کد خبر: ۷۱۸۰۴
زمان انتشار: ۰۱:۵۸     ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
مسلمانان ژاپن با جمعیتی کم‌تر از ۱۰۰ هزار نفر، مشکلات عدیده‌ای نظیر تعداد اندک مساجد و کمبود اغذیه حلال دارند. آن‌ها در محل کار خود اجازه اقامه نماز ندارند و حتی برای دفن اموات با کمبود قبرستان مواجه هستند.

فارس، مسلمانان که حدود 20 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص می‌دهند در سراسر جهان پراکنده‌اند. تعداد آنها در برخی کشورها مانند اندونزی، چند صد میلیون نفر و در برخی دیگر تنها چند ده هزار نفر است که ژاپن از جمله این کشورهاست.

 

*جمعیت مسلمانان ژاپن

در کشور ژاپن با 127 میلیون جمعیت تنها 70 تا 100 هزار مسلمان زندگی می‌کنند که 90 درصد از آنها از کشورهای اندونزی، پاکستان، ایران و بنگلادش به این کشور مهاجرت کرده‌اند و 10 درصد مابقی ژاپنی‌ هستند.

جمع کثیری از مسلمانان ژاپنی را زنانی تشکیل می‌دهند که پس از ازدواجشان با مسلمانان، به دین مبین اسلام گرویده‌اند.

در اقلیت قرار گرفتن مسلمانان در این کشور باعث شده که آنها با مشکلات زیادی از جمله یافتن محصولات غذایی حلال و عدم دسترسی به احکام اسلامی دست و پنجه نرم کنند.

 

*مساجد در ژاپن

مساجد در ژاپن همچون دیگر کشورهای جهان مکانی چند منظوره است که  علاوه بر برگزاری نماز جماعت، محل اجتماعات دینی، فرهنگی، اجتماعی و حتی گاه اقتصادی محسوب می‌شود.

حدود صد سال پیش، در سراسر ژاپن تنها 2 مسجد وجود داشت و این تعداد امروز به 40 مسجد رسیده است.

 

 

نمای داخلی یکی از مساجد ژاپن

 

از آنجایی که قیمت زمین و هزینه ساخت و ساز در ژاپن بسیار گران است، بیشتر مساجد این کشور دفاتر اداری و ساختمان‌های مسکونی بوده‌اند که به همت مسلمانان به شکل مسجد درآمده‌اند که از این مساجد نه تنها برای اقامه نماز، که برای دیگر اجتماعات مسلمانان از جمله برگزاری «مجالس عروسی» نیز استفاده می‌شود.

 

*اسلام‌ستیزی در ژاپن

پس از حادثه 11 سپتامبر و کشته شدن چند ژاپنی در این حادثه و تبلیغات گسترده رسانه‌های غربی و وابسته به غرب، مسلمانان در سراسر جهان حتی در ژاپن نیز با مشکلات فراوانی روبرو بوده‌اند.

مسلمانان در این کشور با تبعیض‌های نژادی فراوانی روبه‌رو هستند، البته این مشکلات بیشتر گریبانگیر کسانی است که اعتقادات دینیشان را در جامعه و محل کار خود بروز می‌دهند. گذشته از رفتارهای تبعیض‌آمیزی که وجود دارد، قوانین انعطاف‌ناپذیری که در محیط‌های کاری کشور ژاپن حاکم است، بسیاری از مسلمانان را برای داشتن 10 دقیقه وقت آزاد برای اقامه نمازشان با مشکل مواجه می‌کند. 

تأمین غذای حلال از دیگر مشکلات مسلمانان ژاپنی است که برخی از مسلمانان خیّر در این کشور با طراحی وبلاگ‌ها و سایت‌هایی، اطلاعات رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها ، مراکز فروش، حلال شاپ‌ها و ... را که محصولات حلال می‌فروشند را در اختیار دیگر مسلمانان قرار می‌دهند.

البته بسیاری نیز با این مشکلات کنار آمده و شرایط موجود را چندان سخت هم نمی‌دانند.

 «خالده»، زنی ژاپنی که پس از ازدواج با یک مسلمان به دین مبین اسلام گرویده است، از جمله کسانی است که توانسته به راحتی با این شرایط کنار بیاید.

او معتقد است: با پیشرفت روز افزونی که دین اسلام در کشور ژاپن دارد، رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها و حتی مدارس این کشور مجبورند غذاهای حلال را به منوی غذاهای خود بیافزایند.

 

*داشتن قبرستان یکی از مشکلات اصلی مسلمانان ژاپن

«محسن شاکر» یک روحانی ژاپنی است که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه الازهر قاهره به ژاپن مهاجرت کرده و هم‌اکنون امام جماعت مسجد کوبه، اولین مسجد ساخته شده، در این کشور است.

 

مسجد کوبه اولین مسجد ساخته شده در ژاپن (تاسیس 1935)

 

«شاکر» درباره مشکلات مسلمانان ژاپن می‌گوید: یکی از مشکلات اصلی مسلمانان در این کشور نداشتن زمین کافی برای قبرستان است.

وی افزود: از آنجایی که سبک تدفین مسلمانان با ژاپنی‌ها بسیار متفاوت است و روز به روز بر تعداد مردگان افزوده می‌شود، این مشکل هر روز جدی‌تر از قبل خودش را نشان می‌دهد.

در حال حاضر مسلمانان این کشور دو قبرستان دارند که یکی از کوبه و دیگر در توکیوست.

قبرستان توکیو، یک قبرستان خصوصی متعلق به انجمن مسلمانان ژاپن است و قبرستان کوبه نیز قبرستانی است که توسط دولت ژاپن با این شرط که تنها مسلمانان کوبه در آن دفن شوند، به این امر اختصاص یافته است.

 

*رمضان در ژاپن به روایت تصویر

 

برگزاری افطاری‌های دسته‌جمعی در میان مسلمانان ژاپن

 

خواندن دعای پیش از افطار توسط امام جماعت

 

برگزاری نماز جماعت و خواندن دعا به صورت جماعت در خانواده‌ها

 

ادای احترام فرزندان پس از نماز جماعت از آیین‌های پسندیده برخی از خانواده‌های ژاپنی

 

سرو غذاهایی چون دلمه و پیراشکی هنگام افطار

 

 

سفره سحر

 

 

حضور کودکان در نمازهای جماعت ماه مبارک رمضان در ژاپن

 

ترجمه و تنظیم: نرگس محمدی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها