کد خبر: ۷۶۳۲۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۶     ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: عمر اين دولت با همين احساس خوب، به پايان رسيد. همه چيز در دنيا، اوّلى و آخرى دارد. آنچه مهمّ است، اين است كه محصول اين مدّتها چيست؟ مدّت عمر ما هم تمام مى‌شود؛ ناگزير هم بايد تمام شود. آنچه مهمّ است، اين است كه ما در پايان عمر، چنانچه خودمان بتوانيم محاسبه‌اى در كار خودمان بكنيم - كه «فكشفنا عنك غطائك فبصرك اليوم حديد(1)» چشم انسان تيز مى‌شود و مى‌تواند چيزهاى ريزتر را كه در امور زندگيش گذشته، ببيند - آيا وجداناً از آنچه كه انجام داده‌ايم، راضى و خوشحال خواهيم بود، يا نه؟
حضرت‌ آیت‌الله العظمي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، هر ساله در هفته دولت با رؤساي جمهور و اعضاي كابينه‌شان به بيان نصايح، توصيه‌ها و تذكراتي كاربردي و اساسي مي‌پردازند. از اين رو به مناسبت هفته دولت به بازخواني و مرور بيانات ايشان در سال آخرین سال فعالیت دولتمردان می پردازیم.

* بيانات رهبر معظم انقلاب در آخرین سال فعاليت دولت آقای هاشمی

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌

اين يك آزمايش جديدى براى جمهورى اسلامى است كه بحمداللَّه دولتى در پايان يك دوره طولانى - كه متشكّل از دو دوره رياست جمهورى است - مى‌تواند كارنامه واضح و بى‌ابهامى را از كاركرد خود ارائه دهد؛ و با احساس رضايت وجدانى از آنچه كه انجام داده، و رضايت از حسّ خدمتگزارى نسبت به مردم، صحنه خدمت را به مجموعه ديگرى تحويل دهد.
 
اميدواريم كه ان‌شاءاللَّه خداوند متعال، جناب آقاى هاشمى و آقايان محترم - همكاران گرامى ايشان - را مشمول اجرهاى وافر خودش قرار دهد. بنده هم وظيفه اخلاقى مى‌دانم كه احساس خودم را نسبت به جنابعالى - جناب آقاى هاشمى - و همكارانتان عرض كنم.
 
اين دوره هشت ساله، براى كشور، يك دوره بسيار پركار و پر تلاش و پر عايد و حقيقتاً دوره بازسازى بود. بازسازى براى ما يك آرزو بود.
 
من فراموش نمى‌كنم، روزهاى بعد از جنگ در آن جلسه‌اى كه به دستور امام تشكيل شد، چند نفرى براى طرح خطوط اصلى بازسازى كشور نشستيم؛ به نظر خودمان آرزوهاى بزرگى را در آن نوشته‌ها آورديم، بحث كرديم و تصور نموديم، كه ان‌شاءاللَّه در طول چندين سال انجام گيرد. آنچه در اين هشت سال رياست جمهورى شما اتفاق افتاده، از آنچه كه آن روز ما آرزو داشتيم، بيشتر است و حقيقتاً كشور بازسازى شد.

 

كشورى كه قبل از ويرانيهاى جنگ هم، حقيقتاً هيچ ميراث زيربنايىِ قابل توجّه و قابل قبولى از رژيم گذشته - كه استقلال اين ملت را نشان دهد - نداشت. بسيارى از آن‌چه را هم كه بود و در طول سالهاى متمادى به دست آمده بود، جنگ از دست ما گرفت. بعد از جنگ، ساختن و راه انداختن كشور، راه انداختن مردم و مشتعل كردن احساسِ كار و تلاش و ابتكار و نوسازى و بازسازى، همّتِ بلند و كار پرمرارتى را مى‌طلبيد، كه اين دولت، اين وظيفه را بر عهده گرفت و با موفّقيت انجام داد.


 
من به شما به خاطر اين زحمت هشت ساله، «خسته نباشيد» عرض مى‌كنم. همچنين به همه برادرانى كه در دولت شما هستند و بودند - بعضى هم بودند و در خلال اين مدّت رفته‌اند - «خسته نباشيد» عرض مى‌كنم. در همه زمينه‌ها خيلى زحمت كشيديد، خيلى كار كرديد و حقيقتاً كشور را پيش آورديد.
 
من نمى‌خواهم بگويم كه همه آرزوهاى ما برآورده شده است. از قبيل مسائل مربوط به عدالت اجتماعى و مسائل مربوط به قشرهاى گوناگون، كارهاى زيادى وجود دارد كه بايستى به مرور انجام گيرد و ان‌شاءاللَّه دولتهاى بعدى آنها را انجام خواهند داد؛ ولى آنچه كه بر عهده اين دولت بود و در طول هشت سال در زمينه بازسازى مى‌توانست انجام بگيرد، بحمداللَّه به بهترين وجهى انجام گرفته است. خداوند ان‌شاءاللَّه به همه شما اجر دهد و از شما راضى باشد و به اين تلاشى كه كرديد و به نتايج كارتان، بركت دهد، كه بتواند زمينه خوبى براى كارهاى بعدى باشد.
 
لازم مى‌دانم - بخصوص - نظر خودم را درباره بخشى از علل موفّقيت اين دولت ذكر كنم. هم اينها براى مردم نافع است، هم براى مسؤولينى كه در طول زمان - در آينده - حضور خواهند داشت، بلاشك نافع است.
 
بخش قابل توجّهى از اين، به خصوصيّات شخصِ آقاى هاشمى برمى‌گردد؛ يعنى واقعاً برخى از خصوصيات در ايشان هست كه تأثير تام و تمامى در اين موفّقيتها داشته؛ از قبيل برخوردارى ايشان از روحيه كار - پركارى - روحيه ابتكار و نوآورى و ورود در ميدانهاى جديد و ناپيموده، همّت بلند در امر سازندگى و نترسيدن از طرحهاى بزرگ و اقدام كردن شجاعانه در مورد كارهاى بزرگ، شيوه مديريّت باز كه در ايشان وجود داشت و اين به همكاران ايشان امكان مى‌داد كه ابتكار و تلاش خودشان را به كار بيندازند و از آن استفاده كنند.
 
ايمان عميق به توانايى خود نيز نقش زيادى داشت. همچنين هوشمندى در شناخت مسائل و مضايق و پيدا كردن راه حلها، بخشى از خصوصياتى است كه بلاشك مؤثّر بود.


 
يك مقدار هم به كابينه برمى‌گردد كه آن هم كاملاً قابل توجّه است. بخشى از آن، مربوط به لياقتهاى آقايانى است كه در مجموعه دولت حضور داشتند - اعم از وزرا، معاونين و مسؤولان سازمانهاى مختلف و وابسته به رياست جمهورى - كه آنها در حدودِ متفاوتى است.
 
در ضمن، يك نكته مهم در راز موفقيّتها اين بود كه اين كابينه، يك كابينه كارى بود، نه يك كابينه سياسى. معناى كابينه كارى اين نيست كه اشخاصى كه در اين كابينه‌اند، اهل سياست نيستند، يا در سياست دخالت نمى‌كنند؛ بلكه معنايش اين است كه نقطه مشترك و كارى و التقاء آنها - دور آن ميزى كه اسمش هيأت دولت است - اهتمام به انجام كارِ كشور است. اين، نقش زيادى داشت و خيلى خوب بود. خدا را شكر مى‌كنيم.
 
جناب آقاى هاشمى، به عنوان يك روحانى انقلابى، كارآمد، متديّن و متعبّد، براى مردم ما مطرح هستند و اين خصوصيّاتى است كه در ايشان هست.
 
من در تمام طول مدّت هشت سال، در جريان كارهاى شما آقايان قرار داشتم؛ هم به وسيله‌ى گزارشهاى مستقيم، هم از طرقى كه براى اطّلاع گيرى، در دسترس من بوده است. علاوه بر اين كه به طور مستمر - اقلاً هفته‌اى يك بار - جناب آقاى هاشمى با من ملاقات مى‌كردند. در اين ملاقاتها و جلسات، گزارش كارها، طرح مسائل، طرح مشكلات، نظرخواهى و مشاوره در امور گوناگون نيز بوده است. اين جلسات، جلساتِ پربركتى بود.
 
من هم، چه در آن مواردى كه كارى را كه دولت انجام مى‌داده است، به تمام معنا قبول داشتم و به آن معتقد بودم و چه در مواردى كه بخشى از مجموعه برنامه دولت را قبول هم نداشتم - اتّفاق هم افتاده است كه در مجموعِ برنامه دولت، من به گوشه‌اى از كار اعتقادى نداشتم. اين جاهايى هم كه اعتقاد نداشتم، گاهى به اين صورت بوده است كه لازم مى‌دانستم اظهار نظر قطعى بكنم و تغيير آن را بخواهم. گاهى هم نه؛ در اين حد لازم نمى‌دانستم، بلكه نظر پيشنهادى داشتم، مطرح مى‌كردم و مورد توجّه قرار مى‌گرفته، اقدام مى‌شده يا نمى‌شده - در همه اين احوال خودم را موظّف مى‌دانستم كه از اين دولت - كه يك دولت حقيقتاً خدمتگزار و با ايمان و داراى حسّ خدمتگزارى و دلسوزى نسبت به مردم بوده است - حمايت كنم. اين، وظيفه ماست. مردم هم حقّاً و انصافاً از دولت شما حمايت و از شما قدردانى كردند.
 
حال، عمر اين دولت با همين احساس خوب، به پايان رسيد. همه چيز در دنيا، اوّلى و آخرى دارد. به پايان رسيدن مدّتها و سرآمدنِ اَمَدها، جاى تعجّب نيست، و جايى براى استنكار آن هم نيست.
 
آنچه مهمّ است، اين است كه محصول اين مدّتها چيست؟ مدّت عمر ما هم تمام مى‌شود؛ ناگزير هم بايد تمام شود. آنچه مهمّ است، اين است كه ما در پايان عمر، چنانچه خودمان بتوانيم محاسبه‌اى در كار خودمان بكنيم - كه «فكشفنا عنك غطائك فبصرك اليوم حديد(1)» چشم انسان تيز مى‌شود و مى‌تواند چيزهاى ريزتر را كه در امور زندگيش گذشته، ببيند - آيا وجداناً از آنچه كه انجام داده‌ايم، راضى و خوشحال خواهيم بود، يا نه؟
 
در مسؤوليتها نيز همين طور است. انسان بايستى در حين مسؤوليت، وقتى به گذشته خود نگاه مى‌كند، ببيند آيا كارى كه خدا و وجدان خود او را راضى كند، انجام داده است يا نه؟
 
خوشبختانه شما آقايان خوب كار كرديد؛ خوب تلاش كرديد. البته اين، پايان دوران مسؤوليت و كار شما هم نيست. حالا اين كار تمام شد، امّا بلاشك هر انسانى در جمهورى اسلامى، وظيفه دارد تا آخرين لحظاتى كه اندك توانايى‌اى در او هست، به وظايف خودش عمل كند و در هر ميدانى كه مى‌تواند، به كشور خدمت نمايد.
 
شما همه، بايد آماده باشيد كه در جاهاى مختلف - چه در دولت آينده، چه در حواشى دولت، چه در كارهاى اساسى كه مربوط به امور كشور است - خودتان را آماده خدمتگزارى بدانيد و قرار دهيد. اين، وظيفه ماست.
 
اين مشاغل، مناصب و عنوانها، فى نفسه ارزشى ندارد. همان طورى كه اميرالمؤمنين فرمود، «الاّ ان اُقيم حقّاً(2)»؛ مگر اين كه انسان با امكانى كه در اختيار او قرار مى‌گيرد، حقّى را بتواند اقامه كند؛ كارى را بتواند انجام دهد. همّت بايد اين باشد و رضايت و خشنودى نيز بايد از اين باشد.

 

بنده دائماً شما را در طول اين سالهاى متمادى دعا مى‌كردم؛ شخص آقاى هاشمى را به نام و حداقل در هر شبانه‌روزى يك مرتبه - و بيش از اين - و شما را نيز همين طور، معمولاً دعا مى‌كردم. باز هم دعا خواهم كرد. اميدوارم ان‌شاءاللَّه خداوند به شما توفيق دهد، بتوانيد كارهايى را كه در آينده بر عهده‌تان است، به بهترين وجهى انجام دهيد و كسانى هم كه خواهند آمد، بتوانند دنباله اين كارها را بگيرند.
 
همان طور كه عرض كردم، كار اداره يك كشور و به سامان رساندن مسائل يك كشور و آرزوهاى بزرگ، كارى نيست كه در كوتاه مدّت انجام گيرد. بخشى از كارها - كه همين كار سازندگى است - به بهترين وجهى انجام گرفته است. مراحل ديگرى در پيش داريم؛ كارهاى بزرگ ديگرى در پيش است كه بايستى انجام گيرد. اميدواريم همه كسانى كه در اين ميدان خواهند بود و مسؤوليت خواهند داشت، بتوانند اين وظايف را به بهترين وجهى بر عهده گيرند.
 
ارزيابى من از اين دوره خدمتى و كارىِ شما مثبت است و اميدوارم ان‌شاءاللَّه رضايت مردم از شما، موجب رضايت پروردگار باشد و اگر كمبودى هم در كارها بوده است، خداى متعال به لطف و رحمت و فضل خودش آن را مورد گذشت و مرحمت قرار دهد.
 
چنانچه ملاحظه شده است، بعضى اوقاتْ افرادى از بعضى از مسؤولين انتقاد مى‌كنند - نسبت به بعضى از چيزها - انتقادها نبايد به معناى نفى خدمتها و كارهاى انجام شده، باشد. انتقاد به جاى خود محفوظ است؛ بايد خدماتِ اشخاصى كه خدمت و تلاش خالصانه كرده‌اند، مورد نظر باشد. هيچ گاه انتقاد، به معناى ناديده گرفتن خدمات و كارهاى بزرگ نيست.
 
اميدواريم ان‌شاءاللَّه خداوند متعال لطف خودش را همواره شامل حال شما قرار دهد، و روح مطهّر امام بزرگوار را از شما راضى و خشنود كند، و ان‌شاءللَّه قلب مقدّس ولىّ عصر را از شما خشنود و شما را مشمول دعاى آن بزرگوار گرداند.
 
والسلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته‌



* بيانات رهبر معظم انقلاب در آخرین سال فعاليت دولت آقای خاتمی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ديدار رييس جمهور و اعضای هيات دولت با تشكر از زحمات و تلاشهای قوه مجريه، تشريح كارنامه دولت را برای افكار عمومی ضروری بر شمردند و افزودند: در سال پاسخگويی اقدامات مثبت و نيز كارهای انجام نشده را صادقانه و شفاف به مردم گزارش دهيد تا جامعه جمع بندی صحيحی از فعاليت های دولت بدست آورد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود به آخرين سال فعاليت دولت آقای خاتمی اشاره كردند و افزودند: لازم است با همان انگيزه و همت سال اول به كارو تلاش ادامه دهيد و حتی در آخرين روز فعاليت ، فرصت خدمتگزاری به مردم ار از دست ندهيد تا آثار مثبت اقدامات شما در سالهای بعد نيز همچنان آشكار وماندگار باشد.

حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به تاثير سياستها و فعاليتهای دولت كنونی درحركت دولت بعدی افزودند: بايد پايه های استوار و محكم بنا گذاريد تا درافتخارات دولت بعدی نيز سهيم شويد همچنانكه اگر خدای ناكرده دراين زمينه كوتاهی شود، آثار سو آن متوجه دولت فعلی نيز خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب خطاب به رييس جمهورو اعضای هيات دولت افزودند: مردم هنوز از بسياری از كارهای خوب شما مطلع نيستند بنابراين در آخرين سال فعاليت خود و در مقام پاسخگويی به مردم ، عملكرد مثبت و منفی خود را با صراحت و صداقت با افكار عمومی در ميان بگذاريد و بطور دقيق به مردم گزارش بدهيد كه در آغاز كار چه تحويل گرفته ايد و اكنون چه تحويل می دهيد تا اعتماد مردم جلب شود.

ايشان به اتمام رساندن كارها و طرحهای ناتمام مانده دولت را از اولويتهای برنامه دولت آقای خاتمی بر شمردند و افزودند: بموازات اين اقدام ، كارهای جديد و نو از جمله توليد علم ، افزايش تحقيقات و ارتباط صنعت با دانشگاهها را همچنان پيگيری كنيد.



رهبر معظم انقلاب پاكسازی كامل قوه مجريه از فساد مالی را از ديگر اولويتهای كاری آخرين سال دولت فعلی دانستند و تاكيد كردند: تا هنگامی كه قوای مجريه و قضاييه از فساد مالی پاك نشوند كارها و خدمات ارزنده انجام شده نيز آنچنان كه بايد به ثمر نمی رسد.

ايشان عزم جدی دستگاهها در مبارزه با فساد اقتصادی را ضروری خواندند و در عين حال افزودند: اين عزم جدی بايد با " عمل " ، " تحرك" و عدم اغماض توام شود تا مبارزه با مفاسد اقتصادی به نتيجه لازم برسد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی كوچك كردن دولت و خصوصی سازی راتاييد كردند اما خاطرنشان ساختند: نو آوری نظام جمهوری اسلامی اين است كه درهمه زمينه ها توسعه و عدالت را دركنار يكديگر دنبال می كند و اين سياست اصلی بايد در همه برنامه ريزيها و اقدامات مورد توجه كامل قرار داشته باشد.

حضرت آيت الله خامنه ای ثبات سياستهای كلی را زمينه ساز استمرار حركت رو به جلوی كشور خواندند و افزودند: با گذشت زمان نيروهای پرنشاط و مبتكر با تلاش و تحرك وديدگاههای جديد خود ،ايران را به سمت رونق و پيشرفت بيشتر حركت خواهند داد اما همه اين فعاليتها ، فقط درچارچوب ثبات سياستهای كلی به ثمر خواهد رسيد بنابراين سياستها نبايد دچار التهاب شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تكيه برمردم وحركت برای مردم را از جمله سياستهای كلی نظام بر شمردند و افزودند: مسوولان نظام در چارچوب اسلام و با نگاه اسلامی ، همه كارهای خود را با تكيه برمردم بويژه جوانان و حمايت ازمحرومان به پيش می برند.

ايشان با تاكيد بر ضرورت پرهيز از زير سوال بردن خدمات دولت افزودند: نقد وبررسی ايرادی ندارد و كمبودها قابل انكارنيست اما مطبوعات وتريبونهای ديگر نبايد با بی انصافی خدمات و تلاشهای ارزنده دولت را زير سوال ببرند.

رهبر معظم انقلاب با تاكيد بر لزوم پرهيز از مناقشات بی حاصل در درون قوه مجريه يا در تعاملات سه قوه افزودند: نقد منصفانه و تذكر از مسائل ضروری است و نظارت از جمله حقوق مسلم مجلس بشمار می آيد اما اين مسائل نبايد با مناقشات بيمورد اشتباه شود و فرصت خدمت به مردم را از دستگاهها و قوای مختلف سلب كند.


* بيانات رهبر معظم انقلاب در آخرین سال فعاليت دولت آقای احمدی نژاد



حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت ضمن برشمردن برخی نقاط قوت دولت، اقتصاد مقاومتی را تنها راه ادامه‌ی روند پیشرفت كشور دانستند و تأكید كردند: «استفاده از ظرفیت‌های همه‌ی بخش‌های دولتی و غیر دولتی، مبارزه با مفاسد، اهتمام جدی به حل مشكلات معیشتی مردم، حمایت از تولید ملی و مبارزه با اسراف از لوازم اقتصاد مقاومتی است.»

ایشان در این دیدار كه در آغاز هفته‌ی دولت انجام شد با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی، باهنر و همچنین شهید عراقی تجلیل از این عزیزان را زنده نگه داشتن گفتمان انقلاب و ارزش‌های شهادت دانستند.

رهبر انقلاب هفته دولت را فرصتی برای تشكر از خدمات قوه‌ی مجریه و مسئولان و كاركنان دستگاه‌ها خواندند و افزودند: « این هفته علاوه بر فرصتی برای ارائه‌ی گزارش و آشنا كردن مردم با حقایق و فعالیت‌های دولت، فرصتی برای ارزیابی درونی و بررسی نقاط قوت و ضعف قوه‌ی مجریه است.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به عبور سریع فرصت‌های خدمت، رئیس‌جمهور و همكارانش را به مغتنم شمردن یك سال باقی‌مانده از عمر دولت دهم توصیه و خاطرنشان كردند: «در همین یك سال نیز می‌شود كارهای بسیار مهم و بزرگی انجام داد.»

ایشان سال چهارم فعالیت‌های دولت دهم را از دو جهت خارجی و داخلی مهم برشمردند و افزودند: « قدرت‌های مستكبر همه‌ی توان خود را برای وادار كردن ایران به عقب‌نشینی به كار گرفته‌اند و دولت نیز باید با استفاده از همه‌ی توان و ظرفیت‌های كشور و ادامه‌ی روند پیشرفت‌ها این توهم باطل دشمنان را به هم بزند.»

ایشان سال آخر فعالیت دولت دهم را از لحاظ شیرازه‌بندی كارها نیز مهم دانستند و به هیئت وزیران تأكید كردند: «شما به پركاری مشهور هستید. همین ویژگی را با جدیت تا لحظات آخر فرصت خدمت به مردم و كشور پیگیری كنید.»

رهبر انقلاب روند كلی حركت كشور را با وجود برخی مشكلات و نقاط ضعف‌ها رو به جلو ارزیابی كردند و افزودند: « حتی مراكز رصد جهانی نیز به روند پیشرفت‌های ایران اذعان دارند اما برخی در این زمینه دچار توهم ناشی از ارزیابی غلط هستند.»

ایشان با اشاره به ناكامی طرح‌ها و ترفندهای بیگانگان افزودند: « همیشه به یاد داشته باشید كه دشمنان دست از دشمنی برنمی‌دارند و در پی هر ناكامی به دنبال اقدامات جدید برمی‌آیند كه لازم است مسئولان نیز همیشه در فكر راهكارها و تدابیر جدید باشند.»

ایشان پیش‌بینی سناریوها و توطئه‌های دشمن را باعث تسلط در مواجهه با این توطئه‌ها دانستند و خاطرنشان كردند: « اگر قبل از تصمیم دشمنان بتوانیم سناریوی آن‌ها را بخوانیم، در اتخاد تدابیر موفق‌تر خواهیم بود.»

رهبر انقلاب تمركز در كارهای قوه‌ی مجریه را به ویژه در مسائل كلان و اساسی ضروری خواندند و افزودند: « تمركز در این گونه مسائل در درجه‌ی اول به خود هیئت دولت برمی‌گردد و باید همه‌ی اعضای دولت خود را در تصمیمات اتخادشده شریك و مسئول بدانند و با هماهنگی كامل حركت كنند.»

استفاده از همه‌ی توان كشور و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فكری و انسانی داخل و خارج از دولت توصیه‌ی دیگری بود كه رهبر انقلاب در این دیدار بیان كردند.

رهبر انقلاب با اشاره به این كه نقاط ضعف را باید بررسی و برطرف كرد، با اشاره به برخی نقاط قوت دولت افزودند: « كارهای وسیع عمرانی در مناطق مختلف كشور، پیشرفت چشمگیر در زمینه‌ی علم و فناوری، ارتقای جایگاه ایران در عرصه‌ی سیاست خارجی و مسائل بین‌المللی، برجسته شدن ارزش‌های انقلاب در گفتار و رفتار دولت از جمله ساده‌زیستی و دوری از تجمل، استكبارستیزی و افتخار به انقلابی‌گری و تلاش برای ارتباط گسترده با مردم از جمله نقاط قوت دولت است كه منشأ بركات و آثار مثبتی بوده است.»

ایشان تلاش كاری فوق‌العاده را از دیگر ویژگی‌های دولت دهم دانستند و توصیه كردند: « این تلاش را با كیفیت كاری خوب همراه كنید و برای تحقق وعده‌های داده‌شده اهتمام ویژه به خرج دهید.»

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه‌ی سخنانشان در ریشه‌یابی افزایش تلاش‌های خصمانه‌ی آمریكا و مستكبران در سال‌های اخیر به چهار عامل اشاره كردند: پیشرفت‌های محوری جمهوری اسلامی، زنده شدن شعارهای انقلاب، بیداری عظیم و بسیار مهم ملت‌های منطقه و جلوگیری از الگو شدن ایران در چشم این ملت‌ها.»

ایشان در همین بحث افزودند: « برخی افراد این روزها می‌گویند چرا دشمن‌تراشی می‌كنید اما این حرف‌ها ناشی از تحلیل غلط است.

ایشان خاطرنشان كردند: « در زمان امام خمینی (ره) نیز دشمنی‌های مستكبران پایانی نداشت چرا كه امام قاطعانه از انقلاب و اسلام و ایران دفاع می‌كرد و این واقعیات نشان می‌دهد هر گاه مسئولان و ملت ایران مواضع مستحكمی بگیرند دشمنان چهره‌ی‌شان عبوس‌تر می‌شود كه البته هیچ گاه در مقابل این ملت پیروز نخواهند شد.»

حضرت آيت الله خامنه ای در بخش ديگری از سخنانشان با اشاره به برخی مشكلات موجود افزودند: عمده اين مشكلات به مسائل معيشتی قشرهای متوسط و ضعيف مربوط می شود كه بايد برای برطرف كردن آنها،‌ جداً همت و برنامه ريزی كرد.

ايشان در ريشه يابی مشكلات موجود خاطرنشان كردند: بخشی از مسائل ناشی از تورم است البته ما كمبود كالا در كشور نداريم اما گرانی و كاهش قدرت خريد مردم، بايد علاج شود كه در اين زمينه همه بخشهای ستادی و عملياتی مسئولند.

رهبر انقلاب با اشاره به اينكه صاحبنظران داخل و خارج دولت، افزايش نقدينگی را يكی از ريشه های مشكلات فعلی می دانند تأكيد كردند: بايد با همفكری و تكيه بر علم و تجربه، راهی برای كنترل نقدينگی بيابيد و نقدينگی افزايش يافته را به سمت مراكز توليد هدايت كنيد.

ايشان توانمند كردن بخش خصوصی را يكی از اركان اقتصاد مقاومتی خواندند و تأكيد كردند: لازم است سياستهای اصل 44 با دقت و وسواس هرچه تمامتر دنبال شود.

رهبر انقلاب در ارائه تعريفی از اقتصاد مقاومتی افزودند: در اين اقتصاد، هم روند پيشرفت كشور حفظ می شود و هم آسيب پذيری نظام اقتصادی در مقابل ترفندهای دشمنان كاهش می يابد.

ايشان استفاده از همه ظرفيتهای مادی و انسانی دولتی و غيردولتی را از لوازم اقتصاد مقاومتی دانستند و افزودند: بايد به مردم واقعاً بهاء دهيد.

حضرت آيت الله خامنه ای مبارزه با مفاسد اقتصادی را باعث افزايش سرمايه گذاری، استقبال سرمايه داران سالم و رونق بيشتر اقتصادی دانستند و افزودند: بايد با چشمانی تيزبين، ريزبين و دوربين مراقب فساد اقتصاد بود و با آن مبارزه كرد كه در اين زمينه همكاری متقابل دولت و دستگاه قضايی ضروری است.

حمايت از توليد، رسيدگی به واحدها و كارخانه هايی كه دچار مشكل شده اند، ‌فعال سازی واحدهای متوسط و كوچك، مديريت منابع ارزی و حمايت همه جانبه از توليد ملی، ديگر توصيه مؤكد رهبر انقلاب به هيأت دولت بود.

ايشان مبارزه با اسراف را نيز در اقتصاد مقاومتی،‌مهم برشمردند و افزودند: در اين زمينه، هم دستگاههای فرهنگ ساز بويژه رسانه ملی و هم دستگاههای اجرايی مسئولند.


حضرت آيت الله خامنه ای با ابراز خرسندی از توجه دولت به ضرورت صرفه جويی در دستگاهها افزودند: مسئله استفاده از توليد ملی را نيز بطور جدی در دستور كار دستگاهها قرار دهيد و مصرف اجناس و كالاهای خارجی را در دستگاهها ممنوع اعلام كنيد.

توجه به شركتهای متكی بر اقتصاد دانش بنيان و حل مشكلات آنها از ديگر نكاتی بود كه رهبر انقلاب به دولت دهم توصيه كردند.

حضرت آيت الله خامنه ای بار ديگر مسئله وحدت و انسجام ملی را بسيار مهم خواندند و با دعوت جدی از مسئولان برای همگرايی ‌افزودند: حوزه های مسئوليتها مشخص است هر سه قوه بايد با هماهنگی و تعامل عمل كنند.

ايشان، مسئوليت رسانه ها، افراد صاحب تريبون و پايگاههای اينترنتی را نيز در زمينه تقويت وحدت ملی مهم دانستند.

رهبر انقلاب، با توصيه به پرهيز از كارهای سطحی و توجه به كارهای عميق در زمينه های فرهنگی خاطرنشان كردند: مراقبت كامل كنيد كه فرهنگ مهاجم، فرهنگ عمومی را در معرض تأثيرگذاری و آسيب قرار ندهد.

حفظ روحيه انقلاب در ديپلماسی كشور و تلاش برای بهره گيری منطقی و صحيح از حوادث منطقه نكته ديگر ايشان خطاب به مسئولان قوه مجريه بود.

توصيه آخر رهبر انقلاب به رئيس جمهور و هيأت دولت اين بود: برای خدا كار كنيد و لحظه ای را در خدمت به مردم و نظام از دست ندهيد اگر هم كسی نبيند خداوند می بيند و همه اين فعاليتها را پاداش مضاعف می دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها