کد خبر: ۸۴۵۱۸
زمان انتشار: ۱۳:۰۸     ۱۸ مهر ۱۳۹۱
چرا همه جریان های زاویه دار با انقلاب اسلامی به یک باره به کیهان حمله ور شدند؟ مگر کیهان در طول فعالیت خود چه کرده که تا این حد مغضوب معاندان و منحرفان قرار گرفته است؟ چرا کسانی که تا همین چند روز پیش با دیدن موج اعتراضات مردمی در جهان اسلام، آن را به گروه های رادیکال و سلفی نسبت داده و پیامد آن را چیزی جز ارائه تصویری خشونت بار از اسلام و مسلمانان نمی دانستند، به یک باره...
بولتن نیوز: طی روزهای اخیر و به طور خاص پس از انتشار کاریکاتوری در دو ماهنامه کیهان کاریکاتور، بسیاری از رسانه های سایبری و مکتوب نسبت به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش بولتن، این کاریکاتور اگرچه معلوم بود تا درصدد القای این مفهوم است که چه اتفاقاتی در شوئ های مد و لباس - که متاسفانه در سال های اخیر در کشور رو به گسترش است- می افتد اما به دلیل تشابه برخی از نمادها با ماجرای حضرت یوسف(ع) و زلیخا، بهانه ای داد دست بهانه گیران تا مجددا روزنامه کیهان و در رأس آن، حسین شریعتمداری که عنوان نماینده رهبری در موسسه کیهان را یدک می کشد، مورد آماج حملات خود قرار دهند.

نکته مهم ماجرا در آن است که برای ضربه زدن و استفاده از فرصت پیش آمده، همه جریان های و گروه هایی که به نوعی با خط اصیل انقلاب زاویه دارند زیر یک پرچم گرد هم آمده و با شدت هر چه تمام تر به کیهان حمله ور شدند.

رسانه های اصلاح طلبان، جریان انحرافی و حامیان هاشمی که در طول فعالیت خود مورد انتقاد کیهان قرار گرفته بودند حالا توانستند با این به اصطلاح «گاف» به وجود آمده، عقده های خود را خالی کنند. در این بین، برخی از گروه ها و جریان ها که ضربات بیشتری از کیهان خورده بودند حتی دست به ساخت سناریوهای دروغین و تخیلی هم زده و برای توجیه رفتار خود حتی مستمسک آیات قرآن هم شدند.

البته حسین شریعتمداری با انتشار «پیام عذرخواهی» خود نشان داد که نه تنها مانند برخی از سیاسیون و قلم به دستان مواجب گیر، باکی از پذیرش اشتباه پیش آمده ندارد، بلکه حتی خود را برای سر سپردن به قانون آماده کرده است. او در این پیام چنین نوشته است:

«در آخرين شماره دو ماهنامه كيهان كاريكاتور كه با مدير مسئولي كاريكاتوريست برجسته و طراز اول كشورمان، برادر متعهد و جانباز آقاي سيد مسعود شجاعي طباطبايي منتشر مي شود، كاريكاتوري به چاپ رسيده كه هرچند موضوع آن انتقاد به «مدگرايي» و دور شدن جوامع از داشته هاي سنتي و ملي خود بوده است ولي كج سليقگي در انتخاب سوژه آن به گونه اي است كه بعيد نيست در برخي از برداشت ها، حضور حضرت يوسف عليه السلام را در محفلي كه زليخا با شركت زنان مصر ترتيب داده بود، به ذهن متبادر كند. در اين كاريكاتور هيچ نام يا اشاره اي به آن پيامبر بزرگوار نشده است و پوشش زنان نيز برگرفته از پوشش سنتي و متداول دوران قاجاريه، يعني سرآغاز ورود مدرنيته به كشورمان است. اما، از آنجا كه احتمال برداشت سوء ياد شده نيز وجود دارد، مؤسسه كيهان ضمن پوزش از اين خطاي ناخواسته، آمادگي خود را براي پذيرش هر نوع برخورد قانوني از سوي مراكز و مراجع ذيربط اعلام داشته و تاكيد مي كند كه اينگونه نظارت ها را براي حفظ فضاي رسانه اي ميهن اسلامي ضروري و درخور استقبال نيز مي داند.

در خاتمه اشاره به اين نكته نيز ضروري است كه برادر عزيزم آقاي سيد مسعود شجاعي طباطبايي، مدير مسئول كيهان كاريكاتور يك جانباز شيميايي جنگ تحميلي است كه در پي آثار باقيمانده از آسيب هاي شيميايي هر از چند گاه براي مداوا در بيمارستان بستري مي شود و اكنون نيز چند ماهي است كه در يكي از بيمارستان هاي تهران تحت مراقبت ويژه و با قيد ممنوعيت ملاقات بستري است. بي ترديد در صورت حضور ايشان كه يكي از كاريكاتوريست هاي متعهد و شناخته شده در سطح بين المللي است، كج سليقگي و خطاي ياد شده صورت نمي پذيرفت.»

در این مجال سخن از اشتباه و یا بهتر بگوییم غفلت و سهل انگاری دوماهنامه کیهان کاریکاتور نیست. که این موضوع به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. اشتباهی است که شده و باید مدیران کیهان آن را بپذیرند و خاطیان امر را نیز تنبیه کنند. چنانچه شریعتمداری نیز آن را پذیرفت. اما سوال آن است که چرا همه جریان های زاویه دار با انقلاب اسلامی به یک باره به کیهان حمله ور شدند؟ مگر کیهان در طول فعالیت خود چه کرده که تا این حد مغضوب معاندان و منحرفان قرار گرفته است؟ چرا کسانی که تا همین چند روز پیش با دیدن موج اعتراضات مردمی در جهان اسلام، آن را به گروه های رادیکال و سلفی نسبت داده و پیامد آن را چیزی جز ارائه تصویری خشونت بار از اسلام و مسلمانان نمی دانستند، به یک باره کاسه داغ تر از آش شده و فریاد «وا اسلاما» سر داده اند؟

واقعیت آن است که کیهان در طول فعالیت خود در دوران مدیریت حسین شریعتمداری نشان داده که به هیچ وجه اهل مسامحه با جریان ها و گروه های سیاسی موجود در داخل و خارج از کشور نیست. برای حسین شریعتمداری آن چیزی که اولویت دارد نه افراد و جریان ها، که خط اصیل انقلاب و ولایت است. چنین نگره ای موجب شده تا کیهان هرجا ببیند که فرد یا جریانی از مسیر اصلی انقلاب خارج شده، بلافاصله نسبت به آن واکنش نشان داده و جامعه را از بروز آن انحراف آگاه سازد. خواه این جریان وابسته به اصلاح طلبان باشد، یا وابسته به هاشمی و یا احمدی نژاد و... . این دقیقا همان موضوعی است که سیاسیون آن را بر نمی تابند. و برای همین است که از کیهان به شدت عقده دارند و مترصد فرصتی برای ضربه زدن.

از طرف دیگر در روزهای اخیر برخی از جریانات نیز دست به مقایسه بین کاریکاتور کیهان و شرق زده و عنوان کرده اند که چرا با کیهان برخوردی نشده است. اگرچه هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاریها دو ماهنامه کیهان کاریکاتور را به دلیل انتشار این کاریکاتور توقیف کرد اما این نکته مهم است که بدانیم فرق است بین کسی که از سر «غفلت» و «سهل انگاری» مرتکب اشتباهی می شود با کسی که مشی و رویه اش این بوده است. با دقت در سیر ارائه مطالب و اخباری که این دو روزنامه منتشر کرده اند به خوبی می توان به این نکته پی برد کدام یک از سر غفلت دچار اشتباه شده اند و کدام یک به عمد!

اگر چه از لحاظ تأثیراتی که در جامعه می گذارند هر دو به یک اندازه اند و فرقی بین انسان غافل و انسان معاند نیست. به همین دلیل است که با کیهان نیز باید برخورد می شد. که شد.

اما فراموش نشود این اتفاق نیز در زمانی افتاد که سيد مسعود شجاعي طباطبايي، مدير مسئول كيهان كاريكاتور که خود از انقلابی های اصیل است در بستر بیماری بود. که اگر بود یقینا دچار چنین سهوی نمی شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
SWEDEN
۱۶:۱۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۲
۱
فرق احمدی نژاد با مدعیانی نظیر شریعتمداری دقیقا در چنین مواردی مشخص می شود. احمدی نژاد آن کسی را که می داند حق است و مظلوم است مورد حمایت قرار می دهد ولو مورد هزار انگ و تهمت قرار گیرد. و اگر هم کسی را ناحق و نالایق یا ظالم بداند با او برخورد کرده و برکنارش می کند ولو باز هم همه دنیا ناراحت شوند.
اما شریعتمداری هم مدعی است که نویسندگانش بیگناه بوده و منظوری نداشته اند و هم نشریه را تعطیل می کند! اگر بیگناه می دانی تعطیل کردن چرا و اگر گناهکار می دانی حمایت چرا؟

ای کاش در نامه نوشته بودی من طراح را گناهکار می دانم پس او را تنبیه می کنم.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها