کد خبر: ۸۴۱۷۰
زمان انتشار: ۱۱:۲۲     ۱۷ مهر ۱۳۹۱
متأسفانه آئین نامه خاصی وجود ندارد که افراد بتوانند بگویند که چرا این نوع حمایت ها از فلان فیلم صورت می‌گیرد یا نمی‌گیرد. اگر فیلم لاله این همه هزینه داشته باشد آن هم برای موضوعی که اصلا در جامعه مطرح نیست و ما نمی‌دانیم که سابقه کاری و اخلاقی کارگردان چگونه است واقعا بسیار شک برانگیز است.
شاهرخ دلکو، کارگردان و منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار بی باک درباره مخالفتها با فیلم لاله گفت: با توجه به اخباری که در سایتها و روزنامه‌ها راجع به این فیلم دیدم؛ خیلی طبیعی است که مخالفت‌هایی صورت گیرد، پروژه‌ای که هزینه بالایی دارد با کارگردانی که وضعیت کاری و کارنامه مشخصی ندارد و موضوعی که متعارف جامعه ما هم نیست همگی دست به دست هم داده تا در این زمینه حساسیت های را ایجاد کند و تا این حد مخالفت صورت گیرد.

به گزارش سرویس سینما و رسانه بی باک، بافروکش کردن تقریبی جنگ ارز و سکه در داخل کشور شاید مهمترین موضوعی که باید به آن توجه بیشتر گردد؛ امر فرهنگ می باشد. موضوعی که بخاطر اختلاف سلیقه های زیادی که در کشور و در بین نخبگان این مرز و بوم وجود دارد؛ همواره با تنش ها و جنجال های زیادی روبرو بوده است.


 ساخت فیلم لاله با وجود مخالفت‌های زیادی که علیه آن در داخل کشور صورت گرفت با بودجه ای میلیاردی تصویب شد و در حال حاضر مراحل پیش تولید را می‌گذراند. خبرها حاکی از آن است که این فیلم در عرصه  بین المللی ساخته می‌شود و آقای شمقدری حضور بازیگران خارجی را در این فیلم ضروری دانسته است. رابرت تیت نویسنده روزنامه تلگراف رقم ساخت فیلم «لاله» را 62/2 میلیون پوند برآورد کرده است اما برخی مسئولان فرهنگی کشور آنرا بسیار کمتر اعلام کرده اند. در همین راستا خبرنگار سینما و رسانه بی باک  به سراغ شاهرخ دلکو کارگردان و منتقد مطرح سینما رفته تا نظرات وی را در این باره جویا شود.

  • آقای دلکو نظرات و انتقادات متعددی نسبت به فیلم «لاله» مطرح شده است شما به عنوان یک کارشناس سینما نظرتان در اینباره چیست؟
با توجه به اخباری که در سایتها و روزنامه‌ها راجع به این فیلم دیدم؛ خیلی طبیعی است که مخالفت‌هایی صورت گیرد، پروژه‌ای که هزینه بالایی دارد با کارگردانی که وضعیت کاری و کارنامه مشخصی ندارد و موضوعی که متعارف جامعه ما هم نیست همگی دست به دست هم داده تا در این زمینه حساسیت های را ایجاد کند و تا این حد مخالفت صورت گیرد.

 
  • راجع به هزینه های این فیلم نظرتان چیست؟
 اگر فیلمنامه همین چیزی باشد که در سایت‌ها درباره آن می گویند و قرار است که با این هزینه سنگین ساخته شود؛ حتما کار خطایی است .

  • درباره میزان هزینه حمایتی از این فیلم ارقام متفاوتی ذکر شده که واقعا مبلغ زیادی است. آیا معقول و متعارف است که از اینگونه فیلمها چنین حمایت سنگینی صورت گیرد؟
 اگر میزان بودجه‌ای که برای این فیلم قرار داده‌اند 8 میلیارد اعلام شده باشد، قطعا معقول و متعارف نیست. من بعنوان یک سینماگر وقتی می‌بینم که یک فیلم متعارف را می‌شود با مبلغی حدود 700  میلیون تومان ساخت که خیلی از آنها موضوعات روز جامعه است؛ طبعا نمی توانم متوجه شوم که چرا برای این فیلم باید 8 میلیارد هزینه شود که داستانش در مورد یک زن راننده است که در مسابقات رالی شرکت می‌کند؛ ضمن این‌که من هنوز از کارگردان آن هیچ فیلمی بجز چند فیلم مستند آن‌ هم قبل از عزیمتش به آمریکا ندیده‌ام تا بیبینم اصلا شایسته و درست است که 8 میلیارد تومان پول بیت المال این مملکت را در اختیار وی قرار دهند یا نه، تبعا با این اخباری که من شنیدم مشخص است که هر عقل سلیمی با این ماجرا مخالفت خواهد کرد .

  • بعضی ها معتقدند که فیلم لاله از فضای واقعی ایران بدور است نظر شما در اینباره چیست؟
اگر انصاف را رعایت کنیم نمی‌توان چنین صحبتی کرد. بالاخره ما در ایران مسابقات رالی داریم خانم‌هایی هم داریم که در این مسابقات شرکت می‌کنند و این مسابقات جریان دارد و کسی هم با آن‌ها مخالفت نمی‌کند من فکر می‌کنم درست‌تر این است که به موضوعات خاص و مطرح بپردازیم خیلی بهتر است، الان در ایران اگر با صداقت نگاه کنیم افرادی هستند که به نان شب محتاجند این یک سوی واقعیت است و از سوی دیگر آدم‌هایی داریم که آن‌قدر پول‌دار هستند که نمی‌دانند با پولشان چکار کنند و پول‌های زیادی برای رالی و یا چیزهای دیگرخرج می‌کنند .

  • البته عده ای گفته اند که شخص خاصی از این پروژه حمایت مالی می‌کند.
 به نظر من این موضوع صحت ندارد چون از دو حالت خارج نیست. یا اینکه یک فردی صرفا با علاقه شخصی بخواهد روی این فیلم سرمایه گذاری کند که با توجه به موضوع فیلم من نمی توانم عقلا این را بپذیرم یا اینکه فردی قصد کرده تا بر روی این فیلم سرمایه گذاری کند تا بازدهی و سود اقتصادی داشته باشد که این هم اصلا توجیه اقتصادی و تجاری ندارد چون این فیلم در ایران با این وضعیت اقتصادی به سوددهی نخواهد رسید؛ از طرفی در کشورهای خارجی هم چون این موضوع یک موضوع عادی و تکراری است پس بعنوان یک فیلم تجاری هم نمی‌شود روی آن حساب کرد.

  • آیا این فیلم واقعا فمینیستی است؟

 تا وقتی فیلمنامه درست خوانده نشود نمی‌ توان در اینباره قضاوت کرد چون قضاوت خیلی دقیقی می‌خواهد. اگر داستان فیلم همان چیزی باشد که رسانه ها درباره آن صحبت می کنند به نظر من  فمینیستی نمی باشد چرا که با صرف حضور یک قهرمان زن در فیلمی نمی توان   آن فیلم را یک محصول فمینیستی قلمداد کرد. اصلا جریان فمینیستی در جهان بدنبال این نیست که ما قهرمان زن هم داشته باشیم و یا یک راننده زن هم داشته باشیم این یک تلقی غلط هست که در ایران وجود دارد. این فیلم حداکثر قهرمان آن یک زن است و تلاش می‌کند که یک کار مردانه را انجام بدهد و ثابت کند که زن‌ها هم می‌توانند کارهای خشن و مردانه را انجام بدهند اما این لزوما به معنای فمینیستی بودن نیست.

  •  به نظر شما به اندازه‌‌ای که از فیلم های این سبکی حمایت می‌شود از فیلم‌های دفاع مقدس و ارزشی و انقلابی هم حمایت صورت می‌گیرد؟

 نه زیاد، متأسفانه آئین نامه خاصی وجود ندارد که افراد بتوانند بگویند که چرا این نوع حمایت ها از فلان فیلم صورت می‌گیرد یا نمی‌گیرد. اگر فیلم لاله واقعا اینهمه هزینه داشته باشد آن هم برای موضوعی که اصلا در جامعه مطرح نیست و ما نمی‌دانیم که سابقه کاری و اخلاقی کارگردان چگونه است واقعا بسیار شک برانگیز است. من فکر می‌کنم این پول‌ها می‌توانست برای فیلم‌های بهتری با موضوعات بهتر از جمله دفاع مقدس هزینه شود که الان چندین سال است که محجور مانده و فکر می‌کنم می‌توان با این پول‌ها دوباره آن‌ها را احیا کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها