنچه مشخص است این است که وقایع سوریه مثل سایرکشورها ی عربی خواستگاه مردمی ندارد.

وی با اشاره به این که اساسا چند مقوله اتفاقات سوریه را از سایر کشورهای درگیر متفاوت کرده است گفت: اولین وجه تمایز سوریه با کشورهایی چون مصر، تونس، یمن،لیبی و..دراین است که حکومت های این کشور ها در حول محور غرب واتحاد با آن بودند.در حالی که سوریه کاملا شرایط برعکس این کشور هارادارد.

وی افزود:تفاوت دیگر سوریه با سایر کشورها در حجم دخالت های خارجی به نفع مخالفان دراین کشور است. حجم دخالت های خارجی از حیث جنگ روانی ،کمک های مالی وتسلیحاتی و بین المللی قابل مقایسه با  سایر کشورهای منطقه نبوده است.

ایرانی وجه تمایز سوم وقایع سوریه با سایر کشورها راحضور اندک مردمی دانست واضافه کرد: در کشورهایی که انقلاب اتفاق افتاد حضور مردم، میلیونی وبه صورت مداوم بود وعمده این  تجمعات در شهرهای بزرگ رخ می داد، در حالی که وقایع سوریه عمدتا با جمعیت چند صد نفری ودر روستاها وحاشیه شهرهای کوچک رخ می دهد.ودر شهرهای بزرگ ارامش حاکم است .

برخلاف ادعای غرب نمی توان ادعای این قشر اندک را دموکراسی خواهی بیان کرد چراکه سطح توقعات چنین مناطقی حول محور دموکراسی نمی چرخد.

این کارشناس مسئل خاور میانه با اشاره به نقش گروهک القاعده دربمب گذاری ها و انتشار بیانیه های مختلف در حمایت از مخالفین سوریه  گفت: همین امر موجب یک تناقض بنیادین برای غرب وآمریکا شده است، چراکه  القاعده ، در جبهه مقابل آمریکا و غرب قراردارد و حضور آن ها در کنار مخالفین دولت بشار اسد حقایق اتفاقات سوریه را بیشتر روشن میکند. همین امر باعث شده تا غرب نتواند مخالفین دولت سوریه را منسجم نشان دهد.

دکترایرانی  به ابعاد منازعات سویه اشاره کرد وگفت: منازعه اول، درگیری بین برخی مخالفین و دولت است که به دنبال حل مسالمت آمیز مسائل از طریق گفتگو هسستند وافراد باسابقه ای نیز در بین آنها دیده می شود ودولت بشار اسدنیز باآنها گفتگو می کند.

وی بااشاره به این که منازعه دوم منازعه بین دولت و گروه های مسلح با عنوان ارتش آزاد است تصریح کرد: منازعه سوم مربوط به عملیات روانی غرب علیه سوریه است که در غالب قطع نامه وجنگ روانی رسانه ای پیگیری میشود.

همین امر مسئله سوریه را بین المللی کرده و کشورهای گوناگونی از روسیه وچین و گرفته تا غرب امریکا وترکیه عربستان در این منازعه شرکت کرده اند.

وی ادمه داد: منازعه خطرناک موجود در سوریه منازعه طایفه ای است که دولت هایی مثل عربستان به دنبال تقویت آن هستند تا ازطریق ایجاد شکاف بین علویون شیعیان دوازده امامی، مسیحیان و اهل سنت، این کشور را وارد بحران کند.

دکتر ایرانی با اشاره به حجم گسترده دخالت های خارجی در سوریه علت پایداری دولت سوریه را در انسجام نهادهای کلیدی چون ارتش، وزرا و سایر نهادها درکنار مردم دانست وافزود :درمدت 16ماه اتفاقات سوریه هیچیک از وزرا به اردوگاه مخالفین نپیوسته و یا هیچ یک از دیپلمات های این کشور پناهنده نشده اند.

سفیرسابق کشورمان در لبنان دلایل دیگر این مقاومت را حمایت ایران، روسیه و چین وعدم انسجام مخالفین بین المللی وداخلی دانست وادامه داد: هیچ یک از کشو های درگیر در مسائل سوریه ومخالفین داخلی بر سر خواسته واحد توافق ندارند و گروه های زیادی از مخالفین داخلی عمدتا به راه حل های مسالمت آمیز اعتقاد دارند وگروه های مثل اخوانی های سوریه  ،القاعده و طرف های مورد حمایت غرب، آمریکا، ترکیه وعربستان راه حل نظامی در پیش گرفته و اقدام به وارد کردن سلاح  از مرز کشور هایی چون اردن به این کشور میکنند.

وی در پایان با اشاره به این که راه حل نظامی درسوریه ناکارآمد است خاطرنشان کرد: تنها راه حل مسئله سوریه گفتگوی بین گروها ودولت است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها