کد خبر: ۷۳۳۷۰
زمان انتشار: ۰۲:۲۱     ۲۴ مرداد ۱۳۹۱
به گزارش کیهان فريد زكريا، ستون نويس مشهور مجله تايم و مجري تلويزيوني شبكه خبري سي.ان.ان كه چندي پيش براي انجام يك گفتگوي اختصاصي با رئيس جمهور كشورمان به تهران آمد و مورد استقبال ويژه حلقه انحرافي و اصلاح طلبان قرار گرفت، به دليل كپي برداري از نوشته يك نويسنده ديگر براي ستون خود عذرخواهي كرد. بنا بر بيانيه هاي رسمي مجله «تايم» و شبكه «سي. ان. ان»، فعاليت هاي وي در اين رسانه ها به سبب اين «سرقت ادبي» به حالت تعليق درآمد.
فريد زكريا نويسنده كتاب هاي «آينده آزادي» و «جهان پسا آمريكايي» است كه از او به عنوان يكي از استراتژيست هاي پرنفوذ در «شوراي روابط خارجي آمريكا» ياد مي شود. روزنامه اصلاح طلب «شرق» و ماهنامه «مهرنامه» علاقه زيادي به چاپ آثار و تحليل هاي زكريا دارند و او را «اسطوره يادداشت نويسي سياسي» خود قلمداد مي كنند. زكريا روز جمعه در بيانيه اي با اعتراف به «سرقت ادبي» اعلام كرد:«من يك اشتباه وحشتناك مرتكب شده ام. اين يك خطاي جدي و فاحش است و اولين و آخرين خطاي تمام زندگي من خواهد بود!»
علي زلنكو، سخنگوي مجله تايم نيز در بيانيه اي اعلا كرد كه «مجله عذرخواهي زكريا را پذيرفته اما براي بررسي هاي بعدي، براي مدت يك ماه ستون وي را گرفته است.» سخنگوي تايم افزود: «آنچه كه زكريا انجام داده نقض استانداردهاي ستون نويس هاي مجله تايم است، چرا كه نوشته هاي يك ستون نويس در اين مجله هم بايد حقيقي و هم اصل باشد. عقايد و ديدگاه هاي آنها و كلماتشان بايد مال خود ستون نويس باشد نه متعلق به ديگري.»
در ستون نوشته شده توسط زكريا در مجله تايم در 20 اوت با عنوان «پرونده كنترل حمل سلاح»، پاراگراف هاي مقاله پروفسور «جيل لپور» از دانشگاه تاريخ هاروارد در مجله «نيويوركر» (ماه آوريل) كپي برداري شده است.
زكريا در بيانيه خود به صراحت از اين استاد دانشگاه، از سردبير و خوانندگانش عذرخواهي كرده است. از سوي ديگر جنيفر دارگان، سخنگوي سي. ان. ان نيز اعلام كرد: «سي. ان. ان فعاليت زكريا را به حالت تعليق درآورده است تا كارهايش را بازبيني كند.»
رسوايي «سرقت ادبي» فريد زكريا كه پوشش رسانه اي وسيعي در دنيا يافت، ضربه سنگيني به اعتبار حرفه اي نشريات زنجيره اي و مدعي اصلاح طلبي محسوب مي شود كه همواره تلاش داشته اند تا با استناد به تحليل هاي اين عضو ارشد «شوراي روابط خارجي آمريكا» به تحليل معادلات خاورميانه و ايران بپردازند.
اعتراف فريد زكريا به «سرقت ادبي» در حالي است كه روزنامه ها و نشريات اصلاح طلب- كه وي را اسطوره خود مي دانند- بارها گزارش ها و مقالات «بي. بي. سي»، «راديو فردا» و... را به نام نويسندگان خود بازنشر كرده اند و زماني كه با اعتراض و انتقاد كيهان روبرو شده اند بدون هرگونه عذرخواهي آن را با سكوت برگزار كردند. اميد آن كه اين نشريات نيز از اعترافات زكريا درس بگيرند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها