کد خبر: ۷۳۸۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۴     ۲۱ آذر ۱۳۸۹
به گزارش فارس، در حالي كه پليس انگليس در روزهاي اخير به سركوب و برخورد خشن با دانشجويان معترض در اين كشور مي‌پردازد، «سايمون گس» سفير لندن در تهران در اقدامي گستاخانه و به بهانه روز جهاني حقوق بشر وضعيت حقوق بشر در ايران را زير سؤال برد.

*جرم نسرين ستوده دفاع شجاعانه است

وي در مطلبي كه در سايت سفارت انگلستان در تهران در تاريخ 9 دسامبر تحت عنوان «جرم نسرين ستوده دفاع شجاعانه است» منتشر شده، مي‌نويسد: «اصول مصرح در اعلاميه حقوق بشر را نمي‌توان با دستاويز فرهنگ تعبير و تفسير كرد. اين‌ها اصولي بنيادي هستند كه شأن و منزلت انسان را تعيين مي‌كنند. اخيراً يكي از كساني كه پيام‌هايم را در تويتر دنبال مي‌كند از من پرسيده بود چرا تا اين اندازه از وضعيت حقوق بشر در ايران – كشوري كه به عنوان ديپلمات در آن فعاليت دارم – انتقاد مي‌كنم. اين شخص اشاره كرده بود كه جايگاه يك ديپلمات اشاعه و ترويج درك و هماهنگي بين دو كشور است و نه برجسته كردن تفاوت‌ها و نكات افتراق. به نظرم سؤال را اين طور هم مي‌شود پرسيد كه چرا مواردي [درباره مسائل حقوق بشر] را كه مطرح مي‌شوند، لايق و شايسته پاسخگويي مي‌دانم. تويتر مجالي براي توضيح ندارد به همين خاطر فكر كردم از فرصتي كه روز جهاني حقوق بشر فراهم كرده، استفاده كنم و [بلاگي] در اين باره بنويسم.

*دولت‌ بريتانيا براي جلب توجه‌عمومي به موارد حاكي از عدم بهره‌مندي مردم از آزادي‌ها فعاليت مي كند

ترديدي نيست كه بخشي از وظيفه ديپلمات‌ها ايجاد ارتباط بين كشورهاست در جايي كه بشود چنين ارتباطي ايجاد كرد و ديپلمات‌ها در انتقاد از وضعيت كشوري كه به مأموريت فرستاده شده‌اند بايد جانب احتياط را رعايت كنند. اما در عين حال يكي ديگر از وظايف ديپلمات‌ها توضيح و تشريح ديدگاه‌هاي دولتي است كه براي آن كار مي‌كنند براي عموم. در مسأله حقوق بشر، تفكرات ايران و بريتانيا بسيار متفاوت از يكديگر است. براي مثال، به عقيده ما اصولي را كه در اعلاميه جهاني حقوق بشر و همچنين در كنوانسيون بين‌المللي حقوق سياسي و مدني ذكر شده و مورد تكريم قرار گرفته‌اند، نمي‌شود بنا به فرهنگ تفسير و تعبير كرد. اين‌ها آزادي‌هاي اساسي هستند كه شأن و مقام هريك از ما را به عنوان يك فرد تبيين مي‌كنند. دولت بريتانيا به فعاليت‌هاي خود براي جلب توجه عمومي به موارد حاكي از عدم بهره‌مندي مردم از اين آزادي‌ها، ادامه خواهد داد.

*دولت بريتانيا از ايران خواسته از دستگيري‌هاي خودسرانه خودداري كند

امروز، روز بين‌المللي حقوق بشر مناسبتي است براي يادآوري كساني كه در سراسر دنيا براي احقاق حقوق ديگران برخاسته‌اند – وكلا، روزنامه‌نگاران و اعضاي سازمان‌هاي مردم نهاد كه براي دفاع از هموطنانشان خود را در معرض خطر قرار داده‌اند. اين گونه افراد در هيچ جاي دنيا به اندازه ايران در خطر نيستند. از سال گذشته تاكنون مدافعان حقوق بشر مورد آزار و اذيت قرار گرفته و زنداني شده‌اند. يك نمونه از آن‌ها نسرين ستوده است. خانم ستوده وكيلي است كه سال‌ها در ايران كار كرده و با استفاده از شيوه‌هاي قانوني و معمول در ايران به دفاع از هموطنان ايراني خود پرداخته است. اما امروز خود او در بازداشت است و در انتظار محاكمه به سر مي‌برد. دادستان‌هاي ايران اتهام مبهم «اقدام عليه امنيت ملي» را عليه او مطرح كرده‌اند، اما اتهام اصلي او در واقع دفاع شجاعانه و آشكار كردن بي‌عدالتي‌هايي است كه حكومت ايران ترجيح مي‌دهد پنهان بمانند. دولت بريتانيا [پيش از اين] از ايران خواسته تا به وظايفي كه آزادانه پذيرفته است، عمل كند؛ از دستگيري‌هاي خودسرانه خودداري و محاكمات عادلانه برگزار كند. آزادي نسرين ستوده نقطه شروع خوبي است.»

به گزارش فارس، اظهارات مداخله جويانه سايمون گس درباره ايران مسبوق به سابقه است. وي پيش از اين نيز در گفت‌وگويي با بي‌.بي.‌سي فارسي به موضوع برنامه هسته‌اي صلح‌آميز كشورمان و تحريم‌هاي ضد ايراني پرداخته بود كه در پي آن و در غياب گس «پاتريك ديويس» كاردار انگليس در تهران در مرداد ماه سال جاري (1389) به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران توسط رئيس اداره اول غرب اروپاي وزارت خارجه به وي اعلام شد.
علي‌رغم اينكه كاردار انگليس قول داد مراتب را به لندن منعكس و موضوع را بررسي و نتيجه را اعلام كند اما به نظر مي‌رسد دولت انگليس هيچ اقدامي در اين راستا صورت نداده است.
شايسته است دولتمردان انگلستان به جاي دخالت در امور داخلي ديگر كشورها و متهم كردن آنها به نقض حقوق بشر كمي هم به اوضاع داخلي كشور خود توجه كنند. جايي كه اين روزها دانشجويانش مورد ضرب و شتم پليس قرار مي‌گيرند و ....
سايمون گس كه از سال 1977 كار خود را در وزارت خارجه انگليس آغاز كرد، جانشين جفري آدامز سفير سابق انگلستان در تهران شد. وي پيش از اين سمت عهد‌ه‌دار سفارت انگليس در آتن (يونان) بوده است.
وي پس از پنج ماه حضور در ايران در تاريخ 22 شهريور 1388 استوارنامه خود را تقديم محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان كرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها