کد خبر: ۶۵۴۸۱
زمان انتشار: ۱۲:۳۸     ۱۶ تير ۱۳۹۱

سفیر ایران در بیروت با اشاره به دعوت به عمل آمده از رئیس جمهور لبنان برای شرکت در نشست جنبش عدم تعهد در تهران، از موافقت اولیه میشل سلیمان برای حضور در این نشست خبر داد.

 غضنفر رکن‌آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت در گفت‌وگو با فارس با اشاره به دعوت به عمل آمده از میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان برای شرکت در شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران، گفت که رئیس جمهور لبنان موافقت اولیه خود را برای حضور در این نشست اعلام کرده است.
 
لبنان یکی از اعضای جنبش عدم تعهد است.
 
شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد پنجم تا دهم شهریور ماه در تهران برگزار و ریاست این سازمان به مدت سه سال به جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌شود.
 
این نشست در سه سطح کارشناسان، وزرای خارجه و سران برگزار خواهد شد.
 
تاکنون بسیاری از دعوتنامه‌ها برای حضور مقامات کشورهای عضو ارسال شده است.
 
در تیرماه 1388 و در جریان اجلاس پانزدهم سران در شرم الشیخ مصر، ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش و نشست سران عدم تعهد با اجماع به تصویب رسید.
 
کوبا، مصر و جمهوری اسلامی ایران (روسای قبلی، کنونی و آینده) در حال حاضر اعضای تروئیکای نم هستند.
 
جنبش عدم تعهد در سال 1961 میلادی (1340 شمسی) در گرماگرم جنگ سرد با تلاش رهبرانی همچون نهرو، سوکارنو، جمال عبدالناصر و تیتو با هدف وحدت بین کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه کاپیتالیسم قرار داشتند، بنیان گذاشته شد، اما با خاتمه جنگ سرد، هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و اکثر کشورهای در حال توسعه اعضای آن را تشکیل می‌دهند.
 
53 کشور آفریقایی، 40 کشور آسیایی، 26 کشور آمریکای لاتین و کارائیب و یک کشور اروپایی (بلاروس) 120 عضو جنبش عدم تعهد را تشکیل می‌دهند.
 
18 کشور و 10 سازمان از جمله سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب نیز اعضای ناظر این جنبش را تشکیل می‌دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها