کد خبر: ۷۴۰۹۶
زمان انتشار: ۱۶:۵۰     ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
وقتی رسانه های داخلی راه گم می کنند؛

رویش نیوز: در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حرم رضوی اتفاقی رخ داد که هنوز وبعد از یک هفته نقل محافل خبری است و حواشی آن تا آن اندازه زیاد شده که حتی توانسته خوراکی برای رسانه های ضد انقلاب و شبکه هایی چون من وتو دست و پا کند.

شنبه شب، سخنران مراسم شب قدر حرم رضوی حجه الاسلام ناطق نوری بود. آنچه از این مراسم بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت این بود که عده ای از مردم و حضار در حین سخنرانی و در اعتراض به مباحث مطرح شده ناطق نوری در بین صحبت های وی شعار می دهند و صلوات می فرستند و مانع ادامه سخنرانی وی می شوند. ناطق نوری نیز سخنرانی را قطع کرده و انجام ادامه اعمال شب قدر می پردازد.

از فردای آنروز هرکسی از ظن خود یار این مسئله شده و برخی، آن  کسانی که در حین سخنرانی اخلال ایجاد کرده بودند را خوارج، عناصر تند رو وافراطی و از این دست القاب خواندند و برخی هم به آن ها عناوینی چون امت حزب الله، مردم انقلابی و... دادند.
این اتفاق بازخورد فراوانی را در عرصه رسانه ای کشور به همراه داشت و اخبار، مصاحبه ها و نقل وقول های فراوانی در این زمینه منتشر شد. جنجالی ترین این مصاحبه ها که باعث شد حتی پای شبکه ضد انقلاب و بهایی من و تو هم به این قضیه وارد شود، مصاحبه سعید قاسمی با روزنامه ایران بود. مصاحبه ای که مبنای انتشار یک گزارش سیاسی تند و تیز در روزنامه اعتماد گردید و در نهایت هم باعث شد شبکه های ضد انقلاب سوژه جدیدی برای اخبار و تحلیل های خود داشته باشند.

شبکه ضد انقلاب من و تو با گزارش شرح ماوقع و با دست مایه قرار دادن مطلب منتشر شده در اعتماد، گزارش را به گونه ای تمام می کند که در مخاطب انتظار واکنش رهبری را به مسائل بوجود آورد، این شبکه در پایان گزارش خود می آورد: "  این اولین بار است که گروه های تندرویی که خود را "حامی احمدی نژاد" می دانند مسئولیت اقدام خود را برعهده می گیرند و بعید است که هشدارها و تهدیدهای سردار قاسمی فقط خطاب به رییس دفتر بازرسی ویژه رهبر جمهوری اسلامی بوده باشند. چگونگی واکنش آیت الله خامنه ای در قبال حملات اخیر انصار حزب الله و سردار قاسمی علیه رییس دفتر بازرسی ویژه خود تا حدود زیادی به فهم موضوع کمک خواهد کرد."
این در حالی است که حتی بی اطلاع ترین ناظران و فعالان سیاسی هم می دانند که مشی رهبری ورود به چنین مسائل و دعواها و مصاحبه های بچه گانه، حزبی، گروهی و جناحی نیست.

اما آنچه ایران از سعید قاسمی نقل می کند و اعتماد آن را دست مایه گزارش خود، آن هم با تیتر مغرضانه "سعید قاسمی مسئولیت بر هم زدن سخنرانی ناطق نوری را پذیرفت"، قرار می دهد، از این قرار است که سعید قاسمی با اشاره به مصاحبه اخیر ناطق نوری وهمچنین اینکه ناطق جزء ساکتین فتنه و خواص بی بصیرت بوده است، ناطق را به عنان پاره کردن حزب الله در صورت ادامه دادن روند کنونی اش در تضعیف دولت و توهین به بچه های جنگ تهدید می کند و با مرفه خواندن ناطق آن هم از نوع بی دردش، خط سیر کلی این اتفاقات و تضعیف دولت را برآمده از یک اتاق فکر می داند که دارد برای انتخابات برنامه ریزی می  کند و هدفش ناامید کردن مردم و تخریب و تضعیف دولت است.


اما مسئله ای بیش از پیش حواشی این قضیه را بی بنیاد می سازد، مصاحبه دیگری است که سعید قاسمی انجام داده است. سردار قاسمی در این مصاحبه ضمن بیان این مطلب که اصلاً در آن زمان مشهد نبوده است، مصاحبه منتشره از قول وی در روزنامه ایران را رد کرده و می گوید که صحبت های منتشر شده در این روزنامه، آنچه نبوده که وی در مصاحبه گفته است و با صحبت های او گزینشی برخورد و مصاحبه اش به نوعی تحریف شده است. قاسمی با تاکید بر اینکه قرار بود متن مصاحبه قبل از انتشار با من هماهنگ شود واین کار صورت نگرفت، می گوید که پس از اعتراضم به تحریف مصاحبه، این مصاحبه از روی سایت روزنامه ایران حذف می شود.

حاج سعید قاسمی در گفتگو با رجانیوز ضمن گلایه و ابراز تاسف از بي اخلاقي و دروغ پردازي‌هاي روزنامه اصلاح طلب اعتماد گفت: پس از اعتراض مردم به سخنراني ناطق نوري در مشهد، يكي از خبرنگاران سايت روزنامه ايران با من تماس گرفت. در آنجا من صحبت‌هايي كردم و از آنها خواستم تا قبل از انتشار گفتگو، متن نهايي را با من هماهنگ كنند اما در اقدامي معنادار، اينكار صورت نگرفت و سايت اين روزنامه در یک حرکت غیر اخلاقی، اقدام به انتشار گزينشي سخنان من كرد.

وي افزود: بعد از اين ماجرا، با اعتراض بنده خبر مورد اشاره از روي سايت اين روزنامه حذف شد اما ظاهرا در اقدامي هماهنگ شده ميان خبرنگاران روزنامه اصلاح طلب اعتماد و سايت روزنامه ايران، این گفتگوي تحريف شده من پايه انتشار يك گزارش سياسي سراسر كذب در اين روزنامه شد.

 قاسمي تاكيد كرد: جالب آنجاست كه خبرنگار روزنامه اعتماد دقايقي بعد از خبرنگار شبکه ایران با بنده تماس گرفته  و تقاضای مصاحبه تلفنی کرد!

وي با بيان اينكه من به خبرنگار اعتماد جواب منفی داده و حاضر به مصاحبه با اين روزنامه اصلاح طلب نشدم، گفت: البته با خبرنگار روزنامه اعتماد با لحني پدرانه صحبت کردم که اگر صداقت و وجدان خبري داشته باشند همان را منتشر میکنند .

 


علت اصلی اعتراض حضار چه بود؟

علت اصلی اعتراض آن چنان که حاضران می گویند، اولاً بی ربط بودن مسائل مطرح شده توسط حجه الاسلام ناطق به شب قدر و حال و فضای آن شب، آن هم در حرم مطهر رضوی و در جوار امام رضا(ع) بوده است و ثانیاً مسائلی که ایشان در نقد دولت و در مورد رئیس جمهور بیان کردند. البته در این بحث باید تاثیر مصاحبه چندی پیش ایشان با یکی از مجلات را هم اضافه کرد، ناطق در آن مصاحبه هنگامی که درباره غلو و مدعیان دروغی ارتباط با امام زمان صحبت می کرد، اشاره ای هم به جبهه کرده و در مورد ارتباط برخی رزمندگان با امام زمان(عج) اینطور بیان می دارد: برخی جوانان رزمنده به دلیل غربت و افسردگی و شرایط دشوار جنگ بعضاً دچار اوهام می شدند و می گفتند که با امام زمان(عج) ملاقات می کنند.

اینکه دلیل اصلی این اعتراضات چه بوده است، اینکه آیا عده ای مجازند که این گونه رفتاری از خود داشته باشند یا نه، بماند. اما مسلماً باید این عمل که کم کم دارد در کشور و در فضاهای سیاسی و حتی غیر سیاسی باب می شود ریشه یابی جامعه شناسانه شود، و برخورد مقتضی با آن صورت گیرد.

با همه این توصیفات آنچه اکنون در این مسئله مهم است و به نوعی حاشیه ایست که بر متن غلبه کرده است، بهره برداری سایت های مختلف، به هم آمیختن دروغ و حقیقت، انتشار گزارش های دور از اخلاق و از این دست موضوعات است.

در این شرایط فقط می توان دعا کرد که ای کاش خداوند به اربابان قلم این مرز و بوم کمی انصاف و اعتدال عطا کند تا شاید حاضر نشوند که برای حمایت از جریان فکری و سیاسی خود و یا نقد و تخریب جریان رقیب دست به انتشار هرگونه خبر و تحلیلی بزنند و در انتشار آن ملاک، میزان و معیار را فراموش کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها