کد خبر: ۶۸۴۷
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۲۹ آبان ۱۳۸۹

شبکه ایران: گروهی از فعالان سیاسی وابسته به طیف اصلاحات معتقدند که تلاش غرب برای ایجاد یک کودتای مخملی در ایران به ویژه در جریانات سال گذشته، نوعی توهم توطئه است که دامان سیاستمداران ایرانی را گرفته است.

در همین راستا بود که "محمدجواد اطاعت" عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی در حضور یک ساعته خود در رسانه ملی و مناظره با یکی از نمایندگان مجلس، اعلام کرد که علت آشوب‌های خیابانی 88، گران شدن نان سنگک در منطقه سعادت آباد تهران بوده است؛ نه برنامه کودتای مخملی علیه ایران.

با این حال، بررسی وابستگی برخی اصلاح‌طلبان سابق به بنیادهایی که تمامی رسانه‌های جهان آنان را به عنوان بنیادهای ایجادکننده انقلاب‌های مخملی و رنگین می‌شناسند، صحت این مدعا را زیر سوال برده است.

حتی نشریه "شهروند امروز" نیز که از تندترین نشریات وابسته به طیف اصلاحات شناخته می‌شد، در یکی از آخرین شماره‌های خود درباره این بنیادها نوشته است: در کشورهایی که انقلاب‌های رنگی شده و در کشورهایی که خود را هدف این انقلاب‌ها می‌بینند، دولت آمریکا یا دست‌کم نهادهایی در این کشور در آموزش، فعال‌سازی و سرمایه‌گذاری انقلاب‌های رنگی و شبه‌انقلاب‌ها نقش دارند. در این میان انگشت اتهام بیش از همه به چهار بنیاد معروف، بنیاد سوروس، بنیاد NED، بنیاد ویلسون و بنیاد کارنگی نشانه رفته است.

در جریان آشوب‌های خیابانی سال گذشته نیز بارها تصاویر وابستگان جریان اصلاحات در این نهادها منتشر شد.

"فریبا داوودی مهاجر" نیز اخیرا عکس خود را در هنگام حضور در سازمان NED منتشر کرده است.

بنیاد NED چیست؟ چه کاری می‌کند؟

نام کامل NED بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی است. مطالعه بنیاد سیاست آمریکا با کمک 300 هزار دلاری از سوی آژانس توسعه بین‌المللی (AID) انجام شد و سپس به «برنامه دموکراسی» معروف شد. برنامه دموکراسی طرح تاسیس بنیادی خصوصی و غیرانتفاعی را که همان NED (National Endowment for Democracy)y) باشد توصیه کرد. قرار بر این شد که NED به مثابه یک بنیاد کمک‌دهنده عمل کرده و کمک‌های مالی را به سازمان‌های خصوصی با هدف ارتقای دموکراسی در خارج توزیع کند. اهداف NED به این شرح است: 

1 - ترغیب موسسات دموکراتیک از طریق برنامه‌های بخش خصوصی.

2 - تسهیل ارتباط و تبادلات میان گروه‌های غیردولتی و گروه‌های دموکراتیک در خارج.

3 - ارتقای مشارکت غیردولتی در برنامه‌های آموزشی دموکراتیک. 4

 - تقویت فرآیندهای انتخاباتی در تعامل با نیروهای دموکراتیک بومی‌. 5 - تقویت همکاری میان گروه‌های بخش خصوصی آمریکا با گروه‌هایی در خارج که «وقف ارزش‌های فرهنگی، موسسات و سازمان‌های متکثر دموکراتیک هستند».

6 - ترغیب طرح‌های دموکراتیک همگام با منافع ایالات متحده و گروه‌هایی که این کمک‌ها را دریافت می‌کنند. 

هیات امنای NED شامل فعالان حزبی، نمایندگان کارگران ایالات متحده، اجتماعات تجاری و آموزشی، متخصصان سیاست خارجی و دو عضو کنگره است که به مدت سه سال انتخاب می‌شوند. تا پیش از 11 سپتامبر 2001 تمامی‌ این کمک‌ها به کشورهایی چون لهستان، شیلی، نیکاراگوئه، اروپای شرقی، آفریقای جنوبی، برمه، چین، تبت، کره‌شمالی و کشورهای بالکان اختصاص می‌یافت. پس از 11 سپتامبر 2001 اما با تصویب سومین سند استراتژیک NED، کمک‌های ویژه‌ای برای کشورهای دارای جمعیت مسلمان در خاورمیانه و آسیای مرکزی تدارک دیده شد. بودجه این سازمان از 40 میلیون دلار در سال 2004 به 74 میلیون دلار در سال 2006 افزایش یافت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها