کد خبر: ۶۴۷۸۸
زمان انتشار: ۱۹:۵۰     ۱۲ تير ۱۳۹۱

رييس‌جمهور گفت: اگر مي‌خواهيم نخبگان در كشور بمانند، بايد قله‌هاي علم را فتح كنيم و من ايمان دارم كه جوانان اين سرزمين با وجود همه موانع و سختي‌هايي كه در سر راهشان وجود دارد، مسئوليت خود را به خوبي مي‌شناسند.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد در همايش تجليل از مدال‌آوران المپياد علمي دانش‌آموزي كشور، اظهار كرد: وجه مشترك همه ما دو چيز است و اولي، انسان بودن ماست. انسان موضوع هستي است و همه هستي در خدمت انسان است. دنيا براي انسان خلق شده است تا او خدايي شود. استعدادهاي انسان بي‌نهايت است و انسان مي‌تواند واجد همه خوبي‌ها و زيبايي‌ها باشد و راه رسيدن به مقام، علم به معناي واقعي است؛ علمي كه انديشه انسان را بارور و عقل انسان را كامل كند و انسان بايد در اين راه بايد خدا را بشناسد.
 
وي در ادامه، با بيان اينكه "بزرگترين مصلحان عالم، عالمان و فرزانگان بودند"، تاكيد كرد: كار علمي درست، خدمت به انسان است؛ البته برخي با استفاده از علم مي‌خواهند بيشتر بر ديگران مسلط شوند و علم را ابزاري براي تسلط با سايرين مي‌بينند. مي‌بينيم كه با استفاده از علم، بمب، موشك و اموري مانند هارپ ايجاد مي‌كنند و حاصل چنين علمي، تخريب بيشتر انسان‌ها و ميلياردها فقير در جهان است.
 
رييس‌جمهور با بيان اينكه "وجه مشترك دوم ما، ايراني‌بودن ماست"، اظهار كرد: مقدمه رشد و پيشرفت همه ما اين است كه ايران اوج بگيرد و اگر خواهان رسيدن به قله‌ها هستيم، ايران بايد پيشرفت كند. هركس هر كجا هست، بايد براي اعتلا و پيشرفت ايران كار كند. اين ناسيوناليسم نيست. ايرانيان در طول تاريخ هيچگاه ناسيوناليست نبودند و اگر كسي هم تفكرات ناسيوناليستي داشت، مردم او را كنار زدند چراكه افق نگاه ملت ما، فراجغرافيايي و فرانژادي است. به همين دليل است كه دانشمندان ما نيز در ساير كشورها برايشان بزرگداشت گرفته مي‌شود و حتي برخي كشورها اين دانشمندان را از آن خود مي‌دانند.
 
احمدي‌نژاد اضافه كرد: وقتي سخن از ايران مي‌گوييم، به معني همه زيبايي‌هاي عالم، توحيد، پاكي، عدالت، انسانيت، علم، عشق و آرزوي بهترين‌ها براي همه بشريت است و بر همين مبنا معتقدم اگر قرار است در دنيا اتفاقي بيفتد، لازمه‌اش اين است كه ايران خود را بالا بكشد و در قله‌هاي علم قرار گيرد.
 
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، از مسئولان خواست كه به دانشمندان، نخبگان و پژوهشگران توجه بيشتري كنند و افزود: بايد به دانشجو و دانش‌آموز رسيدگي و توجه شود. نخبه‌پروري بايد در متن زندگي ما قرار گيرد و اينطور نباشد كه فكر كنيم اين كار صرفا وظيفه بنياد نخبگان است. هرساله تعداد زيادي از جوانان كشور وارد عرصه مي‌شوند و بين 65 تا 70 درصد آنها از توان هوشي بالاتري نسبت به معدل جهاني برخوردارند و اين تعداد زياد را يك نهاد نمي‌تواند مورد رسيدگي قرار دهد. مردم و مسئولان همه بايد در زندگي خود نخبه‌پرور باشند. دولت نيز تلاش مي‌كند تا جاي ممكن به نخبگان كمك كند و راه رشد آنها را فراهم كند.
 
احمدي‌نژاد در ادامه، خطاب به نخبگان و استعدادهاي برتر گفت: هر ملت و نسلي خود آينده خود را مي‌سازد و در هر نقطه‌اي كه هستيم بايد حاصل تلاش‌هاي خودمان مي‌باشيم. نخبگان بايد در خدمت جامعه باشند وگرنه علم آنها نتيجه‌اي نخواهد داشت و حتي موجب سقوط انسان مي‌شود. علم بايد حلم بياورد. تلاش علمي بايد همراه با تواضع و تلاش براي حل مشكلات جامعه باشد. همه جوانان بايد براي ساختن ايران تلاش كنند. دشمنان سر و صدا مي‌كنند و از ما عصباني هستند و مي‌خواهند با تمام توان جلوي پيشرفت ما را بگيرند اما اين تلاش آنها اولين بار نيست كه انجام مي‌شود و راه مقابله با آن، كار علمي و تلاش خستگي‌ناپذير است. من به توانمندي ملت ايران ايمان دارم و مي‌دانم كه آنها هرجا فرصت يافتند قله‌ها را فتح كردند. بايد حصارها را بشكنيم و به قله‌ها برسيم.
 
رييس‌جمهور همچنين با اشاره به مهاجرت برخي نخبگان از كشور خاطرنشان كرد: برخي از كشور مي‌روند و قانون اساسي نيز چنين اختياري به آنها داده است اما علاقه ما اين است كه همه نخبگان در خدمت همين كشور باشند اما بايد دانست كه ريشه مهاجرت‌ها اين است كه قله‌هاي علمي دنيا در ساير كشورهاست و اين موجب مي‌شود كه تمايل به رفتن وجود داشته باشد و اگر ما مي‌خواهيم كه نخبگان در كشور بمانند بايد قله‌هاي علم را فتح كنيم و من ايمان دارم كه جوانان اين سرزمين با وجود همه موانع و سختي‌هايي كه در سر راهشان وجود دارد، مسئوليت خود را به خوبي مي‌شناسند و با همت بلند خود ايران را به بام همه عالم مي‌نشانند.
 
به گزارش ايسنا، در حين سخنراني رييس‌جمهور، فردي از ميان جمع از رييس‌جمهور خواست كه در سخنان خود نامي از اسلام هم ببرد كه احمدي‌نژاد گفت: همه سخنان ما درباره اسلام بوده است؛ البته اسلامي كه ما از آن سخن مي‌گوييم با اسلام القاعده متفاوت است. ما همه بايد براي ارزش‌ها كار كنيم و بدانيم كه همه عالمان و جوانان كشور سرمايه ما هستند. ما همه در خدمت اسلام هستيم، اما اسلامي كه پيامبر(ص) و امير‌المومنين(ع) از آن سخن گفته‌اند و اين اسلامي كه القاعده در دنيا عرضه مي‌كند كه كارش كشتار، آدم‌كشي و تحقير است، متفاوت است. اسلام ما اسلام ناب محمدي است.
 
پس از سخنان رييس‌جمهور، المپيادي‌هايي كه از آنها تقدير شد، با حضور در كنار رييس‌جمهور عكس يادگاري گرفتند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها