کد خبر: ۷۰۲۳۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۸     ۰۹ مرداد ۱۳۹۱
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه تک‌‌فرزندی ریشه ایرانی اسلامی ندارد، گفت: برژینسکی مشاور رئیس جمهور آمریکا گفته بود اگر ایران را به‌سوی کاهش ‌جمعیت نگه داریم، مشکل آمریکا با ایران حل می‌شود.
جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: مسئله جمعیت همواره به طور طبیعی یکی از مؤلفه‌ها و عوامل قدرت هر کشور محسوب می‌شود و هر کشوری که از جمعیت بیشتری برخوردار باشد، می‌تواند در صحنه جهانی و بین‌المللی حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد.

وی افزود: کشوری مثل چین صرفاً به دلیل داشتن جمعیت توانست در پایان جنگ جهانی به عضویت شورای امنیت در بیاید و تا به امروز از این ظرفیت در جهت منافع خود استفاده کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به بر‌نامه‌ریزی‌های انجام شده در دهه 60 اشاره کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ایران به دلیل رشد جمعیت که بعد از سال‌های پس از انقلاب به دلیل تولید زیاد موالید ایجاد شده بود، مسئولان برای اینکه بتوانند امکانات بهداشتی، آموزشی، فرهنگی و رفاهی را برای جامعه فراهم کنند، دست به برنامه‌ریزی در جهت تعدیل جمعیت ایران زدند.

برنامه‌ریزی سال 60 برنامه‌ریزی مناسبی بود

جعفرپور افزود: برنامه‌ریزی که در آن زمان برای تعدیل جمعیت ایران صورت گرفت، برنامه‌ریزی مناسبی بود، چراکه بر اساس این برنامه‌ریزی در سال 1360 نرخ جمعیت  6.6 در هر خانوار بود و جمعیت‌شناسان باید این نرخ را به 4 کاهش می‌دادند اما این برنامه‌ریزی به نحوی خوب و هماهنگ عمل شد که تا نیمه‌های دهه 70 نرخ 4 در هر بعد خانوار به وجود آمد.

کنترل جمعیت باید بعد در سال 70 متوقف می‌شد

وی متوقف نشدن برنامه‌ریزی سال 60 در جهت تعدیل جمعیت کشور را یکی از عوامل کاهش رشد جمعیت در این دوره عنوان و تصریح کرد: طبق فرمول‌های جمعیت اگر کشوری بخواهد وضعیت معمول خود را ادامه دهد و از جمعیت آن کشور کاسته نشود، باید در هر خانوار علاوه بر پدر و مادر 2.1 فرزند وجود داشته باشد که با مرگ والدین فرزندان جایگزین آنها شوند و به یک رشد خطی برسد.

رئیس کمیسیون مشورتی شورای انقلاب فرهنگی گفت که اگر این جمعیت از نرخ متوسط 2.1فرزند در خانوار پایین‌تر بیاید، جمعیت‌شناسان برای آن کشور وضعیت قرمز اعلام می‌کنند و بدین معناست که آن جمعیت در حال نابودی است و امروز ما با داشتن نرخ 1.6فرزند در هر خانوار به همان وضعیت خطرناک رسیدیم.

جعفرپور با اشاره به بهانه کردن معیشیت و امکانات توسط مخالفان افزایش جمعیت کشور، یادآور شد: به نظر من مدیریت مؤثر‌تر از امکانات است چراکه ما خیلی از امکاناتی را که در اختیار داریم، غیرفعال و ظرفیت‌های آن نیز نیمه فعال هستند و من معتقدم نباید هزینه ضعف مدیریتی را در جمعیت پرداخت کنیم.

تک‌فرزندی ریشه‌ای در فرهنگ ایرانی-اسلامی ندارد

وی با تاکید بر اینکه تک‌ فرزندی و دو فرزندی حتی ریشه در فرهنگ ایران و اسلام نیز ندارد گفت که اگر تاریخ ایران و خانواده‌های مسلمان را بازخوانی کنیم، می‌بینیم که اکثر این خانواده‌ها دارای فرزندان زیاد بوده‌اند که آثار مفیدی داشته است.

نماینده مردم لارستان به کاهش نرخ جمعیت در کشورهای اروپایی اشاره کرد و اظهار داشت: امروز اروپا به وضعیت کاهش جمعیت دچار شده و همه تمهیدات و امکانات را فراهم کرده تا سبب شارش جمعیت به کشورهای خود شود و سیاست‌های پذیرش مهاجر و تبعیت دادن در همین راستا قرار دارد.

جعفرپور افزود: تشویق کشورهای مسلمان برای کاهش نرخ رشد جمعیت توسط کشورهای اروپایی و سازمان‌های بین‌المللی به عنوان یک نقطه پیروزی برای آنان تلقی می‌شود و همانطور که زیبیگینیو برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر گفته بود که اگر ایران را در همین حالت پیش به سوی کاهش نرخ جمعیت نگه داریم، مشکل آمریکا با ایران نیز حل خواهد شد و باید تا آن موقع رفتاری کژدار و مریض با ایران داشته باشیم.

سیاست برژینسکی نباید محقق شود

وی با بیان اینکه ما در 20سال دیگر مطمئناً با جمعیتی 40میلیونی مواجه خواهیم بود گفت که اگر این روند یعنی کاهش نرخ جمعیت در ایران ادامه داشته باشد و تدبیری اندیشه نشود، مطمئناً سیاست برژینسکی تحقق خواهد یافت که ما نباید بگذاریم این امر اتفاق بیفتد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها