کد خبر: ۸۴۹۵۹
زمان انتشار: ۱۹:۳۰     ۱۹ مهر ۱۳۹۱
حسين مرتضي همان خبرنگار شبكه العالم است كه چند روز پيش، با اصابت گلوله چند تك‌تيرانداز، مصدوم شد و همكارش «مايا ناصر» به شهادت رسيد؛ حسين مرتضي حالا براي پي‌گيري درمانش، 10 روزي است كه در تهران است و در يكي از ساختمان‌هاي معاونت برون‌مرزي سازمان صداوسيما اقامت دارد.

او با اين‌كه دو بار مورد هدف مخالفان دولت سوريه قرار گرفته و با يك تماس تلفني تهديد شده كه بار سوم، زنده نخواهد ماند، اصرار دارد خودش به سوريه برگردد و اخبار اين كشور را پوشش دهد. حسين مرتضي، اين كار را فراتر از خبر و جنگ بين بودن و نبودن مي‌داند. بازگشت او به سوريه تقريبا مساوي با مرگ است اما او به عنوان مدير دفتر العالم در سوريه، ‌تاكيد دارد اجازه نخواهد داد كسي به جاي او به سوريه برود.

گفت‌وگوي خبرنگار ايسنا با حسين مرتضي هم در سوئيت كوچك محل اقامتش انجام شد. او سوالات را به فارسي مي‌شنيد و به عربي پاسخ مي‌داد،‌ يكي از خبرنگاران العالم هم در ترجمه صحبت‌هاي حسين مرتضي به فارسي همكاري كرد؛ هر چند هر كجا كه لازم بود،‌ خودِ حسين مرتضي، حرف‌هايش را به فارسي هم برمي‌گرداند.

حسين مرتضي

***

حسين مرتضي در ابتدا به خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا گفت: همان طور كه مي‌‌دانيد‌، رسانه‌هايي كه در سوريه‌، وقايع را به شكل واقعي انعكاس مي‌دادند، شبكه‌هاي بسيار كمي بودند؛ شايد فقط دو شبكه العالم و پرس‌تي‌وي هستند كه واقعيت‌هاي سوريه را براي جامعه جهان نقل مي‌كنند.

او ادامه داد:‌ ما تلاش مي‌كنيم واقعيت و حقيقت چيزي را كه دارد اتفاق مي‌افتد‌، منعكس كنيم؛ به خصوص در سايه همين تزويرها و دروغ‌هايي كه اكثر شبكه‌هاي خارجي مثل الجزيره و العربيه پخش مي‌كنند، ما حقايق را پوشش مي‌داديم. ما كارها و گزارش‌هايمان را حتما با عكس و فيلم پخش مي‌كرديم چون بعضي مواقع همين شبكه‌هايي كه دروغ پخش مي‌كنند، ‌آدرسي را در فلان منطقه شهر مي‌دادند كه انفجار رخ داده؛ ما با دوربين به آن منطقه مي‌رفتيم، فيلمبرداري مي‌كرديم و نشان مي‌داديم كه در اكثر مواقع اين مساله وجود نداشت؛ در واقع ما دروغ آنها را بر ملا مي‌كرديم.

مدير دفتر العالم در سوريه تاكيد كرد:‌ من از همان روزهاي اول تصميم گرفتم به تمام مناطقي كه اتفاقاتي افتاده و درگيري وجود دارد بروم؛ شهرهاي حمص‌، دمشق،‌ مرز لبنان‌ و مرز تركيه از جمله مناطقي بودند كه من به همه‌ي آن‌ها رفتم. از همان ابتدا‌، تهديدهايي براي ما بود به خصوص اين كه ما اخبار دروغ آن‌ها را بر ملا مي‌كرديم. از همان اول‌، براي شخص من ـ حسين مرتضي ـ تهديدهاي زيادي بود، اين تهديد‌ها حتي به شبكه‌هايي كه متعلق به وهابي‌هاست كشيده شد و شيخ آن‌ها كه فتواهاي زيادي عليه دولت سوريه و دولت حاكم داده، من را به اسم تهديد كرد و گفت حسين مرتضي را بايد بكشيد.

حسين مرتضي كار رسانه‌يي‌اش در سوريه را كار بزرگي دانست و گفت:‌ ما كار بزرگي كرديم، واقعيت را منتشر كرديم. هرگاه اتفاقي مي‌افتاد ما به آنجا مي‌رفتيم و با عكس و فيلم‌ آنجا را نشان مي‌داديم؛ مثلا در حالي كه بقيه رسانه‌ها يا مخالفان دولت مي‌گفتند شهر حلب سقوط كرده، ما به آنجا مي‌رفتيم و با تصوير، دروغ آنها را اثبات مي‌كرديم.

او ادامه داد:‌ به خاطر همين كارها و برملا كردن دروغ‌هايشان‌ به صورت مستقيم‌، از طريق فيس‌بوك‌، ايميل‌، تلفن و هر شيوه‌اي كه وجود داشت ما را تهديد مي‌كردند. سياست جمهوري اسلامي طوري است كه با ملت‌هاي مظلوم است به خصوص در مورد فلسطين، ما مي‌خواهيم حقيقت چيزي را كه وجود دارد، نه فقط در مورد سوريه بلكه در همه كشورها منعكس كنيم. به خاطر همين يك سري دشمني‌ها در مورد پرس‌تي‌وي و العالم وجود دارد. مثلا پرس‌تي‌وي را از روي ماهواره بردند و دفترش را بستند. چون سياست ما مخالف آنهاست با ما مبارزه مي‌كنند.

حسين مرتضي

حسين مرتضي درباره‌ي حادثه‌اي كه منجر به مصدوميتش و شهادت مايا ناصر ـ خبرنگار پرس تي‌وي شد، توضيح داد: 10 روز قبل از دومين جراحتم به دمشق رفته بوديم. گروه‌هاي مسلح در كمين ما بودند و به ما تيراندازي كردند. دومين بار‌، انفجاري نزديك ستاد ارتش مشترك سوريه شده بود كه ما براي پوشش خبري به آنجا رفتيم. به خصوص اين كه شبكه‌هايي كه گفتم،‌ داشتند تبليغ مي‌‌كردند اين شهر سقوط كرده و ساختمان ستاد مشترك ارتش و صدا و سيماي همان منطقه سقوط كرده‌اند. با اين كه ما براي پوشش خبري به آنجا رفته بوديم،‌ روي لباس ما هم آرم پرس تي‌وي بود، دوستان ما هم دوربين همراهشان بود، همه اين عوامل نشان مي‌داد ما براي پوشش خبري به آنجا رفته بوديم و كار ديگري نداشتيم ولي به ما تيراندازي مستقيم شد؛ يعني ما را هدف قرار دادند.

او اضافه كرد:‌ وقتي تيراندازي شد‌، تير به پهلويم اصابت كرد و دو گلوله به گردن شهيد مايا خورد كه در دم شهيد شد. وقتي اين اتفاق افتاد‌، آمبولانس‌هايي مي‌خواستند به طرف ما بيايند تا ما را درمان كنند ولي هر قدر آمبولانس نزديك‌تر مي‌شد، ‌تيراندازي هم بيشتر مي‌شد يعني مي‌خواستند آمبولانس به ما نرسد. در عرض 10 تا 12 دقيقه نيروهاي ارتش آمدند و با افراد مسلح درگير شدند و ما را از اين مهلكه نجات دادند وقتي به بيمارستان رسيديم، مخالفين به من زنگ زدند و گفتند ما شما را هدف قرار داده بوديم ولي مي‌دانيم كه كشته نشديد اما بار سوم حتما شما را مي‌كشيم.

حسين مرتضي در پايان اين گفت‌وگو در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به وضعيتي كه در سوريه به وجود آمده،‌ چه كسي براي پوشش خبري به اين كشور اعزام خواهد شد،‌ گفت: من مدير العالم و پرس‌تي‌وي در سوريه هستم و تا اين لحظه قبول نمي‌كنم كس ديگري به جاي من به سوريه فرستاده شود. من حتما به سوريه برمي‌گردم و كارم را از سرخواهم گرفت. اين اعتقاد من و چيزي فراتر از خبر است؛ اين، جنگِ بودن و نبودن است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها