کد خبر: ۸۵۷۹۳
زمان انتشار: ۱۴:۰۶     ۲۳ مهر ۱۳۹۱
«نزار موسی» استاندار طرطوس اعلام کرد، زندگی آرام و طبیعی در استان همچنان ادامه دارد و مرزهای این استان امن است و مشکلی هم در زمینه سوخت نیست.

به گزارش خبرنگار فارس از دمشق، شهر بندری طرطوس بر سواحل دریای مدیترانه قرار دارد و باید آن را مهمترین بندر سوریه دانست.

شهر طرطوس از جمله شهرهای تاریخی سوریه است که قدمت آن به زمان فینیقی‌‌ها بازمی‌گردد و این شهر مرکز استان طرطوس است.

شهر طرطوس رو به روی جزیره سوری «ارواد» است که از جمله جزایر زیبای سوریه است و این شهر تنها 100 کیلومتر با شهر «لاذقیه» فاصله دارد که در جنوب آن واقع شده است.

از آنجا که طرطوس شهر و بندری قدیمی به شمار می‌‌آید، بنابراین در آن آثار تاریخی چندی هم مشاهده می‌‌شود که از جمله آنها کلیسایی است که گفته می‌‌شود، حضرت مریم در ساخت آن مشارکت داشته و در واقع اولین کلیسای جهان است که به نام حضرت مریم خوانده شده است.

شهر جدید طرطوس که به تاریخ نوین سوریه باز می‌گردد، دارای سواحلی زیبا به طول 90 کیلومتر و شبکه‌ای از راه‌‌های ارتباطی است که این شهر را به دیگر شهرهای سوریه از یک سو و دیگر بنادر دریای مدیترانه از سوی دیگر مرتبط می‌سازد.

در بعد اقتصادی شهر طرطوس و هم چنین استان طرطوس درمقایسه با دیگر استان‌‌های سوریه و حتی کشورهای همجوار آن مانند ترکیه و کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج فارس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که از جمله آنها باید به نزدیکی آن به مراکز تولید نفت و همچنین قرار گرفتن آن در جوار پالایشگاه‌های نفت اشاره کرد و وجود خطوط آهن و راه‌های زمینی بین‌المللی مانند بزرگراه بین المللی طرطوس – لاذقیه و بزرگراه بین المللی طرطوس – دمشق که از حمص نیز می‌‌گذرد،‌ افزون بر اینکه طرطوس را به تمام شهرهای سوریه مرتبط می‌سازد، اهمیت زیادی در بعد اقتصادی به این بندر داده است.

این درحالی است که تا پیش از آغاز ناآرامی‌‌ها و بحران در سوریه قرار بود، یک بزرگراه بین المللی دیگر در این شهر احداث شود که طرطوس را از طریق بیابان سوریه به عراق و خلیج فارس مرتبط می‌ساخت و این کوتاه‌ترین راه به شمار می‌آمد که خلیج فارس را به دریای مدیترانه و از آنجا و از طریق بندر طرطوس به اروپا مرتبط می‌ساخت.

تمام این ویژگی‌ها موجب شده تا بندر طرطوس پس از بندر لاذقیه به عنوان دروازه ورود به سوریه باشد و این موضوع نه تنها سوریه که می‌‌تواند خلیج فارس و عراق را نیز دربرگیرد.

همچنین به دلیل وجود تجیهزات بسیار و مجهز بودن این بندر،‌ طرطوس ظرفیت پذیرش کشتی‌های بسیاری هم از سوریه و هم از دیگر کشورهای جهان را دارد.

این درحالی است که باید به این نکته نیز اشاره کرد که بخش خدمات نیز در این بندر توسعه و گسترش بسیاری پیدا کرده و همین موجب شده تا بندر طرطوس ظرفیت پذیرش نیروی کار بسیار بالایی را نیز برخوردار باشد.

در این راستا و برای اطلاع از آخرین وضعیت امنیتی و میدانی و خدماتی جاری در این استان خبرنگار فارس در دمشق گفت‌وگویی با «نزار موسی»، استاندار طرطوس انجام داده است.

فارس: اوضاع جاری در استان طرطوس را به توجه به روی آوردن آوارگان و پناهندگان سوری به آن چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موسی: از حیث ارائه خدمات استان طرطوس در سطح بسیار خوبی قرار دارد و تاکنون 325 هزار پناهجو از استان‌های و شهرهای بحران‌زده و ناامن مانند حلب، حمص، دیر الزور و حماه به این استان روی آورده و در آن پناهنده شده‌اند و در این راستا استانداری نیز اقدام به تهیه اماکنی برای اسکان و تامین نیازها و مایحتاج آنها کرده و حتی در این راستا مراکز بهداشتی و درمانگاه‌هایی مخصوص این پناهندگان و مدارسی ویژه فرزندان آنها دایر کردیم.

هم اکنون نیز به شکل روزانه به آنها سرکشی می‌کنیم و خواسته‌ها و نیازهای آنها از دارو و غذا و شیر برای کودکان و دیگر نیازهای روزانه را برآورده می‌کنیم. البته بخشی از این آوارگان نیز توسط اهالی منطقه پذیرش شده و در خانه‌های آنها حضور دارند، ما برای تامین نیازهای این خانواده‌ها نیز اقدام به توزیع سبدهای غذایی بین آنها کردیم.

فارس: درباره وضعیت خدماتی استان آیا در این استان نیازهایی در زمینه گاز و گازوئیل و همچنین قطعی برق مشاهده می‌شود؟

موسی: از سه ماه پیش استانداری طرطوس با مشارکت احزاب و روسای شهرداری‌ها، کمیته‌ای مرکزی و به تبع آن کمیته‌های فرعی که تمام مناطق استان را پوشش می‌دهند، تشکیل داد تا مسئولیت توزیع گاز و گازوئیل بین ساکنان استان را برعهده بگیرد و هم اکنون کمبودی در زمینه گازوئیل در استان به جز برای خودروهای حمل و نقل مشاهده نمی‌شود و از ماه گذشته توزیع 200 لیتر گازوئیل بین هر خانوار برای استقبال از فصل زمستان را آغاز کردیم، درباره گاز هم وضعیت به همین ترتیب است.

فارس: آیا بحران‌های امنیتی در استان طرطوس مشاهده شده و آیا تلاش‌هایی برای نفوذ افراد مسلح به استان صورت گرفته است؟

موسی: بی تردید به دلیل همکاری گسترده و کاملی که بین طرف‌های رسمی در طرطوس و احزاب و سازمان‌ها و نهادهای مردمی در این استان وجود دارد، تاکنون تنشی در استان مشاهده نشده و زندگی آرام و طبیعی در استان همچنان ادامه دارد و مرزهای این استان امن و روند امور به شکل عادی آن در جریان است و مردم در این استان کمبودی در خصوص تامین نیازهای معیشتی خود احساس نمی‌کنند.

فارس: در عرصه سیاسی تعامل و برخورد سیاسی دولت ترکیه با دمشق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موسی: ما همچنان دوستی و برادری خود با ملت ترکیه را حفظ می‌کنیم و با ترکیه توافقنامه‌های تجاری و اقتصادی داریم و همچنان به آنها پایبند هستیم. ما با مردم ترکیه هستیم و آنها را دوست داریم و به آنها احترام می‌گذاریم، اما تعامل و برخورد دولت ترکیه که دارای گرایشات غربی است متاسفانه موجب شده تا سرانجام امور به اینجا برسد، در حالی‌که مردم سوریه، مردم ترکیه را دوست دارند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها