کد خبر: ۶۳۷۸۶
زمان انتشار: ۱۳:۰۴     ۰۷ تير ۱۳۹۱
«فردا»:روزنامه «يواس اي تودي» چندی پیش در گزارش ویژه ای به جنجال بر سر درز اطلاعات فوق محرمانه اقدامات فرامرزی آمریکا از کاخ سفید پرداخت که در هیاهوی رسانه ای در خصوص مذاکرات مسکو آنچنان مورد توجه قرار نگرفت. «يواس اي تودي» روایت کرده است  که دو وكیل آمریكایی به طور جداگانه در حال بررسی پرونده درز اطلاعات مربوط به امنیت ملی هستند و منتقدان كاخ سفید را به تلاش برای افزایش احتمال پیروزی رئیس جمهور اوباما متهم كرده‌اند، ادعایی كه اوباما آن را توهین‌آمیز و غلط خوانده است. گویا  اوباما می خواسته عامدانه با انتشار عمومی این اطلاعات خود را در مبارزه با ایران  مصمم نشان دهد و جلوی تبلیغات جمهوریخواهان در این خصوص را بگیرد.

یو اس تودی به مقالات خبری جدیدی اشاره کرده است که  حاكی از نقش آمریكا در حمله ناموفق ویروس كامپیوتری به برنامه هسته‌ای ایران و انتخاب اهدافی برای نقشه‌های ضدتروریستی است. اطلاعات فاش شده اوباما را مردی مصمم و فرمانده‌ای خودرای نشان می‌دهد. اوباما در واکنش به اتهامات جمهوریخواهان اما گفته است: این ادعا كه كاخ سفید عمداً اطلاعات امنیتی طبقه‌بندی شده را فاش ساخته است توهین‌آمیز است. غلط است و تصور می‌كنم مردم باید بدانند من چگونه به این سمت رسیدم و این كه افراد دیگر نیز چگونه به این جایگاه دست پیدا می‌كنند. اوباما قول داد در مورد افرادی كه اطلاعاتی را درباره نقش آمریكا در حملات كامپیوتری به ایران و حملات هواپیماهای بدون سرنشین به تروریست‌های احتمالی فاش كرده‌اند، تحقیق كند. او گفت: ما با مسایلی سر و كار داریم كه به امنیت و سلامت مردم آمریكا خانواده‌هایمان و خانواده پرسنل نظامی و متحدانمان مربوط است، پس با این مساله بازی نمی‌كنیم.

چند ساعت بعد اظهارات اوباما اما اریك هولدر دادستان كل آمریکا اعلام كرد دو وكیل آمریكایی به صورت مستقل تحقیقاتی را در زمینه افشای غیرقانونی اطلاعات طبقه‌بندی شده توسط شاخه‌های قانونی و اجرایی دولت انجام خواهند داد. هولدر گفت او از این مساله اطمینان خاطر دارد كه این كار آگاهان حقایق و شواهد را دنبال خواهند كرد. او گفت: افشای غیرقانونی اطلاعات طبقه‌بندی شده امنیت این كشور و همه آمریكایی‌ها را به خطر خواهد انداخت و غیرقابل تحمل است. هولدر، رونالد میچن، وكیل ناحیه كلمبیا و راد روزنشتاین، وكیل ناحیه وی‌لند را مسوول تحققیات جداگانه در این زمینه كرد. این در حالی است كه FBI نیز در حال تحقیق در این زمینه است.

FBI  هم به میدان آمد

از سوی دیگر،‌روبرت مولر رئیس FBI اعلام كرده این اداره‌ در حال تحقیق در زمینه درز اطلاعات درباره نقشه القاعده برای نصب بمب در یك هواپیمای آمریكایی است. به جزاین مورد،سنا نيز خواهان در زمینه درز اطلاعات درمورد نقش آمریکا درحملات کامپیوتری علیه ایران شد.این اطلاعات هفته گذشته به نیویورک تایمزداده شده بود.اوباما گفت : دولتش تحمل چنین اتفاقاتی را ندارد و باید تحقیق گسترده‌ای در داخل دولت صورت گیرد. رئیس جمهور گفت: ما ساز و كارهایی در اختیار داریم كه با آنها می‌توانیم افرادی را كه اطلاعات محرمانه را فاش ساخته‌اند شناسایی كنیم. آنها باید بهای این كار را بپردازند. این كار جنایت است. انتشار اطلاعاتی تا این حد حساس جنایت است و ما در این زمینه تحقیق خواهیم كرد همانطور كه در گذشته این كار را انجام داده‌ایم. رهبران كمیته‌های اطلاعاتی سنا و مجلس  نیز اعلام كردند در حال تنظیم لایحه‌ای هستند تا امكان دستیابی به اطلاعات محرمانه را كاهش داده و راهكارهای تنبیهی برای افشای اطلاعات در نظر بگیرند. رئیس كمیته اطلاعات مجلس گفت: افشای اخیر اطلاعات را بررسی خواهد كرد. اعضا مجلس به داستان‌های اخیر نیویورك تایمز، آسوشیتدپرس و دیگر خبرگزار‌ها اشاره كردند كه حاوی اطلاعات محرمانه بود و به نقل از مقامات ناشناس آمریكا بیان شده بود.

تسویه حساب مک کین با اوباما

شدیداللحن‌ترین ادعا در این زمینه از سوی سناتور جان‌مك‌كین، رقیب اوباما در انتخابات سال 2008 مطرح شد. مك‌كین پس از این كه از سوی سنا برای معرفی بعضی از منابع احتمالی درز اطلاعات دعوت شده بود در سنا حضور پیدا كرده بود،‌گفت: آنها عملاً به افشای اطلاعات پرداخته‌اند تا در آستانه انتخابات، رئیس جمهور اوباما را فردی محكم و قوی معرفی كنند، این عمل بی‌انصافی است: مك‌كین از دولت خواست كمیته مخصوصی را خارج از حوزه دولتی مسوول تحقیق قرار دهد. مك‌كین و سناتور لیندزی گراهام در بیانیه‌ای در مورد تصمیم هولدر گفتند این تصمیم پاسخگوی نیاز موجود نیست و خواستار استخدام كمیته مخصوصی برای بررسی این مورد شدند.
 مایك راجرز، رئیس كمیته اطلاعات مجلس  هم گفت كمیته او به طور رسمی در این زمینه تحقیق خواهد كرد اما او از سطح همكاری آژانس‌های اطلاعاتی دولت ابراز نگرانی كرد. راجرز گفت: امروز سی‌آی‌ای به ما(كمیته) اطلاع داد كه نمی‌تواند به درخواست ما برای دستیابی به اطلاعاتی در زمینه این پرونده پاسخ دهد. این حركت مشكل‌ساز است. سی‌آی‌ای همچنین به دلیل این كه جزییات حمله آمریكا به پایگاه بن‌لادن در پاكستان را در اختیار فیلم‌سازان هالیوود قرار داده بود، مورد انتقاد شدید قرار گرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها