کد خبر: ۷۷۴۸۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۱     ۱۵ شهريور ۱۳۹۱
در رابطه با دلايل تعطيلي پتروشيمي اصفهان به نظر مي رسد BBC و VOA و برخي رسانه هاي ديگر داخلي و خارج از ايران به هيچ وجه نمي خواهند به دلايل اصلي تعطيلي بپردازند و همگي بر اين امر اتفاق نظر دارند كه به هر دليل تنها كسي كه بايد مورد حمله قرار گيرد وزير نفت است و وزارت مطبوع ايشان.

598: يكي دو روزي است كه برخي سايتهاي خبري وارد مرحله جديدي از تخريب وزير ولايي نفت شده اند و سعي دارند قطع شدن خوراك پتروشيمي اصفهان را يكي از نقاط منفي عملكرد رستم قاسمي ارزيابي كنند. وزيري كه با كوله باري از تجربه در مديريت و اجراي پروژه هاي صنعتي پايه به حوزه انژي كشور وارد شد تا كاستي هاي گذشته را علي رقم تحريمهاي بين المللي به نحوي مرتفع ساخته و ساختاري را كه در حال از هم گسيخته گي بود دوباره بازسازي كند. راهي بس سخت و دشوار كه با نا همواري هاي بسياري كه دارد، هر روز نا هموار تر هم مي شود.

البته موضوع قطع خوراك پتروشيمي اصفهان نه آن گونه كه مسئولين اين واحد صنعتي مي گويند به دليل بي مهري وزارت نفت و وزير نفت است، و نه ارتباطي دارد با آنچه كه برخي سايتها و VOA و BBC به آن مي پردازد و سعي دارند اين وزيري را كه مورد علاقه بعضي نيست! را از راس وزارت نفت پايين بكشد. موضوعي كه چند وقت پيش نيز با خبري جعلي مربوط به پيشنهاد وزارت مدير عامل شركت ملي نفت ايران مطرح شده بود. ولي با توجه با فتوحات قلعه باني در بخش بالادستي نفت! در چند سال مديريتش بر اين شركت بزرگ نفتي مورد توجه قرار نگرفت و از سوي همه رسانه ها به عنوان يك شوخي تلخ در نظر گرفته شد و كسي به اين شايع شيطنت آميز توجهي نكرد.


 


و اما در رابطه با دلايل تعطيلي پتروشيمي اصفهان به نظر مي رسد BBC و VOA به هيچ وجه نمي خواهند به دلايل اصلي تعطيلي بپردازند و همگي بر اين امر اتفاق نظر دارند كه به هر دليل تنها كسي كه بايد مورد حمله قرار گيرد وزير نفت است و وزارت مطبوع ايشان. از اين رو با توجه به ترازنامه سود زيان مالي سال 1390 و 1389 شركت بورسي پتروشيمي اصفهان سعي مي كنيم به دلايل اصلي تعطيلي اين شركت سود ده و پر درامد كه خوراك را از پاليشگاه اصفهان مي گيرد و محصول خود را مي فروشد و سود آن را هم تقسيم مي كند! ولي به دلايلي كه شايد بي ارتباط با احتمال تغيير نرخ ارز با گشايش بورس ارز باشد يا دلايل ديگر كه ما نمي دانيم! هزينه خريد مواد اوليه را به پالايشگاه نمي پردازد، بپردازيم و بگوييم اينكه مسئولين پتروشيمي خصوصي اصفهان در چه فكر هستند و چرا توليد را متوقف كرده اند نه ارتباطي دارد با بي مهري وزير نفت و نه مربوط مي شود به تحريمها و زيان ده بود اين شركت بورسي سود ده. موضوعي كه با توجه به مورد بهره برداري گرفتن از سوي شبكه هاي خبري معاند با نظام و برخي سايتهاي جهت دار داخلي به نظر مي رسد بايد از سوي مبادي ذي ربط نظام  مورد بررسي دقيق قرار گرفته و مسائل پشت پرده آن آشكار گردد.

اسناد مالي منتشره تا پايان سال 1390 نشان مي دهد شرکت پتروشیمی اصفهان با مشکل نبود نقدینگی جهت تأمین خوراک مورد نیاز و نیز کمبود منابع مالی برای تسویه بدهی های خود مواجه نيست، بلکه این احتمال می رود که تفکر و هدف دیگری در پشت این قضیه وجود داشته باشد.

و البته در اين رابطه انتشار نامه جمعی از کارکنان پتروشیمی اصفهان و نیز نسبت دادن این اتفاق به بحث تحریم های بین المللی آن هم پس از گذشت حدود یک ماه از زمان آغاز اعمال فشار تحریم ها بر کشور، اقدامی بود که از سوی رسانه های خارجی و بیگانه پیگیری شد و به عبارتی در خصوص این مسئله شانتاژ خبری صورت گرفت.

بر این اساس، در این گزارش سعی داریم موضوع را از دیگر جنبه ها نیز مورد بررسی قرار دهیم تا نکاتی مهم و شایان توجه پیرامون وضعیت کلی شرکت پتروشيمي اصفهان را برای كساني كه در پي بهره برداري از اين حركت لذت بخش براي دشمنان و حساس براي سازمانهاي پاسدار امنيت ملي است روشنتر كنيم و بگوييم كليد اصلي حل مشكل را در كجا بايد جستجو كنند. كليدي كه به راحتي مي تواند از صورتهاي مالي شركت بورسي مورد بحث يافت و قفلهاي زيادي را براي آنان كه چشم بر واقعيتها بسته اند و از هر چيز براي تهاجم به نظام و مديران ولايي آن استفاد مي كنند باز كرد!.

 

1) اگر نگاهی به صورت های مالی شرکت پتروشیمی اصفهان و نیز سایت اطلاع رسانی سهامداران عمده آن بیاندازیم، نکاتی در خور توجه و بسیار مهم را درک خواهیم کرد.

در این سایت مرتضی خالقی فر، مدیر عامل سابق شرکت پتروشیمی اصفهان که از سال 1389 به طور کامل به بخش خصوصی واگذار گردیده، ادعا کرده است: "تجربه نشان داده خصوصی سازی باعث می شود واحدهای صنعتی با برنامه های منظم و اصولی پیش بروند و حقیقتاً خصوصی سازی رمز پیروزی پتروشیمی اصفهان بوده است. با توجه به واگذاری بیش از 50 درصد سهام این شرکت به گروه صنعتی ماهان (با مدیریت جناب آقای مهندس ریخته گران اصفهانی از مهر ماه سال 1389)، مدیریت این شرکت در نظر دارد با استفاده از پتانسیل های موجود شرکت از جمله زیر ساخت های مدیریتی مناسب، فناوری های به روز، نیروی انسانی تحصیل کرده و جوان، خلاق و متعهد، ضمن برنامه ریزی صحیح از سرمایه های شرکت در راستای ارتقای بهره وری و ایجاد طرح های توسعه ای شرکت، اقدامات مؤثری را به منظور افزایش توان رقابتی این شرکت جهت حضور مستمر در بازارهای منطقه ای و جهانی انجام دهد".

2) در مقابل این مطالب شرکت پتروشیمی اصفهان اما، در شرایطی به سر می برد که با نامه ارسالی کارکنان آن به رسانه ها، مقصر اصلی توقف تولید و تعطیلی این مجتمع پتروشیمی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران عنوان شده که از ارایه خوراک مورد نیاز "شصفها" ممانعت به عمل آورده است.

از این رو این واحد از تاریخ 4 تیر ماه سال جاری شاهد توقف تولید بوده و به تعطیلی کشیده شده است.

3) این در حالی است که جلیل سالاری رییس هیأت مدیره شرکت پالایش نفت اصفهان در گفتگو با یکی از رسانه ها عنوان کرده "پتروشیمی اصفهان اصلاً قراردادی با پالایش نفت اصفهان برای خرید خوراک امضاء نکرده و برای پرداخت بدهی های معوق نیز تاکنون اقدامی به عمل نیاورده است".

4) جالب آنکه صورت سود و زیان سال مالی 90 و 1389 شرکت پتروشیمی اصفهان از رشد فروش، سود عملیاتی و نیز سود خالص پس از کسر مالیات حکایت دارد که قسمت عمده این افزایش درآمدها به دلیل صادرات بیش از 70 درصدی محصولات و فرآورده ها و نیز آثار مثبت ناشی از بالا رفتن نرخ ارز است که میزان تغییر آنها در جدول زیر در دسترس می باشد.

 

اطلاعات عملکرد مالی طی دوره (مبالغ به میلیون ریال):

5) اما نگاهی به ترازنامه "شصفها" نکات مهم تری نیز خودنمایی می کند و آن اینکه جمع بدهی های شرکت پتروشیمی اصفهان به شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در سال مالی 89 از مبلغ 762 هزار و 740 میلیون ریال به مبلغ دو میلیون و 38 هزار و 199 میلیون ریال در سال مالی 90 رسیده که به میزان 167 درصد افزایش یافته است.


 

در عین حال مطالبات شرکت از شرکت های خاص از مبلغ 825 میلیارد ریال در سال مالی 89 به حدود 3432 میلیارد ریال در سال مالی اخیر رسیده که از رشد 316 درصدی این رقم طی یک دوره عملکردی حکایت دارد.

6) همچنین از این مبالغ بیشترین طلب پتروشیمی اصفهان به سه شرکت دبی نت لینک و فونیکس و نیز شرکت برج سازان شایان اسپادانا مربوط می شود که در مجموع این سه شرکت در سال مالی اخیر مبلغ 2968 میلیارد ریال به پتروشیمی اصفهان بدهکار شده اند که در مقایسه با مبلغ 455 میلیارد ریال بدهی آنها در سال 89، این رقم با رشد 552 درصدی همراه بوده است.


 


در این رابطه باید به دو نکته توجه کرد، اول اینکه از شرکت دبی نت لینک و فونیکس اطلاعات چندان زیادی در دست نیست، اما سوال اصلی اینجاست که سهامداران این شرکت ها چه کسانی هستند و شرکت پتروشیمی اصفهان بر چه مبنایی به آنها اعتماد کرده و این اجازه را داده تا بدهی دو شرکت خارجی به رقمی در حدود 2205 میلیارد ریال بالغ گردد؟ و اگر فردا روزی آنها از پرداخت بدهی های خود سرباز زنند، چه کسی پاسخگوی سهامداران "شصفها" خواهد بود؟

این میان با یک حساب ساده مشخص می شود اگر این مبالغ از دو شرکت مذکور دریافت گردد، به ازای هر سهم 735 تومان به دست می آید که به عبارتی کل بدهی آن به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران را پوشش می دهد.

نکته دوم اینکه شرکت برج سازان شایان اسپادانا نیز که متعلق به سهامدار اصلی پتروشیمی اصفهان (گروه صنعتی ماهان) است، تنها با سرمایه 10 میلیارد ریالی خود 762 میلیارد ریال به این مجتمع پتروشیمی بدهی دارد، شرکتی که عمدتاً در گروه طراحی ابنیه و ساختمان سازی فعالیت دارد.

 

گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی براي سال مالي منتهي به 29 اسفند 1390

بشرح يادداشت توضيحي25صورتهاي مالي، بهاي مواد اوليه مصرفي (پلات فرميت)دريافتي از شرکت پالايش نفت اصفهان(سهامي عام) از ابتداي سال 1387تا پايان سال مالي مورد گزارش بر اساس رويه مورد عمل در سنوات قبل(12درصد کمتراز نرخ اعلام شده توسط شرکت پالايش نفت اصفهان) محاسبه ودر حسابها ثبت گرديده، لکن تا تاريخ اين گزارش نرخهاي محاسبه شده بشرح فوق مورد تاييد فروشنده (شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران به نيابت از شرکت پالايش نفت اصفهان) قرار نگرفته و قراردادي نيز در اين خصوص تاکنون منعقد نگرديده است. بر اساس صورتحسابهاي صادره توسط فروشنده در طي مدت فوق الذکر، مبلغ مطالبه شده جهت بهاي خوراک مصرفي سنوات مالي قبل و سال مالي مورد گزارش بترتيب بالغ بر572 ميليارد ريال و 276 ميليارد ريال مازاد بر مبالغ ثبت شده در حسابها مي باشد، لکن اين امر مورد اعتراض شرکت واقع گرديده و باستناد تبصره بند"ب"ماده يک قانون هدفمند کردن يارانه ها مورخ 23دي ماه 1388و اصلاحيه بعدي مورخ 17ارديبهشت ماه 1391 مصوب مجلس شوراي اسلامي، اقداماتي توسط شرکت در جهت تعديل نرخ خريد خوراک مصرفي بشرح فوق در جريان مي باشد که نتيجه نهايي آن تاکنون مشخص نگرديده است. لذا، ميزان تعديلات احتمالي وآثار آن بر صورتهاي مالي مورد گزارش امکان پذير نمي باشد.

شرکت پتروشيمي اصفهان(سهامي عام) از بهمن ماه سال 1389 در قالب دو فقره قرارداد ، انجام امور مربوط به مبادله وجوه فروش صادراتي محصول و کليه خدمات خريد ، گشايش اعتبار، بيمه حمل، بازرسي و تحويل کالا از خارج کشور را به شرکت دبي نت لينک درکشور امارات متحد عربي در قبال پرداخت کارمزد واگذار نموده است. طبق مصوبه مورخ 29 ديماه 1389 هيئت مديره مقرر گرديده 49درصد سهام شرکت ياد شده توسط شرکت پتروشيمي اصفهان(سهامي عام)خريداري گرددکه اين امر تاکنون تحقق نيافته است. بدهي شرکت مزبور در تاريخ ترازنامه به مبلغ 1,992ميليارد ريال ،( معادل4/23 ميليون دلار ،1/275 ميليون درهم امارات و 3/5 ميليون يورو) و همچنين مانده بدهي حساب شرکت فونيکس بابت فروش محصولات بمبلغ 213ميليارد ريال(معادل4/41ميليون درهم امارات) مي باشد(يادداشت توضيحي3-6 صورتهاي مالي) که مطالبات مذکور با نرخ آزاد ارز در تاريخ ترازنامه تسعير گرديده است با توجه به عدم اجراي مفاد قرارداد منعقده، ميزان تعديلات احتمالي از بابت چگونگي باز پرداخت وجوه ارزي، تاريخ ونحوه تسويه حساب با شرکتهاي ياد شده، مشخص نگرديده است.


 

در سال مالي مورد گزارش، فعاليت شرکت تجارت آذين نقش جهان (سهامي خاص) معطوف به اخذ منابع مالي از طريق شرکت پتروشيمي اصفهان (سهامي عام) و واگذاري منابع در قالب ايجاد سرمايه گذاري و همچنين، قرارداد منعقده با شرکت برج سازان شايان اسپادانا (سهامي خاص) به عنوان سرمايه پذير بوده است. مانده طلب از شرکت برج سازان شايان اسپادانا(سهامي خاص)در پايان سال مالي مبلغ 763 ميليارد ريال مي باشد.

 

چندسوال:

دليل تعديل مثبت عجيب و غريب و فروختن سهام گران و سپس تعديل منفي و خريد ارزان سهام گران فروخته شده به مردم و امروز هم تعطيل كردن شركت پتروشيمي اصفهان چه بوده است؟.

پتروشیمی اصفهان خوراک را از پالایشگاه اصفهان با نرخ تسعیر ارز دولتی (12660 ریال) دریافت میکند در حالی که فروشهای صادراتی خود را با نرخ تسعیر ارز آزاد(حدود 700تومان اختلاف)انجام میدهد. یعنی به نوعی از رانت ارز دولتی استفاده میکند. با توجه به این سود کلان ناشی از تفاوت نرخ ارز عدم پرداخت بدهی ها به پالایشگاه با توجه به این حجم نقدینگی بالا چه معنی میدهد؟ عمل پالایشگاه اصفهان در قطع خوراک بسیار منطقی و حتی باید زودتر انجام میگردید.

آيا پتروشيمي اصفهان يك شركت زيان ده و فاقد تمكن مالي براي پرداخت بدهي و يا تهاتر بدهي به پالايشگاه اصفهان است

پول حاصل از فروش محصول پتروشيمي اصفهان در حال حاضر كجا و در دست چه كساني است و براي چه منظوري متوقف شده است

آيا تحريمهاي بين المللي عامل تعطيلي پتروشيمي اصفهان است؟

نقش مديران پشت پرده و شركتهاي آن سوي پرده در تعطيلي چه بوده و آيا اهدافي وجود دارد كه ما از آن بي خبريم!

در پایان به نظر می رسد شرکت پتروشیمی اصفهان با مشکل نبود نقدینگی جهت تأمین خوراک مورد نیاز و نیز کمبود منابع مالی برای تسویه بدهی های خود مواجه نباشد، بلکه این احتمال می رود که تفکر و هدف دیگری در پشت این قضیه وجود داشته باشد.

اما آنچه که حائز اهمیت است اینکه در این بین دولت، پرسنل و کارمندان پتروشیمی اصفهان به عنوان یکی از بنگاه های مهم در اقتصاد کشور و در رأس همه اینها سهامدار خرد و حقیقی از تعطیلی این مجتمع پتروشیمی صدمه دیده و متحمل زیان می شوند. از این رو این وظیفه نهادهای ناظر از جمله سازمان بازرسی کل کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و سایر نهادهای مسئول است تا به جدّ این موضوع را تا حصول نتیجه نهایی و قابل لمس برای حمایت از سرمایه سهامداران این شرکت پیگیری کنند تا بیش از این اعتماد ها سلب نشود، چراکه سلب اعتماد از سرمایه گذار لطمات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت!

بولتن نيوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها