کد خبر: ۶۳۸۹۸
زمان انتشار: ۱۰:۰۹     ۰۸ تير ۱۳۹۱
"باید در درون این قیام ها اختلاف ایجاد شود تا از تأثیرگذاری بیشتر آنها بر اسرائیل جلوگیری شود"

صراط، مقدمه‌ خیزش مردمی درکشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا سبب نگرانی های امنیتی نزد مقام های رژیم صهیونیستی شده است.

بویژه که یکی ازدلایل اصلی خیزش های مردمی درمنطقه، به نوع رابطه حاکمان این کشورها با رژیم اشغالگر قدس بازمی گردد. دراین میان قطع رابطه با رژیم صهیونیستی در صدر خواسته های مردم معترض منطقه قرارداشت.

نمود اصلی این خواسته مردمی را می‌توان در تخریب دیوارهای بتونی اطراف سفارت اسرائیل در قاهره و نیز تصرف این سفارتخانه مشاهده کرد که به فرار شبانه سفیر و کارکنان سفارت این رژیم منتهی شد.

بنابراین رژیم اشغالگرقدس یکی از رژیم هایی است که ازقیام های عربی به شدت متأثر شده و درپی کاهش آثار منفی آن برخود است. نتانیاهو در ابتدای انقلاب مردم درکشورهای عربی نگرانی خود را از بروز چنین پدیده ای و ازتلاش مردم برای دستیابی به عدالت و آزادی اعلام کرد.

چرا که این انقلاب ها امیدهای سران صهیونیستی را در منطقه بیش ازپیش تهدید می کند.

موضع رژیم صهیونیستی درقبال  بیداری اسلامی

پس ازگسترش امواج قیام  مردمی در کشورهای عربی رژیم صهیونیستی درصدد برآمد با اتخاذ راهبرد های تفرقه برانگیز از تداوم این قیام ها جلوگیری کند.

یکی از راه هایی‌که رژیم صهیونیستی برای ناکام کردن انقلاب های عربی در پیش گرفتند و برآن هم تأکید دارند این است که در درون این انقلاب ها، رهبران آنها و معترضان اختلاف و دودستگی ایجاد کنند.

«آهارون زئیفی فرکش»، ژنرال نیروهای احتیاط در ارتش اسرائیل، درکنفرانس امنیتی مرکز مطالعات «هرتسلیا‌» دراین خصوص گفت: باید در درون این قیام ها اختلاف ایجاد شود تا از تأثیرگذاری بیشترآنها بر اسرائیل جلوگیری شود.

او اختلاف را موجب تجزیه احتمالی این کشورها نیز برآورد کرد و این اتفاق را برگ برنده رژیم صهیونیستی عنوان کرد. رژیم صهیونیستی اکنون از آینده کشورهایی که شاهد بیداری اسلامی و قیام های مردمی بوده اند به شدت نگران است.

بنابراین راهکاردیگری که رژیم صهیونیستی برای انحراف قیام های مردمی منطقه خاورمیانه درپیش گرفته است این است که مقامات این رژیم تلاش می کنند خیزش مردمی را با مقوله هایی چون تروریسم و افراط گرایی پیوند بزنند.

براین اساس، این رژیم درصدد است با مطرح کردن این مقوله ها قیام های عربی را نوعی ناامنی بداند که نه تنها امنیت فلسطین اشغالی بلکه امنیت کل جهان را تهدید می کند.

سومین راهکارمهم مقامات صهیونیستی برای ناکارآمد ساختن قیام های عربی این است که به کشورهایی مثل عربستان و قطر نزدیک شد و تلاش کرد ازیکسو به این کشورها نزدیک شود تا نشان دهد جایگزینی برای مصر پیدا کرده و به انزوا نرسیده است ودرعین حال ازطریق عربستان وقطر نیازهای خود برای گاز را تأمین کند و در این زمینه با مشکل مواجه نشود.

ازسوی دیگرتلاش کرد با کمک کشورهای غربی و آمریکا کشورهایی مثل عربستان، ترکیه، و قطر را تحریک کند تا برمیزان فشارهای خود برسوریه بیفزاید تا حداقل از شدت پیامد های منفی بیداری اسلامی برخود بکاهد و ازتقویت زیاد محور مقاومت جلوگیری کند.

دانی یانتو برای مقابله رژیم صهیونیستی با خیزش های اسلامی راهکارهایی نیزارائه داده است که مهم ترین این راهکارها عبارتند از:

1- استفاده ازتمام ابزارهای ممکن برای حفاظت ازسازش با ترکیه واردن؛

2- محافظت ازسطح روابط با باراک اوباما؛

3- تلاش رسانه ای ودیپلماتیک برای مبارزه با ورود دموکراسی به خاورمیانه، به همین علت باید اسرائیل را یاری کرد ومانع ازسیطره جریان های افراطی برکشورهای خاورمیانه شد؛

4- ارائه طرح های سیاسی که بتواند تشکیلات خودگردان را به جای به رسمیت شناخته شدن درسازمان ملل، به پای میزمذاکره با اسرائیل بکشاند؛

5- چالش درمناسبات ما با ترکیه غیرضروری است علاوه برترکیه مانیز درتیرگی این روابط سهم داشته ایم، من پیشنهاد می کنم که گروه های سیاسی اسرائیل عذرخواهی مورد نظرترکیه را انجام دهند تا ازمیزان چالش موجود در روابط با ترکیه کاسته شود.

تأثیرانقلاب های عربی برامنیت رژیم صهیونیستی

می توان تأثیرانقلاب های عربی برامنیت رژیم صهیونیستی درمنطقه خاورمیانه را از دو بعد مورد بررسی قرار داد :

الف) بعد داخلی: به دنبال شدت یافتن اعتراض های مردمی درکشورهای عربی، مردم سرزمین های اشغالی نیزبه تأسی ملت های عرب و به دنبال اعتراض به گرانی مسکن و بی عدالتی اجتماعی حاکم بر سرزمین های اشغالی اعتراض های خود علیه سردمدارانشان را از اواسط جولای آغاز کردند.

بین اعتراض ها در سرزمین های اشغالی و اعتراض ها درکشورهای عربی دو وجه تشابه وجود دارد.

اول اینکه نحوه اعتراض و تداوم اعتراض ها مسالمت آمیز و گسترده است که بویژه شباهت زیادی به قیام مردم مصر، یمن، تونس و بحرین داشته است.

مردم اسرائیل به طور غیرمستقیم شجاعت ملت های عرب درمبارزات خیابانی با دولت ها را ستایش کردند واز این اعتراض ها بویژه اعتراض های مردم مصر تأثیرپذیرفتند.

تشابه دوم اعتراض های مردم درسرزمین های اشغالی با قیام مردمی کشورهای عربی همزمان شده است. این اعتراض ها در اوج اعتراض های مردمی درخاورمیانه وشمال آفریقا برگزارشد.

ب) سطح منطقه ای : تأثیرهای منطقه ای قیام های عربی بررژیم صهیونیستی را می توان درچند مورد مطرح کرد که مهم ترین آنها عبارتند از:

1- آشتی ملی درفلسطین

یکی از مهم ترین پیامد های بیداری اسلامی برای رژیم صهیونیستی به توافق رسیدن جنبش های فتح وحماس بوده است. به توافق رسیدن این دو جنبش فلسطینی موجب هراس بیش از پیش مقامات اسرائیل و همچنین همتایان غربی شان شده است.

نکته مهم این آشتی ملی دراین است که درفضای جدید خاورمیانه که شعارها و حرکت های ضدصهیونیستی زیادی دیده می شود، انجام شده است.

2- تظاهرات روز نکبت و یوم النکسه

وقوع بهار عربی باعث شد بعد ازسال ها، فلسطینی ها در فراخوانی عمومی راهپیمایی خود را به سمت مرزهای فلسطین اشغالی آغازکنند.

درمنطقه جولان سوریه وهمچنین جنوب لبنان این فراخوان جنبه عملی به خود گرفت وفلسطینیان برای اولین بار درسال های اخیر بدون ترس از سلاح و کشتار راهپیمایی خود را آغاز کردند. از تظاهرات این دو روز به عنوان سرآغازی برای انتفاضه سوم یاد می‌کنند.

تلاش همزمان فلسطینی های ساکن سوریه و لبنان در یوم النکبه (سالگرد اشغال فلسطین) و یوم النکسه (سالگرد شکست اعراب درجنگ 6 روزه 1967)، سال جاری برای ورود به فلسطین اشغالی که بیش از 30 شهید به دنبال داشت به همراه پیامدها و نتایج آن می‌تواند سرآغاز انتفاضه سوم را رقم بزند.

3- سقوط مبارک درمصر و امنیت رژیم صهیونیستی

بعد ازسقوط دولت مبارک درمصر، با وجود اینکه شورای عالی نظامی حکومت را در دست گرفت اما شرایط در این کشور بسیار تغییر کرد. مردم مصر تحت هیچ شرایطی رابطه با اسرائیل را نپذیرفتند و همواره قطع رابطه با این رژیم غاصب و لغو پیمان صلح کمپ دیوید را دراولویت اصلی خود قرار دادند.

4- کاهش ضریب امنیتی رژیم صهیونیستی

تحولات جاری درکشورهای عربی نشان دهنده این است که در این کشورها حکومت های مردمی روی کارخواهند آمد. این حکومت ها نیز همانند دیگرحکومت های مردمی و البته براساس نظر مردم شان روابط با رژیم صهیونیستی را به پایین ترین سطح تنزل خواهند داد.

به طور کلی باید گفت خیزش اسلامی در جهان عرب بخصوص مصر، موجب کاهش ضریب امنیتی رژیم صهیونیستی و متزلزل شدن ارکان ثبات آن شده است.

فعال شدن موج بیداری اسلامی درجهان عرب و سرنگونی حکام ظالم که سابقه روابط خوب با اسرائیل را درکارنامه خود ثبت کرده اند جریان تنفر از این رژیم را از سطح یک احساس عربی – اسلامی به مطالبه ای ملی،فراملی،قومی و دینی تبدیل کرده و انفعال رژیم غاصب صهیونیستی را موجب می شود. این موضوع مهم ترین چالش برای امنیت رژیم صهیونیستی درمنطقه خواهد بود.

5- تغییر درائتلاف های منطقه ای خاورمیانه

تا قبل از آغاز موج بیداری دو فرایند بر بحران فلسطین حاکم بود که یکی فرایند سازش متشکل ازمصر، عربستان، اردن، بحرین، یمن و چند کشور دیگر عربی و دیگری فرایند مقاومت متشکل از ایران، سوریه، حماس و حزب الله است.

فرایند سازش تاکنون ادامه دارد اما هیچ دستاوردی درکارنامه آن دیده نمی شود. اکنون با تحولاتی که در کشور مصر روی داد، ورود این کشوربه محور مقاومت قطعی است.

دراردن نیز شدت اعتراض ها برای قطع روابط با رژیم صهیونیستی افزایش یافته است و این رژیم ناچاراست درصورت بقاء در قدرت از محور سازش خارج شود.

با مشکلاتی که در روابط ترکیه ورژیم صهیونیستی به وجود آمده است به نظر می رسد که باید ورود ترکیه به محور مقاومت را به همراه مصرجشن گرفت. تقویت محور مقاومت منجربه تغییر درائتلاف های منطقه ای خواهد شد که این موضوع آسیب های جدی برای رژیم صهیونیستی درپی خواهد داشت.

منابع وماخذ:

1- پایگاه خبری- تحلیلی ملل نیوز، علت واهمه رژیم صهیونیستی ازخیزش های اسلامی منطقه، مهرماه 1390.

2- جهان نیوز،چرا رژیم صهیونیستی ازبهارعربی منطقه وحشت دارد؟ مهرماه 1390.

3- رضوی،سامان،(1390) پیامد های بیداری اسلامی برای رژیم صهیونیستی، کیهان،شماره 20040.

4- محقق نیا،حامد، (1390)، تأثیرات بیداری اسلامی بررژیم صهیونیستی،مجله سیاسی- راهبردی بصائر، شماره 313.

فاطمه قیاسوندی / دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها