کد خبر: ۸۳۴۳۵
زمان انتشار: ۱۱:۲۳     ۱۳ مهر ۱۳۹۱
به نظر می رسد که اظهارات اخیر رهبران حماس پیرامون مسائل متعدد(رهبری جهان اسلام، مخالفت با بشار اسد و...) بیش از همه چیز یک اشتباه استراتژیک به حساب می آید؛ اشتباهی که می تواند حماس را از شرکای اصلی خود در منطقه دور سازد.
جنبش مقاومت اسلامی(حماس) طی ماه های اخیر به اقداماتی دست زده است که به هیچ عنوان با فلسفه وجودی این جنبش از یک سو و از سوی دیگر با اقدامات سایر شرکای امنیتی و دیپلماتیک آن سازگار نیست.

بر همگان واضح است که درگیری موجود در سوریه، صرفا برخاسته از اندیشه ای مردم سالارانه نیست بلکه اتحاد توحش غربی و تحجر سلفی و عربی در تقابل با دولت سوری، تنها و تنها اهداف رژیم صهیونیستی را دنبال می کنند و از دست دادن سوریه به معنای نابودی خط مقدم مقاومت علیه اسرائیل است.

اما بسیار جای تاسف است که یکی از رهبران حماس در کنگره عدالت و توسعه ترکیه، سخنانی را به زبان می آورد که بسیار تامل برانگیز است.

در ابتدای این کنگره رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در خصوص مسائل سیاست خارجی کشورش سخنان مهمی بر زبان راند و گفت:

« در سوریه یک حکومت جباری بر سر کار است که بی رحمانه در حال کشتار ملت خود است. از چین، روسیه و ایران درخواست می کنم، لطفا موضع خود را در این خصوص دوباره مورد بررسی قرار دهید. چراکه تاریخ کسانی را که در کنار این حکومت ظالم قرار گرفته اند را مورد بخشش قرار نخواهد داد.»

در ادامه برنامه خالد مشعل میدان داری را به دست می گیرد و می گوید: اردوغان نه تنها رهبر ترکیه ، بلکه یک رهبر بزرگ اسلامی و انسانی است.

به گزارش روزنامه استار چاپ ترکیه، مشعل گفت: ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان نمونه‌ای از اسلام مدرن و میانه را ارائه داده است مشعل خطاب به نخست وزیر ترکیه گفت: تو نه تنها رهبر ترکیه هستی، بلکه رهبر جهان اسلام هستی.

خالد مشعل در ادامه حزب عدالت و توسعه را نمونه‌ای موفق از اسلام مدرن و میانه رو توصیف کرد و گفت: از صمیم قلب خودم و قلب حماس، به نام ملت فلسطین، این موفقیت بزرگ را تبریک می‌گویم. ‌ای مردم ترکیه! باید به حزب عدالت و توسعه افتخار کنید که نمونه بزرگ موفقیت است.

در این هنگامه به طور هم زمان چند اشتباه به وقوع پیوست؛ اول اینکه علی الظاهر اردوغان به طور کامل از آنچه در سوریه اتفاق می افتد آگاه نیست و از 15000معارض مسلح که توسط بیگانگان تجهیز شده اند اطلاعی ندارد.

اشباهات بعدی نیز مختص به مشعل است. ادعای رهبری جهان اسلام توسط اردوغان به غایت محل تامل است؛ ترکیه با رفتارهای دوگانه خود در میان جهان اسلام محبوبیت خود را از دست داده است. یک روز آقای اردوغان با یک ژست عدالت خواهانه جلسه ای را به دلیل حضور مسئولان رژیم صهیونیستی ترک می کند و فردای همان روز با اسقرار سپر موشکی ناتو(دشمن شماره یک جهان اسلام) در ترکیه موافقت می شود.

اشتباه بعدی خالد مشعل، بی تفاوتی او نسبت به اظهارات اردوغان در مورد سوریه است؛ امروز سوریه جولانگاه و خط مقدم مقاومت است و سقوط آن به معنای قطع ارتباط مقاومت اسلامی با جهان خارج است و تحقق این امر نیز چیزی نیست به جز پیشروی اهداف رژیم صهیونیستی که اصرار اردوغان بر سقوط سوریه نیز دوگانگی او در سیاست خارجی را بیشتر هویدا می سازد.

جنبش حماس پیش از این نیز با اینگونه اظهارات، شادمانی دشمنان جهان اسلام را فراهم آورد و رهبران این جنبش حمایت خود از مخالفان بشار اسد به هنگام برگزاری نماز جمعه در قاهره اعلام کردند.

در کنار این تناقض گویی ها ظاهرا در درون جنبش مقاومت اسلامی نیز اختلاف‌هایی میان رهبران این جنبش بروز کرده است که خطر انحراف این جنبش از اهداف خود را بیش از پیش گوشزد می کند.

به نظر می رسد که اظهارات اخیر رهبران حماس پیرامون مسائل متعدد(رهبری جهان اسلام، مخالفت با بشار اسد و...) بیش از همه چیز یک اشتباه استراتژیک به حساب می آید؛ اشتباهی که می تواند حماس را از شرکای اصلی خود در منطقه دور سازد.

رویکرد دوگانه ترکیه در سیاست خارجی، غیرقابل اعتماد بودن آن را می رساند و این هشدار را به حماس می دهد که ترکیه نمی تواند نقش یک شریک استراتژیک را به خوبی ایفا کند و هر لحظه امکان چرخش آن وجود دارد؛ چرخشی که ممکن است به نابودی شرکای سابق ختم شود.
منبع: بولتن
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها