کد خبر: ۷۴۲۹۱
زمان انتشار: ۱۲:۰۴     ۲۸ مرداد ۱۳۹۱
در گفتگو با یک عضو کمسیون امنیت ملی مطرح شد:
آقای جوکارعضوکمسیون امنیت ملی مجلس درخصوص گروگانگیری زائران ایرانی گفت: این گروگانگیری مسلما یک حرکت سیاسی است ومی خواهند درآستانه اجلاس کنفرانس اسلامی واجلاس سران عدم تعهد ازاین مسئله بهره برداری سیاسی داشته باشند

آنچه در زیر می آید مصاحبه تفصیلی خبرنگار هم اندیشی با محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی وعضوکمسیون امنیت ملی مجلس  در باره آخرین وضعیت زائران ربوده شده ایرانی درسوریه می باشد:

هم اندیشی:در مورد آخرین وضعیت گروگان های ربوده شده ایرانی چه اطلاعاتی بدست آورده اید؟

اطلاعات کاملی دردست نیست  واین احتمال وجوداراد که  این ها  را در مکانی درخاک سوریه پنهان کرده باشندویا اینکه از خاک سوریه به یکی از کشورهای همسایه منتقل کرده باشندکه ازکشورهایی هم پیمان با همین تروریست ها هستند. البته همه این ها گمانه زنی است.

هم اندیشی:به کدام کشور ؟اسرائیل که نیست؟

خیرقطعا اسرائیل نیست

هم اندیشی:رایزنی های جمهوری اسلامی ایران دراین زمینه به کجا رسیده است؟

رایزنی ها به طور جدی دنببال میشود هم ازطریق سفارتخانه ایران در  در سوریه وهم وزارت  خارجه  وبه دنبال سرنوشت  اتباع ربوده شده کشور مان هستند ضمن اینکه با کشورهایی که هم پیمان وپشتیبان گروه های معارض  درسوریه هستندمسئله پیگیری میشودچراکه مسئولیت حفظ جان این ها بر عهده همان کشور هایی است که این قائله ها را درسوریه بر پا کرده اند وباید سلامت زائران ما تضمین شود وبه سلامت به کشور بازگردند. کشورهای آمریکا قطر عربستان وترکیه در این زمینه مسئول هستند وباید پاسخ گو باشند.اینها زائر بوده اند.ونباید امنیت این زائرین که برای زیارت عتبات رفته بودند نباید به خطر می­افتاد.

هم اندیشی:شبهه ای که رسانه های بیگانه وکشورهای معرض در سوریه مطرح کرده اند مبنی بر نظامی بودن این افراد است؟

اصل گروگان گیری پروژه ای بود که آمریکایی ها دنبال می کردند کشور ما هم پیمان سوریه است وسیاست خارجی ما بسیار شفاف است وآنچه در سوریه اتفاق می افتددر حقیقت تقابل با جبهه مقاومت اسلامی است ومی خواهند ازطریق تغییر وتحول در کشورهایی که در جبهه مقاومت قرار دارند جهموری اسلامی را مهار کنند ازآن جایی که ما حامی سوریه بوده ایم این ها می خواهند ازطریق فشار بر دولت ما می خواهند به اهداف خود برسند.

این ازشگردهای دشمنان است تااز واقعیت های موجود سوریه  فرار کرده واذاهان عمومی را منحرف کنند. اتفاق  مشابه قبل ازاین درمورد مهندسان ایرانی که در پروژه های عمرانی  سوریه فعالیت می کردند نیز اتفاق افتاد.وهمان موقع نیزاعلام کردند که این ها عضو فلان نهاد نظامی در ایران بوده اند.در صورتی که چنینین نبود .

الان هم فرار به جلودارند ومی خواهند بعداز شکست های پیاپی در دمشق که می خواستند  پروژه توازن قوا­ رادرآنجا به  هم بزنندوسپس  شکست های پیاپی شان در حلب، ناامیدی  این گروههارا درپی داشت وبرای منحرف کردن افکار عمومی ازاتفاقات سوریه، دست به این اقدام زدند.

هم اندیشی:تابه حال اقدامی برای پیگیری این مسئله از طریق مجامع بین المللی انجام شده است؟این بحث در اجلاس کنفرانس اسلامی در عربستان مطرح میشود؟

مجامع حقوق بشر  دراین زمینه فعال شده اند وگروههایی درحال پیگیری این مسئله هستند.  ضمن اینکه مسئله از طریق کشورهایی که با تروریست ها ارتباط دارنددنبال میشود.

هم اندیشی:نحوه ورود این زائران به سوریه چگونه بوده است؟

تمام زائران براساس قوانین موجود واز طریق کاروان های رسمی ،ثبت نام  واعزام شده بودند.و این گروگانگیری  مسلما یک حرکت سیاسی است ومی خواهند درآستانه اجلاس کنفرانس اسلامی واجلاس سران عدم تعهد ازاین مسئله بهره برداری سیاسی داشته باشند

هم اندیشی:شایدهم دنبال این بوده اند که با این حرکت جمهوری اسلامی ایران از مواضع خود در قبال سوریه کوتاه بیاید؟

بله یکی از اهداف این بوده است که  ایران حمایت خود را از سوریه بردارد که این برخلاف سیاست های ماست .مادر حال تقویت جبهه مقاومت هستیم. سوریه دربرابرکشورهایی که به خاطر تامین امنیت رژیم جعلی صهیونیستی که حاضرند در قبال آن زن وکودک در سوریه کشته شوند، ایستاده است و اتفاقات سوریه هزینه های  این مقاومت دربرابر کشورهای استکباری است به نوعی امروز سوریه مصاف استکبار و بیداری اسلامی است.

هم اندیشی:تا به حال پیشنهادی از سوی گروههای مسلح سوری درجهت آزادی این زائران انجام شده است ؟

خیر تابه حال هیچ پیشنهادی نداشته ایم

هم اندیشی: چند روز پیش خبری مبنی بر شهادت چند نفر ازاین افرا منتشرشد؟این خبر تاچه حدی صحت دارد؟

 طبق شواهدهمه افرادسالم هستند وشهادت سه نفر هم شایعه است حفظ جان آنها برای ما اهمیت دارد وکشورهایی که باعث این اتفاقات شده اند باید بداندد که  این دست از اعمال می تواند پیامدهای بدی برای آنها داشته باشدکه  این گروه های معارض را ایجا کرده و وازآنهاحمایت میکنند.

هم اندیشی:پیش بینی شما در مورد زمان آزادی این زائران چیست؟

نمی شود زمان دقیقی را گفت ولی رایزنی ها ادامه دارد وامید واریم گروگان گیر ها سر عقل بیایند.واین زائرا را آزاد کنند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها