کد خبر: ۷۸۵۷۹
زمان انتشار: ۱۳:۳۳     ۲۱ شهريور ۱۳۹۱
کارشناس افغان در تحلیل حادثه 11 سپتامبر و عواقب آن، علاوه بر نقش القاعده از دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی جهان در بروز این واقعه سخن گفت.

به گزارش 598 به نقل از فارس، «رحمت الله بیژن‌پور» در گفت‌وگو با تلویزیون «طلوع نیوز» افغانستان در خصوص بروز حادثه یازدهم سپتامبر اظهار داشت: انفجار برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در سال 2001 هنوز به شکل معمایی حل نشده باقی است و بسیاری مدعی هستند که تنها القاعده نبود که این حمله را انجام داد و شاید حلقه‌ای از سازمان‌های اطلاعاتی جهانی نیز با این مسئله همراه بوده است.

بیژن پور تأکید کرد: پس از 11 سال تلاش، نه تنها تروریسم مهار نشد، بلکه بیشتر خانگی شد و استحکام بیشتری یافت و گاهی چنین به نظر می‌رسد که نیروهای خارجی در افغانستان به دنبال یک فرصت دیگر برای درگیر کردن و یا مشتعل کردن آتش جنگ در کشورهای دیگر هستند.

وی افزود: وقتی تروریست‌ها را به سمت پاکستان، ایران،هند، آسیای میانه  و «ترکستان» انتقال می‌دهند، مفهوم آن این است که قرار است در منطقه بحرانی بزرگ به وجود آید.

به نظر این کارشناس افغان، سپس آمریکایی‌ها به منظور حمایت از حریم امنیتی خود و به لحاظ استراتژی خاصی که دارند، باید ژئوپولتیک منطقه را در نظر بگیرند و اهداف خود را دنبال کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر پیش‌بینی بدی نباشد می‌توان گفت که بین افغاستان و پاکستان نه تنها صلح به وجود نمی‌آید بلکه احتمال یک درگیری و جنگ بین این دو همسایه نیز وجود دارد.

بیژن‌پور اظهار داشت: سال‌های پس از 2014 ما نیروهای خارجی را در افغاستان نه برای مبارزه تروریسم بلکه برای جلوگیری از مشتعل شدن جنگ افغانستان و پاکستان نیاز خواهیم داشت.

وی درخصوص اظهارات اوباما در مورد پایان دادن به جنگ افغانستان اظهار داشت: 2 تن از شخصیت‌های مهم آمریکا یعنی «استانلی مک‌کریستال» و «کاندولیزا رایس» پیشتر در این خصوص سخن گفته بودند.

این 2 تن با نگاه منفی به وضعیت افغانستان و عملکرد اوباما در این کشور گفتند که در حال حاضر هیچ نقطه روشنی در افغانستان به چشم نمی‌آید.

به اعتقاد آنان، تنها دستاوردی که در افغانستان وجود دارد، تشکیل یک دولت ناقص است که هنوز به اهداف واقعی خود دست نیافته و به ثبات نرسیده است.

به اعتقاد بیژن‌پور، نیروهای خارجی با هدف از بین بردن تروریسم به افغانستان آمدند، اما برعکس آنها تولیداتی داشتند که به پدیده تروریسم افزوده شد.

به نظر وی، آنها باعث ایجاد پدیده‌های مافیا، بحران و فساد در افغانستان شدند، یعنی 3 پدیده منفی افزون بر بنیاد‌گرایی در افغانستان متولد شد.

این کارشناس افغان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در حال حاضر تروریسم را به عنوان یک خطر جدی احساس نمی‌کنند.

این کارشناس افغان در خصوص اظهارات جمهوری‌خواهان در مورد خاتمه جنگ گفت: این یک تهاجم تبلیغاتی علیه اوباما و دموکرات‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است.

وی افزود: جمهوری‌خواهان معتقدند با وجود اینکه آنها جنگ را شروع کرده‌اند، با هدف از بین بردن تروریسم بوده است اما پس از یک دهه، این دموکرات‌ها بودند که جنگ را بحرانی کردند.

بیژن پور خاطرنشان کرد: 2 حزب مطرح آمریکا و کاندیدهای آنان یعنی اوباما و رامنی در رقابت‌های خود سعی دارند ابتکاراتی را در زمینه‌ بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا ارائه دهند که صحبت از توقف جنگ در خاورمیانه و کاهش هزینه‌ها و تلفات آمریکا در این منطقه نیز در همین راستا است. 

وی خاطرنشان کرد: جنجال‌های سیاسی در رسانه‌های آمریکا در حالی بین احزاب آمریکا مطرح است که هر 2 حزب به یک اندازه در جنگ افغانستان سهیم هستند.

به اعتقاد بیژن‌پور، آغازگر جنگ در افغانستان جمهوری‌خواهان بودند و این دموکرات‌ها بودند که آن را ادامه دادند و هر 2 نتایج جنگ را یکسان پیش بردند، یعنی آغازش فرسایشی بود و اکنون دوامش هم فرسایشی است.

وی خاطر نشان کرد: این جنگ هیچ منفعت اقتصادی برای آمریکا نداشته و تنها دستاوردی که برای آنها داشت، منافع استراتژیک و اطلاعاتی بود.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها