کد خبر: ۸۲۴۹۷
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۰۹ مهر ۱۳۹۱
سیاست‌های ریاضت اقتصادی و کاهش بودجه‌های عمومی عاملی است که اغلب این تظاهرات‌ها را کلید زده است.
سرتاسر اروپا شنبه شاهد مردمی بود که در اعتراض به سیاست‌های غلط سیاستمداران خود به خیابان‌ها آمده بودند.

به گزارش فارس، روز شنبه خیابان‌های بسیاری از پایتخت‌های اروپایی شاهد برگزاری تظاهرات‌هایی بود که در اعتراض به سیاست‌های دولت این کشورها انجام شد.

سیاست‌های ریاضت اقتصادی و کاهش بودجه‌های عمومی عاملی است که اغلب این تظاهرات‌ها را کلید زده است.

اسپانیا؛ مادرید؛ درخواست برای برکناری دولت

ده‌ها هزار نفر از مردم اسپانیا روز شنبه در مادرید گرد هم آمدند و به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور اعتراض کردند.

تظاهرات‌کنندگان برای سومین بار در یک هفته گذشته، در برابر پارلمان این کشور تجمع کردند و خشم خود را نسبت به افزایش میزان مالیات‌ها، کاهش هزینه‌های عمومی، و نرخ بالای بیکاری که در میان 17 کشور حوزه یورو بیشترین میزان است، ابراز کردند.

در این تظاهرات صدای کرکننده سوت شرکت‌کنندگان به گوش می‌رسید و حاضران در این تجمع با شعار «اخراجشان کنید، اخراجشان کنید»، از نمایندگان پارلمان خواستند تا دولت محافظه‌کار «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر این کشور را کنار بگذارند.

دولت راخوی روز جمعه جزئیات لایحه بودجه ریاضتی سال 2013 را تقدیم پارلمان این کشور کرد. در این لایحه میزان دستمزد کارمندان برای چندمین سال متوالی ثابت مانده، میزان مستمری بیکاری کاهش یافته و حتی هزینه‌های خاندان سلطنتی نیز به میزان 4درصد کاهش یافته است.

تظاهرات هفته پیش اسپانیایی‌ها به خشونت کشید و ماموران پلیس ضمن سرکوب شدید تظاهرات‌کنندگان، ده‌ها نفر را بازداشت کرد.

پرتغال؛ لیسبون؛ جوانان مجبور به مهاجرت

لیسبون پایتخت پرتغال هم دیگر پایتخت اروپایی بود که شاهد خشم و اعتراض مردم نسبت به سیاست‌های ریاضت اقتصادی بود.

پرتغال در بسته جدید صرفه‌جویی مالی خود قصد دارد میزان بودجه‌های عمومی را به حدی کاهش دهد که بتواند شرایط خود را با شرایط وام 78 میلیارد یورویی که از بانک مرکزی اروپا گرفته، همخوان کند.

همین امر موجب شده تا به گفته «آنتونیو ترینیداد» که یک کارمند بازنشسته بانک است، اقتصاد پرتغال به بدترین وضعیت تاریخ خود دچار شود. به گفته وی، اکنون مستمری بازنشستگی وی کاهش یافته، و تعداد بیشماری از جوانان به کشورهای خارجی مهاجرت می‌کنند، چراکه دیگر نمی‌توانند در این کشور به گذران زندگی ادامه دهند.

او می‌گوید که جوانان در این کشور آینده‌ای ندارند و اکنون پرتغال در لبه پرتگاهی عمیق قرار دارد.

لهستان؛ ورشو؛ اقتصاد از نفس افتاده

لهستانی‌ها هم روز شنبه در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و با درخواست کناره‌گیری «دونالد توسک» نخست‌وزیر این کشور، به خیابان‌ها آمدند.

هرچند که لهستان به عنوان بزرگترین اقتصاد منطقه مرکزی اروپا از وضعیت بهتری نسبت به کشورهای همسایه خود برخوردار است، اما پیش‌بینی رشد اقتصادی اندک این کشور در سال آینده، از تغییر در روند مثبت رشد اقتصادی این کشور حکایت دارد.

«یاروسلاو کازینسکی» رهبر حزب قانون و عدالت که مخالف حزب حاکم است، می‌گوید که مردم عادی لهستان برای دور دوم نخست‌وزیری با توسک نخواهند بود.

تظاهراتی که روز شنبه در لهستان برگزار شد، بزرگترین تظاهرات این کشور در چند ماه گذشته بود و ده‌ها هزار نفر در آن شرکت کرده بودند.

گرجستان؛ تفلیس؛ تظاهرات علیه بدرفتاری با زندانیان

جمعیتی که سازماندهندگان تظاهرات آن را 300هزار نفر برآورد کرده‌اند، روز شنبه ضمن حضور در میدان اصلی تفلیس، ضمن حمایت از احزاب مخالف دولت، خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهور شدند.

در حالی که قرار است انتخابات پارلمانی گرجستان روز دوشنبه برگزار شود، انتشار فیلمی که نشان می‌دهد به گروهی از زندانیان در این کشور تجاوز شده و این زندانیان مورد شکنجه قرار می‌گیرند، اعتبار حزب حاکم این کشور را شدیدا زیر سوال برده است.

گفته شده است که تظاهرات امروز گرجی‌ها بزرگترین تجمعی بوده است که تاکنون تفلیس به خود دیده است. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات مانند تظاهرات‌های متعددی که در چند روز گذشته در این کشور برگزار شده، از «میخائیل ساکاشویلی» خواستند تا از سمت ریاست‌جمهوری این کشور استعفا دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها