کد خبر: ۷۵۶۱۷
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۰۵ شهريور ۱۳۹۱
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح مقابله با ریزگردها برای تصویب تقدیم مجلس شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان محمد جواد محمدی‌زاده در اهواز با بیان اینکه طرح جامع مقابله با ریزگردها برای تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، گفت: این طرح توسط سازمان حفاظت محیط زیست و مشارکت دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، سازمان هوا شناسی و سازمان جنگل‌ها و مراتع در دو برش داخلی و خارجی تهیه شده است.

وی در مورد برش اقدامات داخلی توضیح داد: این اقدامات 4 هزار و  400 میلیارد تومان اعتبار برای اجرا نیاز دارد تا در یک برنامه پنج ساله تمام اقدامات برای تثبیت شن‌های روان و مقابله با ریزگردها انجام شود.

مشاور رئیس جمهوری افزود: این طرح در هفته گذشته از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد تا ضمن تصویب منابع مورد نیاز نیز برای سال‌های آینده تامین شود.

وی از ریزگردها به عنوان تهدیدی که ریشه در تغییرات آب هوایی و تغییر کاربری‌های که به ناحق به زمین تحمیل شده نام برد و گفت: با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط این مشکل حل خواهد شد.

محمدی‌زاده  همچنین در مورد برش خارجی این طرح اظهار کرد: در این  زمینه برنامه‌هایی برای کشور عراق به عنوان کانون اصلی گرد و غبار و سایر کشورهای منطقه مانند سوریه، عربستان و شمال آفریقا تهیه شده است.

وی با بیان‌ اینکه در حدود 6 میلیون و 400 هزار هکتار کانون‌های تولید ریزگرد در منطقه وجود دارد، گفت: نحوه مدیریت و تامین منابع آن توسط کشورهای در گیر انجام می‌شود.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران در سال 2011 از طرف سازمان ملل به عنوان موفق‌ترین کشور در مقابله با ریزگردها در کنار کشور چین معرفی شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: تاکنون بیش از 3 میلیون هکتار از شن‌های روان در داخل کشور تثبیت شده است که کارنامه درخشانی برای کشور است و از این طرح کشورهای منطقه الگو برداری کرده‌اند.

وی اظهارامیدواری کرد که اجرای این طرح در برش داخلی و خارجی بتواند به مشکل ریزگردها در منطقه خاتمه دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات اصلی و اساسی مقابله با ریزگردها را متقاعد کردن کشورهای کانون گرد و غبار دانست و گفت: از تمام ظرفیت دیپلماسی کشور برای متقاعد کردن کشورها استفاده خواهد شد که در این زمینه سفرهایی به کشور عراق و همچنین حضور مسئولان این کشور در ایران و دیداری که با معاون رئیس جمهور انجام شده، که براساس همین تلاش‌ها کارگروهی در این کشور به ریاست نخست وزیر عراق برای حل مشکل ریزگردها تشکیل شده و مجلس این کشور هم این طرح را مصوب و منابع آن را نیز پیش‌بینی کرده است.

وی بااشاره به آموزش 100 کارشناس عراقی در سال گذاشته در اهواز گفت: گروهی دیگر نیز برای آموزش در آینده نزدیک به ایران خواهند آمد.

معاون رئیس جمهور افزود: شرکت‌های ایرانی توان اجرایی و تجهیزات لازم را برای انجام پروژه‌های مقابله با ریزگردها دارند و ما منتظریم تا کشور عراق امنیت و اعتبار لازم را برای بیابان‌زدایی یک میلیون هکتار کانون گرد و غبار که نیاز به یک میلیارد و دویست میلیون دلار دارد، اختصاص دهد.

محمدی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود از اقدامات مقابله با ریزگردها در خوزستان اظهار نارضایتی کرد و گفت: با اجرایی شدن مصوبه هئیت دولت، 200 هزارهکتار از اراضی استان به کمک وزارت نفت و جهاد کشاورزی که تاکنون 13 هزار هکتار آن اجرایی شده که روند آن رضایت بخش نیست با رفع مشکل که همان تامین مالچ ازسوی وزارت نفت به صورت رایگان با تامین منابع لازم این مشکل برطرف شده واین برنامه نیز شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی تامین حقابه تالاب‌ها از اقدامات موثر در استان برای مقابله با ریزگردها دانست و گفت: با تامین این حقابه تالاب‌های شادگان و بخش ایرانی تالاب هورالعظیم زنده و آبدار است که با این اقدام از تبدیل این مناطق به کانون گرد و غبار جلوگیری به عمل آمده است.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که با مجموع این اقدامات بتوان ظرف مدت پنج سال مشکل ریزگرد و غبار که علاوه بر استان خوزستان 23 استان دیگر در کشور را درگیر خود نموده است برطرف کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
امیر
INDONESIA
۱۷:۵۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۰
۰
این آقای محمدی زاده مثل اینکه از دنیا بی خبره یا نمی خواهد به طرح این هموطن خوزستانی که در استرالیا زندگی می کند که در سایت های خبری اعلام کرده است مشکل ریزگردها را با داشتن مجوزهای جهانی حل کرده است توجه کند . در ضمن 3 نماینده مجلس و تعدادی از مسئولین و کارشناسان هم از طرح و کارخانه ایشان در استرالیا دیدن کردن و مورد تایید آنان قرار گرفت . جریان چیست که آقای محمدی زاده بی تفاوت از این مسله عبور می کند و استقبال نمی کند ؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها