کد خبر: ۷۴۷۵
زمان انتشار: ۱۸:۲۸     ۲۳ آذر ۱۳۸۹
سخنان استاد میرباقری در هشتم محرم/ گزارش تصویری
محدودنگری در واقعه عاشورا سبب عدم درک حقیقت عاشورا و شخصیت اباعبدالله الحسین(ع) می‌شود و هرگز نباید هیجان‌های عاشورایی را در میدان‌های خرد نگاه کرد، میدان اثرگذاری حادثه عاشورا میدان گسترده، عمیق و همه جانبه است/ در عاشورا یک درگیری همه جانبه نسبت به همه ساحت‌های عالم‌های انسانی اتفاق افتاده است؛ از این رو عاشورا تنها نقطه ظهور عرصه عرفانی و شخصی و ایجاد عقلانیت فرهنگی نیست، بلکه نقطه کانون یک تمدن است.


به گزارش 598، هیئت ثار الله قم همه ساله با فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) اقدام به برگزاری مراسم عزاداری می نماید، این مراسم که با استقبال کم نظیری مواجه می شود، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری رییس فرهنگستان علوم اسلامی و ذکر مصیبت توسط مداحان مشهور کشور، در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم بر گزار می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری در مراسم شب هشتم محرم الحرام به بررسی زمینه‌های پیدایش و اثر گذاری قیام عاشورا در جهان اسلام پرداخت که در ادامه به اهم فرمایشات این استاد معظم اشاره خواهد شد؛


اگر امور جامعه به مدار اصلی خود برگشت، در مسیر صلاح قرار می‌گیرد، هدف نبوت پیامبر اکرم(ص) را دعوت همه عوالم به توحید و پرستش خدای متعال عنوان کرد و افزود:‌ همه عوالم در معرفت و درک حقیقت توحید مرهون شخصیت پیام اکرم(ص) و مأموریت گسترده ایشان است.

ظرفیت دشمنی با پیامبر اکرم(ص) متناسب با ظرفیت رسالت آن حضرت بود و دشمن به دنبال آن است‌ مأموریت نورانی‌کردن همه عوالم را از مسیر خود خارج کند.

کربلا نقطه درگیری جبهه پیامبر اکرم(ص) و جبهه دشمنان بود، وسعت درگیری در میدان عاشورا بسیار بزرگ و آثار شهادت امام حسین(ع) تأثیر شگرفی بر عالم ‌انس و جن گذاشته است.

عاشورا میدان اقامه عزای و زیارت امام حسین(ع) می باشد و انبیای الهی در سلوک خود از این حادثه عظیم یاد کرده‌اند، و این به سبب وسعت میدان درگیری حق و باطل است.


راه معرفت امام و فهم حقیقت عاشورا، رجوع به قرآن و فهم معارف دین است و کسی که می‌خواهد راه ولایت و سیدالشهدا(ع) را دنبال کند باید در محضر قرآن زانو بزند.

عاشورا نقطه دستگیری پیامبر اکرم(ص) از اولیا، انبیا و همه عوالم است؛ از این‌رو میدان تاریخی و محیط درگیری عاشورا هیچ‌گاه محدود نیست، بلکه میدان درگیری تاریخی حق و باطل و نقطه عزیمت درگیری حق و باطل است.

محدودنگری در واقعه عاشورا سبب عدم درک حقیقت عاشورا و شخصیت اباعبدالله الحسین(ع) می‌شود و هرگز نباید هیجان‌های عاشورایی را در میدان‌های خرد نگاه کرد، میدان اثرگذاری حادثه عاشورا میدان گسترده، عمیق و همه جانبه است.  و استفاده از این هیجانات در مسائل خرد، به سبب عدم درک حقیقت عظیم عاشوراست.

در عاشورا یک درگیری همه جانبه نسبت به همه ساحت‌های عالم‌های انسانی اتفاق افتاده است؛ از این رو عاشورا تنها نقطه ظهور عرصه عرفانی و شخصی و ایجاد عقلانیت فرهنگی نیست، بلکه نقطه کانون یک تمدن است.

عاشورا مربوط به عصر ظهور و حلقه ارتباطی نبوت و مهدویت و عصر ظهور عصر تجلی روح امام زمان(عج) در همه ساحت‌های اراده انسانی است، برای درک میدان تأثیر عاشورا و نقطه درگیری عقل و جهل، باید دانست که حلقه اتصال ‌رسالت پیامبر اکرم(ص) و عصر ظهور، حادثه عاشورا است.

امام حسین(ع) چهره نفاق و باطل را آشکار کرد و مدیریت آن حضرت بود که توانست عاشورا را عرصه درگیری حق و باطل جلوه دهد، شهادت امام حسین(ع) جبهه باطل را مجبور کرد باطل پنهان خود را آشکار کند و همه حق را در تاریخی شفاف، نشان داد.

عاشوار مبدأ سیر برای تهذیب جامعه انسانی است و عاشورا افزون بر تأثیر جنبه عرفانی فردی، نشانگر تجلی ولایت توحیدی و مبدأ رشد و تکامل بشری است.

مشخصه‌های آل ابی‌سفیان و مقایسه آن با شرایط جهانی امروز ضرورت درک این موضوع می باشد که دشمنان اسلام به دنبال یک دهکده جهانی با یک فرهنگ منحرف و ایجاد یک تمدن همه جانبه در این زمینه هستند.


دشمن می‌خواهد باطل را تحت مدیریت واحد اداره کند؛ از این رو همه مدنیت مادی ‌که بعد از رنسانس اتفاق افتاده در برابر مدنیت دینی قرار گرفته است، حساسیت جامعه ایمانی را باید در مقیاس تمدنی پی‌گیری کنیم؛ چون دشمنان با مطرح کردن مباحثی همچون خاورمیانه بزرگ به دنبال تغییر جغرافیای سیاسی اسلام هستند.

هرگز نمی‌توانیم عقلانیت پیچیده غرب را در عرصه رویارویی با عقلانیت اسلامی و حق‌گرایی نادیده بگیریم؛ چراکه دشمن برای منافع خود دائماً حادثه درست می‌کند و یک روز امثال سلمان رشدی و روز دیگر هم اهانت به قرآن کریم را علم می‌کند.

لازم به ذکر است، در این مراسم حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید و فرزندان حضرت آیت الله الظمی گلپایگانی(ره) حضور داشتند.




 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها