کد خبر: ۶۶۸۰
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۲۲ آبان ۱۳۸۹
به گزارش خبرنگار فرهنگي اجتماعي شبكه خبري آتي نيوز، کنگره شمس تبریزی پس از مدتها اطلاع رسانی و برگزاری جلسات مستمر هماهنگی، سرانجام هفته پيش به صورت رسمی در تالار شهید چمران دانشگاه ارومیه آغاز شده و تا بيستم ادامه يافت.

برگزاری این کنگره بین المللی با توجه به جایگاه کم نظیر شمس تبریزی می تواند نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ کشور به شمار رود، بطوری که می‌تواند مقدمه ای برای ثبت جهانی آرامگاه شمس تبریزی باشد با این حال نحوه برگزاری و حواشی آن تا حدودی اهداف برگزاری این کنگره را تحت پوشش خود قرار داد .

تبلیغ صوفی گری و همچنین ملبس شدن بانوان دست اندر کار کنگره به لباس های غیر متعارف و تعجب بر انگیز از جمله مواردی هستند که برگزاری این کنگره بین المللی را با چالش هائی مواجه و پرسشهای فراوانی را از سوی مردم و فعالان فرهنگی مطرح کرده است .

در این میان، تبلیغات وسیع و پر خرجی که برای برگزاری این کنگره صورت گرفته تا کنون برای موارد مشابه در آذربایجان غربی بی سابقه بوده است .

نصب صدها بنر تبلیغاتی در ابعاد چند متری در سطح شهرها، بخش‌ها و جاده‌های اين استان تعجب و نارضایتی اهالی منطقه و حتی شرکت کنندگان این کنگره را برانگیخته است .

هر چند مسئولان، فقط هزینه این بنرها را یک میلیارد و پانصد میلیون ریال اعلام کرده اند اما منابع آگاه هزینه های انجام گرفته را در این زمینه بسیار بیش از میزان اعلام شده مي‌دانند .

همچنین صرف هزینه میلیونی برای اجرای کنسرت و دعوت از یک گروه موسیقی از کشور جمهوری آذربایجان ، از دیگر حواشی این کنگره بوده است .

افراد مطلع تصریح کرده اند مسئولان امر حدود 300 میلیون ریال برای اجرای کنسرت استاد ناظری که کمتر از 2 ساعت بطول کشیده پرداخت کرده اند که با توجه به محدود بودن تعداد دعوت شدگان چندان جنبه مردمی نیز نداشت .

در این زمینه بر خلاف اعلام قبلی مسئولان برگزاری این کنگره که در رسانه های مختلف از عموم مردم برای شرکت در این کنسرت البته با پرداخت هزینه بلیط دعوت به عمل آمده بود اما وقتی به تالار شمس ارومیه محل اجرای کنسرت مراجعه کردند با درهای بسته مواجه شدند که گفته می شود بیش از 200 بلیط در نظر گرفته بصورت رایگان در اختیار خانواده ها و نزدیکان برگزار کنندگان کنگره قرار گرفته بود .

پرداخت چند میلیونی برای دعوت از یک گروه موسیقی آذری از کشور جمهوری آذربایجان از دیگر حواشی این کنگره بود که نخستین بار در استان بود یک برنامه رقص آذری در یک مراسم رسمی اجرا می شد . این کنگره با اجرای برنامه های رقص و موسیقی آذری بصورت اشکار به اجرای برنامه هایی پرداختند که توسط ناسیونالیست های آذری اجرا می شود .

برگزار کنندگان برخی مواقع تلاش می کردند از ضبط تصاویر برنامه‌های این گروه ممانعت به عمل آوردند، از سوی دیگر برخی از موسیقی‌هایی که در این کنگره اجرا و پخش می‌شد در راستای تبلیغ صوفی‌گری و دراویش بود، بطوری‌که عده‌ای از شرکت کنندگان آنها با شبیه موسیقی‌های گنابادی معرفی کردند از سوی دیگر، پوشیدن لباس‌های محلی آذری توسط بانوان دست اندرکار امر و راهنمایی شرکت کنندگان مراسم توسط آنان از دیگر اقدامات تامل انگیز و غیر اسلامی بود که در این کنگره بویژه در مراسم افتتاحیه و اختتامیه رخ داد .

وجود دهها زن قد بلند با آرایش نامناسب و ملبس به لباس های محلی عجيب در کنگره شمس تبریزی تداعی کننده مراسم های مبتذل کشورهای غیر اسلامی بود که با روح برگزاری این کنگره و همچنین جایگاه کم نظیر عرفانی شمس تبریزی منافات داشت .

کنگره شمس تبریزی تا بیستم آبان ماه با اجرای برنامه های متنوع در خوی و ارومیه برگزار شد .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها