کد خبر: ۷۸۰۵۵
زمان انتشار: ۱۷:۵۴     ۱۸ شهريور ۱۳۹۱
به گزارش «خبرگزاري دانشجو» از مشهد، پيام فضلي‌نژاد در جمع دانشجويان بسيجي شركت كننده در دوره شهيد رجب بيگي با بيان اينكه جریان اصلاحات به دنبال كار تشكيلاتي هستند و كار بيهوده انجام نمي‌دهند گفت: آنها به دنبال جو سازي از طرق مختلف هستند.

وي با اشاره به پيام جنگ عقيده امام خميني (ره) در سال 67 بيان داشت: يك متفكر دانشگاهي بايد از يك منبع ايدئولوژيک تغذيه شود اما گویی فكر كردن در جامعه امروزي ما ضدارزش شده وقتي وارد فضاي فكر كردن مي شويم بايد اطلاعات داشته باشيم.امروز اگر كسي در فكر فرو رود مي‌گويند چرا در فكري.
 
اين كارشناس سياسي ذهن بیکار را كارگاه شيطان دانست و افزود: جمع‌آوري اطلاعات بايد دقيق باشد هر چه انسان بيشتر فكر كند حافظه آن قوي‌تر و قدرت تحليلش بيشتر مي‌شود.
 
اين مدرس دانشگاه با تشريح سير روزنامه‌نگاري ايران گفت: در دهه 1350 چند روزنامه فراگير در ايران وجود داشت كه تمام اين روزنامه‌ها وابسته به رجال دربار پهلوي بودند و از منابع رژيم ستم‌شاهي تغذيه فكري ايدئولوژيك و اقتصادي مي‌شدند.
 
فضلي‌نژاد خاطرنشان كرد: روزنامه كيهان توسط سناتور مصباح زاده اداره مي‌شد كه اين روزنامه با سرمايه 50 هزار توماني شاه به راه افتاد سناتور عباس مسعودي مسئول روزنامه اطلاعات با سرمايه دربار اين روزنامه را منتشر مي‌كرد روزنامه آيندگان نيز تحت مديريت داريوش همايون وزير اطلاعات شاه منتشر مي‌شد.
 
وي در خصوص روزنامه رستاخيز گفت: زمان شاه حزب مردم یک حزب فرمايشي اپوزسيون بود كه توسط خود شاه درست شد. البته محمدرضا حتی اين حزب را برنتابيد و يك روز كه از خواب بيدار شد سيستم تك‌حزبي را اعلام كرد و گفت هر كس داخل ايران است بايد عضو اين حزب شود و اين را به عنوان مدل جديد حكومت‌داري معرفي كرد.
 
اين مدرس دانشگاه ادامه داد: حزب رستاخيز غیر از روزنامه چندین نشریه مانند رستاخیز جوان داشت.
اين كارشناس سياسي همچنين در خصوص نشريات متعدد روشنفكري مانند تهران متصور كه توسط روشنفكران با گرايشات چپ ماركسيستي یا لیبرالیستی منتشر مي شد, تصريح كرد: اين افراد با ساواك تحت مديريت امريكا و اسرائيل كار مي‌كردند.
 
فضلي‌نژاد با اشره به رویکرد فرهنگی حزب توده افزود: فعاليت حزب توده به عنوان يكي از احزابی كه در عصر پهلوي دوم بسيار فعال است حرفه‌اي ترين نشريات، حرفه‌اي ترين تئاتر و رمان نویسان را داشت و منسجم ترين كنش‌هاي سياسي را انجام دادند.
 
اين كارشناس سياسي با اشاره به وابستگي حزب توده به سرويس اطلاعات روسيه(KGB)گفت: ساواك توانست عده‌اي از آنها را جاسوس دو جانبه كند مانند هوشنگ اسدي که يك فرد توده‌اي ساواكي بود. همسر هوشنگ اسدي نوشابه اميري هنگامي كه امام خميني (ره) در پاريس بودند براي گرفتن يك مصاحبه جنجالي به پاريس رفت كه امام خميني (ره) با زیرکی دستش را رو كرد.
 
فضلي‌نژاد افزود:‌هوشنگ اسدي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تا سال 67 در زندان بود و پس از آزادي از زندان اين فرد توده‌اي با فريدون جيراني كه برنامه هفت را اداره مي كند به همکاری پرداخت.
 
وي ادامه داد:‌ از ابتدای دهه70 اولين دو هفته‌نامه سينمايي هنري ايران توسط هوشنگ اسدي به نام گزارش فيلم منتشر شد.
 
پيام فضلي‌نژاد ادامه داد: ابراهيم نبوي طنز نويس اصلاحات يكي از كساني بود که از همان هنگام با كه نوشابه اميري و هوشنگ اسدي به همکاری پرداخت.
 
اين كارشناس سياسي تأكيد كرد: اين افراد يك شبكه فرهنگي قاچاق به راه انداختند كه تا سال 80 در ايران فعال بودند كه هم اكنون اسدي و اميري به عنوان سردبير سايت ضدانقلاب روز آنلاين که با پوشش سرويس امنيتي هلند در حال فعاليت‌ هستند اين پايگاه تجمع نويسندگان اصلاح طلب خارج از كشور است.
 
وي همچنين گفت: روزنامه رستاخير كه مسعود مهرابي طراحي هنري آن بود و چهره‌هاي مانند اميد روحاني كه يك فرد بهايي بود اين فرد مسئول صفحه فرهنگي بود؛ اولين ماهنامه سينمايي بعد از جنگ ايران را منتشر كردند كه اين ماهنامه با سردبيری هوشنگ گل‌مكاني و مشاركت دكتر امید دارای گرایش بهائیت روحاني منتشر شد.
 
فضلي‌نژاد در خصوص روزنامه آيندگان گفت: از امام خميني اول انقلاب به اين مضمون پرسيدند چه روزنامه‌اي را مي‌خوانيد امام گفتند من روزنامه آيندگان را نمي‌خوانم. فرداي آن روز دادستان انقلاب این روزنامه را «به جرم جاسوسي» يا به جرم همكاري با يكي سرويس‌هاي جاسوسي توقيف كرد.
 
اين فعال سياسي ادامه داد: فيروز گوران عضو شورای سردبیری اين روزنامه بود كه بعد از انقلاب براي برادر نابينايش امتياز نشريه جامعه سالم را در حوزه علمي گرفت و هرچه نويسنده اپوزسيون ضدانقلاب را در اين نشريه جمع كرد و در زمان رفسنجاني و هنگامي كه خاتمي در وزارت ارشاد بود اين افراد دوباره بيش از گذشته فعال شدند. جامعه سالم برآمده از تفکر روزنامه آيندگان بود.
 
اين كارشناس سياسي گفت: نشريه تجربه نیز توسط فعالان ضد انقلاب منتشر شد مهم‌ترين ماهنامه اصلاح طلبان در حوزه فرهنگ و هنر است كه با تيتر مصاحبه امید روحانی بهایی با عباس كيارستمي منتشر شده است. ماهنامه فکری و آخرین شماره آن سياسي اصلاحات نيز نشريه مهرنامه است.
 
وي تأكيد كرد: در عرصه مطبوعات يك جناح پس مانده از عصر پهلوي دوم مجددا شروع به فعاليت كرد و جريان روشنفكري ديني كه منجر به فتنه 88 شد با سرپرستي افرادي همچون سید محمد خاتمی در موسسه كيهان انجام شد. در واقع اولين جرقه‌هاي اين فتنه از همان زمان در موسسه كيهان زده شد.
 
فضلي نژاد با اشاره به ماهنامه فرهنگي افرادي مانند رضا تهراني واكبر گنجي و ماشاالله شمس الواعظین بيان داشت: در سال‌هاي آخر جنگ مقالات آنها سروصداي زيادي ايجاد كرد يكي از اولين منتقدان سروش آيت الله صادق آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه بود كه در اين خصوص كتاب هم نوشت.
 
اين كارشناس سياسي ادامه داد: ماهنامه كيهان فرهنگي يكي از محصولات خاتمي در حوزه آكادميك بود سپس در پاييز سال 70 حلقه كيان شكل مي‌گيرد و دو نشريه نگاه نو و كيان منتشر مي‌شود كه كيان مبلغ تئوري آزادي و جامعه باز بر اساس تئوري‌ سرکارل پوپر را در ماهنامه تحليل مي‌كردند.
 
وي با اشاره به سخني از سروش كه می گفت كوشيدم تا چنگال‌هاي فلسفه علم كوپر در پيكر معرفت ديني فرو كنم و يك نظريه جديد از آن بگيرم گفت: كيان بر محور تفكر انگليسي پوپر شكل مي گيرد كه چهره محوري آن عبدالكريم سروش است.
 
فضلي نژاد دوم خرداد را محصول حلقه كيان ندانست و افزود: کیان بر جریان دوم خرداد تاثیر داشت اما تنها عامل نبود اينها قوي‌ترين ژست اپوزيسيون را براي دولت مي‌گرفتند در حال که هاشمي نيز از آنان حمايت مي‌كرد.صاحب امتياز ماهنامه نگاه نو و كيان محمدتقي بانكي وزير صنايع ميرحسين موسوي و رفيق بهزاد نبوي بود.

وي با مهم دانستن عرصه انتخابات معطوف شدن همه توجهات به اين عرصه را باخت بيان كرد و ادامه داد:‌دغدغه ما بيش از انتخابات بايد در عرصه نرم افزار انقلاب اسلامي باشد كه در انتخابات با اين نرم افزار انتخاب صحيح را داشته باشيم. جامعه سياسي ايران به گونه‌اي است كه مردم هفته آخر معادلات سیاسی احزاب و گروه ها را به هم مي‌زنند.
 
وي آفت کار فکری و فرهنگی را مطالعه كپسولي دانست و تصريح كرد: همان‌طور كه قرصي براي نماز نداريم كپسولي هم براي تأمل و تفكر وجود ندارد.
 
فضلي‌نژاد روزنامه هفت صبح و تماشا و هفته نامه یکشنبه ها را سه نشریه حلقه انحرافی دانست و تصريح كرد: در حوزه فرهنگ حلقه انحرافي روي اصلاح طلبان را سفيد كردند. وقتي این حلقه عقبه جریانی ندارد نويسنده اجاره‌اي اصلاح طلب استفاده مي‌كند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها